Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen äiti antaa lapsensa jättää yksi lapsi kutsumatta synttäreille?

Vierailija
29.05.2015 |

Minun lapsi oli ainut, joka ei saanut kutsua. En ymmärrä teitä äidit, miksi ei voisi sitä yhtä, vähän ujompaa ja hitaampaa, lasta myös kutsua? Mietittekö yhtään, miltä tuosta lapsesta tuntuu, kun jätetään ulkopuolelle? Ja kun kaikki luokkakaverit tiedetään nimeltä ja äiti varmasti tietää kaikki luokan lapset. Voitteko vastata?

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:59"]

Tyttöni luokalla on 8 tyttöä, eikä yksillekään synttäreille ole kutsuttu kaikkia. Jokaisille synttäreille jää 2-3 tyttöä kutsumatta. Sanomattakin selvää, että ei aina samoista tytöistä kyse, vaan jokainen vuorollaan on tuossa ryhmässä.

Kaikki jäävät vuorollaan kutsumatta. Oma tyttöni jätti kaksi tyttöä kutsumatta ja itse on jäänyt ilman kutsua muutamille synttäreille.

En ymmärrä mistä ihmeestä on tullut käsitys, että kaikien pitäisi saada kutsu. En itsekään saanut kutsua lapsena kavereita synttäreille, enkä vastaavasti saanut kutsua kaikkien luokkakavereiden synttäreille.

Enkä aio jatkossakaan antaa tyttäreni kutsua kaikkia, vaan joutuu valitsemaan parhaat kaverit.

Siksi.

[/quote]

Millainen kirjanpito tarvitaan tuon järjestelmän ylläpitoon, jos eri vuonna eri lapset jäävät ilman kutsua? Ja muissakin perheissä. Onko teillä joku vanhempien sopimus ihan tästä? Kuka toimii järjestelmän sihteerinä?

Vierailija
62/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä yhtä iso asia omassa lapsuudessa? En muista käyneeni koskaan kenenkään synttäreillä 80- ja 90-lukujen taitteessa, enkä ole koskaan pitänyt asiaa juuri minään. Varmaan olisi ollut ihan kivaa, mutta näin nyt vaan meni. Nykyään äidit kirjoittelevat nettiin ja jopa soittavat lehteen kun lapset eivät saa kutsua synttäreille. En tiedä olisiko se lapsillekaan niin iso ongelma, jos äidit eivät tekisi siitä niin suurta. Ainakin itse olisin ottanut harteilleni vielä äidinkin murehtimiset, jos olisin asiaa joutunut puimaan sen ihmeemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:28"]

No en kyllä todellakaan kutsu omienkaan juhliin ketään, josta en jollain tavalla välittäisi. Sukulaistäti voi olla ärsyttävä, mutta silti minulle läheinen. Sen sijaan en kutsu esimerkiksi laimeaa työkaveria, jonka kanssa meillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin se työpaikka. Meidän lasten koulussa juhlistetaan kaikkien halukkaiden synttäreitä, ja se riittäköön yhteiseksi terapiatuokioksi niille, joille ei kutsukortteja anneta. Koululuokka on vain sattumanvaraisesti muodostunut yhteisö. Siellä on tultava toimeen monenlaisten kanssa, mutta kaikista ei tarvitse tykätä. Ei sitä yhteisöä ole pakko ympärivuorokautisesti paapoa.

[/quote]

Nyt alan vihdoinkin ymmärtämään, miksi kouluista ei saada kitkettyä koulukiusaamista pois. Ei siis näytä olevan todellakaan opettajissa vika, vaan selkeästi tietynlaisten kotikasvattajien tulosta. Surullista itsekkyyttä joissain vanhemmissa. 

[/quote]

Minä taas ymmärrän, miksi niin moni väittää olevansa kiusattu. Kun väkisin haluaa päästä toisen juhliin toisen kotiin eikä pääse, niin kokee olevansa kiusattu. Eli kun minun mielihalujani ei toteuteta, saan itkeä vaikka iltapäivälehtiin, että minua ei totella ja ihmiset tekee kodeissaan ihan mitä sattuu ymmärtämättä, että minun pitää saada määrätä.

Vierailija
64/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kun itse olin ala-asteella niin aina kun jonkun synttärit lähestyivät alettiin puhumaan siitä ketä ei kutsuta. Siis nimenomaan niin että lähtökohtaisesti kaikki luokan tytöt oli kutsuttu mutta aina piti miettiä yksi tai kaksi jota ei kutsuta. Ja missään tapauksessa ei saanut jättää kutsumatta sellaista jolta ei itse ollut saanut kutsua omille synttäreilleen. Se olisi ollut sosiaalinen itsemurha tehdä niin hierarkiassa ylempänä olevalle.

Vierailija
65/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:15"]Faktahan on se ettei ketään voi pakottaa olemaan toisen kaveri. Pitäisikö esittää kaveria ja kutsua tämä synttäreille -EI! [/quote] Kiteyttäen: " En tahdo olla Sari ja Jonnan kanssa koska heillä on sitä ja tätä. Sarilla outo nenä, Jonna leikkii koko ajan hevosta. Äiti: No, jos et halua kutsua ei ole pakko. Sari on yksinäinen nenänsä vuoksi. Jonna muuten vaan outo ja hiljainen. Toiset lapset syrjivät heitä." Ymmärrätkö että tilanne voi olla vaikka tämä! Herää ja aikuistu!

[/quote]

Niin? Minun lapseni synttäritkö täytyy uhrata, jotta Sari ja Jonna saavat, mitä tahtovat?

Vierailija
66/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää itseenne ja aikuistukaa: negatiiviset, ilkeät, syrjivät, kiusaamaan tukevat vanhemmat!

Vierailija
67/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:15"]Faktahan on se ettei ketään voi pakottaa olemaan toisen kaveri. Pitäisikö esittää kaveria ja kutsua tämä synttäreille -EI! [/quote] Kiteyttäen: " En tahdo olla Sari ja Jonnan kanssa koska heillä on sitä ja tätä. Sarilla outo nenä, Jonna leikkii koko ajan hevosta. Äiti: No, jos et halua kutsua ei ole pakko. Sari on yksinäinen nenänsä vuoksi. Jonna muuten vaan outo ja hiljainen. Toiset lapset syrjivät heitä." Ymmärrätkö että tilanne voi olla vaikka tämä! Herää ja aikuistu!

[/quote]

Voisko Sarin ja Jonnan äidit järjestää joka viikko koko luokalle koulussa juhlat, joihin on kutsuttu ihan jokainen. Silloi ne äidit saisi sen mitä tahtovat eli koko porukka on uudestaan ja uudestaan juhlimassa vain heidän lapsiaan, ketään ei jätetä sivuun ja kiusaaminen loppuu siihen. Ei vaadi kamalasti, että vaikka joka torstai koulun jälkeen olisi yhteisiä juhlia, joissa opetellaan empatiaa ja sympatiaa ja muide huomioonottamista.

Silloin muut saa kutsua kotiinsa ketä haluaa, kun Sari ja Jonna pääsee joka tapauksessa joka viikko juhlimaan.

Vierailija
68/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on todella ikävää jos yksi ihminen jää ilman kutsua. Mutta jos itsekään et halua kutsua ihmisiä juhliisi josta et pidä niin miten voit vaatia sitä lapselta. Onko sekään sitten kivaa jos se ulkopuolinen lapsi kuitenkin kutsutaan ja juhlissakin se on ulkopuolinen?

Vierailija
69/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:46"]

Menkää itseenne ja aikuistukaa: negatiiviset, ilkeät, syrjivät, kiusaamaan tukevat vanhemmat!

[/quote]

Mutta muista, että minun lapsellani on kivat synttärit, joissa vieraat viihtyy eikä tarvitse palkata apuvoimia katsomaan luokan kiusaajan perään eikä tarvitse viettää kahta tuntia eteisessä maanitellen sitä hiljaista ja ujoa ottamaan kenkiä jalasta. Ne ovat minun lapseni juhlat, eivät kenenkään muun. Kerran vuodessa hänellä on oikeus olla ottamatta huomioon muita ja oikeus nauttia kivasta seurasta. Vain ylikiltteyteen pakotetut lapset joutuvat kärsimään omilla synttäreillään siitä, että mukaan kutsutaan myös ne, jotka pilaavat juhlat,

Vierailija
70/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä todellakaan kutsu omienkaan juhliin ketään, josta en jollain tavalla välittäisi. Sukulaistäti voi olla ärsyttävä, mutta silti minulle läheinen. Sen sijaan en kutsu esimerkiksi laimeaa työkaveria, jonka kanssa meillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin se työpaikka. Meidän lasten koulussa juhlistetaan kaikkien halukkaiden synttäreitä, ja se riittäköön yhteiseksi terapiatuokioksi niille, joille ei kutsukortteja anneta. Koululuokka on vain sattumanvaraisesti muodostunut yhteisö. Siellä on tultava toimeen monenlaisten kanssa, mutta kaikista ei tarvitse tykätä. Ei sitä yhteisöä ole pakko ympärivuorokautisesti paapoa.

[/quote]

Nyt alan vihdoinkin ymmärtämään, miksi kouluista ei saada kitkettyä koulukiusaamista pois. Ei siis näytä olevan todellakaan opettajissa vika, vaan selkeästi tietynlaisten kotikasvattajien tulosta. Surullista itsekkyyttä joissain vanhemmissa. 

[/quote]

minusta tässä taas näkyy vain se, että se vastuu omasta lapsesta ja sen onnesta on haluttu sysätä jollekin toiselle. Siitä ei pääse mihinkään, että aina et ole kutsuttujen joukossa, ehkä et koskaan. Pakottamalla se tilanne ei muutu. Et yksinkertaisesti voi vaatia muita kutsumaan itseäsi tai lastasi juhliin. Ainoa asia, jota voit muuttaa, on oma käyttäytymisesi. Jos siis vaan haukut ne muut, kun kutsuja ei tule, et todennäköisesti jatkossakaan niitä saa. Jos taas sinnikkäästi pidät kutsumista muiden velvollisuutena, vaikka muut eivät niin ajattele, voit muuttaa ainoastaan omaa suhtautumistasi. Tänne on nyt moni kirjoittanut, että näkee juhlien olevan hyvien ystävien tilaisuus. Ota opiksesi ja hyväksy tämä näkemys. Et sinä sitä pysty muuttamaan, vaikka kuinka itse kutsuisitte aina kaikki. Toiset näkevät selvästikin asian ihan toisin, eikä se muuksi muutu, vaikka kuinka haukkuisit heidät moukiksi ja epäkohteliaiksi kiusaajiksi. Ap kuitenkin on kertonut, että lapsi saa nyt jotain apua vuorovaikutustaitoihinsa, ja se varmaan tuottajina tulosta jossain vaiheessa. Jos toiset todellakin haluavat kutsua ne, joiden kanssa viihtyvät, teidän on vaan elettävä sen asian kanssa. Jos vaikka vuoden päästä lapsesi on löytänyt keinoja, joilla hän vapautuneemmin ilmaisee itseään, tai mikä se ongelma sitten onkaan, hän aivan varmasti myös saavuttaa sen tilan,jossa hänen kanssaan viihdytään. Ja sitten niitä kutsujakin tulee, ihan arkenakin. Ei varmasti tunnu kivalta, kun omaa lasta syrjitään, mutta turha se on taistella tuulimyllyjä vastaan, ja vaatia muilta jotain, mitä he eivät ole valmiita tekemään.

Vierailija
71/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on.

Vierailija
72/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:51"]Se on todella ikävää jos yksi ihminen jää ilman kutsua. Mutta jos itsekään et halua kutsua ihmisiä juhliisi josta et pidä niin miten voit vaatia sitä lapselta. Onko sekään sitten kivaa jos se ulkopuolinen lapsi kuitenkin kutsutaan ja juhlissakin se on ulkopuolinen?
[/quote]

Minä juuri kerroin, että haluan kutsua. Olet ymmärtänyt jonkun toisen viestin minun viestikseni. ap

Vierailija
73/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:38"]

Oliko tämä yhtä iso asia omassa lapsuudessa? En muista käyneeni koskaan kenenkään synttäreillä 80- ja 90-lukujen taitteessa, enkä ole koskaan pitänyt asiaa juuri minään. Varmaan olisi ollut ihan kivaa, mutta näin nyt vaan meni. Nykyään äidit kirjoittelevat nettiin ja jopa soittavat lehteen kun lapset eivät saa kutsua synttäreille. En tiedä olisiko se lapsillekaan niin iso ongelma, jos äidit eivät tekisi siitä niin suurta. Ainakin itse olisin ottanut harteilleni vielä äidinkin murehtimiset, jos olisin asiaa joutunut puimaan sen ihmeemmin.

[/quote]

Itse taisin käydä pihan lasten synttäreillä, siis niiden joiden kanssa leikittiin koulun jälkeen. Koulukavereista kutsui syntymäpäiville vain ne parhaat kaverit, siis ne joita joskus muulloinkin koulun jälkeen nähtiin, sama harrastusporukassa.

Kyllä tää koko koululuokka kuuluu kutsua on 2000-luvun kotkotus. Mutta yhtä ei jätetä kutsumatta.

Vierailija
74/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ikinä kutsuttu kaikkia, tyyliin koko päiväkotiryhmää tai koululuokkaa. Ei edes kaikkia tyttöjä ryhmästä tai poikia ryhmästä. MUTTA ikinä, ikinä en antaisi lapsen jättää kutsumatta vain sitä yhtä. 

Yhtenä vuonna poikamme päiväkotiryhmässä oli vain viisi poikaa ja poikani halusi kutsua heistä neljä ja lisäksi pari tyttöä. Minä en yksinkertaisesti suostunut tuohon, vaan myös se maahanmuuttajapoika kutsuttiin synttäreille. Hän ei koskaan tullut eikä vanhempansa ilmoittaneet edes asiasta. Mutta minua ainakin lämmitti, kun päiväkotiryhmän LTO oikein erikseen sanoi, että oli niin ihanaa että xx kutsui xx:n. Poika oli tullut niin iloiseksi siitä kutsusta. No, vanhempien moka siitä eteenpäin. Mutta tulin tosi surulliseksi tästä. Joillekin lapsille se yksikin kutsu vuodessa voi olla suuri ilo, kun aina muuten jää ulkopuolelle. 

Ja tässä ulkopuolelle jäämisen syy oli enemmän kulttuuritausta ja kielitaidottomat vanhemmat. Poika ei ollut kiusaaja eikä erityisen syrjään vetäytyväkään.

Minä olen aika lapsirakas yleensäkin. Osahan myöntää että ei pidä kenenkään muiden kakaroista, vaan omista kullannupuistaan.

Mulle nyt menee siinä sivussa ihan hyvin 1-2 vierasta, jotta eivät jää ainoiksi ilman kutsua. Sitten on eri tilanne, kun kutsutaan vaikka vaan muutama luokalta, muutama harrastusryhmästä, muutama naapurustosta jne.

Vierailija
75/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:51"]Se on todella ikävää jos yksi ihminen jää ilman kutsua. Mutta jos itsekään et halua kutsua ihmisiä juhliisi josta et pidä niin miten voit vaatia sitä lapselta. Onko sekään sitten kivaa jos se ulkopuolinen lapsi kuitenkin kutsutaan ja juhlissakin se on ulkopuolinen?
[/quote]

Minä juuri kerroin, että haluan kutsua. Olet ymmärtänyt jonkun toisen viestin minun viestikseni. ap
[/quote]

Sori, en tarkottanut suoraan sulle vaan ihan yleisesti.

Vierailija
76/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjen harjoittama kiusaaminen on juuri tätä: sosiaalista eristämistä. Ei leikitä toisen kanssa, jätetään ainoana kutsumatta joihinkin juhliin, jätetään kaikessa valitsematta ja ottamatta mukaan. Ap on antanut esimerkkejä siitä, että kiusaaminen luokassa ulottuu muuallekin kuin vain tähän yhteen kutsuun. Jos lasta kutsuttaisiin muuten, tai esimerkiksi koulussa ei tapahtuisi tuota ulkopuolelle jättämistä, ei yksi kutsumatta jättäminen olisi varmasti mitenkään vakavaa. Mutta kun kyse on ilmeisesti pidempään jatkuneesta trendistä. Ja toiminta on juuri tytöille tyypillistä kiusaamista. Mistä lie tytöt oppivat tämän? Olisiko aikuisilta, etenkin äideiltä, jotka alkavat ensimmäisenä etsiä vikaa ulossuljetusta tytöstä (tylsä, ankea, juhlien pilaaja jne.)? Jotka kääntävät asian niin päin että tyttö ja äiti ovat itsekkäitä, kun ovat pahoillaan tilanteesta? Mitenkähän on?

Vierailija
77/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idioottiäiti. Se sama ämmä joka suureen ääneen jakaa lapsensa kanssa päiväkodissa tai koulussa kutsut ja se yksi lapsi jää kutsumatta. Onhan siinä ämmässä jotain vikaa. Mä en pysty ymmärtämään tuota sosiaalista eristämistä. En ymmärrä myöskään niitä päiväkodin tätejä tai opeja jotka antaa jakaa pkn tai koulun tiloissa kutsukortit. Sitten ihmetellään koulukiusaamista. Voivoi. Kun ei ole aikuisilla itsellään minkäänlaisia tapoja.

Vierailija
78/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihan järkyttyny tästä junttiäitiydestä!! Mulla ei oo lapsia itsellä, mut tottakai lapselle opetetaan muiden huomioon ottamista ja asettumista toisen asemaan. Joko puolet tai kaikki kutsutaan. Ja ne lapset joita kiusataan eivät varmasti halua edes osallistua kiusaajiensa kutsuille. Nyt ymmärrän millaisista perheistä ja taustoista näitä omahyväisiä kiusaajapenskoja sikiää... :o

Vierailija
79/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mutta kun minä (saatika lapseni) en vaan ole niistä muista lapsista vastuussa. En kerta kaikkiaan ole. En ole vastuussa ujoista, en impulsiivisista, en kiusaajista, en kiusatuista. Olen vastuussa omasta lapsestani. Minä olen lapseni kasvattanut niin, että hänellä on kavereita ja että hän tulee toimeen muiden ihmisten kanssa koulussa ja harrastuksissa. Hänellä on tiivis kaveripotukka, ja totta kai autan jos lapsella on vaikka kaverin kanssa kinaa. Mutta en voi olla vastuussa luokan jokaisesta lapsesta ja heidän kasvatuksestaan. Jos joku ei löydä luokalla kavereita eikä saa synttärikutsuja, niin minä en vaan voi sille mitään. Se on sitten kyseisen lapsen vanhempien oma asia katsoa peiliin. Minä en voi sille mitään, että he ovat epäonnistuneet kasvatustehtävässään (jos sitä nyt halutaan pitää epäonnistumisena, että jonkun lapsi ei saa kutsuja. Entä jos se kovin ujo ja puhumaton lapsi ei edes nauti isossa porukassa olemisesta?).

Kyllä, minä olen niin itsekäs, että meillä lapsen synttärit ovat hyvän mielen juhla ensisijaisesti omalle lapselleni. Kivittäkää.

Vierailija
80/108 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:50"]Meillä on ihan varmasti voinut jäädä joku yksittäinen kutsumatta. Joku aiemmin kirjoittikin jo, että kutsutaan muualtakin kuin omasta luokasta, ja tilat on kuitenkin rajalliset. En todellakaan pidä esimerkiksi kolmia juhlia siksi, että on kolme erilaista viiteryhmää, joista lapseni haluaa kavereita kutsua, enkä myöskään erityisesti tarkastele kutsulistoja. Lapsi tekee itse kutsukorttien ja jakaa haluamilleen kavereille. Varmasti kuulostaa karulta tämä, mutta jos siitä omasta luokasta niitä kaverisuhteita ei ala syntyä, kannattaa kyllä ehdottomasti auttaa lapsi  sellaisiin porukoihin, joista niitä kavereita voisi löytää. Rohkeasti siis erilaisiin harrastuksiin ja mihin tahansa vapaa-ajan toimiin, joissa samanikäisiä liikkuu. Älä jätä lasta vain sen luokan armoille, jos koet, että siellä toimitaan väärin. Äläkä myöskään syyllistä koulua synttärikutsujen jakamisista. Et millään pysty pakottamaan muita äitejä ja lapsia kutsumaan sinun lastasi synttäreille, mutta lapsen ystävyyssuhteiden luomisessa voit auttaa muuallakin kuin koulussa. [/quote] Kiusaaminen on siis ok?

[/quote]

en tosiaankaan ymmärrä vanhempia jotka antavat lastensa laatia kutsulistat yksin ja juttelematta asiasta. Lapsi on ajatusmaailmaltaan raakile ja siksi häntä kasvatetaan! Ja kyllä - synttäritkin ovat kasvatusta. Olen nyt teini-ikäisten tyttöjen äiti ja kaikki versiot synttäritouhuista nähnyt ja kokenut ja täytyy sanoa että suoranainen halveksuntani on lisääntynyt näitä "ne on lapsen juhlat"- tyyppejä kohtaan. Pieneen ja vähän isompaankin sieluun sattuu ja lujaa kun syrjitään. Olisi edes kunnon syitä joiden perusteella syrjitään (esim väkivaltaisuus, kiusaaminen) mutta mennään lapsen impulsiivisten mielitekojen mukaan - ei ymmärrä.

meinaatteko te aikuiset että joka juhliinne on kutsuttu vain ja ainoastaan toivotut ja halutut vieraat? Että listasta on aina yliviivattu se joka aina juo vähän liikaa, se liian hyvännäköinen veljenvaimo tai mummu joka haisee mutta jonka perintöä kärkytään tai oma äiti joka kailottaa noloja sukujuoruja?! Jos pystyt rehellisesti sanomaan että "kyllä, minun juhliini kutsutaan vain ne jotka sinne todella haluan" niin silloin lapsesi saa tehdä samoin mutta jos hieman sydänalaasi koputtaa niin mietihän asiaa.

[/quote]

Alusta loppuun: WORD! <3

Ap:lle. Tiedän tunteen. Olet saanut jo niin paljon hyviä neuvoja ja tukea, että ei ole lisättävää. Unohda noi muut, idioottien vastauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi