Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntopyörällä laihdutus, miten usein ja miten kauan poljettava että tuloksia tulee?

Vierailija
29.09.2011 |

Pitääkö vastuksen olla kova niin että reidet on tulessa jo ensimmäisen minuutin jälkeen vai kevyttä nopeaa polkemista tunti illassa?

Meillä varastossa kuntopyörä, mitä en ole käyttänyt koskaan ja nyt se köijätään sisälle ja laihtuminen alkakoon!

Neuvoja aloitukseen, pitkäaikaiseen kuntoiluun ja miel. myös tulosten saamiseen!

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi hyödyksi muuten vaan! Ja tällaiset "rasva alkaa palaa vasta 40 minuutin jälkeen" - totuudet on ihan vaan urbaanilegendaa ja naistenlehtiuskomuksia. JOkainen minuutti urheilua lisää energiankulutusta ja siten polttaa rasvaa jos miinuskaloreilla mennään. Ja kunnon kohotuksen kannalta on välillä itse asiassa hyväkin tehdä lyhyempiä spurtteja, vaikka useammin päivässä kuin aina se vakiotempoinen tunnin rutistus.

Mutta AP:lle: täällä on esitetty huikeita kalorinkulutuslukemia ja sellaisia esittää todennäköisesti myös oma pyöräsi. Mikäli pyörään ei voi ohjelmoida sukupuolta, ikää, painoa ja maksimisykettä, lukemat ovat viitteellisiä ja todennäköisesti noin 20-25 % liian isoja. Tämä oli huono uutinen. Hyvä uutinen on se, ettei niistä numeroista kannata niin välittää -- polkeminen tehostaa aineenvaihduntaasi joka tapauksessa.

Itse lähtisin liikkeelle 5 harjoituksella viikossa. 3 olisi ns. perusharjoitusta -- kohtalaisen kevyttä teholtaan ja vaatimatonta kestoltaan. Esimerkiksi 30 minuuttia sellaista tahtia, että hiki tulee, muttet puuskuta.

Lisäksi tekisin yhden intervalliharjoituksen: 20 minuuttia samanlaisella tempolla, mutta sekaan joko 2x 1 minuutti todella raskasta polkemista (vastus tappiin tai tosi raskalle, yritä kuitenkin pitää rytmi reippaana -- minuutin pitäisi ottaa aika koville!) ja 3 x 1 minuutti todella nopeaa polkemista (vastus samana kuin peruslenkillä tai jopa hiukan kevyempänä mutta polkemistahti niin kova kuin kykenet).

Viimeiseksi tekisin yhden pitkän ja kevyen lenkin -- esimerkiksi 45-60 minuuttia kevyellä teholla ja/tai tahdilla sillä pyörällä tai ehkä vielä mieluummin 45-60 minuuttia reipasta kävelyä! Lihakset saavat vaihtelua ja kävellessä tehot pysyt aerobisella tasolla, joten on varmaa, että lenkki tehoiltaankin poikkeaa peruslenkistä.

Kahtena päivänä sitten lepäät ja venyttelet ja jos haluat, teet muutaman lihaskuntoliikkeen vatsalle, selälle ja ylävartalolle tai menet vaikka uimaan.

Tällä tavalla lisäät energiankulutustasi jonkin verran -- et niin paljoa että laihtuisit pyöräilyn takia silmissä, mutta kuitenkin ihan reippaasti. Energiankulutuksen lisäksi parannat kuntoasi, lisäät mielihyvähormonien eritystä, olet tietyn ajan päivässä pois jääkaapilta, nukut paremmin, kiinteydyt ja voimistut. Siksi liikunnan vaikutukset ovat enemmän kuin kalorivaje -- voit yleisesti paremmin, ryhti paranee, keho kapenee, mitä todennäköisimmin myös himo herkutella vähenee. Voisin lyödä vetoa, että tällaisella ohjelmalla olet kuukauden päästä ihan ruokavaliotakin muuttamatta muutaman kilon pienempi ja aika lailla virkeämpi. Jos vielä juot riittävästi ja katsot mitä suuhusi laitat, on vaikutus tietysti kaksinkertainen. Menestystä fillaritreeneihin!

T: pt

Vierailija
22/46 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri ihmisten kohdalla, mutta minulla toimi 10km ajo päivässä. Ajoin sellaista vauhtia, että voin samalla lukea kirjaa, mutta hiki tuli kuitenkin. Tehosi ihan hyvin mielestäni, ilman mitään ruokavaliomuutoksia kiloja hävisi reippaasti talven aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vispaan suht kevyellä vastuksella noin 40 km/h keskivauhdilla ja teen myös epäsäännöllisiä vielä nopeampia muutaman minuutin intervalleja. Kuntopyörä mittari näyttää polttavan kilokaloreita noin 700 tunnissa ja kovasti saa olla hikeä pyyhkimässä. En tiedä millä vauhdilla ihmiset sitten keskimäärin polkevat.

Vierailija
24/46 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkaria katsoessa tulee helposti poljettua 10 km ihan huomaamatta.

Vierailija
25/46 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000-1500 kcaloria vastaa 4-5 tunnin polkemista. Hyvin tehty! Itse jaksan just sen puoli tuntia polkea, on sen verran tylsää puuhaa . . .   Kaikki liikunta on hyväksi, mutta juuri kuntopyörä on yksi tylsimmistä keinoista saada kuntoa ja/tai pudottaa painoa. Ei edes hyvä musiikki tee siitä mukavaa. 

Vierailija
26/46 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta tukee painonpudotusta, mutta on vain 20% ehkä onnistumisesta - kaikki loppu tulee ruokavaliosta.

Vierailija
27/46 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mittari kuntopyörässä ja keskiraskaalla vastuksella kuluu tunnissa noin 300 kilokaloria. Noilla paikkeilla se kulutus on, vazihtelee vähän vastuksesta riippuen ja vauhdista. Jos kuluisi noin paljon niin sen tunnin polkisin joka päivä ja laihtuisin mutta ei ja taas ei! Mutta jouleina - 4,18*300 on aika lähellä noita sinun lukemia eli 1200-1300 kcal . . .

Vierailija
28/46 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:10"]

1000-1500 kcaloria vastaa 4-5 tunnin polkemista.

[/quote]

Tällöin joko pitää polkea tosi pienellä vastuksella tai sitten polkijan pitää olla tosi kevyt. Tuolla aikaisemmin annettu arvio 440 kcal / tunti, jos polkija painaa 80 kg, on paljon lähempänä totuutta. Tuossa arviossa siis kuntopyörän tehoksi on arvioitu 100 W. Teen itse kuntosalilla tuolla teholla kevyttä alku- tai loppuverryttelyä (polkeminen ei siis tunnu vielä millään tavalla raskaalta), mutta toki tämä on aina kiinni polkijan kunnosta.

Jotain osviittaa kalorinkulutuksesta voi saada sillä, että kävely kuluttaa noin 0,8 kcal jokaista käveltyä kilometriä ja kävelijän painokiloa kohti. Jos 80 kg painava henkilö kävelee 6 km / h, kuluttaa hän tunnin aikana noin 380 kcal. Jonkin muun liikuntamuodon energiankulutuksesta saa jonkinlaisen arvion sillä, että miettii, onko ko. liikunta rasittavuudeltaan helpompaa, suunnilleen samanlaista vai raskaampaa kuin kävely 6 km / h -nopeudella.

Vierailija
29/46 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino on ihailtavat 97,5 kiloa nyt aamulla ja vastus on mielestäni keskiraskas, syke on 110 ca. ja esim. eilen lopussa vaihteli 135-140 paikkeilla, puhumaan pystyn mutta

en ihan normaalisti. Hiki ainakin virtaa. Mittariin en luota täysin, taulukkojen mukaankin energiankulutus vaihtelee 300-500 keskiraskaalla. Uskoisin että tuo 440 on lähempänä totuutta kuin 300 mitä mittari näyttää. Aikaisemmassa kommentissa olin laskenut 300 kcal. mukaan ja silloin pitäisi polkea se 5 tuntia noihin 1500 kcaloriin. Itse olen metsästänyt paljon ja tehnyt kolmen-neljän tunnin reissuja. Erään taulukon mukaan se kuluttaa 370 kcaloria tunnissa ja ainakin itse olen sitä mieltä että kuntopyöräily on vähintään puolet raskaampaa ja energiaa kuluttavampaa hommaa mutta en olekaan tutkija joka tietää kaikki . . .

Vierailija
30/46 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin sen että liikunnan raskaus ja energiankulutus EIVÄT vaikuta olevan suorassa suhteessa toisiinsa. Sauvakävely erään taulukon mukaan kuluttaa minun painoisella miehellä 1008 kcal ja potkunyrkkeily 1068 kcal ( mukaan laskettu lepoaineenvauhdunta, noin 1 kcal per kilo ). Kuitenkin julma totuus on se että vaikka potkunyrkkeily on paljon mukavampaa muin sauvakävely, ei sitä jaksa tehdä kuin muutaman minuutin ilman maksimisykettä ja aikamoista väsymystä. Tunnin pitäisi siis potkia ja hakata sitä säkkiä ja kuluttaa vain  60 kcal. enemmän kuin sauvakävelyssä? Vaikeaa uskoa mutta kai ne jotka näitä tutkivat jotain tietää . . .    Kymmenen minuuttia säkin potkimista ja hakkaamista vastaa minun mielestä reilusti tunnin kävelyä, sauvojen kanssa tai ilman. Joku voisi vastata minulle miksi ero on niin pieni vaikka rasitus on aivan eri tasoilla . . .

Vierailija
31/46 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin sen että liikunnan raskaus ja energiankulutus EIVÄT vaikuta olevan suorassa suhteessa toisiinsa. Sauvakävely erään taulukon mukaan kuluttaa minun painoisella miehellä 1008 kcal ja potkunyrkkeily 1068 kcal ( mukaan laskettu lepoaineenvauhdunta, noin 1 kcal per kilo ). Kuitenkin julma totuus on se että vaikka potkunyrkkeily on paljon mukavampaa muin sauvakävely, ei sitä jaksa tehdä kuin muutaman minuutin ilman maksimisykettä ja aikamoista väsymystä. Tunnin pitäisi siis potkia ja hakata sitä säkkiä ja kuluttaa vain  60 kcal. enemmän kuin sauvakävelyssä? Vaikeaa uskoa mutta kai ne jotka näitä tutkivat jotain tietää . . .    Kymmenen minuuttia säkin potkimista ja hakkaamista vastaa minun mielestä reilusti tunnin kävelyä, sauvojen kanssa tai ilman. Joku voisi vastata minulle miksi ero on niin pieni vaikka rasitus on aivan eri tasoilla . . .

Vierailija
32/46 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset menisi vaan ulos pyöräilemaan ihanaan kevätilmaan? Itse poljen kuntosalille tai vesijuoksemaan 4 km suunta ja sitten tunnin vesijuoksu tai puolentoista tunnin kuntosalitreeni sisältäen puoli tuntia aerobista juoksumatolla tai cross trainerilla.

Vierailija
33/46 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:01"]

Lisäisin sen että liikunnan raskaus ja energiankulutus EIVÄT vaikuta olevan suorassa suhteessa toisiinsa. Sauvakävely erään taulukon mukaan kuluttaa minun painoisella miehellä 1008 kcal ja potkunyrkkeily 1068 kcal ( mukaan laskettu lepoaineenvauhdunta, noin 1 kcal per kilo ).

[/quote]

Eivät ne toki suorassa suhteessa ole, mutta kyllä raskaus antaa jonkinlaisen kuvan energiankulutuksesta. Samat asiat, jotka saavat liikunnan tuntumaan raskaalta, kuluttavat myös energiaa. Mitä sauvakävelyn energiankulutukseen tulee, niin epäilen kyllä virhettä käyttämässäsi taulukossa. Sauvakävely kuluttaa vajaat 1 kcal käveltyä kilometriä ja kävelijän painokiloa kohti. Jos painat 100 kg, sinun pitäisi kävellä yli 10 km tunnissa, jotta pääsisit mainitsemaasi kulutukseen (jos painat vähemmän, niin sitten vielä enemmän).

29

Vierailija
34/46 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen talven aikana kuntopyöräillyt, tehnyt lihaskuntoliikkeitä kotona ja kävellyt. Kiloja ei ole mainittavasti pudonnut, mutta senttejä on lähtenyt eli kiinteytymistä tapahtunut. Niinkuin täällä jo joku mainitsikin, ruokavalio on olennainen osa laihdutusta ja näin ollen nyt olen pistänyt senkin remonttiin. Kävelyt ja juoksut jatkuu ulkona.

Vierailija
35/46 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tosiaan musiikkia kuunellessa aika ei oikein kulu, mutta tv-sarjoja ja leffoja katsellen aika rullaa minulla kuin siivellä.

Vierailija
36/46 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2011 klo 21:49"]

Mitä järkeä tuossa pyörässä on sitten olla näytössä kalorinkulutus jos se ei pidä sinnepäinkään paikkaansa? Ja voisko olla että noilla nopeudella ym olis vaikutusta?[/quote]

On kaksi tapaa mitata energiankulutus. Toinen perustuu sykkeen mittaamiseen ja tietoihin elimistön ominaisuuksista. Toinen perustuu tuotetun tehon mittaamiseen polkimilta. Ensimmäinen on halvempi ja yleisempi, ja nykyään joka sykemittari taitaa tehdä sen, jälkimmäinen kalliimmissa pyörissä. Molemmissa on omat epätarkkuutensa. Sykkeen perusteella mitatessa pitäisi olla tarkat mittaukset juuri oman elimistön toiminnasta, ja ne korvataan usein keskiarvoilla. Poljentatehon mittaaminen kertoo tuotetun tehon tarkkaan, ja urheilijat suosivat sitä siksi, että tuotettu teho vaikuttaa suoraan nopeuteen, mutta ihmisillä on fysiologisia ja poljentatekniikasta johtuvia eroja, josta johtuen toinen tuottaa tietyn tehon taloudellisemmin kuin toinen. Noihin lukemiin kannattaa suhtautua suuntaa-antavina.

Kuntopyöräilyssä kannattaa heti kättelyssä vaihtaa satula ja säätää se kohdalleen. Ohjeita saa fillarisivuilta tai liikkeistä. Kannattaa aloittaa edullisen pään maantiesatulalla, jos ei erityisesti tiedä mitä tarvitsee. Jos ei perse ole kovin friikki, sellaisella pystyy polkemaan tunnin pari, ja jos ei pää ole kovin friikki, ei kuntopyörällä kauemmin jaksakaan. Suosittelen myös pyöräilykenkiä ja lukkopolkimia, ainakin jos hommaan vähänkin innostuu.

Tärkeä asia on kadenssi (pyöritysnopeus). Siinä kannattaa aloittaa noin 70-90 rpm:n arvoilla kevyellä välityksellä. Se on enemmän kuin tavisfillaroijilla, mutta niin tuottaa energiaa tehokkaammin ja kuormittaa polvia vähemmän.

Pyöräily pitäisi tehdä peruskuntosykealueella. Se on yllättävän pieni rasitus ja ainakin minun on melkein mahdoton ylläpitää sitä vahtaamatta koko ajan sykemittaria. Tunnin ajo on aika sopiva kertarykäisy, ennemmin monta tunnin ajoa viikossa kuin yksi extremehullutus, mutta muista pari lepopäivää, alussa kolme. Ensimmäisinä kuukausina ei pysty tuottamaan sellaista tehoa, että se kuluttaisi merkittävästi energiaa, mutta kunnon kohotessa tilanne paranee. Minä aloitin liikunnan 10 vuoden tauon jälkeen 15 kg ylipainoisena vuoden alussa, ja nyt olen 12 kg kevyempi ja pystyn kuluttamaan urheilutietokoneen arvioimana noin 1000 kcal 2 tunnin maantielenkillä, jos päästän keskisykkeen hieman liian isoksi. Se vastaa jo kunnon ateriaa. Muista kuitenkin syödä monipuolisesti ja tarpeeksi, koska muuten elimistö ei voi kehittää itseään. Minulla laihtuminen on hidastunut sitä mukaa kun harjoitusmäärä ja -teho on kasvanut, mutta kunnon kohoaminen ja olon paraneminen on ollut huimaa.

Keskivartalon lihasten treeni kannattaa kanssa, vaikka kerta viikossa, jos ei enempää viitsi. Se vähentää selkäongelmien todennäköisyyttä.

Vierailija
37/46 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä painan 76kg,kuntopyörällä salilla n.35min per 300-400 kcal. Luen samalla lehtiä niin ei tule katottua koko aikaa sitä näyttöä niin jaksaa polkea pidempään.

Vierailija
38/46 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntopyörä f20 tunturi.

Vastus 2 1 h mittari näyttää kalorinkulutus n.400kcal.

Kun "syötän " tunnin SHEALTH ohjelmaan niin kalorikulutus 756 kcal.

Kumpi lähempänä oikeita?

Vierailija
39/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Itse olen vasta aloittanut kuntopyörällä pyöräilemisen. Se on TOSI tehokas väline! Eilen pyöräilin tunnin 13.00-14.00 välillä nopeampaa tahtia ja välillä hitaampaa musiikin tahdissa. Nyt painoni on 70 riippuu varmaan myös kehosta. (painoni oli) 75 paikkeilla uskokaa tai älkää. On pudonnut hieman näiden kahden päivän aikana, olen muutenkin pienikokoinen. 

Vierailija
40/46 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Itse olen vasta aloittanut kuntopyörällä pyöräilemisen. Se on TOSI tehokas väline! Eilen pyöräilin tunnin 13.00-14.00 välillä nopeampaa tahtia ja välillä hitaampaa musiikin tahdissa. Nyt painoni on 70 riippuu varmaan myös kehosta. (painoni oli) 75 paikkeilla uskokaa tai älkää. On pudonnut hieman näiden kahden päivän aikana, olen muutenkin pienikokoinen. 

Älä polje yli kahta viikkoa tuohon tahtiin tai häviät olemattomiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme