Hei te, joilla ehkäisynä varmat päivät!
Hei.
Tilanne on tämä, että olemme naimisissa oleva pariskunta, joka on käyttänyt kondomia ehkäisynä viimeiset kolme vuotta. Lapsentekoon emme vielä "uskalla" varsinaisesti alkaa. Vauvakuumetta on molemmilla, mutta tulee vaan aina jossiteltua, että olishan niitä parempiakin aikoja ja pitäis olla oma asunto ja auto ja mitä vielä ennen kuin uskallamme varsinaisesti yrittää vauvantekoa.
Varmoihin päiviin nyt olemme päätyneet, koska "ylläri" vauva ei haittais, mut ei kyl yhtään haittais vaikka vielä vähän aikaa meniskin, ennen kuin lapsia tulee. Ja mulla on todella tarkka kierto ja mielestäni tunnen oviksen hyvin. Olen viime kuut tikutellut ovista ja joka kuukausi se on tullutkin samoihin aikoihin ja olen lukenut paljon rytmimenetelmistä ja nyt on menkat alkaneet ja ensi kierrosta ajattelimme jättää kondomit pois.
Onko teillä vinkkejä miten tämä ehkäisy onnistuu parhaiten? Miten tarkkailette kehoanne kierron aikana?
Itselläni on appsi kännykässä, joka näyttää hedelmälliset viikot kun olen laittanut sen oletetun ovulaation sinne ja ajattelin otta varmuudella hiukan pidemmän ajan kuin vaan viikon, jolloin mennää kondomilla, että jos ovulaatio heittää pari päivää aikaisempaan tai myöhempään.
Kaikki vinkit tervetulleita, kiitos :)
Kommentit (44)
Jos toimii normaalisti niin ei ole kun pari päivää kuusta kun voi raskautua. Melkoinen kani pitää olla jos ei malta menkkojen alkamisesta 14-17 pv.nä olla nylkyttämättä. 10 vuotta ja ei yhtään rasksutta.
Oma äitini on gynekologi (edelleen toimii gynekologina pääkaupunkiseudulla) ja hän on aina luottanut rytmimenetelmään, ainoastaan sitten kun oli lapset tehty eivätkä halunneet enempää niin isä kävi sterilisaatiossa.
Äitini määräsi e-pillereitä potilailleen, mutta mulle ja siskolleni ei koskaan suostunut kirjoittamaan reseptiä vaikka kinusimme. No menin sitten teininä terkkarille, joka antoi e-pillerit ja myöhemmin toiselle lääkärille. Oikeessa oli äiti, koska hormonit eivät sopineet mulle. Nykyään luotan kondomiin mieheni kanssa ja varmat päivätkin voisi olla ihan hyvin yksi vaihtoehto sitten, kun on asiat sellaisella mallilla, että lapsikin vois olla tervetullut.
Miten voi olla satavarma siitä milloin esim. on ovulaatio? Pienikin stressi, niin tilanne voi olla täysin erillainen. Jättäkää ehkäisy pois vasta, kun yritätte raskautta.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 18:06"]Ette kai te ihmiset ole tosissanne??? Teinit rakkaat, älkää ottako oppia tästä ketjusta.
[/quote]
Etkai itse oo tosissasi??? Et tiennyt siis että nainen voi tulla vain ovulaation aikaan raskaaksi? jos vaan viitsii ja jaksaa niin rytmimenetelmän opettelu on kannattavaa jos haluaa varman ja luonnollisen ehkäisyn. sanomattakin on selvää ettei sovi vielä teineille kun kropan tuntemusta ei yleensä vielä ole.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 17:44"]
Ei luoja kun voi olla yksinkertaista porukkaa. En enää epäile yhtään näitä "apua taidan olla raskaana vaikka käytettiin EHKÄISYÄ" selvis ainaki mitä ihmiset pitää ehkäsynä. Huoh... Aikuset ihmiset!!!
[/quote]
kyllä rytmimenetelmä on luotettava ehkäisykeino, mikäli tuntee kroppansa 100%. se on myös vanhimpia ehkäisykeinoja. minä tunnen kiertoni 100%, tiedän tuntemuksista ja oireista noin 7 päivää ennen koska ovulaatio on, vaikka sen ajankohta heittelisikin. toiminut meillä vuosia ja kaksi lasta tarkoituksella siinä välillä tehty.
hyvin on lääkefirmat saaneet monopoliaseman ainoan oikean ehkäisytavan valmistajina ja naisetkin saatu hyvin uskoteltua että vain lääke voi olla ehkäisyväline, hätätapauksessa sitten kumikin käy, mutta sitäkään ei oikein luotettavaksi kehuta.
en toki suosittele rytmimenetelmää kelle tahansa, se sopii vain täydellisesti kroppansa ja kiertonsa tuntevalle ja tarkalle naiselle sekä paljon opettelua alkuun.
[/quote]
No voe. Kerropas kuinka joku rytmimenetelmä voi olla varma kun pilleritkään ei minun raskautumistani estänyt? Niin ja minun kuukautiseni ovat olleet ennen pillereitä tarkat ja ajallaan, pillereiden aikana totta kai sama. Mutta appajee, pamahdin tyhjennysvuodon aikana paksuksi. Mitenkäs se sinun " tunnen kehoni 100% ja ikinä ei mikään mene vikaan" paska? Ovisko on AINA ja PRIKULLEEN kellonlyömänä sama, vaikka töissä tms olis stressiä? Minä söin pillereitä oikein, ajallaan ja yksikään ei jäänyt ottamatta. Tuolla tuo rakkausvahinko nukkuu tyytyväisenä.
Mun isä on terveyskeskuslääkäri ja ei myöskään suostunut kirjoittaan mulle e-pilleri reseptiä nuorempana sanoi, että e-pillerit pilaa kropan että tulen kiittämään häntä vielä vanhempana.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 18:27"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 17:44"]
Ei luoja kun voi olla yksinkertaista porukkaa. En enää epäile yhtään näitä "apua taidan olla raskaana vaikka käytettiin EHKÄISYÄ" selvis ainaki mitä ihmiset pitää ehkäsynä. Huoh... Aikuset ihmiset!!!
[/quote]
kyllä rytmimenetelmä on luotettava ehkäisykeino, mikäli tuntee kroppansa 100%. se on myös vanhimpia ehkäisykeinoja. minä tunnen kiertoni 100%, tiedän tuntemuksista ja oireista noin 7 päivää ennen koska ovulaatio on, vaikka sen ajankohta heittelisikin. toiminut meillä vuosia ja kaksi lasta tarkoituksella siinä välillä tehty.
hyvin on lääkefirmat saaneet monopoliaseman ainoan oikean ehkäisytavan valmistajina ja naisetkin saatu hyvin uskoteltua että vain lääke voi olla ehkäisyväline, hätätapauksessa sitten kumikin käy, mutta sitäkään ei oikein luotettavaksi kehuta.
en toki suosittele rytmimenetelmää kelle tahansa, se sopii vain täydellisesti kroppansa ja kiertonsa tuntevalle ja tarkalle naiselle sekä paljon opettelua alkuun.
[/quote]
No voe. Kerropas kuinka joku rytmimenetelmä voi olla varma kun pilleritkään ei minun raskautumistani estänyt? Niin ja minun kuukautiseni ovat olleet ennen pillereitä tarkat ja ajallaan, pillereiden aikana totta kai sama. Mutta appajee, pamahdin tyhjennysvuodon aikana paksuksi. Mitenkäs se sinun " tunnen kehoni 100% ja ikinä ei mikään mene vikaan" paska? Ovisko on AINA ja PRIKULLEEN kellonlyömänä sama, vaikka töissä tms olis stressiä? Minä söin pillereitä oikein, ajallaan ja yksikään ei jäänyt ottamatta. Tuolla tuo rakkausvahinko nukkuu tyytyväisenä.
[/quote]
ethän pillereiden kanssa tunne "kiertoasi" alkuunkaan etkä tunnista mahdollista ovulaatiotakaan, jos pilleri pettää. Itse en luota mihinkään laskettuihin päiviin pelkästään vaan ihan kropan tuntemuksiin. ovulaatiota edeltää monet oireet, jotka tunnistan aina 6-7päivää ennen ovulaatiopäivää. en minäkään pillereiden aikana olisi tunnistanut yhtään mitään, nyt kun olen vuosia ollut pilletivapaa niin kyllä kroppa kertoo ja paljon. vaati tosin ensin opettelua ja paljon, nyt en enää edes ajattele pahemmin asiaa kun on niin itsestäänselvä juttu.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 17:44"] Ei luoja kun voi olla yksinkertaista porukkaa. En enää epäile yhtään näitä "apua taidan olla raskaana vaikka käytettiin EHKÄISYÄ" selvis ainaki mitä ihmiset pitää ehkäsynä. Huoh... Aikuset ihmiset!!! [/quote] kyllä rytmimenetelmä on luotettava ehkäisykeino, mikäli tuntee kroppansa 100%. se on myös vanhimpia ehkäisykeinoja. minä tunnen kiertoni 100%, tiedän tuntemuksista ja oireista noin 7 päivää ennen koska ovulaatio on, vaikka sen ajankohta heittelisikin. toiminut meillä vuosia ja kaksi lasta tarkoituksella siinä välillä tehty. hyvin on lääkefirmat saaneet monopoliaseman ainoan oikean ehkäisytavan valmistajina ja naisetkin saatu hyvin uskoteltua että vain lääke voi olla ehkäisyväline, hätätapauksessa sitten kumikin käy, mutta sitäkään ei oikein luotettavaksi kehuta. en toki suosittele rytmimenetelmää kelle tahansa, se sopii vain täydellisesti kroppansa ja kiertonsa tuntevalle ja tarkalle naiselle sekä paljon opettelua alkuun. [/quote] No voe. Kerropas kuinka joku rytmimenetelmä voi olla varma kun pilleritkään ei minun raskautumistani estänyt? Niin ja minun kuukautiseni ovat olleet ennen pillereitä tarkat ja ajallaan, pillereiden aikana totta kai sama. Mutta appajee, pamahdin tyhjennysvuodon aikana paksuksi. Mitenkäs se sinun " tunnen kehoni 100% ja ikinä ei mikään mene vikaan" paska? Ovisko on AINA ja PRIKULLEEN kellonlyömänä sama, vaikka töissä tms olis stressiä? Minä söin pillereitä oikein, ajallaan ja yksikään ei jäänyt ottamatta. Tuolla tuo rakkausvahinko nukkuu tyytyväisenä.
[/quote]
Niin, sähän et tunnekaan kroppaas 100%, kun niitä hormooneja popsit, ei liity rytmitykseen mitenkään. Pillerit eivät ole sata varmaa, mikään ei ole, paitsi selibaatti.
Lasten välissä mentiin varmoilla päivillä eikä vahinkoa, vasta kun olikin tarkoitus, niin toinen ilmoitti tulosta. Nyt menty puoli vuotta varmoilla päivillä ja hyvin toimii. Mutta siis eihän tuo ehkäisynä käy, jos lapsi olisi katastrofi.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 18:27"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 17:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ethän pillereiden kanssa tunne "kiertoasi" alkuunkaan etkä tunnista mahdollista ovulaatiotakaan, jos pilleri pettää. Itse en luota mihinkään laskettuihin päiviin pelkästään vaan ihan kropan tuntemuksiin. ovulaatiota edeltää monet oireet, jotka tunnistan aina 6-7päivää ennen ovulaatiopäivää. en minäkään pillereiden aikana olisi tunnistanut yhtään mitään, nyt kun olen vuosia ollut pilletivapaa niin kyllä kroppa kertoo ja paljon. vaati tosin ensin opettelua ja paljon, nyt en enää edes ajattele pahemmin asiaa kun on niin itsestäänselvä juttu.
[/quote]
Minulla on monta vuotta kokemusta ilman pillereitä ja tiesän kyllä mitä tapahtuu eri kierron vaiheissa. Minä en vain ole niin tyhmä, että luottaisin tuollaisiin "tuntemuksiin" ja suorastaan idiootteihin keinoihin JOS EN LASTA HALUA. Eri asia jos lapsen saanti ei ole niin väliksi.
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen vastaten: Itselläni ei ole ihan tarkka kierto, mutta tunnen ovulaation aina selvästi kipuna, sekä tunnen hyvin kroppani, sekä tunnistan kierron vaiheen. Eli tiedän tasan tarkkaan onko ovulaatio tulossa, vai onko se jo ohi. Käytännössä kuitenkin uskallamme olla ilman kondomia vain pari päivää menkkojen jälkeen, sekä pari päivää ennen. Ovulaatio ei minulla tule täsmällisesti kierron keskellä, vaan saattaa vaihdella päiviä.
Olen harrastanut suojaamatonta seksiä muka varmoilla päivillä ja aina just menkkojen jälkeen pari päivää ja menkkoja ennen pari päivää, kellontarkka 28 päivän kierto ja aina olen tullut raskaaksi noista "ehkäisyistä" puolen vuoden sisään....
Teillä varmoilla päivillä raskautuneilla on varmaan kierrossa useampi ovulaatio. Ei mitenkään tavatonta. Mutta varmat päivät toimii, jos nainen ovuloi vain kerran kierrossa.
Meillä on varmat päivät toimineet kolmisen vuotta hyvin. Tosin spermat heitetään aina ulkopuolelle, oli hedelmällset päivät tai ei. Mieheni tuntee kroppansa hyvin eikä pidä tätä käytäntöä mitenkään ikävänä.
Koulussa tietenkin opetetaan, ettei tällainen ehkäisy toimi, koska teinien ei haluta kokeilevan (eikä tietenkään kannatakaan). Jos ja kun hommat osaa, en näe mitään syytä pumpata itseä täyteen hormoneja. En kehota kokeilemaan, mutta toteampa vain, että tämä sopii meille. Lapset on jo tehty.
Kolme vuotta rytmimenetelmää lasten jälkeen takana. Toimii tosiaan vain silloin, jos ovulaation tuntee itsestään. Kalenterista päiviä laskemalla pääsee äkkiä laskemaan raskausviikkoja... Itselläni on todella selkeät merkit ovulaatiosta n. 5 päivää aiemmin ja itse ovulaatio tuntuu voimakkaana viiltävänä kipuna parin tunnin ajan vuorotellen kuukausittain eri puolella alavatsaa. Kondomi käytössä ovulaatiota ennnen ja jälkeen. Hormonaalinen ehkäisy ei sovi ja kuparikierukka ei ajatuksena miellytä.
Juu ei toimi.. edellisen miehen kanssa käytettiin varmoja päiviä 2,5 vuotta eikä ongelmaa. Seuraavan miehen kanssa ehdin olla sängyssä tasan kaksi kertaa ja tulin raskaaksi. Kaikista mielenkiintoisinta tässä on se että olin raskaana ennen kuin tämä uusi mies oli ylipäätään lauennut kanssani kertaakaan. Että siitä vaan!
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:38"]
Teillä varmoilla päivillä raskautuneilla on varmaan kierrossa useampi ovulaatio. Ei mitenkään tavatonta. Mutta varmat päivät toimii, jos nainen ovuloi vain kerran kierrossa.
[/quote]
Mistä sen tietää että onko monta ovulaatio? Siis voiko sellaisellakin, jolla on 28 päivän kierto ja normaalit menkat siis kerrna kuussa viiden päivän ajan?
kaiken järjen mukaanhan pitäs sit menkkojenkin pärähtää kahdesti jos ovuloikin kahdesti vai?
Ette kai te ihmiset ole tosissanne??? Teinit rakkaat, älkää ottako oppia tästä ketjusta.