Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Vierailija
18.08.2015 |

Millaisia oireita teillä on kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttanut?

Mä olen alkanut miettimään, pitäisikö käydä testaamassa tuota vajaatoimintaa, mutta koska olen 20kg ylipainoinen niin en kehtaa. Tuntuu, että sinne vipeltää testeihin kokoajan tälläsiä pulleroita ja varmaan itsekin olisin vaan yksi niistä. Kuitenkin mulla tuntuu olevan kokoajan vaan enemmän terveysongelmia. Tietysti paino voi aiheuttaa monet niistä. Mun verenpaine ja kaikki arvot on aina ollut ihanteellisia painosta huolimatta, verenpaine on itseasiassa todella alhainen. 

Kuitenkin painon kanssa on kunnolla ongelmaa. En saa sitä millään pois! Ennen raskauksiani painon pudottaminen oli helppoa, mutta nyt en saa painoa millään pois. Olen laskenut kaloreita, kuntoillut, vähentänyt hiilareita, mutta saan vaan nesteet pois (max 5kg) ja siihen jämähtää. 

Mulla oli raskauksien aikana pahat turvotukset, varsinkin ekasta jopa synnytys käynnistettiin pelkkien turvotusten takia. Nykyään on ihan sama, vaikka en raskaana olekaan. En voi juoda mitään hiilihapollista tai naamakin tuntuu turpoavan, mutta jalat varsinkin turpoaa niin, että särkee ihan hulluna. Ja oli sää mikä vaan ja päivän ravinto mikä vaan niin puolen päivän aikaan on jo nestettä kertynyt selvästi jalkoihin. 

Mun silmät myös kuivuu nykyään paljon ja tarvitsen unta mielestäni normaalia enemmän. Mä käytän piilareita, mutta nyt ostin lasit, kun ajattelin piilareiden aiheuttavan kuivumisen. Oireet on samat lasien kanssa, vaikka ottaisi allergialääkettä. Käytän siis silmätippoja.

Mulla on alkanut tulla myös isoja finnejä, lähinnä kasvohin. En ennen oikein ole finnejä saanut, mutta nyt tunnun saavan. TOSIN mulla on myös hormonikierukka, joka voisi näitä ongelmia aiheuttaa. 

Ja kasvoni hikoaa. Ennen toista raskautta en muista hikoilleeni koskaan kasvoista. Nykyään hiki oikein valuu helteellä kasvoilla ja sitä joutuu kokoajan pyyhkimään. Ja mulla on muutenkin hikoilun kanssa ongelmaa. Kesällä hikoillessa saan ihan pieniä vesikelloja käsivarsiin ja jalkoihin. Ne saa pois raapasemalla kevyesti kynnellä, mutta pyyhkimällä kädellä ei lähde.

Kannattaakohan mun kysellä kilpirauhasen tutkimista, vai viittaako oireet johonkin ihan muuhun? Kiitos av:n "kotilääkäreille" jo etukäteen =)

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/126 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mittaa aamulla läpö, jos on alle 36 (kainalosta 36,6) niin menisin testeihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pahin oire oli tuo naaman hikoilu!

Vierailija
4/126 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli niin kova väsymys että nukahdin vaikka seisaalleen. Myös ihottuma (oikein ällöttävä vesikelloja tekevä ekseema) hävisi kun sain lääkityksen. Vasta lääkityksen aloittamisen jälkeen alkoi paino-ongelmat mitä minulla ei todellakaan ollut vajaatoiminnassa. Mutta en voi lopettaa lääkitystä painon takia koska menen työkyvyttömäksi, väsymys on niin voimakasta, että jos en lepää niin se tuntuu lähes halvaannuttavalle, naama saattaa puutua jne. Joten näillä mennään.

Vierailija
5/126 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:02"]

mittaa aamulla läpö, jos on alle 36 (kainalosta 36,6) niin menisin testeihin.

[/quote]

Täytyy testailla. Mutta tuskin on. Ennen lapsia palelin aina, mutta nykyään en palele herkästi. Ennen lapsia lämpö oli yleensä 36.3 tai 36.6 riippuen kuukautiskierrosta. Nykyään oikeestaan aina kun mittaan niin on 37.0-37.4. Toisaalta mittailen aina vaan kun on kuumeinen olo, mutta sellainen on usein. Täytyy heti huomena alkaa tsekkaileen tota aamulämpöä.

Vierailija
6/126 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voisit käydä kilpirauhaskokeissa. Oireet saattavat johtua muusta, tai myös pelkästä ylipainon ja iän karttumisen yhdistelmästä, mutta et todellakaan häviä mitään testeissä käymällä!

Vierailija
7/126 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli totaalinen uupuminen. Yritin mennä lenkille niin väsyin jo ennen kuin hengästyin, happea haukoin jo portaiden nousussa, naama hikosi. Etenkin reidet ja jalat oli niin kosketusarat, että jo kun lapsi oli sylissä niin sattui. Jäykkä koko keho. Ja se ärtymys. Pinna paloi jika asiasta tai hermostutti vaikka mulla aina ollut hyvä stressin sietokyky.

Vierailija
8/126 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota jäykkyyttä mulla on myös. Oon pistänyt sen aina vaan turvotusten piikkiin, mutta juuri aamusin oon jäykkä kun nousen ja paikat puutuu todella helposti. Kokoajan on sellanen jäykkä olo ja tuntuu just raskaalta tehdä mitään. 

Onko se sit niin, että jos aamulämpö ei ole matala niin kilipirauhasen vajaatoimintaa ei voi olla? 

Vierailija
9/126 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys oli jotain niin totaalista. Muistan vieläkin tunteen töissä, kun pitkien yöunien jälkeen istuin tietokoneen ääressä ja tajusin, että silmät menevät kiinni ja nukahdan tähän, niin syvää väsymys oli, että sen tajusi kyllä poikkeavaksi. Paino ei mulla noussut lainkaan, taisi muutaman kilon laskea, kun olin niin väsynyt, että en jaksanut käydä kaupassa enkä laittaa ruokaa ja nukuin niin paljon, että aterioita jäi väliin. Palelin tosi kovasti ja olin alavireinen. Muistan kun lääkäri soitti labravadtauksista, ja aloitti sanomalla, että nyt on kyllä nää arvot pakkasen puolella. Lääkitys korjasi labrat ja vointi reilu kuukaudessa normaaliksi. Ihanaa kun sain oman energisen itseni takaisin. Mulla on paino nyt normaalilla kilpirauhastoiminnalla kyllä korkeampi kuin vajaatoiminnassa, kun elämä ja herkuttelukin taas maistuvat.

Vierailija
10/126 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia arvoja teillä on ollut? Mulla ths 3 ja t4 14, oireita on mutta arvot viitteiden sisällä.

Vierailija
11/126 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en huomannut painossa muutoksia, mutta juuri se väsymys ja saamattomuus oli jotain käsittämätöntä. Luulin jo että olen masentunut, kun mikään ei huvittanut enkä mitään myöskään jaksanut. Lisäksi ääreisverenkierto heikkeni, nukuin yöt villasukat jalassa ja sormet oli jatkuvasti kuin jääkalikat. Hikoilu loppui, hiukset kuivuivat todella nopeasti ja niitä myös lähti ihan kiitettävästi. Ajatuksen kulun tahmeus ja änkyttäminen, muisti huononi. Lopuksi, kun kuukautiset jäivät pois otin yhteyttä lääkäriin ja kerroin oireistani. Tsh oli tuolloin 11.6 ja sainkin heti lääkityksen.

Vierailija
12/126 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulämpö 35,4, järetön väsymys ja uupumus, astman paheneminen, muistiongelmat, hajamielisyys, aina kylmä varsinkin aamuisin ja matala verenpaine. Tässä muutamia oireita..

Vierailija
13/126 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:35"]Millaisia arvoja teillä on ollut? Mulla ths 3 ja t4 14, oireita on mutta arvot viitteiden sisällä.
[/quote]
Ei ole arvot viitteiden sisällä, tarvitset lääkityksen.

Vierailija
14/126 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:35"]Millaisia arvoja teillä on ollut? Mulla ths 3 ja t4 14, oireita on mutta arvot viitteiden sisällä.
[/quote]
[/quote] Komppi. TSH on liian korkea vaikka näennäisesti viitteiden sisällä.

Vierailija
15/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:35"]Millaisia arvoja teillä on ollut? Mulla ths 3 ja t4 14, oireita on mutta arvot viitteiden sisällä.
[/quote]

Mulla noilla arvoilla aloitettiin lääkitys koska oirelista oli pitkä. Uupumus, palelu, sulkasayo, nivelkivut, turvotus jne.

Vierailija
16/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:35"]Millaisia arvoja teillä on ollut? Mulla ths 3 ja t4 14, oireita on mutta arvot viitteiden sisällä.
[/quote]
[/quote]
Kiitos kommentista ja pahoittelut ketjun kaappaamisesta osittain ;) Mulla on myös endometrioosi jonka kanssa oireet menee osittain ristiin. Haluttaisi kyllä kokeilla lääkitystä, auttaisiko se yleisoloon. On tottunut jo sumuun. endometrioosipotilailla on 7-kertainen riski vajaatoimintaan (43% endolaisista on vajaatoiminta).

Vierailija
17/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kenellä on kilpirauhasen vajaatoiminta, onko teillä todettu myös tuota lisämunuaisten uupumusta?

Vierailija
18/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:35"]Millaisia arvoja teillä on ollut? Mulla ths 3 ja t4 14, oireita on mutta arvot viitteiden sisällä.
[/quote]
[/quote] Komppi. TSH on liian korkea vaikka näennäisesti viitteiden sisällä.
[/quote]
Lääkäri (Diacor) soitti, kuulema ei tarvetta lääkitykseen ja arvot normaalit. Selvitin vanhoja arvoja, THS ollut 3 jo 2009. Av-raadin mielestä kannattaisi kuitenkin kokeilla lääkitystä eli sisätautilääkäriä etsimään Helsingistä.. Onko suosituksia? :) Oireita on

Vierailija
19/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä arvo TSH arvo on ollut välillä 4.3-6,4. Lääkärin. Mukaan se on ok. Hänellä on mielestäni kyllä kaikki sopivat oireet, väsymys, palelu, masennus. Hiukset lähtee ja paino nousee, eka kertaa, koko ikänsä ollut liki alipainoinen.

Vierailija
20/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo naaman hikoilu ei kai ole tyypillisesti mikään vajaatoiminnan oire? Vajaatoiminnassa yleensä ei hikoile niin millään, ja siksi helle ja saunominen on tuskallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän