Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen äiti antaa lapsensa jättää yksi lapsi kutsumatta synttäreille?

Vierailija
29.05.2015 |

Minun lapsi oli ainut, joka ei saanut kutsua. En ymmärrä teitä äidit, miksi ei voisi sitä yhtä, vähän ujompaa ja hitaampaa, lasta myös kutsua? Mietittekö yhtään, miltä tuosta lapsesta tuntuu, kun jätetään ulkopuolelle? Ja kun kaikki luokkakaverit tiedetään nimeltä ja äiti varmasti tietää kaikki luokan lapset. Voitteko vastata?

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:59"]Tyttöni luokalla on 8 tyttöä, eikä yksillekään synttäreille ole kutsuttu kaikkia. Jokaisille synttäreille jää 2-3 tyttöä kutsumatta. Sanomattakin selvää, että ei aina samoista tytöistä kyse, vaan jokainen vuorollaan on tuossa ryhmässä.

Kaikki jäävät vuorollaan kutsumatta. Oma tyttöni jätti kaksi tyttöä kutsumatta ja itse on jäänyt ilman kutsua muutamille synttäreille.

En ymmärrä mistä ihmeestä on tullut käsitys, että kaikien pitäisi saada kutsu. En itsekään saanut kutsua lapsena kavereita synttäreille, enkä vastaavasti saanut kutsua kaikkien luokkakavereiden synttäreille.

Enkä aio jatkossakaan antaa tyttäreni kutsua kaikkia, vaan joutuu valitsemaan parhaat kaverit.

Siksi.
[/quote]puhuttiin yhdestä kutsumattomasta!

Vierailija
22/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutko lastasi hitaaksi?

No joo, en tiedä kaikkia lapseni luokkakavereita nimeltä(kummankaan lapsen luokalta), en tiedä edes varman päälle montako lasta ja millainen sukupuolijakauma. Joten kyllä, on saattanut jäädä joku kutsumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen ihan tavallinen äiti. Annan lasteni kutsua esimerkiksi 10 vierasta ja itse saavat valita. Jos sinun lapsesi jää ilman kutsua, olen pahoillani, mutta niin jää joku toinenkin. Ja kyllä, olen juuri se sama paskiainen, joka kutsuu omienkin juhliin vain niitä, joiden kanssa viihdyn. Voin yrittää tulla toimeen ihan kaikkien kanssa arkena, mutta juhlaan toivon saavani ne ihmiset, joiden kanssa minulla on mukavaa. Tiedän, että te kaikki muut varmasti aina kutsutte kaikki, ja sillä perusteella kutsuisitte siis minutkin, vaikka aiotte alapeukuttaa ja halveksua vastaustani. Todellisessa elämässä ilen sekä saanut kutsuja että jäänyt ilman, ja näin käy myös minun lapsilleni. Ehkä sitten sellaiselle "rasitteelle" sellainen on todella kova paikka, mutta en vaan osaa ajatella, että meidän juhla olisi se paikka, jossa täytyisi kaveerata jonkun kanssa, josta ei erityisesti pidä.

Vierailija
24/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:40"]

No joo, en tiedä kaikkia lapseni luokkakavereita nimeltä(kummankaan lapsen luokalta), en tiedä edes varman päälle montako lasta ja millainen sukupuolijakauma. Joten kyllä, on saattanut jäädä joku kutsumatta.

[/quote]

Kai sinä kutsuja laadittaessa tarkistat lapseltasi, että ketkä (tytöt/pojat) ovat jäämässä kutsutta? On aika helppo tapa varmistua, ettei yksi jää ulkopuolelle. Ja samalla opettaa, ettei yhtä/kahta tule jättää porukan ulkopuolelle.

Vierailija
25/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:55"]

Minun lapsi oli ainut, joka ei saanut kutsua. En ymmärrä teitä äidit, miksi ei voisi sitä yhtä, vähän ujompaa ja hitaampaa, lasta myös kutsua? Mietittekö yhtään, miltä tuosta lapsesta tuntuu, kun jätetään ulkopuolelle? Ja kun kaikki luokkakaverit tiedetään nimeltä ja äiti varmasti tietää kaikki luokan lapset. Voitteko vastata?

[/quote]

Sellainen, joka tietää, että ilman kutsua jäänyt lapsi olisi aiheuttanut juhlissa kaikille muille mielipahaa käyttäytymällä kuin pieni piru. Tämä ei luonnollisestikaan koske ap:n lasta, jos hänen kutsumattomuuteensa on syynä ujous eikä puuttuvat käytöstavat, mutta tästä syystä olen jättänyt yhden luokan pojista kutsumatta poikani syntymäpäiville.

Vierailija
26/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan olemassa listoja (esim. lukkari), joista voi katsoa luokan oppilaiden nimet. Turha vedota ettei tiennyt.

Vierailija
27/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:42"]

Tällainen ihan tavallinen äiti. Annan lasteni kutsua esimerkiksi 10 vierasta ja itse saavat valita. Jos sinun lapsesi jää ilman kutsua, olen pahoillani, mutta niin jää joku toinenkin. Ja kyllä, olen juuri se sama paskiainen, joka kutsuu omienkin juhliin vain niitä, joiden kanssa viihdyn. Voin yrittää tulla toimeen ihan kaikkien kanssa arkena, mutta juhlaan toivon saavani ne ihmiset, joiden kanssa minulla on mukavaa. Tiedän, että te kaikki muut varmasti aina kutsutte kaikki, ja sillä perusteella kutsuisitte siis minutkin, vaikka aiotte alapeukuttaa ja halveksua vastaustani. Todellisessa elämässä ilen sekä saanut kutsuja että jäänyt ilman, ja näin käy myös minun lapsilleni. Ehkä sitten sellaiselle "rasitteelle" sellainen on todella kova paikka, mutta en vaan osaa ajatella, että meidän juhla olisi se paikka, jossa täytyisi kaveerata jonkun kanssa, josta ei erityisesti pidä.

[/quote]

Ja sinusta olisi ok, jos työtiimisi olisi menossa syömään/juhlimaan/keilaamaan tms. Kaikki muut tiimiläiset ovat tervetulleita paitsi sinä?

Perin outo ajattelutapa. Mutta kaikilla ei näköjään ole empatian hitustakaan.

Vierailija
28/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan varmasti voinut jäädä joku yksittäinen kutsumatta. Joku aiemmin kirjoittikin jo, että kutsutaan muualtakin kuin omasta luokasta, ja tilat on kuitenkin rajalliset. En todellakaan pidä esimerkiksi kolmia juhlia siksi, että on kolme erilaista viiteryhmää, joista lapseni haluaa kavereita kutsua, enkä myöskään erityisesti tarkastele kutsulistoja. Lapsi tekee itse kutsukorttien ja jakaa haluamilleen kavereille. Varmasti kuulostaa karulta tämä, mutta jos siitä omasta luokasta niitä kaverisuhteita ei ala syntyä, kannattaa kyllä ehdottomasti auttaa lapsi  sellaisiin porukoihin, joista niitä kavereita voisi löytää. Rohkeasti siis erilaisiin harrastuksiin ja mihin tahansa vapaa-ajan toimiin, joissa samanikäisiä liikkuu. Älä jätä lasta vain sen luokan armoille, jos koet, että siellä toimitaan väärin. Äläkä myöskään syyllistä koulua synttärikutsujen jakamisista. Et millään pysty pakottamaan muita äitejä ja lapsia kutsumaan sinun lastasi synttäreille, mutta lapsen ystävyyssuhteiden luomisessa voit auttaa muuallakin kuin koulussa.

Vierailija
29/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:35"]Jaksamista vaikean asian kanssa ap, onneksi tulee kesä! Voisitko sinä pyytää kesällä joitain lapsia vaikka yksi kerrallaan leikkitreffeille teille?
[/quote]

Joo, tällaista on suunnitteilla. Onneksi lapsella on urheiluharrastus ja urheiluleirejä kesällä, toivottavasti niistä löytyisi kaveri ja onneksi on serkku, jonka kanssa olla. ap

Vierailija
30/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:40"]

[/quote]

Kai sinä kutsuja laadittaessa tarkistat lapseltasi, että ketkä (tytöt/pojat) ovat jäämässä kutsutta? On aika helppo tapa varmistua, ettei yksi jää ulkopuolelle. Ja samalla opettaa, ettei yhtä/kahta tule jättää porukan ulkopuolelle.

[/quote]

Pojat heiluvat aika pienessä vakisakissa ja tytöllä on enimmäkseen poikia kavereina, joten kuvio ei ole niin mustavalkoinen. Viimes ynttäreillä oli 16 kutsuttuna, osa harrastuksista ja pihasta. Luokasta jää useampi tyttö kutsumatta ja jokunen poika. Tyttö antaa kutsuja enemmän mitä itse niitä saa  ja on osannut ihan terveesti asiaan suhtautua. Minunhan täsä pitäisi riehua ettei samat tytöt koskaan kutsu lastani? Ei tulisi mieleenkään alkaa tästä mesoamaan.

Vierailija
31/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:03"]

Kutsukortti on monesti kadonnut tai unohtunut repun pohjalle ja siksi jäänyt kavereita tulematta/käsitys että ei ole kutsuttu yhtä.Poikaani ohjeistan että joko kaikki luokan pojat tai muutama paras kaveri.

[/quote]

Kuule, lapsi, jota ei koskaan kutsuta mihinkään ja aina sitä kovin odottaa kuitenkin, ei takuulla unohda kutsukorttia mihinkään repun pohjalle!

Vierailija
32/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:49"]

[/quote]

Ja sinusta olisi ok, jos työtiimisi olisi menossa syömään/juhlimaan/keilaamaan tms. Kaikki muut tiimiläiset ovat tervetulleita paitsi sinä?

[/quote]

niin no, en tietenkään tykkäisi siitä, että tilanne olisi tuollainen, mutta sehän ei siis suinkaan olekaan sama kuin se, että joku kutsuu omaan kotiinsa omiin juhliinsa porukkaa. On olemassa tuollaista työporukan yhteisöllistä toimintaa, josta on epäkohteliasta jättää joku pois, ja sitten on niitä omia kutsuja, joihin jokainen todellakin pyytää ketä haluaa. Ja niissä en haluaisi olla mukana velvollisuuden takia. Ja yhä edelleen olen sitä mieltä, että omaan kotiinsa saa kutsua juuri ne, jotka itse haluaa. Jos jonkun kanssa ei viihdy, ei todellakaan tarvitse.

Vierailija
33/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:01"]

Lapseni ei ole kiusaaja vaan häntä on kiusattu. Olisi toki eriasia, jos vain tietty porukka on kutsuttu, mutta nyt on kutsuttu kaikki muut luokan tytöt paitsi minun. ap

[/quote]

Oletko ihan varma? eräs lapsi syytti lastani kiusaajaksi. En tietenkää kutsunut häntä synttäreille.

Luokan hiljaiset kutsuttiin tietysti myös vaikka eivät lapseni varsinaisia kavereita olekaan.

Vierailija
34/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:45"]

Onhan olemassa listoja (esim. lukkari), joista voi katsoa luokan oppilaiden nimet. Turha vedota ettei tiennyt.

[/quote]

Niinkuin mikä lista? ei meillä ole vanhemmille mitään listoja lapsista jaettu. Lukujärjestyksessä on oppiaineet ja työajat, ei nimiä.

Vierailija
35/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:55"]

[/quote]

Sellainen, joka tietää, että ilman kutsua jäänyt lapsi olisi aiheuttanut juhlissa kaikille muille mielipahaa käyttäytymällä kuin pieni piru. Tämä ei luonnollisestikaan koske ap:n lasta, jos hänen kutsumattomuuteensa on syynä ujous eikä puuttuvat käytöstavat, mutta tästä syystä olen jättänyt yhden luokan pojista kutsumatta poikani syntymäpäiville.

[/quote]

Miksi yhden?? Olisit sitten antanut pitää synttärit, joissa on vain muutama paras ystävä. Ei yhtä saa syrjiä.

Tällä tavoin nyt vain satuit opettamaan lapsellesi, että on ok jättää yksi lapsi porukan ulkopuolelle. Samalla vahvistat tämän yhden lapsen huonoa itsetuntoa, joka edelleen pahentaa hänen käytöstään ja tilannetta. Oletko koskaan ajatellut miltä tästä lapsesta tuntuu, tai hänen vanhemmistaan. Ehkäpä juuri tämä yksi lapsi olisi tarvinnut sen kutsun. Ja hieman positiivista erityishuomiota olisi voinut pitää tilanteen aisoissa juhlissakin. Tai olisit pyytänyt hänen äitinsäkin mukaan auttamaan juhlissa, niin sinun ei olisi tarvinnut rauhoittaa häntä.

Mielestäni toimit tuossa tilanteessa ikävästi. Toivottavasti ensi vuonna osaat tehdä parempia päätöksiä.

Vierailija
36/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:40"]Kutsutko lastasi hitaaksi?

[/quote]

En kutsu (hauku) häntä hitaaksi. Hän vain on luonteeltaan ujo, rauhallinen ja suhtautuu asioihin rauhallisemmin, harkitsevammin. Ei juokse toisten perässä pitkin koulun pihaa, tästäkin toki kiusattu, kun ei juokse yhtä nopeasti kuin muut, vaikka syynä ihan rakenteellinen vika ja vaikea astma. Joo haukkukaa mut nyt huonoksi äidiksi tästäkin. Mielestäni lapseni on maailman ihanin ja hän on todella älykäs. Mutta näen myös heikommat puolet ja kyllä, niihin olen apua hakenut ja teen työtä, että asiat korjaantuu. ap

Vierailija
37/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt menee niin, että ne ovat lapsen synttärit ja lapsi saa kutsua ketkä haluaa. Turhaan se kiusattu edes tulisi sinne synttäreille kiusattavaksi, eikö riitä että kouluaikana kiusataan? Itseäni kiusattiin koulussa. Olin itse aina se, jota ei kutsuttu mutta hei, mitä hittoa olisin siellä tehnyt nokittavana? Hyvä se noin oli. Tehtiin äidin kanssa mukavia juttuja noina päivinä.

Vierailija
38/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei taida uskaltaa sanoa sitä: lapsesi on tylsä. Itsekin sanot lapsesi olevan ujo ja hidas. Hänen kanssaan ei yksinkertaisesti haluta olla, koska hän ei kykene ikäryhmänsä tyypilliseen toimintaan ja sosiaaliseen elämään. Kehitä niitä taitoja lapsessasi. Luonnetta ei tarvitse muuttaa, mutta taitoja voit opettaa.

Vierailija
39/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:49"]

[/quote]

[/quote]

Ohis

Työtiimin keilaus on hiukan eri asia kuin juhlien järjestäminen omassa kodissa. Minun olisi nyt järjestettävä itselleni valmistujaiset, mutta taitaa jäädä pitämättä, koska töissä on pari sietämätöntä tyyppiä, joita en todellakaan halua minun kotiini. Työjutut on työjuttuja, mutta ihmisellä on oikeus päättää kenen kanssa jakaa vapaa-aikansa.

Vierailija
40/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:01"]

Lapseni ei ole kiusaaja vaan häntä on kiusattu. Olisi toki eriasia, jos vain tietty porukka on kutsuttu, mutta nyt on kutsuttu kaikki muut luokan tytöt paitsi minun. ap

[/quote]

Oletko ihan varma? eräs lapsi syytti lastani kiusaajaksi. En tietenkää kutsunut häntä synttäreille.

Luokan hiljaiset kutsuttiin tietysti myös vaikka eivät lapseni varsinaisia kavereita olekaan.

[/quote]

Kyllä olen varma. Kun on asioiden tiimoilta oltu kouluun ja koteihin yhteydessä, eikä mitään ole tullut ilmi, että hän kiusaisi. Luulisi, että tällaisissa tilanteissa se tulisi. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan