Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-luvun lapset! Mitä lapsuusmuistoja tulee mieleen?

Vierailija
19.01.2006 |

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen jugurtti ostettiin kauppa-autolta ja se oli Herajoen mansikkajugua. Sitten tuli myös mustikka- ja ananasjugurtti. Siihen aikaan oli helppoa valita. Trip-mehut muistan kanssa.

Koulun alkaessa oli vielä jonkun aikaa lauantaisinkin koulupäivä ja silloin syötiin aina ruismarjapuuroa ja kuunneltiin kouluradiota. Syksyllä vietiin sangollinen puolukoita, että saatiin sitä puuroa :). Joka päivä oli mukana leipäeväät ja maito- /mehupullo.

Kuulun muuten siihen joukkoon, joka aloitti Suomessa ensimmäisten joukossa peruskoulun.

t: '56 syntynyt

Et aloittanut, sillä vasta minun 1959 syntynyt ikäluokkani oli sitä, joka sai päättötodistuksen peruskoulusta ja mekin aloitimme kansakoululaisina. Minua vuotta nuoremmista ne, jotka eivät päässeet keskikouluun, jäivät luokalleen, jotta olivat "oikeasti" peruskoulun käyneitä. Muuten he olisivat saaneet kansa- ja kansalaiskoulun todistukset.

Olen sitä ikäluokkaa, joka pyrki oppikouluun, mutta siihen mennessä meillä oli ollut jo KKKK eli kunnallinen kokeilukeskikoulu, joka oli ilmainen. Terveisiä muille samaa koulua käyneille! Koko kouluaikani ruoka oli ilmaista, eikä omia leipiä ja juomiakaan tarvinnut viedä.

Kauppa-autosta ostimme markalla jäätelä, ja sillä sai kaksi eskimoa tai yhden tuutin. Jugurttia maistoin vasta koulussa, jossa sitä oli välipalana. Oli muuten pahaa! Paljon parempaa oli Pirto, sellainen pahvitetrasta pillillä juotava kaakao.

Vierailija
82/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä luulin pienenä, että Kekkonen on samaa kuin presidentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 18:18"]

"- Minulla oli yksi muovinen nukke ja yksi mollamaija, jolla oli siniraitaiset jalat ja yksi vihreänenäinen nalle. Muita leluja en muista."

Joo, leluja ei pahemmin ollut: 1-vuotiaana saatu iso tyttönukke, nalle, muovilehmä (!) ja kattila, jonka ääressä leikin Viisikon Fanny-tätiä, myöhemmin leikkuutin lyhyen tukan, kun halusinkin olla Pauli. Ja vuosimalli on 1963.

Jumaleisson, onneksi nykyään ei enää tule Viisikkoa luettua, kun noita liikakiloja on muutenkin :) Ei nimittäin voinut Viisikkokirjaa avatakaan, ellei ollut herkkuja vieressä. Niissä kun vähintään puolet kirjasta meni tarkkoihin kuvauksiin siitä, mitä milloinkin oli pöydän antimina. Saattoi mennä monta sivuakin kerralla, jossa yksityiskohtaisesti selitettiin, mitä pöydässä oli tarjolla aina pähkinävoista ja appelsiinimarmeladista lähtien. Eikä Enid Blyton ollut käsittääkseni edes lihava nainen, vaan kohtuullisen hoikka.

Kun tietää, että Viisikot on kirjoitettu pitkälti sodan aikana, ymmärtää tuon ruokajutun aivan eri tavalla. Englannin maaseudulla ei ollut likimainkaan sellaista ruokapulaa, kuin isoissa kaupungeissa. Blyton tiesi, että tuohon aikaan suurin välittämisen tapa oli laittaa pöytään ruokaa ja paljon. Leluja ei ollut sodan vuoksi antaa, mutta maalla riitti ruokaa. Siksi Viisikon seikkailut on sijoitettu maaseudulle ja joka seikkailussa on vähintään iso maatila, josta lapset hakivat lisää ruokaa. Nykyihmisen silmin nuo kirjat ovat yhtä ruoalla mässäilyä, mutta kun sijoittaa tarinat omaan aikaansa 40-luvulle, ymmärtää asian hyvin.

Vierailija
84/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syntyy kuusenkävyistä, villalangasta ja nauloista, no tietysti lehmille aitaukset koivun alla.

Vierailija
85/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku näki mustalaisten lähestyvän kävellen pitkällä pihatiellä, käskettiin lapset ja naiset, välillä miehetkin taloon sisälle. Laitettiin ovet lukkoon ja kaikki ikkunat piti tarkistaa, että salvat ovat kiinni. Kökötettiiin sisällä ja oltiin, kuin ei mitään huomattaisi. Ikkunan nurkasta yritin salaisesti vilkaista, onko ne viellä siellä pihalla. Ja olivat. Pyörivät pitkin pihaa, odottivat että joku talon väkeläisistä tulisi. Aikansa  odottivatkin ja sitten lähtivät. Tultihin ulos pirtistä ja oltiin taas kun mitään ei olis tapahtunutkaan.

Vierailija
86/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluista tuli mieleen asuntolat. Hyi olkoon, kukaan ei enää laittaisi vapaaehtoisesti peruskouluikäistä pois kotoa niin kuin 1960-luvulla, ja  viimeisetkin asuntolat on lakkautettu ajat sitten.

Peruskoulun jälkeen asuntoloissa asuvat opiskelijat varmaan viettävät aivan yhtä iloista ja villiä elämää kuin mekin aikanaan  - oho,  anteeksi kun nyt lipsahti jo 1970-luvun puolelle.

Vierailija
87/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen jugurtti ostettiin kauppa-autolta ja se oli Herajoen mansikkajugua. Sitten tuli myös mustikka- ja ananasjugurtti. Siihen aikaan oli helppoa valita. Trip-mehut muistan kanssa.

Koulun alkaessa oli vielä jonkun aikaa lauantaisinkin koulupäivä ja silloin syötiin aina ruismarjapuuroa ja kuunneltiin kouluradiota. Syksyllä vietiin sangollinen puolukoita, että saatiin sitä puuroa :). Joka päivä oli mukana leipäeväät ja maito- /mehupullo.

Kuulun muuten siihen joukkoon, joka aloitti Suomessa ensimmäisten joukossa peruskoulun.

t: '56 syntynyt

Et aloittanut, sillä vasta minun 1959 syntynyt ikäluokkani oli sitä, joka sai päättötodistuksen peruskoulusta ja mekin aloitimme kansakoululaisina. Minua vuotta nuoremmista ne, jotka eivät päässeet keskikouluun, jäivät luokalleen, jotta olivat "oikeasti" peruskoulun käyneitä. Muuten he olisivat saaneet kansa- ja kansalaiskoulun todistukset.

Olen sitä ikäluokkaa, joka pyrki oppikouluun, mutta siihen mennessä meillä oli ollut jo KKKK eli kunnallinen kokeilukeskikoulu, joka oli ilmainen. Terveisiä muille samaa koulua käyneille! Koko kouluaikani ruoka oli ilmaista, eikä omia leipiä ja juomiakaan tarvinnut viedä.

Kauppa-autosta ostimme markalla jäätelä, ja sillä sai kaksi eskimoa tai yhden tuutin. Jugurttia maistoin vasta koulussa, jossa sitä oli välipalana. Oli muuten pahaa! Paljon parempaa oli Pirto, sellainen pahvitetrasta pillillä juotava kaakao.

Eikös tuo KKKK toiminta loppunut jo ennen sinun syntymääsi, eli 1958?

Itse olen 1962 syntynyt ja oppikoulua/keskikoulua kävin minäkin ja ensimmäiset pari vuotta se oli maksullinen, eli myös ruoka maksoi. Muistan hyvin, kun myytiin niitä ruokalippuja, että päästiin ostamaan torilta herkkuja :).

Tuon parin vuoden jälkeen koulu muuttui kunnalliseksi ja ruuasta, sekä koulusta ylipäätään tuli ilmaista, Vuoden kävimme kunnallista oppikoulua ja sen jälkeen tuli peruskoulu, eli kävin oppikoulua 3 vuotta ja peruskoulua kaksi vuotta. Siis kolmannelta mentiin kahdeksannelle. Toki opiskelumme ei muuttunut, eli meille ei mitään suppeita ja laajoja aineita tullut, kuten meitä nuoremmille "oikeille" peruskoululaisille.

Eikös vanhimmat peruskoulua käyneet ei luokalle jääneet ja neljänneltä oppikouluun menneet olleet 1957 syntyneitä? Näin siis ainakin minun laskujeni mukaan, jos ja kun kun ensimmäiset peruskoulut tuli 1972. Meille peruskoulu tuli 1976.

Vierailija
88/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalliset keskikoulut vakinaistettiin 1958, eivät siis kadonneet.

Peruskoulu -uudistus alkoi Lapista 1972 ja saapui viimeisenä Helsinkiin 1978. Itse olen syntynyt 1958 ja Oulun läänistä, siellä luokka alempana tuli peruskoulu perässä. Meillä oli maksullinen ruoka ja heillä maksuton.

Luokallejääntipelko oli syvällä, olisi tullut joukko-opit ym. älyttömyydet.

Vierailija
89/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin muistan Rymd-mehun. Sitä otettiin mukaan mökille. Sain maistaa eka kerran myös perunalastuja, maistuivat hirveälle (nyt menee pussi jos toinenkin). Koulussa oli ruokana tillilihaa, mutta parasta oli marjapuuro ja grahamlihapiirakka. Minulla oli Peppi Pitkätossu -peruukki ja jokin Marimekon taskumekko. Lastenohjelmat oli niin tylsiä, että itketti (paperipalasta leikattuja hahmoja). Jouluna tuli sentään Disneyn piirrettyjä. Keräsin Apu-lehdestä paperinukkeja, ihanin oli Anne Pohtamo ja taisi Artokin olla jossakin vaiheessa. Kaverille tuli Nakke Nakuttaja ja minulle Aku Ankka. Karkkivalikoima oli tosi surkea, mutta aina löytyi jotain hyvää. Mummon Pectukset olivat pahoja. Kiva ketju, tulee vaikka mitä mieleen.

Vierailija
90/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnalliset keskikoulut vakinaistettiin 1958, eivät siis kadonneet.

Peruskoulu -uudistus alkoi Lapista 1972 ja saapui viimeisenä Helsinkiin 1978. Itse olen syntynyt 1958 ja Oulun läänistä, siellä luokka alempana tuli peruskoulu perässä. Meillä oli maksullinen ruoka ja heillä maksuton.

Luokallejääntipelko oli syvällä, olisi tullut joukko-opit ym. älyttömyydet.

Niin, siis nimenomaan 1958 poistui tuo KKKK ja sen jälkeen kunnalliset oppikoulut vakinaistettiin, eli tuo 1959 syntynyt ei kyllä KKKK kouluja ollut nähnytkään.

Ei kai teille mitkään joukko-opit olisi tulleet, vaikka luokalle olisitte jääneetkin? Meille siis tuli peruskoulu 1976 ja kävin sitä kaksi vuotta, eikä meillä mitään joukko-oppeja ollut, vaan tismalleen samat aineet, kuin oppikoulussakin. Varsinaista peruskoulun oppisuunnitelmaa laajoine ja suppeine aineineen ja ties mine joukko-oppeineen opiskelivat meillä vasta meitä useamman vuoden nuoremmat koululaiset, muistaakseni 1965, tai 1966 ja sen jälkeen syntyneet.

Niin ja Helsinkiin, Espooseen, Kauniaisiin, sekä Vantaalle tuli kylläkin peruskoulu 1977. Nuo kunnat siis oli viimeisiä, joihin tuli peruskoulu.

Vierailija
91/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipediasta:

Peruskoulujärjestelmään siirtyminen toteutettiin koko maassa pohjoisesta alkaen asteittain vuodesta 1972 alkaen, ensimmäisenä Lapin lääni. Viimeisenä peruskoulujärjestelmään siirtyi pääkaupunkiseudun neljä kuntaa eli Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa vuonna 1977.

Vierailija
92/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin muistan Rymd-mehun. Sitä otettiin mukaan mökille. Sain maistaa eka kerran myös perunalastuja, maistuivat hirveälle (nyt menee pussi jos toinenkin). Koulussa oli ruokana tillilihaa, mutta parasta oli marjapuuro ja grahamlihapiirakka. Minulla oli Peppi Pitkätossu -peruukki ja jokin Marimekon taskumekko. Lastenohjelmat oli niin tylsiä, että itketti (paperipalasta leikattuja hahmoja). Jouluna tuli sentään Disneyn piirrettyjä. Keräsin Apu-lehdestä paperinukkeja, ihanin oli Anne Pohtamo ja taisi Artokin olla jossakin vaiheessa. Kaverille tuli Nakke Nakuttaja ja minulle Aku Ankka. Karkkivalikoima oli tosi surkea, mutta aina löytyi jotain hyvää. Mummon Pectukset olivat pahoja. Kiva ketju, tulee vaikka mitä mieleen.

Millä perusteilla karkkivalikoima oli surkea??? Itseni mielestä se taas oli paljon parempi kuin nykyään, koska monia sen ajan suosikkikarkkejani ei enää nykyään saa ja tilalle on tullut todella surkeita tuotoksia. Kaikki nykyäänkin ostamani suklaapatukat oli myynnissä jo 60-luvulla. Muunmuassa Lola patukan uudelleen tulemista olen odottanut turhaan jo vuosikausia, enkä ole sen suhteen ainoa odottaja.  

Vierailija
93/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteilla karkkivalikoima oli surkea??? Itseni mielestä se taas oli paljon parempi kuin nykyään, koska monia sen ajan suosikkikarkkejani ei enää nykyään saa ja tilalle on tullut todella surkeita tuotoksia. Kaikki nykyäänkin ostamani suklaapatukat oli myynnissä jo 60-luvulla. Muunmuassa Lola patukan uudelleen tulemista olen odottanut turhaan jo vuosikausia, enkä ole sen suhteen ainoa odottaja.  

Oliko Lola samantapainen kuin Marilyn? Sisällä jotain tahnaa ja päällä jotain murokasta ja suklaata. Jos se oli se, niin muistan kun mummo toi sellaisen kerran kauppareissulta, enkä niin pahaa ollut ennen syönyt. Vaniljajäätelö kun oli ollut harvinainen "karkki", en ollut tottunut muihin.

Vierailija
94/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt helmikuussa 1957 ja yksi tärkeimmistä muistoistani on fanerinen eräänlainen liukuri. Siinä olivat kummatkin päät ylöspäin taivutettu ja etureunassa oli reikä vetonarua varten. Kyllähän se ihan hyvin liukui jos lumen pinta oli vähän jäinen. Pakkaslumella ei liukua ollut juuri lainkaan. En muista ollenkaan, milloin tulivat ensimmäiset muovipulkat. Tuo fanerijuttu on 60-luvun alkupuoliskolta.

Täällä on jo puhuttukin nameista. Ei ole enää yhtä hyviä nalle-karkkeja, kuin oli silloin. Huokausten huokaus..... Muistan myös ihanat kahvipavut, sellaiset, joissa oli jotain nestettä sisällä.

Vierailija
95/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli liukurina tyhjät apulantasäkit. Sukset olivat isän vanhat puusukset, joissa oli nahkainen kiinnityslenkki soljella. Talvisin oli paljon lunta ja pakkasta, hankikannot, ojiin kaivettiin lumiluolia.

Vierailija
96/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kun joskus leipoi kuivakakkuja, antoi meille lapsille taikinakipon. Mentiin aina siskon kanssa istumaan piharapulle ja kaavittiin kipon reunoilta sormella taikinanloput, tasapuolisesti vuorotellen. Se oli hienoa.

Vierailija
97/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli liukurina tyhjät apulantasäkit. Sukset olivat isän vanhat puusukset, joissa oli nahkainen kiinnityslenkki soljella. Talvisin oli paljon lunta ja pakkasta, hankikannot, ojiin kaivettiin lumiluolia.

Lumiluolat oli ihan huippua, tosin meillä kaupungissa niitä ei niinkään tehty ojiin, vaan aurausvalleihin, tai oikeastaan omakotitalon pihasta pihan ulkopuolelle kolattuun lumikasaan. Yksi hyvä paikka oli myös tien päähän raktorin tuuppaama valtava lumikasa, johon sai paljon hienoja käytäviä, torneja ja huoneita, eli siitä sai kokonaisen linnakkeen.

Minisukset tuli joskus 60-70 luvun taitteessa ja olivat iso hitti. Niillä oli näppärä päästellä metsässä puiden välissä. Rattikelkat oli siihen aikaan oikeita rattikelkkoja, eikä mitään muovisia stigoja. Eli rautajalaksilla ja puuistuimilla varustettuja mäkikiitureita. Myös mäkiautoja väsättiin vanhoja lastenrattaiden pyöriä hyödyntäen. Ja tottakai jokaisella itseään kunnioittavalla juniorilla räpätti pahvinpalanen polkupyörän pinnoja vasten.

Vierailija
98/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko Lola samantapainen kuin Marilyn? Sisällä jotain tahnaa ja päällä jotain murokasta ja suklaata. Jos se oli se, niin muistan kun mummo toi sellaisen kerran kauppareissulta, enkä niin pahaa ollut ennen syönyt. Vaniljajäätelö kun oli ollut harvinainen "karkki", en ollut tottunut muihin.

Ei ollut. Se oli neljän palan suklaapatukka jossa oli ihan sileä suklaakuorrutus ja sisältäkin lähinnä jotain fazerinan tyylistä, ehkä hieman kovempaa (jos oikein muistan), mutta ennen kaikkea parempaa, eli aivan huippua!

Tässä kuva patukan kuorista sen viimeisiltä vuosilta, eli jostain 80-luvulta. 70-luvulla sen kuoret oli mielestäni värisävyltään tummemmat:  

http://82.197.24.107/Kuvahaut/Kuvat/SuuretKuvat/S11347/S_11347_000052.j…

Vierailija
99/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut. Se oli neljän palan suklaapatukka jossa oli ihan sileä suklaakuorrutus ja sisältäkin lähinnä jotain fazerinan tyylistä, ehkä hieman kovempaa (jos oikein muistan), mutta ennen kaikkea parempaa, eli aivan huippua!

Tässä kuva patukan kuorista sen viimeisiltä vuosilta, eli jostain 80-luvulta. 70-luvulla sen kuoret oli mielestäni värisävyltään tummemmat:  

http://82.197.24.107/Kuvahaut/Kuvat/SuuretKuvat/S11347/S_11347_000052.j…

Ei ollut tuota. Mutta tuon Lolan muistan hyvin myöhemmiltä vuosilta (70-80-90?). Höh, vai ei ole Lolaa enää, en ole osannut edes huomata. Ja tuntuu että just sitä söin. Aika rientää liian nopiaan.

Vierailija
100/117 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhean vanhoja kääkkiä täällä palstalla pyörii

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi