Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-luvun lapset! Mitä lapsuusmuistoja tulee mieleen?

Vierailija
19.01.2006 |

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"- Minulla oli yksi muovinen nukke ja yksi mollamaija, jolla oli siniraitaiset jalat ja yksi vihreänenäinen nalle. Muita leluja en muista."

Joo, leluja ei pahemmin ollut: 1-vuotiaana saatu iso tyttönukke, nalle, muovilehmä (!) ja kattila, jonka ääressä leikin Viisikon Fanny-tätiä, myöhemmin leikkuutin lyhyen tukan, kun halusinkin olla Pauli. Ja vuosimalli on 1963.

Vierailija
62/117 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2006 klo 22:51"]

[/quote]

Mutta kun MINÄ olen syntynyt vasta 1990-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vielä tähän ketjuun ihania 60-luvun kertomuksia?

Vierailija
64/117 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Twist-naru.

Vierailija
65/117 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsässä tehtiin majoja ja kesällä lähdettiin veneellä saareen jossa oli leirintäalue. Asuttiin sellaisessa oranssissa kuplateltassa joka haisi/tuoksuu sellaiselle, että yhä sen muistan.

Uidessa oli uimarenkaana rekan sisäkumi, joka haisi kumille=kesälle. Siinä oli iso venttiili, joka nipisti jos siihen osui.

Siskollani koulua oli sunnuntaisin ja valtavan pitkät kesälomat. Kun minä menin kouluun oli lauantait jo vapaina ja kesäloma lyhyempi.

Talvella laskettiin pahvinpalasella mäkeä, jonka kaupunki oli rakentanut puusta. Siinä oli pitkä kaareva liuku joka oli jäädytetty. Monet huulet halkesivat siinä. 

Vierailija
66/117 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitchcockin filmit

Vierailija
67/117 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai lapset juosta ja leikkiä pitkin pihoja. Taisi kaikissa taloissa olla lapsia ja kaiken ikäiset leikkivät yhdessä. Talvisin rakennettiin isoja lumilinnoituksia. Kiusaajia ei ollut kuin kunnansihteerin kaksi lasta. Niitä sai varoa, kun yksin kulki. Ulkona oltiin aina ja ulkona oli aina kavereita. Kuplawolkkariin  mahtui 5 henkinen perhe ja koira, teltta yms. Silloin telttailu oli suosittua. Meillä oli kesäisin ovet aina auki ja kylänlapsia kulki sisään ja ulos ihan miten lystäsi. 

Vierailija
68/117 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkkis kerrostalon pihalla, pennin nallekarkit, ruokailut leikkikentällä, Corona, jäinen kouru-liukumäki, väriteeveen tulo ja Heikki Kahilan ääni viereisestä huoneesta tuudittaa uneen.

Vierailija
69/117 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustavalkotelkkari. Isällä kuplavolkkari. Kuulento tuli telkkarista. Peyton Place. Bonanza. Rintintin. Pitkät kesät. Opin ajamaan polkupyörällä. Irtomaitoa sai kaupasta.

vm -64

Vierailija
70/117 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen jugurtti ostettiin kauppa-autolta ja se oli Herajoen mansikkajugua. Sitten tuli myös mustikka- ja ananasjugurtti. Siihen aikaan oli helppoa valita. Trip-mehut muistan kanssa.

Koulun alkaessa oli vielä jonkun aikaa lauantaisinkin koulupäivä ja silloin syötiin aina ruismarjapuuroa ja kuunneltiin kouluradiota. Syksyllä vietiin sangollinen puolukoita, että saatiin sitä puuroa :). Joka päivä oli mukana leipäeväät ja maito- /mehupullo.

Kuulun muuten siihen joukkoon, joka aloitti Suomessa ensimmäisten joukossa peruskoulun.

t: '56 syntynyt

Vierailija
71/117 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla tuli ensimmäinen juustonaksu joka oli leseestä tehty. pussin koko oli kämmenen kokoinen. Toista ne on nykyään. 

Vierailija
72/117 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin järkyttävät esanssilitku-mehut Rymd? oli kai nimeltään, keltaiset keittiön seinät ja vihreät kaapin-ovet:D, ruskea vakosamettisohva, vihreä jopo,retu-kengät, ne jotka oli ruskeaa leveää vakosamettia, mutsin kietaisu-hameen, järkyttävän leveälhkeiset farkut, keltaiset hai-saappaat,sammy ja kirka babitsin,virve rosti, arja-täti,pennin nalle-karkit, peyton-plaze ja Helsingin kantakaupungissa lapsuuteni viettäneenä kuumat kesäpäivät,kun asfaltti poltteli jalkoja, meri tuoksui ja kavereita ja tekemistä oli aina! Mulla on ollut onnellinen kaupunkilapsuus 70-luvulla:)

Vierailija
73/117 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2006 klo 22:51"]

[/quote]

Kysymys oli vähän huono, koska siinä ei tarkennettu, että haluttiinko muistoja 60-luvulta, vai 60-luvulla eläneiltä/syntyneiltä. Nyt näyttää monelta muistot olevan 70-luvun puolelta. Esim 67 syntyneellä ei 60-luvusta voi olla juuri minkäänlaisia muistoja, koska on ollut 2 vuotias, kun 60 luku on loppunut.

Itse olen 60-luvun alussa syntynyt ja nimenomaan 60 luvun puolelta muistot ovat melko hataria ja ne sekottuvat 70-luvun muistoihin, josta sitten onkin kasapäin valtavan upeita muistoja, olihan se koko Universumin historian ylivoimaisesti paras vuosikymmen :)

60-luvulta muistuu mieleen erityisesti muutto omaan uuteen omakotitaloon joka valmistu 60-luvun puolivälissä. Omakotilähiö oli pieni, taloja vajaa 40 ja lapsia perheissä 2-4. Vain kahdessa perheessä oli yksi lapsi ja hassua kyllä perheet olivat samannimisiä (nyt vasta tuli mieleen), mutta eivät sukua toisilleen. Lapset olivat syntyneet pääasiassa 58-65, suurin osa 60-luvun alussa.

Takapihalta alkoi metsä, jossa sitten leikittiinkin paljon. Majoja rakennettiin ja hyppyrimäkiä tehtiin ja kaikkia mahdollisia pihapelejä pelattiin. Ylipäätään oltiin paljon pihalla.

Televisiosta muistuu mieleen Niksula ja ennen kaikkea Batman. Batmanista tulee mieleen kaksi muistoa ja molemmat negatiivisia. Ensimmäinen, kun Batman ja Robin saapui Suomeen upean Batman autonsa kera (ei mitään hajua, kuinka alkuperäisestä poppoosta oli kyse) ja poikkesivat myös kaupunkimme torilla, mutta minä olin juuri tuolloin kuumeessa, enkä päässyt niitä katsomaan ja olin luonnollisesti totaalisen rikki, varsinkin kun kaikki muut kaverit pääsivät tapahtumaan. Toinen karu muisto Batmaniin liittyen on jostain seurakunnan (emme olleet  uskovaisia, mutta toki kirkkoon kuuluimme) onginta arpajaisista. Juuri edelläni onkinut poika voitti täydellisen Batman-puvun ja minä tietysti totuttuun tapaani jonkun omenan tai muun vastaavan jämäpalkinnon. Olin pojalle äärimmäisen kateellinen ja taidan olla vieläkin ;)

Vierailija
74/117 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siniset Lokki-kengät, tiikeri- tai nougatjäätelö puolen litran pakkauksessa, huulipunakarkit, vihreä jenkki (ei ksylitoli!), kasettimankka, Avaruusasema Alfa, BCR  ja Abba, kiiltokuvat, keltaiset varvastossut pihakenkinä (iso, ruohikkoinen piha), ensimmäinen kissa, oma huone, peikkolimsa, Rymd (niin pahaa kuin se olikin), kolmion malliset Trip-mehut, mansikkajogurtit ja perunalastut kauppoihin, lottoarvonta lauantaisin juuri ennen yhdeksän uutisia, Kahden kerroksen väkeä, Pieni talo preerialla, Montrealin olympialaiset ja Nadia Comaneci, Silvian ja Kaarle Kustaan häät, ruohonleikkurin jyrinä, "kipinän" (paatinkoneen) puksutus, kesäaamut saaressa mökillä, käärmekesä -69, keltainen uimarengas, kumivene, luisteleminen "Kaupin montuilla" (olivat lammikkoja), talvisin kouluun kävellen, hiihtäen tai potkukelkalla, keväisin superpallojen pompotteleminen likkojen vessan viereiseen tiiliseinään, hyppynarut... Voisin jatkaa listaa loputtomiin. Minulla oli onnellinen lapsuus 60-70-luvuilla Rauman seudulla. :)

Vm. 1965

Vierailija
75/117 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään ole lisää näitä ihania muisteloita?

Vierailija
76/117 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin Tampereella, ja maito ostettiin omaan maitokannuun kaupan tiskin takana olevasta hanasta. Seuraavassa vaiheessa, sekin 60-luvulla, tuli pusseissa myytävä maito. Äiti teki niistä muovisista maitopusseista mattoja virkkaamalla. Väliin pisti nailonsukkakudetta. 

Puhelimia ei 60-luvulla meillä ainakaan ollut. Olen jälkeenpäin saanut nähdäkseni kirjeen, jolla isäni ilmoitti appivanhemmilleen esikoisen (minun) syntymästä (asuimme silloin Ruotsissa ja isovanhemmat Suomessa). 

Vanhempani lähtivät 60-luvun alkupuolella Ruotsiin paremman työllistymisen vuoksi. Siellä minä ja siskoni synnyimme. Muutimme sitten ennen kuin lapset olivat kouluikäisiä takaisin Suomeen, mitä vanhemmat ovat perustelleet sillä, etteivät halunneet että lapset tulevat kiusatuksi koulussa suomalaisuuden vuoksi. 

Vierailija
77/117 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 60-luvun lopun hittejä. Aika kauheita osa niistä on mutta onneksi ne parhaat soivat edelleen.

http://radiomakela.net/2015/11/05/rmf-60s-nettiradio-soi-1960-luvun-parhaita-hitteja/

Vierailija
78/117 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan 60-luvun lopun hittejä. Aika kauheita osa niistä on mutta onneksi ne parhaat soivat edelleen.

http://radiomakela.net/2015/11/05/rmf-60s-nettiradio-soi-1960-luvun-parhaita-hitteja/

Kiva nettiradio!

Vierailija
79/117 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikaupasta haettiin maitoa omiin astioihin. Meillä oli keltainen ja punainen. Pikkusiskon kanssa kinasteltiin, kumpi saa painaa nappia "maitokoneesta". Myöhemmin tuli ne maitopussit.

Meillä oli tili lähikaupassa ja kassaneiti kirjoitti käsin vihkoon ostokset hintoineen ja loppusumman. Se tili maksettiin sitten palkkapäivänä pois.

Lauantaina sai jakaa saunan jälkeen siskon kanssa limonaadipullon. Nenät pöytää vasten tiirattiin, että molemmissa laseissa on yhtä paljon. Kioskilta sai pennin karkkeja ja niitä pennejä tiirailtiin aina ulkona kävellessä. Joskus sai vanhemmilta viispennisen ja peräti 5 karkkia :)

Telkkarista katsottiin mustavalkoisena lastenohjelmia ja se raitraitrallallaa -käsinukke pelotti. Telkkarin kuva alkoi aina väliin vinkkuroimaan ja siihen auttoi, kun löi nyrkillä telkkarin päälle. Joskus piti lyödä useaankin kertaan.

Yläkerran tytöllä oli meetvurstia leivän päällä ja sain maistaa. Ai, kun oli taivaallista. Meillä oli aina yleensä vain lauantaimakkaraa. Se oli halvempaa. Mun vanhemmat säästivät rahaa rakentamiseen. Tontti oli jo valmiina.

Kesälomat oltiin maalla mummolassa serkkujen kanssa. Aurinko paistoi aina ja oltiin päivät pitkät ulkona. Kauppa-autopäivinä pysyttiin tiukasti mummon kupeessa j mentiin odottamaan kauppa-autoa maitolavalle. Joskus saatiin jopa karkkiaskit. Äiti ja isä tuli käymään viikonloppuisin.

Meillä oli kotiapulainen, joka asui meillä. Mä en ollut ikinä päiväkodissa. Äidin sisko hoiti mua alussa ja myöhemmin se kotiapulainen.

Ihana lapsuus ja ihana 60-luku!

Vierailija
80/117 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitillä oli punainen essu jossa valkoisia eri kokoisia palloja. Se on edelleen minulla. Hyvää kotimaista laatutyötä.

Mummun kanssa katselimme Peyton Placea

Tuo 60-luvun radio on tosiaan kiva. Kiitos linkistä ja vinkistä 81.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi