60-luvun lapset! Mitä lapsuusmuistoja tulee mieleen?
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 18:18"]
"- Minulla oli yksi muovinen nukke ja yksi mollamaija, jolla oli siniraitaiset jalat ja yksi vihreänenäinen nalle. Muita leluja en muista."
Joo, leluja ei pahemmin ollut: 1-vuotiaana saatu iso tyttönukke, nalle, muovilehmä (!) ja kattila, jonka ääressä leikin Viisikon Fanny-tätiä, myöhemmin leikkuutin lyhyen tukan, kun halusinkin olla Pauli. Ja vuosimalli on 1963.
[/quote]
Jumaleisson, onneksi nykyään ei enää tule Viisikkoa luettua, kun noita liikakiloja on muutenkin :) Ei nimittäin voinut Viisikkokirjaa avatakaan, ellei ollut herkkuja vieressä. Niissä kun vähintään puolet kirjasta meni tarkkoihin kuvauksiin siitä, mitä milloinkin oli pöydän antimina. Saattoi mennä monta sivuakin kerralla, jossa yksityiskohtaisesti selitettiin, mitä pöydässä oli tarjolla aina pähkinävoista ja appelsiinimarmeladista lähtien. Eikä Enid Blyton ollut käsittääkseni edes lihava nainen, vaan kohtuullisen hoikka.
[/quote]
Viisikko-kirjat on kirjoitettu sodan aikana ja sen jälkeen pula-aikana. Siitä johtuu pitkät ruokakuvaukset. Siis Blytonin omaa unelmointia hyvistä ajoista kun kaikkea oli saatavilla. Briteissä elintarvikkeiden säännöstely loppui v. 54 joten pula-aikaa kärsittiin 15 v.
36 korjaa että MAITO tuotiin, ei matoa sentään ;)
Ekat muistot jostain 67-68. Ihanat hippinuoret, ihania, erikoisia vaatteita (joko pitkiä maksimekkoja tai superlyhyitä minejä, leveälahkeisia housuja, shortseja, paljon värejä tai sitten tot. mustavalkoista, jeesussandaalit, kesäsaapikkaat, kumikengät, huivit päähineinä (ajatelkaa, herraisä)), pitkiä hiuksia niin miehillä kuin naisilla, yhteislaulua, kitaransoittoa, välillä ne poltteli jotain, joka haisi erikoiselta DDD. Isosiskoni oli siinä joukossa, ja kyllä mä niitä niin ihailin.
Kuulento, siitä lähti mun avaruushulluus. Oli se jännää, mikään ei oikein ole sitä ylittänyt. Lapsena kaiken kokee niin intensiivisesti.
Murhat: presidentti Kennedyn murhasta puhuttiin edelleen koko ajan, koska Zapruderin kuvaama amatöörikuvapätkä tuli silloin julkisuuteen, sit tapettiin Martin Luther King ja melko pian sen jälkeen Robert Kennedy. Sit oli niitä kammottavia kampusmurhia ja mm Sharon Taten teurastus, ja jenkeissä nämä kaikki tapahtuivat.
Cool Britannia ja swinging London, muoti, musiikki ja koleimmat leffat tulivat briteistä.
Beatlesit soi kaikkialla, Rolling Stonesit, Beach Boysit, Kinksit, Janis Joplin, Jimi Hendrix, Doors, Mamas et Papas, ne olivat mun lastenmusiikkia. Oikeaa lastenmusiikkia jouduin kuuntelemaan vasta koulussa, samoin jouduin opetella tavauksen koulussa, lukeahan jo osasin. Ikuinen rakkaus bossa novaan syntyi jo tuolloin, koska se on 60-luvulla niin suosittua. Laila Kinnusella oli oma tv-ohjelma, Tabe Slioor on silloinen Tuksu, mut huomattavasti tasokkaampi, itse asiassa sangen moderni kohunainen, Lenita juonsi milloin mitäkin, Ilkamia seurattiin, Koivistolaisia ihailtiin, Ohimennen, jossa oli kotimaista musaa, Danny, Johnny, Anki, Katri-Helena, Tapani Kansa, Kirka, Kristiina Hautala, Seija Simola, Carola. Underground ja Suomen Talvisota, Rauli Somerjokikin tuli jo tutuksi. Jormas, Ernos, Raittisen veljekset ym.
Käpy selän alla, ihana Kristiina Halkola, vasemmistolaiset (ei vielä taistolaisuus), Melasniemen veljekset, Speden sketsit ja leffat, Saiskos pluvan ja Vesku Ploiri (oli yksi lempibiiseistäni), Aja hiljaa isi - Mari Laurila, hirveä kohu Kellopeliappelsiinistä (se taisi olla jo 70-lukua) ja sitten hajosikin jo Beatlesit...
Autot: kupla-volkkari, Anglia, Morris Mini, Fordin koppakuoriainen, Ford Taunus.
Hyviä muistoja minulla on: 60-luku oli värikäs, tapahtui paljon sekä hyvää että pahaa, mut se hyvä on jäänyt päällimäisenä mieleen.
Monilla, myös meillä, oli siihen aikaan kotiapulainen. Nykyisin se on erittäin harvinaista. En itseasiassa tunne ketään kenellä asuisi apulainen kotona.
Varhaisimmat muisot ajoittuvat 70-luvun alkuun Pohjois-Savolaisessa maalaispitäjässä. Asuttiin 40-luvulla ukin tekemässä talossa, ei ollut mitään mukavuuksia vaan juomavesi haettiin sankolla kaivosta ja ulkosauna lämmitettiin keskiviikkoisin ja lauantaiisin, pesuvedet otetiin järvestä ja talvisin piti tätä varten tehdä iso avanto.
Meillä oli muutama hehtaari peltoa ja 1-2 lehmää pikkuisessa kivinavetassa. Lisäksi joitain kanoja ja välillä joulusika. Ulkohuussi nökötti navetan kulmalla ja nokkospuskia kasvoi vieressä. Piha oli nurmikkoa ja isä niitti sen muutamaan kertaan kesässä viikatteella.
Isällä oli pikkuinen Valmet-traktori ja autona Vauxall Viva. Veljellä oli mopo, Solifer jonka tavaratelineellä sain istua kauppamatkoilla. Kyläkaupasta, "Osulasta", ostettiin makkaraa, leipää, jauhoja ja joskus myös herkkuja: Pihlajanmarjakarkkeja, Sitsoa, Omenaporetta ja purukumeja joiden pakkauksissa oli erilaisia tarrakuvia. Isommat ostokset käytiin lauantaisin tekemässä kirkonkylän kaupoissa. Myös ukin ja mummun luona käytiin usein.
Kotimökki sai sähköt v-72 ja ostettiin ensimmäinen tv, puukuorinen "Luxor" jota sai käyttää korjaamolla usein. Tv:sta katsottiin Peyton Placet, Avaruusasema Alfat, länkkärit, Yöjutut, Hyväkkäät, luonto-ohjelmia, Pätkis, Hanski, Mennään bussilla ja tietysti urheilukisat.
Paljon kuunneltiin myös radiota, Iltatuulen viesti tuli tutuksi ja Metsäradio sekä monet kuunnelmat olivat suosittua viihdettä.
Puhelin otettiin vasta 70-luvun puolivälissä ja se oli jo moderni harmaa pöytäpuhelin, ja keskuksetkin olivat jo sähköisiä.
Serkkuja perheineen vieraili usein ja aurinkoiset ja lämpöiset 70-luvun kesät kuluivat pitkälti järvessä pulikoiden.
80-luku ja opiskelu, aikuistuminen ja muu tuli vastaan vähän turhankin pian, näin huomaan joskus miettiväni!
[quote author="Vierailija" time="19.01.2006 klo 22:51"]
[/quote]
Mua pelotti hirveesti tää trai-trai-trallallaa -Kasper!
Ihana ketju, täytyy lukea ajatuksella pirteämpänä. Muistan melkein jokaisen viestin asioita nyt kun näen ne kirjoitettuna! Miten köyhää oli materiaalisesti, mutta ah, niin onnellista aikaa!
Mulla ja siskolla oli nuket, joilla oli tuuheat ja kiiltävät lyhyet kiharat hiukset. Nukkien niskassa luki Famosa. Pulkkamäessä täytyi käyttää ai akin kaksia lapasia päällekkäin, ja imeskelimme lapsikntarttu eita lumikokkareita. Meillä oli enstex-housut, jotakin esi-rematekkiä varmaan, tai naapurin neulekoneella kutomat villahousut.
Ekalla koulussa lauantaisin , ensimmäinen jukuetti oli mustikka purkki joka jaettiin sisarusten kanssa ja ihmeteltiin. Kävelyt koulutaksille pelto aukea. Poikki tuulessa.isän ensimmäinen auto Ford korttiina ha sen mustat jeinonahka penkit jotka poltti pyllyä kesällä aurinkossa ja talvella kylmät
Trip pillimehu, sellainen kartiomalli, appelsiini, maistui ihanalta.
voimistelutunnuila voimistelupuku, huom.voimistelu
Muistatteko telkusta Calimeroa eli sellainen musta tipu jolla oli puolikas munankuori hattunaan?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 18:29"]
Sputnikien lentoa seurattiin, ja vuosikymmenen lopussa kuulentoakin. Telkkaria ei tosin ollut läheskään kaikilla eikä edes puhelinta. Käytiin sitten naapurissa.
Tuli peltojen paketointi ja Ruotsiin muutto. Minunkin kotiväki mietti sitä, mutta jätti lähtemättä. Hevosten tilalla alkoi tulla traktoreita, ja lehmiä laitettiin pois.
Kesät olivat lämpimiä, koulua lauantaisin ja sunnuntaina pyhäkoulu. Koko kylän kakarat leikkivät yhdessä ja niin isot kuin pienet pelasivat nelimaalia.
[/quote]
Myös Australiaan ja USAan lähti tuolloin porukkaa ja meidän isä oli humalapäissään hankkinut koko perheelle laivaliput Australiaan. Äiti oli järkevä ja sai homman peruttua ja rahatkin lipuista takaisin. monesti olen miettinyt, millainen elämä olisi jos olisi isän suunnitelman mukaan menty? Olin tuolloin 1-2v.