Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä niistä, joita ei kiinnosta vaalit ja jotka eivät äänestä?

Vierailija
18.01.2006 |

Minä ihmettelen. Äänestämättä jättäminen on minusta ihan perusteltua, jos ehdokkaisiin tutustuttuaan on todennut, ettei halua tukea heistä ketään, mutta minä ainakin haluan syventyä vaaleihin äänestämisen verran jo ihan demokratian tukemisen vuoksi. Mielenkiintoisin yksityiskohta minulle vaaleissa on aina äänestämisprosentti.

Voisiko joku evvk-tyyppi kertoa, miksei hän ole kiinnostunut vaaleista? Asiallista keskustelua tässäkin eikö!

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Problemet med att inte rösta är det att alla som låter bli att rösta degraderas till "soffliggare". I landskapsvalet skedde det som man länge har hoppats på, röstningssiffran blev klart under 50 %. Det betyder i klartext att folket inte godkänner landskapsmodellen, inget annat. Vad skedde? Inget.

.

3,5 % av finländarna är partianslutna. De har monopol på valen och kandidatuppställningen. Jag röstar inte på någon sådan kandidat av principiella skäl. Deras beteende är inte styrt av vad som skulle gagna deras väljare, utan styrs av det, vad som skulle gagna partiet och den vägen kandidaten själv. Varför skulle jag bemöda mig att främja deras karriär på min bekostnad?

Vierailija
42/48 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2022 ja jengi pärisee vaaleista jotka on ollu ehkä rehelliset joskus 70 luvulla.

Tirsk, uskotko Trumpin voittaneen tokat vaalit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset otetaan holhouksen alle eli joku muu päättää puolesta, koska itse ei kykene.

Vierailija
44/48 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on demokratiassa samanlaiset oikeudet käydä äänestämässä tai olla äänestämättä.

Valitusoikeus puolestaan on mielestäni vain niillä, jotka äänestävät. Ne jotka eivät äänestä ja sitä kautta vaikuta, niin turha valittaa jälkeenpäin.

Vierailija
45/48 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äänestysprosentti on alle 50% niin silloin ei kenelläkään voi olla kansalta saatua mandaattia. En todellakaan äänestä näitä omaneduntavoittelijoita.

Vierailija
46/48 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on demokratiassa samanlaiset oikeudet käydä äänestämässä tai olla äänestämättä.

Valitusoikeus puolestaan on mielestäni vain niillä, jotka äänestävät. Ne jotka eivät äänestä ja sitä kautta vaikuta, niin turha valittaa jälkeenpäin.

Vielä vähemmän äänestäneillä on valitusoikeutta. Hehän ovat itse valinneet päättäjät. Valittakoot siis peilille

Itse vaaleissa ei tietenkään ole mitään vikaa. Ne toimivat Suomessa moitteettomasti ja luotettavasti.

Ongelma on siinä, miten poliittinen teatteri toimii tai ei toimi. Sehän on vain viihdettä kansalle. Päätösten kanssa sillä ei ole hirveästi tekemistä.

Yksittäisillä edustajilla tai ministereillä ei ole juuri lainkaan mahdollisuuksia vaikuttaa mihinkään. Ryhmäkuri määrää miten äänestetään.

Lopulta virkamiehet tekevät kansaan vaikuttavat päätökset. Poliitikot voivat vain esittää toiveita siitä millaisia käytännön tason päätöksiä tehdään.

Eduskunnalla on toki valta säätää lakeja, mutta virkamiehet päättävät miten niitä lakeja tulkitsevat.

Vierailija
47/48 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka eivät ääntään anna, pitäkööt turpansa kiinni. Loogista.

Vierailija
48/48 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikka on ehkä tylsintä hapatusta ikinä. Ei pysty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme