Kilpirauhasen vajaatoiminnasta
Millaisia oireita teillä on kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttanut?
Mä olen alkanut miettimään, pitäisikö käydä testaamassa tuota vajaatoimintaa, mutta koska olen 20kg ylipainoinen niin en kehtaa. Tuntuu, että sinne vipeltää testeihin kokoajan tälläsiä pulleroita ja varmaan itsekin olisin vaan yksi niistä. Kuitenkin mulla tuntuu olevan kokoajan vaan enemmän terveysongelmia. Tietysti paino voi aiheuttaa monet niistä. Mun verenpaine ja kaikki arvot on aina ollut ihanteellisia painosta huolimatta, verenpaine on itseasiassa todella alhainen.
Kuitenkin painon kanssa on kunnolla ongelmaa. En saa sitä millään pois! Ennen raskauksiani painon pudottaminen oli helppoa, mutta nyt en saa painoa millään pois. Olen laskenut kaloreita, kuntoillut, vähentänyt hiilareita, mutta saan vaan nesteet pois (max 5kg) ja siihen jämähtää.
Mulla oli raskauksien aikana pahat turvotukset, varsinkin ekasta jopa synnytys käynnistettiin pelkkien turvotusten takia. Nykyään on ihan sama, vaikka en raskaana olekaan. En voi juoda mitään hiilihapollista tai naamakin tuntuu turpoavan, mutta jalat varsinkin turpoaa niin, että särkee ihan hulluna. Ja oli sää mikä vaan ja päivän ravinto mikä vaan niin puolen päivän aikaan on jo nestettä kertynyt selvästi jalkoihin.
Mun silmät myös kuivuu nykyään paljon ja tarvitsen unta mielestäni normaalia enemmän. Mä käytän piilareita, mutta nyt ostin lasit, kun ajattelin piilareiden aiheuttavan kuivumisen. Oireet on samat lasien kanssa, vaikka ottaisi allergialääkettä. Käytän siis silmätippoja.
Mulla on alkanut tulla myös isoja finnejä, lähinnä kasvohin. En ennen oikein ole finnejä saanut, mutta nyt tunnun saavan. TOSIN mulla on myös hormonikierukka, joka voisi näitä ongelmia aiheuttaa.
Ja kasvoni hikoaa. Ennen toista raskautta en muista hikoilleeni koskaan kasvoista. Nykyään hiki oikein valuu helteellä kasvoilla ja sitä joutuu kokoajan pyyhkimään. Ja mulla on muutenkin hikoilun kanssa ongelmaa. Kesällä hikoillessa saan ihan pieniä vesikelloja käsivarsiin ja jalkoihin. Ne saa pois raapasemalla kevyesti kynnellä, mutta pyyhkimällä kädellä ei lähde.
Kannattaakohan mun kysellä kilpirauhasen tutkimista, vai viittaako oireet johonkin ihan muuhun? Kiitos av:n "kotilääkäreille" jo etukäteen =)
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:17"]Mulla viimeks labrassa tsh oli 3.66 ja lääkärin mukaan se oli oikein hyvä. Syksyllä tsh oli päälle 8 ja se on siis laskenut tuohon lääkitystä nostamalla. Nyt olen lääkärin mukaan ok. Tämän lääkäri näki ihan vaan labroista, ei kysynyt multa mitään. Alko vituttaa aika rankasti, sillä oloni ei ole hyvä. Mulla on edelleen mm. rytmihäiriöitä ja väsymystä.
[/quote] oot edelleen vajaalla. TSH täytyisi saada alle 2.5. Nosta annosta itse ja katso miten olo muuttuu.
No periaatteessa subakuutista voi parantua, mutta käytännössä varmaan kaikilla joskus vajaatoimintaa sairastaneilla se jossain vaiheessa palaa takaisin niin että lääkitys on aloitettava uudelleen. Ei siis kannata turhaan lopettaa jollei mene pahasti liikatoiminnalle
Mäkin oon alkanut epäilemään sitä. Oon 16-vuotias tyttö ja oireena mulla on tuo et paino vaan kokoajan nousee ja hiukset lähtee. Hikoilen myös päästä ja naamasta voimakkaasti. Se testattiin joskus kun olin 11-vuotias, mutta sillon ei ollutkaan. Pitäis varmaan mennä uudestaan katsomaan, että onko kilpirauhasen vajaatoiminta.
Mene sinne kokeisiin, älä pilaa itseltäsi opiskeluja sillä että kohta vajaatoiminnan vuoksi siellä päässä ei hiusten lisäksi pysy mikään muukaan, esim. opiskeltu tieto
Muistakaa myös, että stressi, univelka, kiire, ylikunto ja huono tai vääränlainen ruokavalio mahdollisten allergioiden kanssa voi aiheuttaa muutoksia kilpirauhasen hormoneihin. Voi kehittyä vajaatoimintaa vastaava tila, joka ei ole varsinainen vajaatoiminta. Myös estrogeeni dominanssi voi aiheuttaa vajaatoimintaa. Kuten yllä totesin, kilpirauhanen on todella herkkä elin.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:01"]56: juu! Levy jää pyörimään tai joku kuva. Mulla väärällä kilpparilääkityksellä tai siis -annostuksella soi joku biisi päässä koko ajan tauotta jotain yli puoli vuotta. Pikkasen ärsyttävää mm. yöllä herätä vessaan ja päässä soi sama biisi kuin illalla viimeisenä nukahtaessa. Sitten kun annostus oli kohdillaan, biisit loppuivat. Luin tästä joskus joltain kilpparipalstalta, vajis aiheuttaa noita sähköisiä "kytkentähäiriöitä" päässä
[/quote] 56 vastaa.Noniin no mulla on noin, joka aamu, tuntuu että herään krapulassa, enkä ole edes juonut, ja ajatukset ja monet asiat jää päähän, mutta uskaltaakonnuista kertoa lääkärille? En oo uskaltanut kertoa, kun eka ajatus on et se luulee varmaan, et on hullu. Ja sitten juurin tilanteisiin....Ja koen että oon väsynyt mutta jotenkin yli aktiivinen samaa aikaan,ja vaikka mitä tekisin niin joko väsyn tosi helposti "päästä" ja vältänkin kaikkea sitten mitkä vois aiheuttaa stressiä ...
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 00:23"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:01"]56: juu! Levy jää pyörimään tai joku kuva. Mulla väärällä kilpparilääkityksellä tai siis -annostuksella soi joku biisi päässä koko ajan tauotta jotain yli puoli vuotta. Pikkasen ärsyttävää mm. yöllä herätä vessaan ja päässä soi sama biisi kuin illalla viimeisenä nukahtaessa. Sitten kun annostus oli kohdillaan, biisit loppuivat. Luin tästä joskus joltain kilpparipalstalta, vajis aiheuttaa noita sähköisiä "kytkentähäiriöitä" päässä
[/quote] 56 vastaa.Noniin no mulla on noin, joka aamu, tuntuu että herään krapulassa, enkä ole edes juonut, ja ajatukset ja monet asiat jää päähän, mutta uskaltaakonnuista kertoa lääkärille? En oo uskaltanut kertoa, kun eka ajatus on et se luulee varmaan, et on hullu. Ja sitten juurin tilanteisiin....Ja koen että oon väsynyt mutta jotenkin yli aktiivinen samaa aikaan,ja vaikka mitä tekisin niin joko väsyn tosi helposti "päästä" ja vältänkin kaikkea sitten mitkä vois aiheuttaa stressiä ...
[/quote] Laitan vielä tähän eli 56 kirjoittaa,,mulla on ollut 17 vuotiaana hashimoton thyreodiitti, ja muistan koulu ajan lukiossa, olin tosi väsynyt, masentunut ja epätodellinen olo oli, ja iltaisin piippas korvissa koko ajan, atopia tosi pahana, ja myöhemmin lääkärissä todettiin se ku tsh oli jotain 0,... en muista nyt muita lukuja, mut nollalla alko. Siitä asti mulla on ollu matala t4v aina jotain 8,9-13 välillä,välillä tsh oli 5,8 ja yleensä jotain yli 2 aina. Ja kausittain mulla on normaali olo,mutta sitten se välillä taas huononee. Katoaa energiat kokonaan ja kait sitä sopeutuu. Mulla on kilppari joskus uhrattu ja siellä on jotain kolloidukyhmyjä, suht pieniä. Kudosnäytettä siitä ei oo otettu, ja välillä oon sit luovuttanu koko homman suhteen ja uskonut että se on normaali ja arvot. Yhteen väliin mulla tutkittiin s-korsol arvo koska se oli alle väitteiden eli jotain: voin muistaa väärin kin jotain sata se oli. Aamuarvo siis. Sen jälkeen tehtiin se ATCH mittaus ja se osoittautui normaaliksi. Ja nyt ei oo hetkeen mitattu koko korsol arvoja, tämä on siinä mielessä ärsyttävää kun lääkärin sanovat että kaikki hyvin, ei lääkitystä, tuntuu turhauttavalts sanoa ja selittää niille samoja asioita,kun en itsekkään oikein tiiä, että mikä on mitäkin. Sen töinä nyt viimeajasta,no aamut! Väsynyt olo ja nukkuu huonosti heräilee, sit kaulasta oon monesti ihan litimärkä jos herään öisin niinku jonkun painajaisen keskeltä, ja just ku herää niin pyörii päässä heti asioita ja kestää pari tuntia että menee ohi! Ja se on ahdistavaa! Kahvia en oo voinut juoda nyt viimeaikoina ollenkaan,kun siitä tulee huono olo ja paniikki hyvin helposti. Ja ajatus takkuaa, ja tuntuu, että on välillä oman pään sisällä sellaisessa pikkukuplassa. Sairastin koko alkuvuoden f lunssia koko ajan, ja heti urheilusuorituksen jälkeen tuli flunssan oireet, plus mulla oli jatkuvasti kuumetta. Lapsena oon sairastanut viljaallergian, mutta nyt parantunut. Mietin oikeasti välillä mikä on virkeä olo?
Kuinkahan monta vajislaista on diagnosoitu ADHD, ADD tai joku mielenterveyshäiriö vaikka tajana on vajis..vaikka kyllä adhd henkilöitäkin on ei sen puoleen, täällä suomessa pitäis kuunnella enempi potilaan oireita, toki käyttäen lääkärin tajua myös, mutta nuo viitteet on kyllä päin honkia. Ja esim.monet arvot mitä ei automaattisesti oteta, kuten D-vit,B-12 vit...
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 00:23"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:01"]56: juu! Levy jää pyörimään tai joku kuva. Mulla väärällä kilpparilääkityksellä tai siis -annostuksella soi joku biisi päässä koko ajan tauotta jotain yli puoli vuotta. Pikkasen ärsyttävää mm. yöllä herätä vessaan ja päässä soi sama biisi kuin illalla viimeisenä nukahtaessa. Sitten kun annostus oli kohdillaan, biisit loppuivat. Luin tästä joskus joltain kilpparipalstalta, vajis aiheuttaa noita sähköisiä "kytkentähäiriöitä" päässä
[/quote] Laitan vielä tähän eli 56 kirjoittaa,,mulla on ollut 17 vuotiaana hashimoton thyreodiitti, ja muistan koulu ajan lukiossa, olin tosi väsynyt, masentunut ja epätodellinen olo oli, ja iltaisin piippas korvissa koko ajan, atopia tosi pahana, ja myöhemmin lääkärissä todettiin se ku tsh oli jotain 0,... en muista nyt muita lukuja, mut nollalla alko. Siitä asti mulla on ollu matala t4v aina jotain 8,9-13 välillä,välillä tsh oli 5,8 ja yleensä jotain yli 2 aina. Ja kausittain mulla on normaali olo,mutta sitten se välillä taas huononee. Katoaa energiat kokonaan ja kait sitä sopeutuu. Mulla on kilppari joskus uhrattu ja siellä on jotain kolloidukyhmyjä, suht pieniä. Kudosnäytettä siitä ei oo otettu, ja välillä oon sit luovuttanu koko homman suhteen ja uskonut että se on normaali ja arvot. Yhteen väliin mulla tutkittiin s-korsol arvo koska se oli alle väitteiden eli jotain: voin muistaa väärin kin jotain sata se oli. Aamuarvo siis. Sen jälkeen tehtiin se ATCH mittaus ja se osoittautui normaaliksi. Ja nyt ei oo hetkeen mitattu koko korsol arvoja, tämä on siinä mielessä ärsyttävää kun lääkärin sanovat että kaikki hyvin, ei lääkitystä, tuntuu turhauttavalts sanoa ja selittää niille samoja asioita,kun en itsekkään oikein tiiä, että mikä on mitäkin. Sen töinä nyt viimeajasta,no aamut! Väsynyt olo ja nukkuu huonosti heräilee, sit kaulasta oon monesti ihan litimärkä jos herään öisin niinku jonkun painajaisen keskeltä, ja just ku herää niin pyörii päässä heti asioita ja kestää pari tuntia että menee ohi! Ja se on ahdistavaa! Kahvia en oo voinut juoda nyt viimeaikoina ollenkaan,kun siitä tulee huono olo ja paniikki hyvin helposti. Ja ajatus takkuaa, ja tuntuu, että on välillä oman pään sisällä sellaisessa pikkukuplassa. Sairastin koko alkuvuoden f lunssia koko ajan, ja heti urheilusuorituksen jälkeen tuli flunssan oireet, plus mulla oli jatkuvasti kuumetta. Lapsena oon sairastanut viljaallergian, mutta nyt parantunut. Mietin oikeasti välillä mikä on virkeä olo?
[/quote] Mene nyt hyvä ihminen endokrinologille, ettei sun tarvitaan kärsiä enempää. Sun kuuluisi olla thyroxinilla ja varmaan myös kortisoni kuurillakin!
Sinuiitti altistaa vajikselle? Onko tästä jossain lisää?
Ihana oli taas tulla katsomaan, kun vastauksia oli tullut näin paljon! Mä olen yrittänyt toitottaa päähäni tuota "vikalistaa" mistä voin sitten kertoa tk lääkärille, jotta pääsisin niihin testeihin. Mutta tuntuu, että unohdan kokoajan suurimman osan oireistani. Päälimmäisenä on vaan nuo turvotukset ja särky ja jäykkyys mielessä ja muut meinaa unohtua. Jopa se väsymys.
Täällä oli tullut esille sellanen "pökkelö" olo. Mulla on myös sellainen usein. Ja muutaman kerran esimerkiks kauppareissulla mun on pitänyt lähteä kaupasta pois sen olon takia. Se on vähän sellanen olo kuin olisin sekottanut pääni jollain aineella. Olen siinä, mutten vaan toimi. En pysty kohdistamaan katsetta kunnolla ja keskittymään siihen tilanteeseen ja joskus alkaa lisäksi huimaamaan.
Mulla oireet on oikeestaan alkanut raskauksien jälkeen jossain vaiheessa, joten en ole osannut niitä oireiksi ymmärtää. Kuvitellut vain, että vanhentuminen on sitä. Raskauskilot tekee sitä, kun niistä ei ole päässyt eroon. Ja ylipäätänsä synnytyksen jälkeinen aika voi olla sellaista. Nyt muksut on 4 ja 2v ja olo mennyt mulla oikeastaan vaan pahemmaksi.
Tänään oli aamulämpö eilistä korkeampi (eilen siis mittasin 2 x 35.7) Tänään mittasin ensin 35.8 ja toisen kerran perään 36.0
-ap
Mulla aamulämpö toisesta kainalosta 34.9 ja toisesta 35.0. Suusta 36.4 Kaikki vajiksen oireet löytyy, tosin pulssi on melkein aina lähes 90, verenpaineet silleen, että yläpaine usein tyyliin 120 ja alapaine lähellä 90. Huomisaamuna testit, saas nähdä miten mamman käy. Palelun swijaan on nyt heltellä esiintynyt tuota naamahikoilua, muualta en hikoile. Talvella olen hyvin herkkä kylmälle ja saunassa ahdistaa äkkiä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:05"]
60: ala heti syömään isoja annoksia kunnon Seleeniä (esim. Vida tai Solgar luontaistuotekaupasta) ja kirjaudu kilpirauhasinfoon ja etsi sieltä kunnon lääkäri että saat lääkityksen. Itse sain laskettua seleenillä vasta-aineita monta sataa yksikköä suht lyhyessä ajassa. Sulla on siis autoimmuunityreodiitti ja se ei parane koskaan. Ja sulla on harvinaisen tyhmä lääkäri!
[/quote]Tuo Solgar on laatumerkki ja purkki sisältää sen mitä lupaakin, Vida sen sijaan on samaa firmaa kuin Leader ja se on sitä marketeissa myytävää b-luokan tavaraa ihan samalla lailla kuin esim Fast, Fitfarm, Sportlife ym markettimerkit, joten valitse ehdottomasti Solgar jos noista pitää valita.
Miten se vointi koheni sitä seleeniä syödessä? Pitäiskö se arvo tarkastuttaa lääkärissä ennenkö aloittaa sen syönnin? Entä jos se on normaali niin mitä sitte,tietoa kellään? Ja siis jos on lievä vajaatoiminta. Ei lääkitystä.
Huoh. Oon nyt mittaillut tota aamulämpöä 5 päivää ja siellä se on 35.5-36.0 välillä. Kainalosta siis mittailen. Pari kertaa oon kokeillut suusta ja saanut saman tuloksen tai maksimissaan 36.1. Voiko alhainen aamulämpö johtua jostain muustakin kun vajiksesta?
Kun yritettiin ekaa lasta mittailin aamulämpöä myös, mutta muistelisin sen silloin olleen reilusti korkeampi. Jotain 36.6 ja oviksen aikana 37, mutta varma en ole koska eihän mulla tietenkään enää niitä taulukoita ole. :P Sen muistan, että raskausajan mun lämpö oli aina mitatessa tuol 37:ssä.
Oon muuten nyt huomannut, että mun kielellä on aamuisin kylmä, niin hassulta kun kuulostaakin. Voiko se liittyä tähän? Onko muilla ollut vastaavaa? Mistä johtuu?
-ap
102: no ei tosiaan riitä jos on otettu 2010, ja siltikin sinun kuuluu saada ne tulokset itsellesi. Raskaus, synnytys ja näiden jälkeinen aika on sellaista hormonimyllerrystä kropalle, että monelle naiselle puhkeaa vajaatoiminta juuri silloin. Käy ihmeessä kokeissa ja tule sitten vaikka tänne tai kilpirauhasinfoon kyselemään että ovatko arvot OK. Ai niin, näkyisivätkö arvosi OmaKanta-palvelussa?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:21"]
102: no ei tosiaan riitä jos on otettu 2010, ja siltikin sinun kuuluu saada ne tulokset itsellesi. Raskaus, synnytys ja näiden jälkeinen aika on sellaista hormonimyllerrystä kropalle, että monelle naiselle puhkeaa vajaatoiminta juuri silloin. Käy ihmeessä kokeissa ja tule sitten vaikka tänne tai kilpirauhasinfoon kyselemään että ovatko arvot OK. Ai niin, näkyisivätkö arvosi OmaKanta-palvelussa?
[/quote]
Ei näy noin vanhat omakannassa. Tosiaan nyt huomen aamusta oon menossa antamaan noi näytteet. Lääkäri kehotti menemään jo tänään päivällä, mutta kelasin käydä näitten ohjeiden mukaan:
http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/ohjeet-laboratoriokokeisiin/
Laitan kyllä sit ne uudet arvot tänne. Vähän tuntu toi omalääkäri olevan sitä mieltä, ettei kyse ole oikeesta ongelmasta vaikka onkin yleistä. En oikein tiedä teenkö niillä vanhoilla tuloksilla yhtään mitään kun oireetkin on mielestäni alkaneet vuotta myöhemmin. Vois kai niitäkin kysellä jostain.
-ap
Mulla TSH oli 2 ja T4V 9. Tk-lääkärin mukaan ihan normaalit, ei tarvetta lääkitykselle... :(
65: sulla tyypillinen lääkäri joka ei ymmärrä kilpirauhasasioista mitään. Etsi kunnon lääkäri, lääkityksellä TSH pitäisi olla jotain yhden luokkaa, voi jopa painua melkein mittaamattomiin. Olosi on tärkeä mittari!