Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Vierailija
18.08.2015 |

Millaisia oireita teillä on kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttanut?

Mä olen alkanut miettimään, pitäisikö käydä testaamassa tuota vajaatoimintaa, mutta koska olen 20kg ylipainoinen niin en kehtaa. Tuntuu, että sinne vipeltää testeihin kokoajan tälläsiä pulleroita ja varmaan itsekin olisin vaan yksi niistä. Kuitenkin mulla tuntuu olevan kokoajan vaan enemmän terveysongelmia. Tietysti paino voi aiheuttaa monet niistä. Mun verenpaine ja kaikki arvot on aina ollut ihanteellisia painosta huolimatta, verenpaine on itseasiassa todella alhainen. 

Kuitenkin painon kanssa on kunnolla ongelmaa. En saa sitä millään pois! Ennen raskauksiani painon pudottaminen oli helppoa, mutta nyt en saa painoa millään pois. Olen laskenut kaloreita, kuntoillut, vähentänyt hiilareita, mutta saan vaan nesteet pois (max 5kg) ja siihen jämähtää. 

Mulla oli raskauksien aikana pahat turvotukset, varsinkin ekasta jopa synnytys käynnistettiin pelkkien turvotusten takia. Nykyään on ihan sama, vaikka en raskaana olekaan. En voi juoda mitään hiilihapollista tai naamakin tuntuu turpoavan, mutta jalat varsinkin turpoaa niin, että särkee ihan hulluna. Ja oli sää mikä vaan ja päivän ravinto mikä vaan niin puolen päivän aikaan on jo nestettä kertynyt selvästi jalkoihin. 

Mun silmät myös kuivuu nykyään paljon ja tarvitsen unta mielestäni normaalia enemmän. Mä käytän piilareita, mutta nyt ostin lasit, kun ajattelin piilareiden aiheuttavan kuivumisen. Oireet on samat lasien kanssa, vaikka ottaisi allergialääkettä. Käytän siis silmätippoja.

Mulla on alkanut tulla myös isoja finnejä, lähinnä kasvohin. En ennen oikein ole finnejä saanut, mutta nyt tunnun saavan. TOSIN mulla on myös hormonikierukka, joka voisi näitä ongelmia aiheuttaa. 

Ja kasvoni hikoaa. Ennen toista raskautta en muista hikoilleeni koskaan kasvoista. Nykyään hiki oikein valuu helteellä kasvoilla ja sitä joutuu kokoajan pyyhkimään. Ja mulla on muutenkin hikoilun kanssa ongelmaa. Kesällä hikoillessa saan ihan pieniä vesikelloja käsivarsiin ja jalkoihin. Ne saa pois raapasemalla kevyesti kynnellä, mutta pyyhkimällä kädellä ei lähde.

Kannattaakohan mun kysellä kilpirauhasen tutkimista, vai viittaako oireet johonkin ihan muuhun? Kiitos av:n "kotilääkäreille" jo etukäteen =)

Kommentit (126)

Vierailija
121/126 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi matala Krea kertoo vissiin heikosta lihaskunnosta ainakin :( Mun lihaskunto on kyllä menny vaan kokoajan huonompaan suuntaan, mutta jotenki en ois kuvitellut sen niin huono olevan. Vaikka esim keväällä sain tehtyä viel 10 naisten punnerrusta ja nyt saan enää tehtyä pari. Ja sama vatsoja oli keväällä helpompi tehdä ja nyt tuntuu, ettei tosiaan saa ees sitä lastenruoka purkkia auki. Voi pöh, se lääkäri on salee kattonu vaan, et mä tosiaan oon vaan läski, joka ei yhtään liiku :/

-ap

Vierailija
122/126 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittaja 110. Sain ajan erikoisläkärille yllättävän nopeasti ja käytän nyt alkuun tyroksiinia 25 mg/vrk. En vielä tässä vaiheessa osaa sanoa, onko lääkityksellä mitään vaikutusta, mutta tärkeintä on, että asiaan suhtaudutaan vakavasti. Yksi tekijä oli se, että kolesteroliarvoni on noussut huikeaksi. En edes kehtaa kertoa lukemaa. Kymmenen vuotta sitten kokonaiskolesterolini oli alle 4...Olen normaalipainoinen ja syön pääosin kasviksia ja kalaa. Ruokavaliosta voisi karsia ainoastaan juuston, kun en laita leivän päällekään mitään voita tai rasvalevitettä. Että kannattaa siis tutkituttaa se kolesteroliarvo myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/126 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä labroihin Puhdin kautta. Maksaa, mutta ei tartte lähetettä, jos lääkärille jännittää mennä. Ylipaino voi olla oire myös sairauksista. Sinulla on oikeus tutkimuksiin painosta huolimatta. Ihmisiä kaikki on kiloista huolimatta.

Vierailija
124/126 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
125/126 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys 10 vuoden takaa, mutta olisi jännä kuulla miten ap:n asia hoitui. Itse olisin noilla oireilla mennyt lääkäriin, miettimättä itse omaa diagnoosia. Jokin elimistössä oli aikalailla pielessä. Oikea lääkäri, oikea diagnoosi ja sen mukainen hoito ja seuranta. Vielä 10 vuotta sitten nuo ehkä olisi saanutkin. Nyt on vaikeampaa päästä edes lääkärille.

Vierailija
126/126 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanteelliset arvot:

THS: 1, alempi jopa lähes mittaamattomissa.

T4V: Lähellä lukua 20.

Tuossa lääkärin kertoma arvo itselleni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi