Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Vierailija
18.08.2015 |

Millaisia oireita teillä on kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttanut?

Mä olen alkanut miettimään, pitäisikö käydä testaamassa tuota vajaatoimintaa, mutta koska olen 20kg ylipainoinen niin en kehtaa. Tuntuu, että sinne vipeltää testeihin kokoajan tälläsiä pulleroita ja varmaan itsekin olisin vaan yksi niistä. Kuitenkin mulla tuntuu olevan kokoajan vaan enemmän terveysongelmia. Tietysti paino voi aiheuttaa monet niistä. Mun verenpaine ja kaikki arvot on aina ollut ihanteellisia painosta huolimatta, verenpaine on itseasiassa todella alhainen. 

Kuitenkin painon kanssa on kunnolla ongelmaa. En saa sitä millään pois! Ennen raskauksiani painon pudottaminen oli helppoa, mutta nyt en saa painoa millään pois. Olen laskenut kaloreita, kuntoillut, vähentänyt hiilareita, mutta saan vaan nesteet pois (max 5kg) ja siihen jämähtää. 

Mulla oli raskauksien aikana pahat turvotukset, varsinkin ekasta jopa synnytys käynnistettiin pelkkien turvotusten takia. Nykyään on ihan sama, vaikka en raskaana olekaan. En voi juoda mitään hiilihapollista tai naamakin tuntuu turpoavan, mutta jalat varsinkin turpoaa niin, että särkee ihan hulluna. Ja oli sää mikä vaan ja päivän ravinto mikä vaan niin puolen päivän aikaan on jo nestettä kertynyt selvästi jalkoihin. 

Mun silmät myös kuivuu nykyään paljon ja tarvitsen unta mielestäni normaalia enemmän. Mä käytän piilareita, mutta nyt ostin lasit, kun ajattelin piilareiden aiheuttavan kuivumisen. Oireet on samat lasien kanssa, vaikka ottaisi allergialääkettä. Käytän siis silmätippoja.

Mulla on alkanut tulla myös isoja finnejä, lähinnä kasvohin. En ennen oikein ole finnejä saanut, mutta nyt tunnun saavan. TOSIN mulla on myös hormonikierukka, joka voisi näitä ongelmia aiheuttaa. 

Ja kasvoni hikoaa. Ennen toista raskautta en muista hikoilleeni koskaan kasvoista. Nykyään hiki oikein valuu helteellä kasvoilla ja sitä joutuu kokoajan pyyhkimään. Ja mulla on muutenkin hikoilun kanssa ongelmaa. Kesällä hikoillessa saan ihan pieniä vesikelloja käsivarsiin ja jalkoihin. Ne saa pois raapasemalla kevyesti kynnellä, mutta pyyhkimällä kädellä ei lähde.

Kannattaakohan mun kysellä kilpirauhasen tutkimista, vai viittaako oireet johonkin ihan muuhun? Kiitos av:n "kotilääkäreille" jo etukäteen =)

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka nopeesti muille on muuten testitulokset tulleet?

-ap

Vierailija
62/126 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin nyt vielä, että mitä kokeita se lääkäri oli määräillyt mulle niin tosiaan 14 koetta, mutta käsittääkseni kilppariin liittyi vain yksi. Toi tsh. Pystyykö vain siitä päättelemään mitään? :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viimeksi TSH 5,80 ja T4V 14. Kuulemma pitää seurata. Ainakaan pelkän TSH-arvon perusteella ei kai vajaatoimintaa aleta hoitamaan. Tai siis näin taisi lekuri sanoa. Oireet on kyllä selvät ja sukurasitetta löytyy äidin ja tämän sisarien sekä tätien puolelta. Aina väsyttää, paino noussut, tukkaa irtoaa, iho ja hiukset kuivat ja karheat, ääni "painuksissa", uniongelmia, en hikoile helposti jne. Mutta seuraillaan nyt sitten.

Vierailija
64/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kun on tullut lisää vastauksia yön aikana. =) 

Mulla on myös astma pahentunut, ajatus takkuaa ja en enää jaksa oikein tehdä ruokaakaan. Ennen meillä mies ei koskaan tehnyt ruokaa, koska olen itse sellainen keittiö ihminen. Nykyään mies tekee kuitenkin joka viikko muutaman kerran ruoan koko perheelle. Mies meillä on myös se joka heräilee lasten kanssa yöt, minä en vaan jaksa. Mä nukun myös paljon enemmän ja mies antaa mun nukkua viikonloppuaamuisin pitkään. Mies meillä laittaa myös lapset nukkumaan, kun mun hermot ja jaksaminen ei enää tunnu iltaisin riittävän. 

Kuinka varmaa tuo aamulämmön mittailu kainalosta on? Onko siis matalissa lämmöissä tuollainen kainalomittari luotettava? Tänä aamuna aloitin mittailun. Kokeilin 2 kertaa kainalosta ja ekalla kerralla 35.7, tokalla kerralla piipatessa 35.6, mutta annoin olla vähän pidempään ja tulos oli 35.7. Ajattelin mittailla 2 viikkoa.

-ap

Vierailija
65/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kysyisin teiltä onko teillä ollut vajaa toiminnassa, käsi-ja jalkasuonten esiin tulemista. Mulla on itsellä lievä vajaatoiminta ja jalkapohjan ja nilkan alueella myös ranteissa ja käsissä verisuonet pullahtaneet todella törkeän näköisesti esille. Aloitin kin yhden ketjun aiheesta, mutta jäi mainitsematta kilpirauhasarvot. Myös aamujäykkyys ja jalkojen turpoileminen on tuttua. Ja mitkä ne on ne hyvät arvot sitten, itsellä t4v 9 ja tsh 2 ...On ollut hengen ahdistusta, alavireisyyttä, jaksamattomuutta, aamulla vaikeuksia päästä sängystä ylös ja tuntuu, että on krapulassa koko ajan...vaikken juurikaan juo. Ihon kynnet katkeilevat ja ovat huonossa kunnossa, atopia, ja uni on sellaista että heräilee öisin koko ajan...Ja miksi lääkärit ei anna lääkitystä tähän??? Voisiko joku tietävä selittää..

Vierailija
66/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut palelua vaan järkyttävä hiki. Iho kuivui, hiukset lähti, ainainen väsymys, olin ihan koko ajan kipeänä räkätaudissa ja kuumeessa jne.

Vierailija
67/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:27"]

Mulla ei ollut palelua vaan järkyttävä hiki. Iho kuivui, hiukset lähti, ainainen väsymys, olin ihan koko ajan kipeänä räkätaudissa ja kuumeessa jne.

[/quote]

Hei hieno kuulla, että jollain ei ole ollut kylmä. Tuntuu, että kaikilla on ollut kylmä ja mulla on ollut AINA kylmä ennen raskauksia, mutta ei enää nykyään. Nykyään mulla on aina kuuma tai ainakin lämmin, paitsi jalat ja kädet tuntuu silleen "sisäisesti" kylmiltä, vaikka kun päältä kokeilee niin ei ne niin kylmät ole, viileät vain. Iho on kuitenkin kuiva ja hiukset myös.

-ap

Vierailija
68/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:27"]

[/quote]

Millaiset arvot sait ja saitko lääkityksen heti?

Mulla on just tuollaista kanssa. Olen menossa perjantaina kokeisiin.

Vierailija
69/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:30"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:27"]

[/quote]

Hei hieno kuulla, että jollain ei ole ollut kylmä. Tuntuu, että kaikilla on ollut kylmä ja mulla on ollut AINA kylmä ennen raskauksia, mutta ei enää nykyään. Nykyään mulla on aina kuuma tai ainakin lämmin, paitsi jalat ja kädet tuntuu silleen "sisäisesti" kylmiltä, vaikka kun päältä kokeilee niin ei ne niin kylmät ole, viileät vain. Iho on kuitenkin kuiva ja hiukset myös.

-ap
[/quote]

Mulla on vasta nyt kylmä kun lääkitys on kunnossa ja olen saanut ylipainon pois :) Sitä ennen tosiaa hiki valui koko ajan, vaikka en juuri mitään tehnytkään, lisinkin heräsin hiukset märkinä

Vierailija
70/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:27"]

[/quote]

Millaiset arvot sait ja saitko lääkityksen heti?

Mulla on just tuollaista kanssa. Olen menossa perjantaina kokeisiin.
[/quote]

tsh oli 5.0 ja t4v 14. Paria vuotta aiemnin todettiin että olin jossain vaiheessa sairastanut kilpirauhastulehduksen

Vierailija
71/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs nämä oireet:

-hikoilen myös pelkästään kasvoista ja rintakehästä, en kainaloista tai selästä ollenkaan

- hiukset ohentuneet selvästi ja katkeilevat, ovat kuivat

- tajuton uupumus

- lämpö kainalosta aina alle 36, vaikka suusta olisi yli 37

- painoa tullut vuodessa 25 kg

- iho kuiva, silmäoireet moninaiset, vuotavat, kuivuvat, kirvelevät, punoittavat

- väsyn helposti, heräämis- ja nukahtamisongelmia.

Vierailija
72/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättehän, että sinne kokeisiin voi itse varata ajan ilman lähetettäkin. Tutkimus maksaa alle 20 euroa. Vastaukset saa tekstarilla puhelimeen ja sitten voi ottaa yhteyttä lekuriin, jos arvot heittää edes vähän.

Vierailija
73/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilpirauhasen vajaatoiminnassa siis kainalo ja vaikka korvalämmössä suuret erot? Kun mietin juuri, että miten kainalo lämpö oli aamulla sen 35.7, kun taas yleensä kun olen mitannut niin mulla on ollut lämpöä, tosin olen mitannut aina korvasta. Sain nyt aamulla korvasta lukeman 36.6, vaikka kainalo oli sen 35.7. Siksi epäilin vähän, että antaako noi kainalomittarit ollenkaan oikeaa tulosta?

Millainen on kilpirauhastulehdus?

Vierailija
74/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:42"]

Tiedättehän, että sinne kokeisiin voi itse varata ajan ilman lähetettäkin. Tutkimus maksaa alle 20 euroa. Vastaukset saa tekstarilla puhelimeen ja sitten voi ottaa yhteyttä lekuriin, jos arvot heittää edes vähän.

[/quote]

No en tiennyt! Mistä tuollaisen voi varata? 

27 on muuten myös ap.

-ap

Vierailija
75/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
76/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:42"]

[/quote]

No en tiennyt! Mistä tuollaisen voi varata? 

27 on muuten myös ap.

-ap

[/quote]

laboratorio.fi

Vierailija
77/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaatoiminnassa on ihan normaalia että välillä on liikatoiminnan oireita kuten hikoilua ja välillä taas vajaatoiminnan oireita: väsymys, palelua jne. Jos aamulämpö on 36 tai alle on selvä vajaatoiminta kyseessä. Turvotukset, huono aineenvaihdunta ja kasvojen pöhötys on tyypillistä. Kannattaa pyytää TSH ja T4-v mittausten lisäksi TPO vasta-aineet. Jos se on reippaasti yli viiterajan ennustaa se vajaatoimintaa. Silloin tarvisi jo lääkityksen mutta julkisella vaikea saada. Viiterajat on muutenkin liian laajat ja niihin tuijotetaan, vaikka oireita olisi jo paljon. Lääkityksen saamiseksi joutuu taistella kuten itse teen. Asian osaavan lääkärin löytäminen on kiven takana.

Vierailija
78/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:27"]Mulla ei ollut palelua vaan järkyttävä hiki. Iho kuivui, hiukset lähti, ainainen väsymys, olin ihan koko ajan kipeänä räkätaudissa ja kuumeessa jne.
[/quote] Mulla on myös koko ajan ollut linssiä, ja lääkärissä todettiin matala d-vitamiini. Kuitenkin viitteissä, mutta arvo oli 65. Aloinsyömään nyt sitten 50ug.

Vierailija
79/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:30"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:27"]

[/quote]

-ap
[/quote]

Mulla on vasta nyt kylmä kun lääkitys on kunnossa ja olen saanut ylipainon pois :) Sitä ennen tosiaa hiki valui koko ajan, vaikka en juuri mitään tehnytkään, lisinkin heräsin hiukset märkinä
[/quote] Ei hemmetti, mulla myös jatkuvaa yöllistä hikoilua. Kaulan alue ihan märkä, kun heräilee öisin ja nihkeä iho.

Vierailija
80/126 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös just noita oireita (tajuton väsymys/uupumus, hiustenlähtö, silmien kuivuminen jne), kävin kokeissa ja ths oli 0,4 :) eli voi ne oireet muustakin johtua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän