Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalahuoltajan työ on niin rankkaa, että iltaisin sattuu joka paikkaan

Vierailija
16.09.2024 |

Teen sitä opintojen ohella kokopäiväisesti. Käytännössä juoksen koko päivän taukoamatta ja yritän muistaa samalla monta asiaa yhtä aikaa. Nostelen raskaita tavaroita ja selkään sattuu. Työtä ei koskaan ehdi tekemään työajassa, aina menee ylitöiksi. Yritän parhaillaan tulla raskaaksi ja pelkään, että työ estää sen fyysisellä kuormittavuudellaan. En pysty nukkumaan, koska joka raajaan sattuu niin kipeästi ja niin paljon. Olenko se vain minä vai kokeeko joku muukin sahun työn tällaisena?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, minä, joka olen 45 ja tehnyt sitä parikymmentä vuotta, joista vain 10 ensimmäistä kokoaikaisena. Nykyään vai keikkaa. Olkapäät pettävät yllättäen ensimmäisenä, eivät lonkat. Kukaan ei pysty epäinhimillisiin mitoituksiin, mä ainakin jätän nykyään kylmästi vaan tekemättä ennen kuin rikon itseni. Toisaalta mulla on keikkaa juuri siksi, että tunnolliset kokopäiväiset rikkovat itsensä, joko henkisesti tai fyysisesti.

Ammattilaista meinasi joskus hävettää, sitten naurattaa ja itkettää, nykyään en enää välitä. Ei työnsuunnittelijakaan välitä.

Vierailija
2/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuollainen ole ihmiselle hyväksi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivät kuluvat äkkiä, muistamista on aivan valtavasti. Oma työni ei ole fyysisesti raskasta.

Vierailija
4/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voi voi vaihda työpaikkaa, jos koet sen liian raskaaksi sinulle. 

Vierailija
5/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, minä, joka olen 45 ja tehnyt sitä parikymmentä vuotta, joista vain 10 ensimmäistä kokoaikaisena. Nykyään vai keikkaa. Olkapäät pettävät yllättäen ensimmäisenä, eivät lonkat. Kukaan ei pysty epäinhimillisiin mitoituksiin, mä ainakin jätän nykyään kylmästi vaan tekemättä ennen kuin rikon itseni. Toisaalta mulla on keikkaa juuri siksi, että tunnolliset kokopäiväiset rikkovat itsensä, joko henkisesti tai fyysisesti.

Ammattilaista meinasi joskus hävettää, sitten naurattaa ja itkettää, nykyään en enää välitä. Ei työnsuunnittelijakaan välitä.

Kiitos kokeneen kommentista! Itsekin olin aluksi tunnollisesti vaikka ylitöissä, jos joku jäi tekemättä. Sitten selvisi, että ylitöistä ei makseta, joten jäävät tekemättä.

Onko sulla muuten antaa vinkkiä, että mikä olisi hyvä käsirasva? Mulla kuoriutuu iho sormista ja nivelistä käsidesin takia. 

Ap

Vierailija
6/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kokeneen kommentista! Itsekin olin aluksi tunnollisesti vaikka ylitöissä, jos joku jäi tekemättä. Sitten selvisi, että ylitöistä ei makseta, joten jäävät tekemättä.

Onko sulla muuten antaa vinkkiä, että mikä olisi hyvä käsirasva? Mulla kuoriutuu iho sormista ja nivelistä käside

Ihan järkyttävää. Meillä taas säästetään ja tehostetaan, mikä tarkoittaa sitä, että entistä pienemmällä porukalla tehdään entistä enemmän töitä. En missään nimessä pärjäisi enää kokopäiväisenä, nimimerkillä relaksanttien kanssa vapaalla. Viimeisimmän illan lähtevistä jouduttiin  soittamaan ensiavun yövuorolle, että tulevat jatkamaan. En yksin ehdi keittiöhommilta.

Vanhan hoitaja  vinkki, Tummeli. Käsiin yöksi ja puuvillakäsineet perään. Tosin jos kätesi ovat haavoilla, olet todnäk allerginen ko merkille, kokeile toista, jos suinkin saatavissa. Niissä on eroja.

Vierailija
7/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele pitämään puolesi ja jättää työtä tekemättä, seuraava vuoro hoitaa, ei voi tehdä aina ylitöitä.  Jos tuolla alalla ei pidä huolta omista oikeuksista, niin kukaan muukaan ei sitä tee.

Osta hyvät kengät töihin. Älä tingi ruokailuista ja syö riittävästi.

Opettele nostamaan ergonomia huomioiden, käytä kärryjä yms apuvälineitä aina kun mahdollista.

Mä ainakin oon hyvin raskautunut tuossa työssä, siinähän pysyy hyvässä kunnossa ja hoikkana.

Vierailija
8/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona kannattaa töiden jälkeen venyttellä päivittäin.

Vierailija
9/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee muistilista paperi ja kynä mahtuu aina taskuun 

Vierailija
10/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia tehtäviä työhön nykyään kuuluu? Itse juuri olen pohtinut että siirtyisin kaupan alalta takaisin sairaalaan, jossa olen jo aikaisemmin laitoshuoltajana työskennellyt. Ei ainakaan tarvitsisi kuunnella asiakkaita jatkuvasti, purkaa raskaita kuormia jne. Mutta siirtyisinkö ojasta allikkoon. Ikää on n. 50v mittarissa.

Vierailija
12/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän se on. Töiden jälkeen saa taistella itsensä suihkuun ja jääkaapille. Muuten makaa koko loppuillan. Ja aamulla sattuu ihan kuin olisi potkittu ja hakattu koko yö, sormien nivelet särkee ja on jäykät, jalkapohjiin sattuu kävellä. Siitä sitten pikkuhiljaa vetreytymään ja rääkki uusiksi. Onneksi teen vain keikkaa eikä nytkään ole töihin ikävä. Kuka keksi sen, että joka vuorossa revitään ihminen loppuun asti näännyksiin?

Vierailija
13/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla muuten antaa vinkkiä, että mikä olisi hyvä käsirasva? Mulla kuoriutuu iho sormista ja nivelistä käside

Voi johtua ihan käsidesi merkistä. Erisan ja diversey ei aiheuta mitään minulle.

Eri

Vierailija
14/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia tehtäviä työhön nykyään kuuluu? Itse juuri olen pohtinut että siirtyisin kaupan alalta takaisin sairaalaan, jossa olen jo aikaisemmin laitoshuoltajana työskennellyt. Ei ainakaan tarvitsisi kuunnella asiakkaita jatkuvasti, purkaa raskaita kuormia jne. Mutta siirtyisinkö ojasta allikkoon. Ikää on n. 50v mittarissa.

Vuodeosastoilla ruokahuolto (tilaukset, tarjoilut, tiskit), vuodehuolto ja siivous. Nykyään potilasvaihto on ihan eri tasolla kuin ennen, väkeä tulee ja menee akuuteilla ympäri vuorokauden, eikä tyhjiä paikkoja ole. Siivousta hidastavat moninkertaistuneet eristykset, koronaa on osastoilla ympäri vuoden perusmrsa:n ja kumppaneiden lisäksi. Ja tosiaan tekijöitä vähemmän, meillä pahoinvointialue on poistanut kokonaisia vuoroja, joten sairaalahygienia on muisto vain.

Vierailija
15/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivouksesta säästäminen aiheuttaa hyvinvointialueille varmasti vähintään 100 miljoonan euron lisäkulut vuosittain jatkuvina eristyksinä ja roskavuorina mitä se tuottaa ja henkilökunnan saamina tartuntoina joista tulee poissaoloja ja sijaistarvetta, hälytysrahojen maksua. Täysin vapaaehtoista rahan tuhlaamista.

Vierailija
16/30 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele pitämään puolesi ja jättää työtä tekemättä, seuraava vuoro hoitaa, ei voi tehdä aina ylitöitä.  Jos tuolla alalla ei pidä huolta omista oikeuksista, niin kukaan muukaan ei sitä tee.

Osta hyvät kengät töihin. Älä tingi ruokailuista ja syö riittävästi.

Opettele nostamaan ergonomia huomioiden, käytä kärryjä yms apuvälineitä aina kun mahdollista.

Mä ainakin oon hyvin raskautunut tuossa työssä, siinähän pysyy hyvässä kunnossa ja hoikkana.

Iltavuorossa on yleensä vain yksi laitoshuoltaja eikä sille ole mitoitettu aikaa edes tehdä omia töitään joten sille ei voi mitään jättää.

Vierailija
17/30 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiempi keskustelija mainitsikin jo vuodeosastot, mutta työtä voi tehdä myös esim. poliklinikoilla (tutkimushuoneiden siivous) tai leikkaussalissa. Näihin kahteen edellä mainittuun alueeseen ei kuulu ruuan tarjoilua.

Vierailija
18/30 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotaan kyllä riittää aina rahaa, hyvinvointiin ei. !!

Vierailija
19/30 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja nostelee niitä ihmisiä.

Työ on rankkaa. Siihä palkka

Vierailija
20/30 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmaa ei voi korjata ainakaan palkkoja korottomalla. Korkea palkka pakottaa korkeat tehokkuusvaatimukset, jolloin kaikki ei enää selviä.

Hoitajien palkkoja tulisi leikata 20-30% ja säästöt käyttää uusien hoitajien palkkaamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän