Minkälainen äiti antaa lapsensa jättää yksi lapsi kutsumatta synttäreille?
Minun lapsi oli ainut, joka ei saanut kutsua. En ymmärrä teitä äidit, miksi ei voisi sitä yhtä, vähän ujompaa ja hitaampaa, lasta myös kutsua? Mietittekö yhtään, miltä tuosta lapsesta tuntuu, kun jätetään ulkopuolelle? Ja kun kaikki luokkakaverit tiedetään nimeltä ja äiti varmasti tietää kaikki luokan lapset. Voitteko vastata?
Kommentit (108)
Ne ovat minun lapseni synttärit, ei mikään solidaarisuusjuhla. Lapsi kutsuu ne, jotka haluaa kutsua ja sillä selvä. Juhlat ovat meillä kotona, tänne ei kutsuta väkeä siksi, että jonkun äidin mielestä täytyy kutsua ja täytyy opettaa ottamaan kaikki huomion ja täytyy sitä ja tätä. Jos joku lapsi ei saa kutsuja, kannattaa katsoa peiliin, että onko siinä perheessä opeteltu ottamaan muita huomioon, ollaanko hyvätapaisia ja reiluja.
Kannattaa viedä sitä lastaan erilaisiin harrastuksiin pienestä pitäen ja hankkia sille näin oma kaveripiiri, joka tulee mielellään juhliin.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:10"]
Typerää järjestää synttäreitä ja tapella sitten niistä. Ne voi jättää pitämättäkin. T. JT
[/quote]
Meillä lapsi ilmoitti että jos on pakko kutsua myös kiusaaja ei halua pitää synttäreitä.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:14"]
Meillä lapsi päättää ketä kutsutaan, hänen synttärithän ne ovat! Enhän minäkään anna mieheni valita ketkä tulevat minun juhliini.
[/quote]
:-D
Lapset päättävät itse!! Kuule, kun ne pienet lapset kaipaisivat vähän apuja tässä elämässä, jotta oppivat käyttäytymään soveliaasti.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:55"]
Minun lapsi oli ainut, joka ei saanut kutsua. En ymmärrä teitä äidit, miksi ei voisi sitä yhtä, vähän ujompaa ja hitaampaa, lasta myös kutsua? Mietittekö yhtään, miltä tuosta lapsesta tuntuu, kun jätetään ulkopuolelle? Ja kun kaikki luokkakaverit tiedetään nimeltä ja äiti varmasti tietää kaikki luokan lapset. Voitteko vastata?
[/quote]
Sellainen, joka tietää, että ilman kutsua jäänyt lapsi olisi aiheuttanut juhlissa kaikille muille mielipahaa käyttäytymällä kuin pieni piru. Tämä ei luonnollisestikaan koske ap:n lasta, jos hänen kutsumattomuuteensa on syynä ujous eikä puuttuvat käytöstavat, mutta tästä syystä olen jättänyt yhden luokan pojista kutsumatta poikani syntymäpäiville.
[/quote]
Miksi yhden?? Olisit sitten antanut pitää synttärit, joissa on vain muutama paras ystävä. Ei yhtä saa syrjiä.
Tällä tavoin nyt vain satuit opettamaan lapsellesi, että on ok jättää yksi lapsi porukan ulkopuolelle. Samalla vahvistat tämän yhden lapsen huonoa itsetuntoa, joka edelleen pahentaa hänen käytöstään ja tilannetta. Oletko koskaan ajatellut miltä tästä lapsesta tuntuu, tai hänen vanhemmistaan. Ehkäpä juuri tämä yksi lapsi olisi tarvinnut sen kutsun. Ja hieman positiivista erityishuomiota olisi voinut pitää tilanteen aisoissa juhlissakin. Tai olisit pyytänyt hänen äitinsäkin mukaan auttamaan juhlissa, niin sinun ei olisi tarvinnut rauhoittaa häntä.
Mielestäni toimit tuossa tilanteessa ikävästi. Toivottavasti ensi vuonna osaat tehdä parempia päätöksiä.
[/quote]
Meillä juhlitaan lapseni synttäreitä, ei järjestetä terapiaistuntoja apua tarvitseville lapsille!
Epäempaattinen äiti, joka haluaa kasvattaa omasta kullannupustaan samanlaisen. White trash.
Ei minustakaan KAIKKIA tarvitse kutsua, mutta enemmän kuin yksi pitäisi jättää kutsumatta jos ei kerran kaikkia. Niin, ja voisi vähän olla perillä siitä, onko luokassa tosiaan joku ujompi tyttö, jota kukaan ei koskaan kutsu, ja olla yhteyksissä toisten lasten vanhempiin että "hei, kutsukaanko se hiljainen Hilja tänä vuonna jokaisiin juhliin?". Itse ainakin olen näin toiminut omien lasteni kohdalla. Kyllä on sen hiljaisen lapsen äidiltä tullut kiitos viestiä juhlien jälkeen, että kuinka kiitollinen on kun minä tein aloitteen ja otin heidänkin tytön mukaan. Tästä pari vuotta, nykyään se tyttö on saanut hyvän kaverin ja kuulema sen ansiosta että hänetkin alettiin kutsua erilaisiin juhliin yms.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:42"]Tällainen ihan tavallinen äiti. Annan lasteni kutsua esimerkiksi 10 vierasta ja itse saavat valita. Jos sinun lapsesi jää ilman kutsua, olen pahoillani, mutta niin jää joku toinenkin. Ja kyllä, olen juuri se sama paskiainen, joka kutsuu omienkin juhliin vain niitä, joiden kanssa viihdyn. Voin yrittää tulla toimeen ihan kaikkien kanssa arkena, mutta juhlaan toivon saavani ne ihmiset, joiden kanssa minulla on mukavaa. Tiedän, että te kaikki muut varmasti aina kutsutte kaikki, ja sillä perusteella kutsuisitte siis minutkin, vaikka aiotte alapeukuttaa ja halveksua vastaustani. Todellisessa elämässä ilen sekä saanut kutsuja että jäänyt ilman, ja näin käy myös minun lapsilleni. Ehkä sitten sellaiselle "rasitteelle" sellainen on todella kova paikka, mutta en vaan osaa ajatella, että meidän juhla olisi se paikka, jossa täytyisi kaveerata jonkun kanssa, josta ei erityisesti pidä.
[/quote]
Ei yhtään empatiaa?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:11"]
Surettaa, kun oon joutunut useaan kertaan olla kouluun yhteydessä kiusaamisen takia ja myös vanhempiin. Hetken rauhallista, sitten taas jatkuu... Nyt jätetään porukan ulkopuolelle, syrjitään. Onneksi tulee kesä eikä tarvi miettiä koulua!! ap
[/quote]
Jos siellä kiusataan ja syrjitään eikä huolita yhtä porukkaan niin vaihtakaa koulua. Ekasta saakka oli ollut sama luokka, neljännen keväällä alkoi syrjiminen ja jatkui viidennen syksyllä. Sitten vaihdettiin koulua ja nyt on tytöllä kavereita ja on onnellinen. En oikeasti ymmärrä kun vanhemmat pitää vuodesta toiseen lapsia koulussa jossa kiusataan ja jopa pahoinpidellään,mullakin yksi kaveri joka Facebookissa valittaa jatkuvasti kiusaamisesta ja koulun toimista sen suhteen jne mutta ei ole laittanut lasta eri kouluun. Okei on väärin että kiusattu joutuu vaihtamaan koulua jne. mutta jos tilanne on se kuten meillä oli ettei ollut edes yhtään kaveria vaan yksi ihan ulkopuolinen niin rääkkäystä olisi ollut pitää lasta siellä väkisin ja päästää traumatisoitumaan pahasti. Juurikin tuota että oli synttäreitä ja muita juhlia joissa kaikki muut oli kutsuttu paitsi yksi. Sitten kun tytön synttärit olisi ollut ei ollut edes yhtään kaveria jota kutsua joten synttärit jäi pitämättä kokonaan ja menin sitten risteilylle lohdutukseksi tytön kanssa. Nyt on uudessa koulussa mukana porukassa ja useampi hyvä kaveri löytyy.
Äitini järjesti syntymäpäiväni aina niin että koko luokka oli kutsuttu. Mielestäni tämä oli oikein. On todella inhottavaa jättää yksi lapsi kutsumatta.
On hyvä opettaa lapselleen toisen asemaan asettumista. Meillä on pienestä saakka mietitty myös miltä toisista tuntuu. Päiväkodissa ja alaluokilla kutsuttiin kaikki. Kunnes synttäreistä tuli pienempiä. Silloin valitut muutama
Niin, täytyy tätä koulunvaihtoa alkaa varmaan miettiä. Mutta en ala sitä nyt tässä ketjussa pohtimaan, perustan sitten uuden koulunvaihtoketjun, jos koen siihen tarvetta. ap
Mitä jos soittaisit kyseisen tytön äidille ja kysyisit suoraan häneltä?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:10"]
Typerää järjestää synttäreitä ja tapella sitten niistä. Ne voi jättää pitämättäkin. T. JT
[/quote]
Meillä lapsi ilmoitti että jos on pakko kutsua myös kiusaaja ei halua pitää synttäreitä.
[/quote]
Ja sinä uskoit, että lapsesi ilmoittama "kiusaaja" on kiusaaja? Ei käynyt mielessä, että ehkä lapsesi on niitä kiusaajia ja kyseinen ei-kutsumaton on kiusattu?!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:24"]
Ei minustakaan KAIKKIA tarvitse kutsua, mutta enemmän kuin yksi pitäisi jättää kutsumatta jos ei kerran kaikkia. Niin, ja voisi vähän olla perillä siitä, onko luokassa tosiaan joku ujompi tyttö, jota kukaan ei koskaan kutsu, ja olla yhteyksissä toisten lasten vanhempiin että "hei, kutsukaanko se hiljainen Hilja tänä vuonna jokaisiin juhliin?". Itse ainakin olen näin toiminut omien lasteni kohdalla. Kyllä on sen hiljaisen lapsen äidiltä tullut kiitos viestiä juhlien jälkeen, että kuinka kiitollinen on kun minä tein aloitteen ja otin heidänkin tytön mukaan. Tästä pari vuotta, nykyään se tyttö on saanut hyvän kaverin ja kuulema sen ansiosta että hänetkin alettiin kutsua erilaisiin juhliin yms.
[/quote]
No miten siitä on perillä, saako joku kutsua vai ei? Kyseleekö lapsesi muilta, saitko kutsua vai ei vai miten tuon selvität?
Kaikkien luokkalaisten synttärit pitää siis järjestää niin, että tuo yksi vanhempiensa purkissa säilyttämä, sosiaalisesti toimintakyvytön saisi kivoja kokemuksia? Entä jos ne vanhemmat olisi itse tenheet jotain lapsen 7 ekan vuoden aikana eli vieneet lasta harrastuksiin, opettaneet olemaan muiden kanssa, sosiaalistaneet maailmaan sen sijaan, että odottavat kaikkien muiden perheiden tekevän sen heidän puolestaan.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:42"]
Tällainen ihan tavallinen äiti. Annan lasteni kutsua esimerkiksi 10 vierasta ja itse saavat valita. Jos sinun lapsesi jää ilman kutsua, olen pahoillani, mutta niin jää joku toinenkin. Ja kyllä, olen juuri se sama paskiainen, joka kutsuu omienkin juhliin vain niitä, joiden kanssa viihdyn. Voin yrittää tulla toimeen ihan kaikkien kanssa arkena, mutta juhlaan toivon saavani ne ihmiset, joiden kanssa minulla on mukavaa. Tiedän, että te kaikki muut varmasti aina kutsutte kaikki, ja sillä perusteella kutsuisitte siis minutkin, vaikka aiotte alapeukuttaa ja halveksua vastaustani. Todellisessa elämässä ilen sekä saanut kutsuja että jäänyt ilman, ja näin käy myös minun lapsilleni. Ehkä sitten sellaiselle "rasitteelle" sellainen on todella kova paikka, mutta en vaan osaa ajatella, että meidän juhla olisi se paikka, jossa täytyisi kaveerata jonkun kanssa, josta ei erityisesti pidä.
[/quote]
miten sä voit verrata kaveri/ystäväpiiriä lasten koululuokan kanssa? Kavereita ja tuttavia nähdään silloin tällöin (oletan) mutta lapset ovat joka arkipäivä X tuntia sen koululuokkansa kanssa. Kaksi aivan eri asiaa.
sama asia olisi, jos sulla olisi hyvin tiivis vaikkapa 10 ihmisen työyhteisö ja jättäisin aina yhden kutsumatta järjestämiisi juhliin
Meillä oon opettanut lapselle, että ketään ei saa kiusata, jokaisessa on jotakin hyvää, ollaan kohteliaita... Luokassa jollain oli uusi puhelin, jota toiset olivat arvostelleet, kun ei ollut yhtä hieno kuin muilla... (kivas toimintaa lapsilla) Itse olen opettanut, että kehutaan, vaikkei kaikkein hienoin olekaan. Kaikki otetaan mukaan. Ketään ei saa syrjiä. Kun lapseni itse piti synttärit, tarkistimme kaksi kertaa oppilaslistan läpi, että varmasti kaikki sai kutsun. Ja tämä sama esim joulukorteissa yms. ap
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:50"]Meillä on ihan varmasti voinut jäädä joku yksittäinen kutsumatta. Joku aiemmin kirjoittikin jo, että kutsutaan muualtakin kuin omasta luokasta, ja tilat on kuitenkin rajalliset. En todellakaan pidä esimerkiksi kolmia juhlia siksi, että on kolme erilaista viiteryhmää, joista lapseni haluaa kavereita kutsua, enkä myöskään erityisesti tarkastele kutsulistoja. Lapsi tekee itse kutsukorttien ja jakaa haluamilleen kavereille. Varmasti kuulostaa karulta tämä, mutta jos siitä omasta luokasta niitä kaverisuhteita ei ala syntyä, kannattaa kyllä ehdottomasti auttaa lapsi sellaisiin porukoihin, joista niitä kavereita voisi löytää. Rohkeasti siis erilaisiin harrastuksiin ja mihin tahansa vapaa-ajan toimiin, joissa samanikäisiä liikkuu. Älä jätä lasta vain sen luokan armoille, jos koet, että siellä toimitaan väärin. Äläkä myöskään syyllistä koulua synttärikutsujen jakamisista. Et millään pysty pakottamaan muita äitejä ja lapsia kutsumaan sinun lastasi synttäreille, mutta lapsen ystävyyssuhteiden luomisessa voit auttaa muuallakin kuin koulussa.
[/quote]
Kiusaaminen on siis ok?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:24"]
[/quote]
No miten siitä on perillä, saako joku kutsua vai ei? Kyseleekö lapsesi muilta, saitko kutsua vai ei vai miten tuon selvität?
Kaikkien luokkalaisten synttärit pitää siis järjestää niin, että tuo yksi vanhempiensa purkissa säilyttämä, sosiaalisesti toimintakyvytön saisi kivoja kokemuksia? Entä jos ne vanhemmat olisi itse tenheet jotain lapsen 7 ekan vuoden aikana eli vieneet lasta harrastuksiin, opettaneet olemaan muiden kanssa, sosiaalistaneet maailmaan sen sijaan, että odottavat kaikkien muiden perheiden tekevän sen heidän puolestaan.
[/quote]
oletko sä ihan oikeasti aikuinen ja jopa jonkun äiti? Ei uskoisi
Hyvä ap! Älä lannistu noista kurjista kommenteista,joissa yritetään syyllistää sinua tai lastasi. Tuollaiset on itsekkäiden äitien kommentteja. Olet opettanut juuri oikeita käytöstapoja lapsellesi. Hyvää kesää sinulle ja perheellesi!
Hyvä tulee voittamaan pahan.
Meille tulee 3-5 parhainta kaveria, ei voida pyytää kaikkia 10 koska ei meille mahdu.
Toki vain yhden pois jättäminen on kurjaa ja eri asia. Meille on muut luokkalaiset tervetulleita muulloin leikkimään, mutta kaikki ei tosiaan yhtä aikaa mahdu, varsinkin kun lapsen synttärit on joulukuussa ja ei voida edes pihalle laajentaa pirskeitä.