Hei te, joilla ehkäisynä varmat päivät!
Hei.
Tilanne on tämä, että olemme naimisissa oleva pariskunta, joka on käyttänyt kondomia ehkäisynä viimeiset kolme vuotta. Lapsentekoon emme vielä "uskalla" varsinaisesti alkaa. Vauvakuumetta on molemmilla, mutta tulee vaan aina jossiteltua, että olishan niitä parempiakin aikoja ja pitäis olla oma asunto ja auto ja mitä vielä ennen kuin uskallamme varsinaisesti yrittää vauvantekoa.
Varmoihin päiviin nyt olemme päätyneet, koska "ylläri" vauva ei haittais, mut ei kyl yhtään haittais vaikka vielä vähän aikaa meniskin, ennen kuin lapsia tulee. Ja mulla on todella tarkka kierto ja mielestäni tunnen oviksen hyvin. Olen viime kuut tikutellut ovista ja joka kuukausi se on tullutkin samoihin aikoihin ja olen lukenut paljon rytmimenetelmistä ja nyt on menkat alkaneet ja ensi kierrosta ajattelimme jättää kondomit pois.
Onko teillä vinkkejä miten tämä ehkäisy onnistuu parhaiten? Miten tarkkailette kehoanne kierron aikana?
Itselläni on appsi kännykässä, joka näyttää hedelmälliset viikot kun olen laittanut sen oletetun ovulaation sinne ja ajattelin otta varmuudella hiukan pidemmän ajan kuin vaan viikon, jolloin mennää kondomilla, että jos ovulaatio heittää pari päivää aikaisempaan tai myöhempään.
Kaikki vinkit tervetulleita, kiitos :)
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:38"]
Teillä varmoilla päivillä raskautuneilla on varmaan kierrossa useampi ovulaatio. Ei mitenkään tavatonta. Mutta varmat päivät toimii, jos nainen ovuloi vain kerran kierrossa.
[/quote]
Mistä sen tietää että onko monta ovulaatio? Siis voiko sellaisellakin, jolla on 28 päivän kierto ja normaalit menkat siis kerrna kuussa viiden päivän ajan?
kaiken järjen mukaanhan pitäs sit menkkojenkin pärähtää kahdesti jos ovuloikin kahdesti vai?
[/quote]
Ilmeisesti joku hormoni pysyy korkealla, mikä edesauttaa useiden munasolujen irtoamisen. Kuukautiset ei ehdi tulla välissä. Keho toimii ylikierroksilla ja pyrkii hedelmöittymään "vielä kun voi". Tästä ylihedelmällisyydestä johtuen vanhemmiten voi siis olla vaikeampi saada lapsia. Toki stressikin voi viivästyttää kuukautisia, mikä on todennäköisempi vaihtoehto.
Hyvin toimii, itse varmistan oviksen testeillä. Limoista on todella helppo huomata noin 5 pv ennen ovista milloin on ovis tulossa ja tämä aika voi hyvin käyttää kondomia. Kun tätä menetelmää käyttää niin oppii tunnistamaan helposti oman hedelmällisen ajan.
J