Kuntopyörällä laihdutus, miten usein ja miten kauan poljettava että tuloksia tulee?
Pitääkö vastuksen olla kova niin että reidet on tulessa jo ensimmäisen minuutin jälkeen vai kevyttä nopeaa polkemista tunti illassa?
Meillä varastossa kuntopyörä, mitä en ole käyttänyt koskaan ja nyt se köijätään sisälle ja laihtuminen alkakoon!
Neuvoja aloitukseen, pitkäaikaiseen kuntoiluun ja miel. myös tulosten saamiseen!
Kommentit (46)
Itse esim kulutan juuri kuntopyörällä 1000-1500 kaloria päivässä.
Mä aloitin puolella tunnilla ja vähitellen pitensin tuntiin. Joskus saman treenin aikana poljen välillä kovaa ja sitten kevyemmin. Välillä poljen koko treenin kevyesti ja välillä teen tosi raskaan harjoituksen.
Koska kai tuohon kulutukseen pitää 4-6 tuntia jo polkea??
Mä aloitin puolella tunnilla ja vähitellen pitensin tuntiin. Joskus saman treenin aikana poljen välillä kovaa ja sitten kevyemmin. Välillä poljen koko treenin kevyesti ja välillä teen tosi raskaan harjoituksen.
Eli ei niinkuin tavallisella polkupyörällä kaupunkisaitsiiningillä?
ap
os ei tulosta tule on vika teoissa, mitä raskaampi vastus ja mitä enemmän yrität sitä paremmalla mahdollisuudella saat jotain näkyvää kuntopyörällä aikaiseksi, muuten se on aika hepposta hommaa.
Koska kai tuohon kulutukseen pitää 4-6 tuntia jo polkea??
kalorilaskuri sitten laskee kaloreita? Sykkee, nopeuden ja ajan perusteella kai?
Mistä sä vedät noita kulutuksia?
Millähän perusteella tuo pyörän omakalorilaskuri sitten laskee kaloreita? Sykkee, nopeuden ja ajan perusteella kai? Mistä sä vedät noita kulutuksia?
tarkoittaa kuntopyörässä 100 W:n tehoa (läheskään kaikki kuntopyörät eivät näytä tehoja, mutta monella kuntosalilla olevat pyörät näyttävät). Ainakaan minusta tuo teho ei vielä tunnu mitenkään raskaalta, enkä edes hengästy tuolla teholla. Jaksaisin polkea tuolla teholla tuntikausia, jos takapuoli ei puutuisi eikä muuten rupeaisi kyllästymään.
Hengästyminen ei ole mitenkään välttämätöntä, jotta kuntopyöräily laihduttaisi, mutta hiki ainakin minulla tulee väistämättä. Itse asiassa suurin osa aerobisesta liikunnasta (jota kuntopyöräilykin on) pitäisi suositusten mukaan tehdä teholla, jossa ei vielä hengästy, vaan pystyy puhumaan puuskuttamatta. Kerran tai korkeintaan kaksi viikossa kannattaa tehdä tiukempi harjoitus.
Mitä järkeä tuossa pyörässä on sitten olla näytössä kalorinkulutus jos se ei pidä sinnepäinkään paikkaansa? Ja voisko olla että noilla nopeudella ym olis vaikutusta?
kalorilaskuri sitten laskee kaloreita? Sykkee, nopeuden ja ajan perusteella kai?
Ja voi olla, että se on vaan paska/paskana. Minusta tuo edellisen vastaajan reilu 400 kaloria tunnissakin kuulostaa aika kovalta, ellei polje tosi kovaa ja kovilla vastuksilla.
Kannattaa hankkia tavallinen sykevyöllinen sykemittari, se antaa tarkimman tuloksen.
Se on (entisen) Kuopion yliopiston sivuilla, joten uskoisin sen olevan varsin luotettava. Toki kaikki energiankulutusarviot ovat vain arvioita.
minuutissa). Näistä kahdesta voidaan laskea pyöräilyn teho watteina jollain kaavalla, jota minä en tunne. Monet kalliimmat pyörät näyttävät juuri tuota wattimäärää. Lisäksi kalorinkulutukseen vaikuttaa pyöräilijän paino (mitä painavampi pyöräilijä, sitä suurempi kulutus).
12
Eli ei niinkuin tavallisella polkupyörällä kaupunkisaitsiiningillä?
ap
tarvita kun on niin kehno kunto. Oli jo parempi mutta laiskistuin kesällä. Nyt pitäs taas aloitella ihan kunnolla tuota polkemista. Mä pidän ohjenuorana sitä että kuuntelen kroppaa, sellanen sopiva vauhti, ei liian kovaa, mutta niin että tuntee liikkuneensa. Liikunnan ilokin säilyy paremmin kun ei tee sitä hampaat irvessä.
kun se näyttää tuon kalorimäärän kultuksen tunnissa/puolessatoista
poljin tänään salilla 15min, vaihtelin vähän raskaustasoa ja hiki valui mutta en hengästynyt kauheasti.
Pyörän mukaan tänä aikana kului 180kcal.
40 minuuttia juoksua, pyöräilyä, hölkkää on aika paljon aloittelijalle joka haluaa vähentää rasvaa.
Entäs kun sanotaan että rasva alkaa kulumaan vasta 40 minuutin kuntoilun jälkeen?
On sinänsä totta, että kun liikuntasuoritus kestää pidempään (yli tunnin), niin elimistön hiilihydraattivarastot loppuvat ja elimistön on pakko ruveta käyttämään rasvoja energian tuottamiseen liikunnan aikana. Käytännön merkitystä tällä asialla on kuitenkin vain pitkäkestoiseen urheilusuoritukseen (esim. maratonille) valmistautuvalle kuntoilijalle, jonka pitää opettaa elimistöä tuottamaan energiaa tehokkaasti rasvoista, koska maratonilla se on välttämätöntä.
Laihduttajalle on kuitenkin merkitystä vain sillä, kuinka paljon energiaa (kaloreita) kuluu. Vaikka energia itse liikuntasuorituksen aikana otettaisiinkin hiilihydraateista, niin jossain vaiheessa elimistön on pakko ottaa käyttöön myös ne kehoon varastoituneet rasvat, jos henkilö syö vähemmän kuin kuluttaa. Laihdutuksen kannalta on samantekevää, käytetäänkö niitä rasvoja liikunnan aikana vai sen jälkeen.
Toki saattaa jotain hyvin pieniä eroja olla esim siinä, kuinka hyvällä hyötysuhteella elimistö pystyy muuttamaan energiaksi mitäkin ainetta, mutta laihdutuksen kannalta tällä ei ole käytännön merkitystä.
Mutta kannattaa silti, koska siitä tulee hyvä olo, aineenvaihdunta kiihtyy jne.
Itselläkin oli joskus muinoin kuntöpyörä, mutta vaihdoin crossariin, koska miksi istua, jos voi seistäkin ja käyttää koko kroppaa.
Crosstrainer vaikuttaa koko kehoon ja polttaa enemmän kaloreita. Huutiksesta saa halvalla myös kunnollisia.