Mitä mieltä niistä, joita ei kiinnosta vaalit ja jotka eivät äänestä?
Minä ihmettelen. Äänestämättä jättäminen on minusta ihan perusteltua, jos ehdokkaisiin tutustuttuaan on todennut, ettei halua tukea heistä ketään, mutta minä ainakin haluan syventyä vaaleihin äänestämisen verran jo ihan demokratian tukemisen vuoksi. Mielenkiintoisin yksityiskohta minulle vaaleissa on aina äänestämisprosentti.
Voisiko joku evvk-tyyppi kertoa, miksei hän ole kiinnostunut vaaleista? Asiallista keskustelua tässäkin eikö!
Kommentit (48)
Olennainen ero on siinä, jättääkö äänestämättä laiskuuttaan vai siksi että arveleeko äänestämättömyydellään edistävänsä tavoitteitaan parhaiten.
Vierailija:
Mutuna ei pitäisi heitellä tuollaisia " useimmat eivät äänestä laiskuuttaan" -juttuja, koska asiaa ei ole evidentoitu.Varmasti äänestämättä jättävissä on laiskoja nukkujia, mutta myös protestoijia. Kuinka paljon kutakin, mahdoton sanoa.
-11-
Vierailija:
Ne, jotka eivät äänestä, eivät sitten myöskään 6-vuoteen valita mistään poliittisesta asiasta.
Viittaan ylipäänsä siihen, että äänestämättä jättämiselle voi olla erilaisia syitä, eikä tarkkaan tiedetä, miksi joku ei äänestä. Siksi tuollaiset väitteet " protestoijat ovat vähemmistö, yleensä ihmiset jättää äänestämättä, koska ovat laiskoja evvk-tyyppejä" ovat huuhaata, mutua.
Mutta totta toinen puoli, tuo äänestämättömyyden epämääräisyys protestina oli syitä (muiden joukossa), jonka takia itse aloin taas äänestää.
-11-
Vierailija:
Harvemmin se äänestämättömyys on kannanotto
100%:sesti mahdotonta.
Vierailija:
Viittaan ylipäänsä siihen, että äänestämättä jättämiselle voi olla erilaisia syitä, eikä tarkkaan tiedetä, miksi joku ei äänestä. Siksi tuollaiset väitteet " protestoijat ovat vähemmistö, yleensä ihmiset jättää äänestämättä, koska ovat laiskoja evvk-tyyppejä" ovat huuhaata, mutua.Mutta totta toinen puoli, tuo äänestämättömyyden epämääräisyys protestina oli syitä (muiden joukossa), jonka takia itse aloin taas äänestää.
-11-
Mutta tämä vasta muutettuani " pysyvästi" ulkomaille. Huomaan, ettei ääneni kuitenkaan mitään muuta, joten miksi äänestää. Siksihän muutinkin ulkomaille.
suurin osa jättää äänestämättä, koska ovat yksinkertaisia, tietämättömiä ja miltei syrjäytyneitä. Ehkä parempikin, etteivät äänestä. Tuskin heiltä mitään järkevää siellä uurnilla tulisikaan.
Jos katselen ympärilleni, ketä äänestää aina ja ketä ei. Esimerkiksi työpaikallani on koulutetuttaja ja ns. menestyneitä ihmisiä -> kaikki äänestävät. Sen sijaan suvussani on näitä " pummeja" ja " luusereita" , ja he eivät äänestä, koska tuskin edes huomaavat vaalien olevan. Kauhea homma olisi vielä raahautua sinne äänestyspaikalle. Rankka yleistys, mutta eipä tuosta paljon poikkeamaa ole.
Vierailija:
suurin osa jättää äänestämättä, koska ovat yksinkertaisia, tietämättömiä ja miltei syrjäytyneitä.
Just niitä EVVK-tyyppejä. " Kannanottajia" on vain pieni osa. Kuten sanoin, niin omat empiiriset havainnot esim. vaaliavustajana pienellä paikkakunnalla tukee tätä. Eipä siellä niitä pummeja ja muitakaan älynväläyksiä näkynyt. Ei niillä mitään kannanottoa mihinkään ole. Hyvä kun osaavat nimensä kirjoittaa ja laskea sataan.
Eli täyttä mutua kyllä. Yhtään kertaa en ole mihinkään muuhun perusteluun törmännyt, kuin tuohon " ei kiinnosta, en jaksa" , kun äänestämättömyydelle olen kysynyt perusteita. Ja nämä ihmiset ovat juuri niitä, joiden koulutustaso on aika matala ja kiinnostus yhteiskunnallisiin asioihin olematon.
Ja mielipidettähän tässä kysyttiinkin. Omien kokemuksieni perusteella olen tällaisen muodostanut.
Onhan äänestysaktiivisuutta tutkittu, ja sen puutteeksi havaittu juuri syy että ei kiinnosta, ei vaikuta mihinkään kuin että koettaisiin että äänestämättömyydellä voidaan paremmin vaikuttaa kun äänestämisellä.
Vierailija:
Vierailija:
suurin osa jättää äänestämättä, koska ovat yksinkertaisia, tietämättömiä ja miltei syrjäytyneitä.
Äänioikeus pois niiltä jotka mahdollistavat elämän kirjon kaventamisen maapallolla valitsemillaan ehdokkailla.
Meidän ihmisten olemassaolo perustuu vain siinä sivussa muun elävän luonnon määrään ja kirjoon kuten myös ilmastollisiin olosuhteisiin. Voimme vaikuttaa siihen kuinka pitkään olemme lajina olemassa.
Haluat siis asiallisia kommentteja evvk-tyypiltä.
Kuinka asiallista on kutsua ketään evvk-tyypiksi?
Vastaan AP:n ylimielisestä asenteesta huolimatta.
Olen ehtinyt seurata politiikkaa ja sen ympärillä pyörivää teatteria jo useamman vuosikymmenen, ja tullut siihen tulokseen ettei sillä oikeasti ole merkitystä kuka on oppositiossa ja kuka hallituksessa.
Kaikki päätökset tehdään joka tapauksessa sen mukaan mikä on liike-elämän huipulle edullisinta. Ja kansalle ravistellaan sen verran ropoja, että se pysyy suhteellisen tyytyväisenä.
Uniper-case on vain yksi esimerkki. Olkiluoto ja kaasuputketkin ovat osa sitä normaalia peliä jota on pelattu rahan ja vallan himo silmissä.
Paikallispolitiikassa sama ilmiö näkyy mm. s-ryhmän röyhkeänä suosimisena. Monessa kunnassa s-ryhmän kiinteistöt ovat ainoita jotka voi huoletta rakentaa jo ennen lupien hakemista. Luvat ja kaavamuutokset kyllä järjestyvät myöhemmin. Jos joku muu yrittää samaa, joutuu purkuhommiin.
Tästä kaikesta käytetään myös nimitystä "maan tapa". En halua tuhlata aikaani ja energiaani siihen lainkaan. Sama meno jatkuu riippumatta siitä äänestänkö vai enkö.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka eivät äänestä, eivät sitten myöskään 6-vuoteen valita mistään poliittisesta asiasta.
Tämä on yksi typerimpiä väittämiä.
Jos ei äänestä, ei saa valittaa. Mutta silloinkaan ei saa valittaa jos äänestää. Sitähän on itse ollut mukana valitsemassa päätäjiä. Oma moka jos ei lopputulos miellytä.
Toinen yhtä typerä suomalaiseen politiikkaan liittyvä väittämä on se, että keskeneräistä ei saa arvostella. Pitää antaa päättäjille työrauha.
Sitten kun päätös on valmis, ei sitä saa enää arvostella. Olisi pitänyt sanoa kritiikki silloin kun päätöstä vielä pohdittiin.
Politiikkaa parhaimmillaan. Ei saa valittaa, ei saa kritisoida. Koskaan ei ole oikea hetki sanoa mielipidettään. Paitsi äänestyskopissa. Sielläkin pitää muistaa olla hiljaa. Hys hys.
30 vuotta minä äänestin. En enään. Suomessa ei ole oikeasti puoluetta joka olisi "maan tavan" ulkopuolella. Oli "vallassa" kuka vaan, asiat rullaavat samaan malliin. Pientä säätöä rahan jaon suhteen mutta ei mitään joka todella muuttaisi asiota. Talouselämän ehdoillahan tässä mennään. Vähässä on poliitikon valta nyky-suomessa. Tähän ei ole tulossa muutosta, se vaatisi koko nykyisen järjestelmän kaatumista.( Lopputulos voisi olla vielä paljon huononpi). Joten yhteenveto; voit äänestää ja kuvitella vaikuttavasi tai sitten lopetat kuvittelun. Kuten minä.
Kaikki hyvätuloiset äänestävät ja tietyillä alueilla äänestysprosentti on korkea ja tietyillä matala.
Tästä olisi syytä ymmärtää/oppia jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hyvätuloiset äänestävät ja tietyillä alueilla äänestysprosentti on korkea ja tietyillä matala.
Tästä olisi syytä ymmärtää/oppia jotain.
köyhiä on kuitenkin eniten mutta he eivät äänestä, ovat siis köyhiä ihan omasta ansiostaan
En ole löytänyt puoluetta jonka uskoisin ajavan edes pienissä määrin Suomen etua joten aika sama ketä siellä nykyisistä puolueista on vallassa kun ovat käytännössä toistensa kopioita.
2022 ja jengi pärisee vaaleista jotka on ollu ehkä rehelliset joskus 70 luvulla.
Mutuna ei pitäisi heitellä tuollaisia " useimmat eivät äänestä laiskuuttaan" -juttuja, koska asiaa ei ole evidentoitu.
Varmasti äänestämättä jättävissä on laiskoja nukkujia, mutta myös protestoijia. Kuinka paljon kutakin, mahdoton sanoa.
-11-