Noloja ja hauskoja vääriä luuloja, joita sinulla on ollut aikuisuuteen asti
Vastineena tuolle "Lapsena luulin..."-ketjulle! :) Kertokaa hauskoja ja noloja juttuja, joita olette luulleet todeksi/ymmärtäneet väärin aikuiseksi asti!
Itse tosiaan luulin, että miehillä on kaksi kivespussia. Asian oikea laita selvisi vasta 18-vuotiaana, kun aloin seurustelemaan.
Luulin myös, että lorvikatarri on oikeasti jokin vakava sairaus. Tajusin vasta kuukausi sitten, että eipä olekaan... Hehheh, onneksi tämä ei tullut kenellekään muulle ilmi paitsi nyt teille. :D
Kertokaapa!
Kommentit (1649)
Olin n. 22 vuotias mies kun menin hieman erikoisempiin bileisiin työkaverin kanssa, jossa miehet pukeutui naisiksi. Tämä mies sanoi pitävänsä minusta, menin shokkiin ja nauroin shokissa vaan ja läksin kotiin. Opin että homoilut ei ollutkaan vaan ilkeämielisten hakkuma sanoja vaan niitä kummallisuuksia oli ihan oikeassa elämässä täällä koti suomessakin. Nyt 20v myöhemminkään en uskalla tutustua tuntemattomiin miehiin vaikka ovat työkavereita kun eihän sitä koskaan tiedä mitä ne sitten ovatkaan. Pienen fobian sain ilmeisesti, milloinkohan pääsen yli tuosta nuoruuden traumasta.
Luulin koko kouluaikani, että Raamatun profeetta on Johannes Kastanja. Ihmettelin, mistä hän on saanut moisen nimen. Hämmästyin kovin, kun tajusin että tyyppi onkin Kastaja. Ei ollut minulle valjennut lapsena, että hän kastoi ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tajusin vasta vähän aikaa sitten, että miehet ajaa selkä- ja rintakarvat pois! Ja olen jo aikuinen mies:D
Kaikkea sitä oppii.
Ei miehet aja, vain pojut.
Vierailija kirjoitti:
Luulin koko kouluaikani, että Raamatun profeetta on Johannes Kastanja. Ihmettelin, mistä hän on saanut moisen nimen. Hämmästyin kovin, kun tajusin että tyyppi onkin Kastaja. Ei ollut minulle valjennut lapsena, että hän kastoi ihmisiä.
Minä tuohduin suuresti, kun selvisi että Aku Ankassa esiintyvä kelmi ei ollutkaan Velmu Viirusilmä.
Mitä ihmettä Viurusilmä tarkoittaa??
Vierailija kirjoitti:
Että lääkärivala otetaan tosissaan ja yleenskin korkeasti koulutetut ottavat lait ja niiden noudattamisen vähän tosissaan.
Mulla päinvastoin. Lait ja hoitosuositukset otetaan yllättävän kevyesti ja suurpiirteisesti. Mennään siitä mistä aita on matalin ja nostetaan korkea palkkaa tekemällä edes suunnilleen sinne päin. Sitä luuli nuorena että koska kuulemma täällä on korruptiota vähemmän kuin vaikka Intiassa, se tarkoittaisi sitä että täällä ollaan tasa-arvoisempia. Yllätti, miten epätasa-arvoinen yhteiskunta oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Että kaikki on yhtä fiksuja ja kauniita ja ennakkoluuloja ei saisi olla koska ne eivät pidä paikkansa.
Ja kaikki ihmiset eivät edes halua olla fiksuja vaan äo 70-80 riittää aivan hyvin.
Joku sanoi, että perussuomalaiset on järkipuolue. En kyllä koskaan uskonut sitä valetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että kaikki on yhtä fiksuja ja kauniita ja ennakkoluuloja ei saisi olla koska ne eivät pidä paikkansa.
Ja kaikki ihmiset eivät edes halua olla fiksuja vaan äo 70-80 riittää aivan hyvin.
Vaikea uskoa että joku oikeesti haluais olla keskivertoa tyhmempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että lääkärivala otetaan tosissaan ja yleenskin korkeasti koulutetut ottavat lait ja niiden noudattamisen vähän tosissaan.
Mulla päinvastoin. Lait ja hoitosuositukset otetaan yllättävän kevyesti ja suurpiirteisesti. Mennään siitä mistä aita on matalin ja nostetaan korkea palkkaa tekemällä edes suunnilleen sinne päin. Sitä luuli nuorena että koska kuulemma täällä on korruptiota vähemmän kuin vaikka Intiassa, se tarkoittaisi sitä että täällä ollaan tasa-arvoisempia. Yllätti, miten epätasa-arvoinen yhteiskunta oikeasti on.
Ai että Suomessa ja Intiassa ollaan yhtä tasa-arvoisia ja saman verran on korruptiota, hah hah, et taida olla ees käyny koskaan Intiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 14:27"]Olin aina luullut, että viittomakieli on maailmanlaajuinen yhteinen oma kielensä. Vasta pari vuotta sitten selvisi, että joka maalla on oma viittomakielen sanasto. Tosinon käsimerkkejä, jotka taidetaan tuntea melkein ympäri maailmaa. N30
Erikseen on viittomakieli ja esim viitottu suomi, viitottu ruotsi, viitottu englanti jne.
Tää viittomakieli on mulle vieläkin epäselvä, mutta suomenruotsalainen viittomakieli on sellaista että sitä ei ymmärrä sen paremmin ruotsalaiset kuurot, kuin suomalaiset jään. Siis tahallaan kehitelty oma erillinen kieli muutamaa sataa ihmistä varten ja varmasti on samanverran tulkkeja ym opettajia.
Suomenruotsi on sama juttu. Sitäkään ei ymmärrä suomalaiset eikä ruotsalaiset. Mutta se mulle selvisi vasta aikuisena, että Suomessa eri alueilla asuvat kaikki suomenruotsalaisetkaan eivät ymmärrä toisiaan. Mitä kauempana asuvat toisistaan, sitä vaikeampi ymmärtää.
Västeråsin murrealueelta terve!
Suomenruotsin murteet voivat kuulostaa karkeilta, mutta kyllä niistä näin ruotsia äidinkieltä puhuvana selvän saa. Skånea taas ei ymmärrä kukaan, tuskin edes skånelaiset.
Kun suomenruotsalainen puhuu ns. kirjakieltä, niin eihän se tietenkään voi poiketa Ruotsissa puhutusta ns. kirjakielestä paljoakaan. Se, ettei muka saisi selvää, on teeskentelyä.
Nämä eivät säilyneet aikuisuuteen asti (Luojan kiitos!) mutta silti:
Luulin pienenä, että lapset kasvavat äidin vatsalaukussa ja tulevat ulos pyllynreiästä.
Luulin, että kaikkialla "etelässä" on samanlainen ilmasto ja kasvillisuus kuin jossain Karibialla. Siis ts. että kaikkialla kasvaa kookospalmuja, ja että muutenkin sellaisia hedelmiä, joita Suomessa myydään kaupan hedelmälaareissa, kasvaa kaikkialla etelässä. Kun menimme ensimmäistä kertaa etelänlomalle Espanjaan ollessani noin 6 v. pettymys oli melkoinen, kun en voinutkaan poimia kookospähkinöitä suoraan maasta, ja banaanipensaita ei näkynyt missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin n. kolmivitoseksi saakka, että hame ja mekko on sama asia.
Englannin kielen kautta selvisi, kun tiesin mikä skirt on ja mikä dress on, ja aloin kääntää näitä sanoja suomeksi. Vähänkö järkytyin kun selvisi, että skirt on hame ja dress on mekko! En kertonut tietenkään kenellekään.
Isä oli aina puhunut leningistä kun tarkoitetaan dress-tyyppistä asustetta. Äiti? Mielenvikainen/hullu/luonnehäiriöinen, en ole vielä selvittänyt näiden sanojen eroa.
N. 45
Jossain päin Suomea puhutaan hameista puolihameina, mutta mitä sanaa siellä käytetään leningeistä/mekoista? Hame???
En pidä mekko-sanasta, se on niin arkinen. Leninki ei sekään ole oikein nykyaikaa. Ei ole hyvä tanttu, ei kussa. Morsiuspuku-sanassa on tuo puku, mutta yksistään sekään ei käy. Apua!
Kukaan ei oikein tunnu tietävän, mikä on leningin ja mekon ero, jos mikään. En minäkään tiedä. Joku ehdotti, että leningissä on aina hihat.
Klänning eli leninki. Ei ole eroa. Hihaton mekko on sama kuin liivihame.
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta aikuisena tiennyt, että makaroni kasvaa puussa. Olen aina luullut, että se tehdään vehnäjauhoista! Kuvitelkaa !
Makaroonipuuthan kasvaa Italiassa. Onneksi selvisi, en ole vielä ehtinyt itseäni nolata tuon asian suhteen.
Sain ihan vahingossa selville, että tosiaan nämä makaronipuut kasvavat Italiassa. Olen niitä nähnytkin.
Klassinen BBC:n raportti aiheesta vuodelta 1957.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan oikeasti tähän päivään mennessä luullut, että kirsisääsken oikea nimi on kronkhyttynen :D Ei pienintäkään hajua, mistä moinen nimi. Muutamat väittelyt olen kyllä joskus käynyt asiasta. Ehkä minun pitää vähitellen uskoa, että kronkhyttynen on ihan itse keksitty nimi. Tosin olen sitä mieltä, että se näyttää enemmän kronkhyttyseltä, kuin kirsisääskeltä :D
Meillä on puhuttu aina ronkkahyttysistä, joten et ole keksinyt ite, vaan se on jostain murrealueelta ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Muutin Suomeen lapsena. Jotkut suomen sanat olivat hämääviä:
- Kanari-sotto. Tajusin vasta vuosien jälkeen, että se onkin kana-risotto eikä mitään sottoa.
- Kuka oli Tiina Paperiavainen tuhmeliinisiilikappaleessa? Meni taas vuosia ennen kuin tajusin säkeen menevän: "Tinapaperia vainen oli peto kauhea."
Oli näitä muitakin, mutta nämä tulivat heti mieleen.
Älä välitä noista ei aina ihan Suomessa ikänsä asuneet saa selvää. Sitten on vuosikymmeniä toki lapsia peloteltu sillä hirveällä sijaltaisella "jos sijaltainen nousisi, taivaaseen ota tykösi".
Vierailija kirjoitti:
Luulin että on jotain, mitä en olisi jo tiennyt, mutta tämän keskustelun läpikäytyäni, huomasin jo tietäneeni kaiken tämän.
-N51
Huomasit siis erehtyneesi.
Luulin että sukupuolia olisi kaksi. Nyt olen oppinut, että niitä on useita ja joillain sitä ei ole ollenkaan. Lisäksi se on jokaisen henkilökohtainen mielipide. Saattaapa se vaihdellakkin jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Tosissaan vai vähän tosissaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että se on chihuhahua eikä chihuahua.
Koirarotu ainakin on chihuahua.
Yks tuttu sanoi chihauhau, eikä meinannut millään uskoa, että ei se niin mene.
Koirarotu ainakin on chihuahua.