Minkälainen äiti antaa lapsensa jättää yksi lapsi kutsumatta synttäreille?
Minun lapsi oli ainut, joka ei saanut kutsua. En ymmärrä teitä äidit, miksi ei voisi sitä yhtä, vähän ujompaa ja hitaampaa, lasta myös kutsua? Mietittekö yhtään, miltä tuosta lapsesta tuntuu, kun jätetään ulkopuolelle? Ja kun kaikki luokkakaverit tiedetään nimeltä ja äiti varmasti tietää kaikki luokan lapset. Voitteko vastata?
Kommentit (108)
Tietenkin lapsi kutsuu vain ne, ketkä ovat parhaimpia ystäviä ja kenestä pitää. Ei tietenkään kaikkia tarvitse kutsua, hölmö ajatus. Näin on aina toimittu, jopa minun lapsuudessa ja aina tullaan toimimaan.
En minäkään kutsuisi ihmisiä keistä en pidä ja keiden kanssa en viihdy. Ympärilleen haluaa vain ne mukavimmat ja parhaimmat ystävät.
Se on voi voi, jos joku Martti tai Liisa jää pois. Jokainen elää ja toimii niin kuin tuntuu hyvälle. Sitä haluaa nykyään positiivisuutta ympärilleen, eikä negatiivisuutta ja juurikin Martti/Liisa voi olla se, joka negatiivisuutta levittää.
Koitahan AP hyväksyä muiden ihmisten erilaiset toimintatavat ja se, että juuri sinun lapsesi ei ole nr. 1. muiden silmissä.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:42"]
Tällainen ihan tavallinen äiti. Annan lasteni kutsua esimerkiksi 10 vierasta ja itse saavat valita. Jos sinun lapsesi jää ilman kutsua, olen pahoillani, mutta niin jää joku toinenkin. Ja kyllä, olen juuri se sama paskiainen, joka kutsuu omienkin juhliin vain niitä, joiden kanssa viihdyn. Voin yrittää tulla toimeen ihan kaikkien kanssa arkena, mutta juhlaan toivon saavani ne ihmiset, joiden kanssa minulla on mukavaa. Tiedän, että te kaikki muut varmasti aina kutsutte kaikki, ja sillä perusteella kutsuisitte siis minutkin, vaikka aiotte alapeukuttaa ja halveksua vastaustani. Todellisessa elämässä ilen sekä saanut kutsuja että jäänyt ilman, ja näin käy myös minun lapsilleni. Ehkä sitten sellaiselle "rasitteelle" sellainen on todella kova paikka, mutta en vaan osaa ajatella, että meidän juhla olisi se paikka, jossa täytyisi kaveerata jonkun kanssa, josta ei erityisesti pidä.
[/quote]
Ja sinusta olisi ok, jos työtiimisi olisi menossa syömään/juhlimaan/keilaamaan tms. Kaikki muut tiimiläiset ovat tervetulleita paitsi sinä?
Perin outo ajattelutapa. Mutta kaikilla ei näköjään ole empatian hitustakaan.
[/quote]
Ohis
Työtiimin keilaus on hiukan eri asia kuin juhlien järjestäminen omassa kodissa. Minun olisi nyt järjestettävä itselleni valmistujaiset, mutta taitaa jäädä pitämättä, koska töissä on pari sietämätöntä tyyppiä, joita en todellakaan halua minun kotiini. Työjutut on työjuttuja, mutta ihmisellä on oikeus päättää kenen kanssa jakaa vapaa-aikansa.
[/quote]Moukka mikä moukka.
Todella typerä äiti. Itsekin valitettavasti tavallaan kuulun niihin :(( Lapsellani oli synttärit ja pyysin häntä kertomaan ketkä kutsutaan. Kutsuimme ensinmainitsemansa. Kavereita tuli kahdesta eri "yhteisöstä", yhteensä lähes 20. Vasta myöhemmin tajusin että yhdestä kerhosta oli kutsuttu kaikki paitsi yksi tyttö, tosin osa pojistakin kutsuttiin ja osaa ei. Harmittaa vieläkin, mutta toivon että kaikki ulos jääneet ymmärtävät ettei meille olisi millään mahtunut yhtään lasta enempää, mahtuivat juuri ja juuri syömään kun yksi kutsuttu ei päässyt tulemaan synttäreille.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:59"]Tyttöni luokalla on 8 tyttöä, eikä yksillekään synttäreille ole kutsuttu kaikkia. Jokaisille synttäreille jää 2-3 tyttöä kutsumatta. Sanomattakin selvää, että ei aina samoista tytöistä kyse, vaan jokainen vuorollaan on tuossa ryhmässä.
Kaikki jäävät vuorollaan kutsumatta. Oma tyttöni jätti kaksi tyttöä kutsumatta ja itse on jäänyt ilman kutsua muutamille synttäreille.
En ymmärrä mistä ihmeestä on tullut käsitys, että kaikien pitäisi saada kutsu. En itsekään saanut kutsua lapsena kavereita synttäreille, enkä vastaavasti saanut kutsua kaikkien luokkakavereiden synttäreille.
Enkä aio jatkossakaan antaa tyttäreni kutsua kaikkia, vaan joutuu valitsemaan parhaat kaverit.
Siksi.
[/quote]
Haloo, ymmärrän tämän jos 2-3 lasta jätetään kutsumatta. Mutta jos muut kutsutaan paitsi yksi, sitä en ymmärrä. Ei yhtä jätetä kutsumatta. Aikuisestakin tuo tuntuisi tosi pahalta.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:42"]
Tällainen ihan tavallinen äiti. Annan lasteni kutsua esimerkiksi 10 vierasta ja itse saavat valita. Jos sinun lapsesi jää ilman kutsua, olen pahoillani, mutta niin jää joku toinenkin. Ja kyllä, olen juuri se sama paskiainen, joka kutsuu omienkin juhliin vain niitä, joiden kanssa viihdyn. Voin yrittää tulla toimeen ihan kaikkien kanssa arkena, mutta juhlaan toivon saavani ne ihmiset, joiden kanssa minulla on mukavaa. Tiedän, että te kaikki muut varmasti aina kutsutte kaikki, ja sillä perusteella kutsuisitte siis minutkin, vaikka aiotte alapeukuttaa ja halveksua vastaustani. Todellisessa elämässä ilen sekä saanut kutsuja että jäänyt ilman, ja näin käy myös minun lapsilleni. Ehkä sitten sellaiselle "rasitteelle" sellainen on todella kova paikka, mutta en vaan osaa ajatella, että meidän juhla olisi se paikka, jossa täytyisi kaveerata jonkun kanssa, josta ei erityisesti pidä.
[/quote]
Ja sinusta olisi ok, jos työtiimisi olisi menossa syömään/juhlimaan/keilaamaan tms. Kaikki muut tiimiläiset ovat tervetulleita paitsi sinä?
Perin outo ajattelutapa. Mutta kaikilla ei näköjään ole empatian hitustakaan.
[/quote]
niin no, en tietenkään tykkäisi siitä, että tilanne olisi tuollainen, mutta sehän ei siis suinkaan olekaan sama kuin se, että joku kutsuu omaan kotiinsa omiin juhliinsa porukkaa. On olemassa tuollaista työporukan yhteisöllistä toimintaa, josta on epäkohteliasta jättää joku pois, ja sitten on niitä omia kutsuja, joihin jokainen todellakin pyytää ketä haluaa. Ja niissä en haluaisi olla mukana velvollisuuden takia. Ja yhä edelleen olen sitä mieltä, että omaan kotiinsa saa kutsua juuri ne, jotka itse haluaa. Jos jonkun kanssa ei viihdy, ei todellakaan tarvitse.
[/quote]
Jos siis joku työporukassasi kutsuisi kaikki muut tiimiläiset kotiinsa syömään, niin se olisi sinusta ok, että jäisit ilman kutsua.
Edelleen hämmennyn kommenteistasi, sillä itselleni se olisi kyllä kova paikka. Myös silloin, kun kutsuja ei kuuluisi lähimpiin työkavereihini. Jos olisin esim. riidoissa kutsujan kanssa, niin keksisin kyllä syyn miksi en menisi sinne (velvollisuudentunteesta), mutta kyllä aika moukkamaisen kuvan antaisi itsestään jos ei pystyisi minua kutsumaan mukaan.
Ei tietenkään saa jättää vain yhtä kutsumatta! Törkeää toimintaa. Tsemppiä ap!
Typerää järjestää synttäreitä ja tapella sitten niistä. Ne voi jättää pitämättäkin. T. JT
Sympatiani ovat puolellasi ap.Muutimme ekalla luokalla eikä poikani saanut kavereita.Hän oli aina välkällä yksin.Yhden synttärikutsun oli saanut mutta sekin löytyi repusta jälkeenpäin.Olin nolona koska oli hoplop synttärit ja jäi ilmoittamatta että hän ei mene.Hän ei ollut halunnut juhliin.Nyt olemme muuttaneet ja hänellä hurjasti kavereita ja synttäreitä.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:09"]Ei tietenkään saa jättää vain yhtä kutsumatta! Törkeää toimintaa. Tsemppiä ap!
[/quote]
Kiitos :) ap
Meillä lapsi päättää ketä kutsutaan, hänen synttärithän ne ovat! Enhän minäkään anna mieheni valita ketkä tulevat minun juhliini.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:55"]
Minun lapsi oli ainut, joka ei saanut kutsua. En ymmärrä teitä äidit, miksi ei voisi sitä yhtä, vähän ujompaa ja hitaampaa, lasta myös kutsua? Mietittekö yhtään, miltä tuosta lapsesta tuntuu, kun jätetään ulkopuolelle? Ja kun kaikki luokkakaverit tiedetään nimeltä ja äiti varmasti tietää kaikki luokan lapset. Voitteko vastata?
[/quote]
Sellainen, joka tietää, että ilman kutsua jäänyt lapsi olisi aiheuttanut juhlissa kaikille muille mielipahaa käyttäytymällä kuin pieni piru. Tämä ei luonnollisestikaan koske ap:n lasta, jos hänen kutsumattomuuteensa on syynä ujous eikä puuttuvat käytöstavat, mutta tästä syystä olen jättänyt yhden luokan pojista kutsumatta poikani syntymäpäiville.
[/quote]
Miksi yhden?? Olisit sitten antanut pitää synttärit, joissa on vain muutama paras ystävä. Ei yhtä saa syrjiä.
Tällä tavoin nyt vain satuit opettamaan lapsellesi, että on ok jättää yksi lapsi porukan ulkopuolelle. Samalla vahvistat tämän yhden lapsen huonoa itsetuntoa, joka edelleen pahentaa hänen käytöstään ja tilannetta. Oletko koskaan ajatellut miltä tästä lapsesta tuntuu, tai hänen vanhemmistaan. Ehkäpä juuri tämä yksi lapsi olisi tarvinnut sen kutsun. Ja hieman positiivista erityishuomiota olisi voinut pitää tilanteen aisoissa juhlissakin. Tai olisit pyytänyt hänen äitinsäkin mukaan auttamaan juhlissa, niin sinun ei olisi tarvinnut rauhoittaa häntä.
Mielestäni toimit tuossa tilanteessa ikävästi. Toivottavasti ensi vuonna osaat tehdä parempia päätöksiä.
[/quote]
Meillä juhlitaan lapseni synttäreitä, ei järjestetä terapiaistuntoja apua tarvitseville lapsille!
[/quote]
Oletko kenties itse terapian tarpeessa, empatiakykysi on täysi nolla.
[/quote]
En järjestä lapseni synttäreitä osoittaakseni empatiakykyä. Ei hääparikaan joudu kutsumaan häihinsä inhokkiporukkaa vain siksi, että pitää olla empaattinen ja laittaa kutsu sille naapurirapun huumehörhöpariskunnalle, ettei niille tule paha mieli.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:50"]Meillä on ihan varmasti voinut jäädä joku yksittäinen kutsumatta. Joku aiemmin kirjoittikin jo, että kutsutaan muualtakin kuin omasta luokasta, ja tilat on kuitenkin rajalliset. En todellakaan pidä esimerkiksi kolmia juhlia siksi, että on kolme erilaista viiteryhmää, joista lapseni haluaa kavereita kutsua, enkä myöskään erityisesti tarkastele kutsulistoja. Lapsi tekee itse kutsukorttien ja jakaa haluamilleen kavereille. Varmasti kuulostaa karulta tämä, mutta jos siitä omasta luokasta niitä kaverisuhteita ei ala syntyä, kannattaa kyllä ehdottomasti auttaa lapsi sellaisiin porukoihin, joista niitä kavereita voisi löytää. Rohkeasti siis erilaisiin harrastuksiin ja mihin tahansa vapaa-ajan toimiin, joissa samanikäisiä liikkuu. Älä jätä lasta vain sen luokan armoille, jos koet, että siellä toimitaan väärin. Äläkä myöskään syyllistä koulua synttärikutsujen jakamisista. Et millään pysty pakottamaan muita äitejä ja lapsia kutsumaan sinun lastasi synttäreille, mutta lapsen ystävyyssuhteiden luomisessa voit auttaa muuallakin kuin koulussa. [/quote] Kiusaaminen on siis ok?
[/quote]
en tosiaankaan ymmärrä vanhempia jotka antavat lastensa laatia kutsulistat yksin ja juttelematta asiasta. Lapsi on ajatusmaailmaltaan raakile ja siksi häntä kasvatetaan! Ja kyllä - synttäritkin ovat kasvatusta. Olen nyt teini-ikäisten tyttöjen äiti ja kaikki versiot synttäritouhuista nähnyt ja kokenut ja täytyy sanoa että suoranainen halveksuntani on lisääntynyt näitä "ne on lapsen juhlat"- tyyppejä kohtaan. Pieneen ja vähän isompaankin sieluun sattuu ja lujaa kun syrjitään. Olisi edes kunnon syitä joiden perusteella syrjitään (esim väkivaltaisuus, kiusaaminen) mutta mennään lapsen impulsiivisten mielitekojen mukaan - ei ymmärrä.
meinaatteko te aikuiset että joka juhliinne on kutsuttu vain ja ainoastaan toivotut ja halutut vieraat? Että listasta on aina yliviivattu se joka aina juo vähän liikaa, se liian hyvännäköinen veljenvaimo tai mummu joka haisee mutta jonka perintöä kärkytään tai oma äiti joka kailottaa noloja sukujuoruja?! Jos pystyt rehellisesti sanomaan että "kyllä, minun juhliini kutsutaan vain ne jotka sinne todella haluan" niin silloin lapsesi saa tehdä samoin mutta jos hieman sydänalaasi koputtaa niin mietihän asiaa.
[/quote]
Kyllä. Ihan rehellisesti. Kutsun juhliini vain niitä, jotka paikalle haluan. En ole ikinä ymmärtänyt sitä, miten lapsensynttäreiden tulisi olla jotenkin erityinen tapahtuma sille porukalle, joka ei kykene olemaan muiden mukana tavallisessa arjessa, oli se sitten päiväkoti tai koulu. Itsekkäästi järjestän kivan juhlan omalle lapselleni enkä todellakaan mieti, onko luokassa joku, jonka äiti pitää listaa siitä, kuka saa kenenkin synttäreille kutsun ja sitten järjestää asiasta ison kohkauksen.
Jos lapsella ei ole kavereita, niin miksi se äiti ei tee asialle mitään vaan vaatii luokan kaikkia muita vanhempia asian puolestaan hoitamaan?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:55"]
[/quote]
Sellainen, joka tietää, että ilman kutsua jäänyt lapsi olisi aiheuttanut juhlissa kaikille muille mielipahaa käyttäytymällä kuin pieni piru. Tämä ei luonnollisestikaan koske ap:n lasta, jos hänen kutsumattomuuteensa on syynä ujous eikä puuttuvat käytöstavat, mutta tästä syystä olen jättänyt yhden luokan pojista kutsumatta poikani syntymäpäiville.
[/quote]
Miksi yhden?? Olisit sitten antanut pitää synttärit, joissa on vain muutama paras ystävä. Ei yhtä saa syrjiä.
Tällä tavoin nyt vain satuit opettamaan lapsellesi, että on ok jättää yksi lapsi porukan ulkopuolelle. Samalla vahvistat tämän yhden lapsen huonoa itsetuntoa, joka edelleen pahentaa hänen käytöstään ja tilannetta. Oletko koskaan ajatellut miltä tästä lapsesta tuntuu, tai hänen vanhemmistaan. Ehkäpä juuri tämä yksi lapsi olisi tarvinnut sen kutsun. Ja hieman positiivista erityishuomiota olisi voinut pitää tilanteen aisoissa juhlissakin. Tai olisit pyytänyt hänen äitinsäkin mukaan auttamaan juhlissa, niin sinun ei olisi tarvinnut rauhoittaa häntä.
Mielestäni toimit tuossa tilanteessa ikävästi. Toivottavasti ensi vuonna osaat tehdä parempia päätöksiä.
[/quote]
Meillä juhlitaan lapseni synttäreitä, ei järjestetä terapiaistuntoja apua tarvitseville lapsille!
[/quote]
Oletko kenties itse terapian tarpeessa, empatiakykysi on täysi nolla.
[/quote]
En järjestä lapseni synttäreitä osoittaakseni empatiakykyä. Ei hääparikaan joudu kutsumaan häihinsä inhokkiporukkaa vain siksi, että pitää olla empaattinen ja laittaa kutsu sille naapurirapun huumehörhöpariskunnalle, ettei niille tule paha mieli.
[/quote]
No kyllä me kutsuttiin häihin "se ärsyttävä hörhö isän täti" ja "miehen fundalistimummo, joka toki piti herätyspuheen juhlissa" ja hiljaisempi ystäväni, jonka kanssa emme olleet niin läheisiä, mutta pyörimme samoissa porukoissa. Koska häät olivat suvun yhteiset juhlat ja olisi surullista yksinäiselle hörhölle tädille nähdä vaan hääkuvia. Nyt hän piristyi kuukausiksi, kun osti uuden mekon, lahjan, ottelu valokuvia, söi ruokaa ja kakkua... Juhlien tarkoitus on yhteinen juhla ja on kohteliasta kutsua sinne sukulaisia, jotka sinne haluavat tulla. Ei häätkään saa olla vaan minäminämunprinsessajuhla. Otetaan huomioon muutkin elämän tärkeinä päivinä, koska tällainen tuo iloa itsellekin ja enemmän iloa, kuin jos vaan kokoaisi ympärilleen sen kivan kerman. ap
Olen ap:n tapaan pitänyt huolta, että lapseni kutsuu myös hiljaiset ja kiusaajat. Olen pitänyt huolta siitä, että se hiljainen saa tarvitsemaansa erityishuomiota ja isosti kuuluttanut, että eikös meidän Maija ole kiva, kun kutsui tämän Hiljankin mukaan, vaikka Hilja nyt on tuommoinen hissukka. Hilja on selkeästi ilahtunut saamastaan huomiosta ja koko luokka on keksinyt, ettö tuostahan saadaan kiva lempinimi. Mieheni on katsonut pahimman kiusaajan perään ja muistanut vähän väliä kiitellä, että vaikka Leevi olet kamala kiusaaja ja ikävä ihminen, niin kyllä se on nyt kunnolla, kun istun sen päällä.
Faktahan on se ettei ketään voi pakottaa olemaan toisen kaveri. Pitäisikö esittää kaveria ja kutsua tämä synttäreille -EI!
Huomasin juuri että meidän eskarilainen on saanut vain yhden syntymäpäiväkutsun eskarivuotena. Ei siinä, en ole kyllä viitsinyt tukea sen kummemmin kaverisuhteissa niin että veisin autolla kavereille(suurin osa asuu automatkan päässä), ei kyllä ole kukaan lastamme kutsunut kyläänkään.
Me kuitenkin kutsuimme kaikki hänen syntymäpäivä juhliin.
Vanhemmat ovat ajattelemattomia! Toivon että ensimmäisellä luokalla asia muuttuu.
No en kyllä todellakaan kutsu omienkaan juhliin ketään, josta en jollain tavalla välittäisi. Sukulaistäti voi olla ärsyttävä, mutta silti minulle läheinen. Sen sijaan en kutsu esimerkiksi laimeaa työkaveria, jonka kanssa meillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin se työpaikka. Meidän lasten koulussa juhlistetaan kaikkien halukkaiden synttäreitä, ja se riittäköön yhteiseksi terapiatuokioksi niille, joille ei kutsukortteja anneta. Koululuokka on vain sattumanvaraisesti muodostunut yhteisö. Siellä on tultava toimeen monenlaisten kanssa, mutta kaikista ei tarvitse tykätä. Ei sitä yhteisöä ole pakko ympärivuorokautisesti paapoa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:15"]Faktahan on se ettei ketään voi pakottaa olemaan toisen kaveri. Pitäisikö esittää kaveria ja kutsua tämä synttäreille -EI!
[/quote]
Kiteyttäen:
" En tahdo olla Sari ja Jonnan kanssa koska heillä on sitä ja tätä. Sarilla outo nenä, Jonna leikkii koko ajan hevosta. Äiti: No, jos et halua kutsua ei ole pakko.
Sari on yksinäinen nenänsä vuoksi. Jonna muuten vaan outo ja hiljainen. Toiset lapset syrjivät heitä."
Ymmärrätkö että tilanne voi olla vaikka tämä! Herää ja aikuistu!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:28"]
No en kyllä todellakaan kutsu omienkaan juhliin ketään, josta en jollain tavalla välittäisi. Sukulaistäti voi olla ärsyttävä, mutta silti minulle läheinen. Sen sijaan en kutsu esimerkiksi laimeaa työkaveria, jonka kanssa meillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin se työpaikka. Meidän lasten koulussa juhlistetaan kaikkien halukkaiden synttäreitä, ja se riittäköön yhteiseksi terapiatuokioksi niille, joille ei kutsukortteja anneta. Koululuokka on vain sattumanvaraisesti muodostunut yhteisö. Siellä on tultava toimeen monenlaisten kanssa, mutta kaikista ei tarvitse tykätä. Ei sitä yhteisöä ole pakko ympärivuorokautisesti paapoa.
[/quote]
Nyt alan vihdoinkin ymmärtämään, miksi kouluista ei saada kitkettyä koulukiusaamista pois. Ei siis näytä olevan todellakaan opettajissa vika, vaan selkeästi tietynlaisten kotikasvattajien tulosta. Surullista itsekkyyttä joissain vanhemmissa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:40"]
Kutsutko lastasi hitaaksi?
No joo, en tiedä kaikkia lapseni luokkakavereita nimeltä(kummankaan lapsen luokalta), en tiedä edes varman päälle montako lasta ja millainen sukupuolijakauma. Joten kyllä, on saattanut jäädä joku kutsumatta.
[/quote]
Kai sinä kutsuja laadittaessa tarkistat lapseltasi, että ketkä (tytöt/pojat) ovat jäämässä kutsutta? On aika helppo tapa varmistua, ettei yksi jää ulkopuolelle. Ja samalla opettaa, ettei yhtä/kahta tule jättää porukan ulkopuolelle.
[/quote]
Pojat heiluvat aika pienessä vakisakissa ja tytöllä on enimmäkseen poikia kavereina, joten kuvio ei ole niin mustavalkoinen. Viimes ynttäreillä oli 16 kutsuttuna, osa harrastuksista ja pihasta. Luokasta jää useampi tyttö kutsumatta ja jokunen poika. Tyttö antaa kutsuja enemmän mitä itse niitä saa ja on osannut ihan terveesti asiaan suhtautua. Minunhan täsä pitäisi riehua ettei samat tytöt koskaan kutsu lastani? Ei tulisi mieleenkään alkaa tästä mesoamaan.
[/quote]
Tässä juuri totesit, että kutsujen ulkopuolelle jää useampi tyttö ja poika. Sehän on kaikkien mielestä ok. Ei tietenkään kaikkia tarvitse kutsua, vaan kutsujen koon voi hyvin rajata. Ja tottakai silloin kutsutaan parhaat kaverit mukaan.
Mutta se, että ryhmästä yksi (tai kaksi, ryhmän koosta riippuen) jätetään ulkopuolelle, se ei ole mielestäni sopivaa.