Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nyt mä olen järkyttynyt,mulla on rasvamaksa ylipainon seurauksena

Vierailija
04.02.2013 |

ilmeisesti koska alkoholia en käytä ollenkaan,voi helvetti,nyt pelottaa :(

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v täyttäneistä kansalaisista kaksi kolmannesta on ylipainoisia. Yhdellä kolmanneksella on lihavuutta sen verran että rasvamaksa on varma tapaus. (lähde terveysviranomaiset)

Hoikahkoillakin henkilöillä saattaa olla rasvamaksa joissain tapauksissa. Punkeroilla se on tavanomaista. Silloin kun vatsaonteloon kertyy rasvaa niin sitä varmuudella kertyy myös maksaan. Ts. maksoja poksuu melkoinen määrä parhaillaan ja vielä yleisempää se tulee olemaan.

Vierailija
62/62 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvamaksan tärkein hoito on elämäntapamuutos, joka sisältää painonhallinnan, terveellisen ruokavalion ja säännöllisen liikunnan. Jos kyseessä on alkoholista johtuva rasvamaksa, alkoholin käyttö on lopetettava kokonaan. Muita hoitomuotoja ovat muiden sairauksien, kuten diabeteksen, tehokas hoito sekä joissakin tapauksissa harkittava painonpudotusleikkaus. 

Elämäntapamuutokset 

Painonhallinta: 

Jo pienikin, noin 510 prosentin painonpudotus voi parantaa maksan tilaa merkittävästi. Tavoitteena on laihduttaa maltillisesti, noin 12 kiloa kuukaudessa. 

Ruokavalio:

Vältä: Lisättyä sokeria ja nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, kuten makeisia ja limsoja. 

Suosi: Kuitupitoisia hiilihydraatteja (täysjyväviljaa, kasviksia, marjoja ja hedelmiä). 

Rasvat: Valitse hyviä, tyydyttymättömiä kasviöljyjä (kuten rypsi- tai auringonkukkaöljy) ja rasvaista kalaa. Vältä tyydyttyneitä rasvoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän