Miten otetaan osaa, kun lemmikki kuolee?
En ymmärrä yhtään miltä voi tuntua, kun 12 vuotta perheessä ollut koira joudutaan lopettamaan, mutta kohtaan huomenna ihmisen, jolla on tämä suru. Koira on viety tänään eläinlääkärille ja satuin vahingossa soittamaan juuri silloin.
Kyseessä on tärkeä perhetuttava, joka on aina iloinen ja myötätuntoinen, kannustava ja positiivinen auringonpilke. Nyt tuo mies on hiljaista poikaa.
Mitä voin sanoa hänelle??
Kommentit (49)
Lohduta ja sano vaikka otan osaa ja elämä menee niin
Moikkeli kirjoitti:
Jättäisin jälkiosan pois. Ja oikeastaan lohduttamisenkin. Ei sitä tiedä, mikä itse kutakin lohduttaa, esim. minua ko. tilanteessa ei todellankaan mikään "elämä menee niin" lohduttaisi.
Ihan samalla tavalla voi ottaa osaa, pahoitella ja myötäelää kuin ihmisen kuollessa. Tuskin kukaan sanoisi läheisen ihmisen menettäneelle, että "elämä menee niin".
Jos tuntuu vaikealta sanoa "otan osaa", niin voi sanoa vaikka "voi harmi" ja kysellä mitä tapahtui, oliko eläin sairastanut tms, jolloin lemmikin menettänyt pääsee purkamaan tuntojaan jos haluaa. Esimerkiksi sairaan/vanhuuden vaivoista kärsineen lemmikin lopettamista voi kommentoida raskaaksi, mutta oikeaksi päätökseksi.
Jos lemmikin menettänyt sanoo vaikka että kyseessä oli syöpä, niin älä ala selittämään tuntemastasi ihmisestä joka kuoli samaan syöpään tai sairastaa sitä. Siitä voi puhua myöhemmin, mutta ensimmäisen keskustelun aikana se kuulostaa siltä kuin yrittäisi vähätellä lemmikin omistajan surua (ts. "se on vain eläin").
Hohoijaa itsellesi!! Suren eläintä enemmän kuin ihmistä!
Kun lapsuuden perheemme koira jouduttiin lopettamaan, naapurimme (keski-ikäinen mies) toi äidilleni kymmenen ruusua. Tämä oli mielestäni todella liikuttava ele häneltä, kun hän tiesi miten tärkeä koira oli ollut äidilleni.
Minulle tärkeää on ollut saada purkaa sydäntäni syistä miksi olen päätynyt lemmikkien lopetuspäätöksiin. Ne eivät ole aina helppoja, ja minua on lohduttanut jos ystävä on sanonut että tein oikean päätöksen.
Tämä oli aivan ihana palvelu. Ostin kortin kaverille kun hänen koira kuoli. Suosittelen!
https://www.suruna.fi/
Koira kuoli niin otin osaa montun kaivamiseen.
Minulle kissani kuolema olisi yhtä paha, kuin läheisen perheenjäsenen menettäminen. Toivottavasti hän elää vielä kauan :(
Varmaan masennun aika pahasti, sitten kun se tapahtuu. Kissani on aina kuuntelemassa murheitani, tulee viereen jos surettaa, kun saavun kotiin töistä/kaupasta jne laukkaa olohuoneesta vastaan puskemaan.