Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yläasteen opettajat jaksaa oppilaita?

Vierailija
03.05.2012 |

Onko mielenterveys kärsinyt? Miten pitkään olet ollut opettajana?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoria jaksaa kyllä, vanhemmat tekee välillä tiukkaa.

lasten kanssa sama

Vierailija
42/63 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulis että lomat auttaa jaksamaan. Pitkät kesät, syys-, joulu- ja hiihtolomat jne. Pyhäpäivät. Enemmän lomaa kuin kellään muulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasin tehdä keskustelun aiheesta, mutta löytyi vanha ketju. Miten on opet, onko maailma paljon muuttunut vuodesta 2012?

Varmasti on. Teinit käyttäytyy huonommin ja keskittyminen on kaikilla ihan kuralla.

Toisaalta 2012 opet valitti että teinit käyttäytyy huonommin kuin ennen ja ysärillä kaikki oli paremmin. Onko vanhemmilla opeilla huonompi kestokyky, kultaako aika muistot vai onko nuoriso todella vuosikymmen toisensa jälkeen enemmän pilalla?

Ei kultaa aika muistoja, vaan nyt eläkeikää lähestyvänä opena sanoisin, että mitä vanhemmaksi mummeliksi olen tullut, sitä kauniimmin nuoret minua kohtelevat. Nuorena opettajana sai niellä kaikenlaista, ja silloin varmaan ottikin raskaammin kaiken arvostelun, kun oli vielä itsekin epävarma osaamisestaan ja ammattitaidostaan. 

Pääosa nuoristamme on ihan fiksuja ja mukavia, nykyäänkin. Osalla on omat ongelmansa, mutta niinhän se on ollut aina. Pitää vain yrittää kuunnella herkällä korvalla heidän huoliaan, jo siitä on usein apua. Tarvittaessa pitää sitten opastaa avun äärelle. 

Nuoremmille kollegoille sanoisin, että ei kannata stressata niin paljoa siitä opsista. Lopulta sillä, ehditkö käydä läpi kaiken mitä piti, ei ole niin suurta merkitystä. Sillä on, että kohtaat nuoret aidosti ja annat heille aikaasi. Se kantaa pidemmälle kuin sijamuotojen ulkoa luettaminen.

Vierailija
44/63 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukio on paljon raskaampi, kaikin tavoin.

Toisaalta otan liian henkilökohtaisesti oppilaitten käytöksin, minkä takia elämä on kuin vuoritorataa. Nytkin olen ihan masentunut, kun päivän viimeinen tunti meni hulinaksi ja nämä XXX tunnit on ihan perseestä -kommentit osuivat taas kipeästi. Mutta toisaalta en halua menettää tätä herkkyyttä sen juovuttavan fiiliksen takia joka tulee silloin kun oppilaat osallistuvat, tottelevat ja tykkäävät.

Olen vasta toista vuotta opettajana :)

Varmasti nykyään onkin, kun siellä istutetaan vastahakoisia ja h@irikøit@.

Vierailija
45/63 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tutt töissä nuorten psykiatrisella osastolla jossa ylä-asteikäisiä. Oon aina miettinyt miten kukaan jaksaa sellasta työtä.

Tiedätkö että yläaste on nykyään yläkoulu? Ollut jo vuosia.

Et ole kovin uskottava, kun et edes tunne koululaitoksen termejä.

Vierailija
46/63 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

luulis että lomat auttaa jaksamaan. Pitkät kesät, syys-, joulu- ja hiihtolomat jne. Pyhäpäivät. Enemmän lomaa kuin kellään muulla.

Taas joku tietämätön ihminen hokemassa opettajien pitkistä lomista. Huvittavaa, miten vuodesta toiseen aina joku id iootti ilmoittautuu tällä saralla. 

Vierailija
47/63 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tarvitsee ymmärtää ain 45 minuuttia kerrallaan. Vanhemmat ovat hankalampi pala, kun puhelin soi illalla, viikonloppuna ja jopa yöllä.

Olen ollut opettajana 15 vuotta.

Yöllä?? No pane puhelin kiinni. Omaa tyhmyyttä, jos teet vapaa-aikana töitä.

Vierailija
48/63 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tutt töissä nuorten psykiatrisella osastolla jossa ylä-asteikäisiä. Oon aina miettinyt miten kukaan jaksaa sellasta työtä.

Tiedätkö että yläaste on nykyään yläkoulu? Ollut jo vuosia.

Et ole kovin uskottava, kun et edes tunne koululaitoksen termejä.

Nyt osui pilkunnussijalla pätemisen tarve losahtaen omaan nilkkaan. Lainaamasi viesti on nimittäin vuodelta 2014. Eli uliset 10 vuotta jälkijunassa 🤣🤣🤣

Vierailija
49/63 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas joku tietämätön ihminen hokemassa opettajien pitkistä lomista. Huvittavaa, miten vuodesta toiseen aina joku id iootti ilmoittautuu tällä saralla. 

Jahass no viimeksi kun tarkistin niin pitkät lomat on, pitkin vuotta ja pyhäpäivät, mikä tässä on tietämäntöntä tai väärää tietoa? Nyt ei puhuttu siitä että joo se palkka on tosiaan jaettu tasaisesti pitkin vuotta jne jos kuvittelit tuon olevan joku nokkela pointti. Lomalla tarkoitettiin tässä kontekstissa sitä vapaa aikaa ja sen merkitystä eikä mitään byrokraattisia palkka vs lomaraha kausia. Lisäksi toivottavasti et sinä ole ope ja ketään työssäsi kasvata, jos ulosanti on tuota tasoa että heti haukutaan idiootiksi jotakuta joka ei tiedä jotain sinulle itsestäänselvää tietoa.

Vierailija
50/63 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä vastaillaan 12v vanhoihin kommenteihin urakalla mutta opeja ei hirveesti näy keskustelemassaXDd

Vierailija
51/63 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
52/63 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvii olla tietynlainen persoona että pärjää. Omista yläasteajoista muistaa että joillakin opeilla vaan oli sellainen selittämätön auktoriteetti ja karisma joilla sai kaikki hiljaiseksi ja häiriköt ojennukseen tosi vähällä sanomisella.

Vierailija
53/63 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahass no viimeksi kun tarkistin niin pitkät lomat on, pitkin vuotta ja pyhäpäivät, mikä tässä on tietämäntöntä tai väärää tietoa? Nyt ei puhuttu siitä että joo se palkka on tosiaan jaettu tasaisesti pitkin vuotta jne jos kuvittelit tuon olevan joku nokkela pointti. Lomalla tarkoitettiin tässä kontekstissa sitä vapaa aikaa ja sen merkitystä eikä mitään byrokraattisia palkka vs lomaraha kausia. Lisäksi toivottavasti et sinä ole ope ja ketään työssäsi kasvata, jos ulosanti on tuota tasoa et

Näin minäkin olen aina hahmottanut opettajien lomakeskustelun, se suurempi vapaa-ajan määrä (erityisesti jos on omia lapsia niin lomat samaan aikaan extra kiva) on se pointti. Kyllä varmaan aika moni olisi valmis sellaiseen diiliin että saa vapaaviikkoja kesälle ja pitkin vuotta enemmän ja vuoden palkka jaetaan sitten koko vuodelle, näin tarjoilijana kelpais kyllä.

Vierailija
54/63 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoria jaksaa kyllä, vanhemmat tekee välillä tiukkaa.

lasten kanssa sama

Tiedän, olen ollut myös 1.-2. -luokkalaisten kanssa.

Vierailija
55/63 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miettineeni jo koululaisena 90-luvun yläasteella, että jos olisin tuo opettaja niin vetäisin turpaan noita tiettyjä oppilaita. Se kusipäisyys oli jotain ihan jäätävää jo silloin, puhumattakaan mitä nykyään. No, eipä noista ole näköjään paljoa mitään tullut. Siis niistä kusipääoppilaista.

Vierailija
56/63 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti myös vähän koulusta ja alueesta että mikä se opettajuuden kokemus ja nuorison taso on

Vierailija
57/63 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii tietynlaisen ihmisen, että pärjää nuorten kanssa. Ihan helposti ei saa pinna palaa eikä voi itseensä ottaa jostain letkautuksista esim. ulkonäön suhteen. Nuoriin pitää suhtautua kunnioittavasti, mutta jämäkästi. Kouluissa on olemassa selkeät säännöt, niistä kun pitää kiinni niin pärjää. Omaan luokkaan myös laatii selkeät säännöt, joista pitää kiinni johdonmukaisesti. Nuorten kanssa pärjää, mutta olen samaa mieltä että vanhemmat ovat välillä haastavia. Jos jäät junasta, akat suhtautumaan nuoriin vihamielisesti tai alentavasti, he sen kyllä vaistoavat ja sellaisia opettajia vihataan avoimesti. Nuoret ovat todella rehellisiä näyttämään mielipiteensä tässä suhteessa.

Vierailija
58/63 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein opiskeluaikana sijaisuuksia kun omiin aikatauluihin sopi. Siitä sai niin törkeen hyvän liksan. Muutaman tunnin kun sieti niitä a pino ita niin kuukauden käyttörahat oli kasassa. 

Mut hirveää hommaa. Se meteli, haju, levottomuus. Yök. Niin siis yläastemurkkuja olivat.

Sit oli ihanaa häipyä taas koulusta ja kiittää taivasta siitä, ettei ole pakko mennä kouluun. Lukiolaiset ja pikkuoppilaat on kivoja, mut yllättäen yläasteella oli useimmin opettaja sairaana.

Vierailija
59/63 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein opiskeluaikana sijaisuuksia kun omiin aikatauluihin sopi. Siitä sai niin törkeen hyvän liksan. Muutaman tunnin kun sieti niitä a pino ita niin kuukauden käyttörahat oli kasassa. 

Mut hirveää hommaa. Se meteli, haju, levottomuus. Yök. Niin siis yläastemurkkuja olivat.

Sit oli ihanaa häipyä taas koulusta ja kiittää taivasta siitä, ettei ole pakko mennä kouluun. Lukiolaiset ja pikkuoppilaat on kivoja, mut yllättäen yläasteella oli useimmin opettaja sairaana.

Öö siis mikä haju? En muista että yläasteella olis haissu kummemmin

Vierailija
60/63 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 24 vuotta yläkoulun opettajana, ja työ on varmaan ainoa asia, joka minut järjissäni on pitänyt. Oppilaat minut maadoittavat ja saavat unohtamaan oikeat murheet. Heidän seuransa ja kiitoksensa saavat ajattelemaan, että tässä elämässä on edes jokin pointti.

Minulla on kyllä ollut onni olla duunissa kouluissa, joissa homma on aikuisilla hanskassa.

Aina ei ole helppoa, mutta siksi sitä sanotaan työksi. Mutta en ole koskaan ajatellut, että haluaisin tehdä jotain muuta. Olen hyvä työssäni ja tiedän, että kaikilta tämä ei sujuisi.