Minkälainen äiti antaa lapsensa jättää yksi lapsi kutsumatta synttäreille?
Minun lapsi oli ainut, joka ei saanut kutsua. En ymmärrä teitä äidit, miksi ei voisi sitä yhtä, vähän ujompaa ja hitaampaa, lasta myös kutsua? Mietittekö yhtään, miltä tuosta lapsesta tuntuu, kun jätetään ulkopuolelle? Ja kun kaikki luokkakaverit tiedetään nimeltä ja äiti varmasti tietää kaikki luokan lapset. Voitteko vastata?
Kommentit (108)
minä ainakin olen antanut lasten valita kutsuvieraat. tosin meille ei koskaan kaikkia ole kutsuttu.
ymmärrän hyvin, jos joku haluaa jättää esim. kiusaajan, kutsumatta.
elämä on
Tyttöni luokalla on 8 tyttöä, eikä yksillekään synttäreille ole kutsuttu kaikkia. Jokaisille synttäreille jää 2-3 tyttöä kutsumatta. Sanomattakin selvää, että ei aina samoista tytöistä kyse, vaan jokainen vuorollaan on tuossa ryhmässä.
Kaikki jäävät vuorollaan kutsumatta. Oma tyttöni jätti kaksi tyttöä kutsumatta ja itse on jäänyt ilman kutsua muutamille synttäreille.
En ymmärrä mistä ihmeestä on tullut käsitys, että kaikien pitäisi saada kutsu. En itsekään saanut kutsua lapsena kavereita synttäreille, enkä vastaavasti saanut kutsua kaikkien luokkakavereiden synttäreille.
Enkä aio jatkossakaan antaa tyttäreni kutsua kaikkia, vaan joutuu valitsemaan parhaat kaverit.
Siksi.
Lasten, varsinkin tyttöjen maailma on julma. Erilaisuutta ei siedetä.
Meidän vanhempien tulisi opettaa lapsillemme solidaarisuutta, kaikkien huomioimista ja heikompien puolustamista.
Liian monet opettavat päinvastaisia asioita ja useimmiten esimerkkinsä voimalla.
Lapseni ei ole kiusaaja vaan häntä on kiusattu. Olisi toki eriasia, jos vain tietty porukka on kutsuttu, mutta nyt on kutsuttu kaikki muut luokan tytöt paitsi minun. ap
Kutsukortti on monesti kadonnut tai unohtunut repun pohjalle ja siksi jäänyt kavereita tulematta/käsitys että ei ole kutsuttu yhtä.Poikaani ohjeistan että joko kaikki luokan pojat tai muutama paras kaveri.
Oletko varma että kaikki muut kutsuttu? Mun tyttö on kahdesti luullut että oli ainoa joka ei kutsuttu mutta todellisuudessa 1-2 muutakin oli jäänyt ilman kutsua.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:07"]Oletko varma että kaikki muut kutsuttu? Mun tyttö on kahdesti luullut että oli ainoa joka ei kutsuttu mutta todellisuudessa 1-2 muutakin oli jäänyt ilman kutsua.
[/quote]
Kyllä, kaikki muut on kutsuttu. Oli jakanut kutsut luokassa käteen kutsutuille. Että näin. :( ap
Et ainakaan helpota lapsen tilannetta paisuttelematta yhden päivän merkitystä! Koetahan opetella näkemään elämässä hyviä asioita ja myös tekemään niitä! Ota tyttö pois siitä koulusta, jossa kiusataan. Jos se ei ole mahdollista, hommaa tytölle kaveri. Yksi riittää. Reipastu!
Surettaa, kun oon joutunut useaan kertaan olla kouluun yhteydessä kiusaamisen takia ja myös vanhempiin. Hetken rauhallista, sitten taas jatkuu... Nyt jätetään porukan ulkopuolelle, syrjitään. Onneksi tulee kesä eikä tarvi miettiä koulua!! ap
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:10"]Et ainakaan helpota lapsen tilannetta paisuttelematta yhden päivän merkitystä! Koetahan opetella näkemään elämässä hyviä asioita ja myös tekemään niitä! Ota tyttö pois siitä koulusta, jossa kiusataan. Jos se ei ole mahdollista, hommaa tytölle kaveri. Yksi riittää. Reipastu!
[/quote]
Ja minunko syyni tämä nyt on? Kiusaaminen minun syytä?? En ole lapsen kanssa asiasta puhunut muuta kun hän kertoi asian. Itsekseni mietin asiaa. ap
Minun poikani kutsuu joko kaikki luokan pojat, tai 50% luokan pojista. Kamalan keljua tuollainen, jos 1 tai 2 ei saa kutsukorttia.
Itsekäs, empatiaa kokematon äiti, joka antaa myös kullanmurunsa pompotella muita. Monille äideille on mahdottomuus ymmärtää, että joku lapsi voi jäädä kokonaan ilman kutsuja. Tuokin vastaaja, joka jättää pari tyttöä kutsumatta kahdeksasta, on mielestäni ajattelematon. Kyllä se on lähes sama järjestäjälle tuleeko synttäreille 6 vai 8, mutta näille kahdelle poisjätetylle ei tosiaan ole se ja sama tuleeko kutsu vai ei.
Eiköhän tuo sääntö, että kutsutaan muutama tai kaikki, ole ihan hyvä. Ulkopuoliseksi ei pidä jättää 1-3 lasta. Erityisesti pienten alakoululaisten kanssa vielä opetellaan näitä kohteliaisuussääntöjä, ja niistä ei lapset päätä.
Meillä nyt kävi näin: eskarista muistin että tyttöjä on 10 ja ne on nyt 2 eri luokalla. Muksu sai muisteltua mulle 10 nimeä ja siihen serkut ja kaverin lapset päälle. Minä olin ihan tyytyväinen listaan ja tehtiin kutsukortit.
Muksu jakoi kutsut koulussa. Koulupäivän jälkeen oli serkku poikkeuksellisesti käymässä ja siitä suoraan harrastukseen, josta suoraa iltapalan kautta nukkumaan. Seuraavana aamuna muistin kysyä ipanalta oliko saanut kaikki kortit jaettua, jolloin minulle vasta muistettiin kertoa että "ai niin, X jäi ilman". Kiva. Mieleeni palasi kertaheitolla kaikki av-palstan lynkkausketjut. Kyllähän mä siinä kohtaa muistin, että luokalla on myös 1 tyttö joka tuplaa ykköstä eli lukumäärä onkin 11.
Enhän minä siinä aamulla voinut alkaa yhtä kutsua tekemään, kouluun oli lähdettävä seuraavan 5 min kuluessa, joten X ei saanut kutsuaan seuraavanakaan päivänä, vaan vasta kolmantena päivänä.
En tiedä mitä X on kotonaan kertonut, toivottavasti äitinsä ei ole saanut traumoja. Oma ipana ainakin oli mennyt ihan sekaisin kutsujen jaossa kun yhdelle ei lappua ollutkaan.
Olen pahoillani.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:01"]
Lapseni ei ole kiusaaja vaan häntä on kiusattu. Olisi toki eriasia, jos vain tietty porukka on kutsuttu, mutta nyt on kutsuttu kaikki muut luokan tytöt paitsi minun. ap
[/quote]
Niinhän nytkin kutsuttiin tietty porukka?
Lapsi voi olla myös huonon fiiliksen aiheuttaja. Ei välttämättä juuri sinun lapsesi, mutta joskus kyse on ihan siitä, että se, jonka äiti kokee olevan vain hiljainen ja ujo, onkin muiden lasten mielestä kohtuuttoman raskasta seuraa. Se ei ehkä suoraan tarkoita sitä, että lapset eivät kestäisi erilaisuutta, vaan lasten suoraviivaisessa maailmassa juhliin halutaan kutsua hauskat tyypit, eikä sitä osata kovin hyvin ajatella kohteliaisuusseikkoja. Toki vanhemmat voisivat näissä asioissa neuvoa, se on ihan selvää, mutta toisaalta synttäreille saatetaan kutsua sekä luokkakavereita, naapureita että harrastuskavereita. Ei siinä aina joka porukkaa tule laskeskeltua niin tarkasti, että kuinka monta mistäkin jätettiin kutsumatta. Aina se ei ole kiusaamista, jos jätetään kutsumatta.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:10"]
Et ainakaan helpota lapsen tilannetta paisuttelematta yhden päivän merkitystä! Koetahan opetella näkemään elämässä hyviä asioita ja myös tekemään niitä! Ota tyttö pois siitä koulusta, jossa kiusataan. Jos se ei ole mahdollista, hommaa tytölle kaveri. Yksi riittää. Reipastu!
[/quote]
Tässä juuri sellainen epäempaattinen äiti, joka voisi toimia kuten ap kuvasi.
Tuskin se äiti näitä asioita tyttönsä edessä murehtii, vaan siksi purkautuukin täällä.
Olipa kommentti, että "hanki tytölle kaveri". Miten hankit lapselle kavereita? Jos lasta hyljitään koulussa, niin kyllä se on niin kova kolaus tytön itsetunnolle, ettei varmasti uskalla muissakaan lapsiryhmissä (esim. harrastuksissa) tutustua muihin. Ja vanhemmilla on aika vähissä keinot tutustuttaa muihin, kun ainakin oman kokemukseni mukaan vain äidit eivät millään viitsi järjestellä lapsensa kaveritreffejä, jos heidän lapsellaan ei ole ongelmia kavereiden saamisessa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:10"]
[/quote]
Tässä juuri sellainen epäempaattinen äiti, joka voisi toimia kuten ap kuvasi.
Tuskin se äiti näitä asioita tyttönsä edessä murehtii, vaan siksi purkautuukin täällä.
Olipa kommentti, että "hanki tytölle kaveri". Miten hankit lapselle kavereita? Jos lasta hyljitään koulussa, niin kyllä se on niin kova kolaus tytön itsetunnolle, ettei varmasti uskalla muissakaan lapsiryhmissä (esim. harrastuksissa) tutustua muihin. Ja vanhemmilla on aika vähissä keinot tutustuttaa muihin, kun ainakin oman kokemukseni mukaan vain äidit eivät millään viitsi järjestellä lapsensa kaveritreffejä, jos heidän lapsellaan ei ole ongelmia kavereiden saamisessa.
[/quote]
Kiitos näistä sanoista! ♡.♡ ap
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:21"]
Lapsi voi olla myös huonon fiiliksen aiheuttaja. Ei välttämättä juuri sinun lapsesi, mutta joskus kyse on ihan siitä, että se, jonka äiti kokee olevan vain hiljainen ja ujo, onkin muiden lasten mielestä kohtuuttoman raskasta seuraa. Se ei ehkä suoraan tarkoita sitä, että lapset eivät kestäisi erilaisuutta, vaan lasten suoraviivaisessa maailmassa juhliin halutaan kutsua hauskat tyypit, eikä sitä osata kovin hyvin ajatella kohteliaisuusseikkoja. Toki vanhemmat voisivat näissä asioissa neuvoa, se on ihan selvää, mutta toisaalta synttäreille saatetaan kutsua sekä luokkakavereita, naapureita että harrastuskavereita. Ei siinä aina joka porukkaa tule laskeskeltua niin tarkasti, että kuinka monta mistäkin jätettiin kutsumatta. Aina se ei ole kiusaamista, jos jätetään kutsumatta.
[/quote]
Se on aikuisen tarkistettava, että kaikki tulevat kutsuttua. Myös se rasittava. Tai sitten kutsutaan vain muutama lapsi.
Ajattelepa omalle kohdallesi, jos sinun lapsesi on se porukan "rasite". Kyllä sen muistaa, jos ei saa yhtään kutsua koko vuoden aikana synttäreille, ihan laskemattakin. Ehkä ne suositut lapset eivät muista kutsujen määrää, mutta "rasitteet" kyllä muistavat!
Jaksamista vaikean asian kanssa ap, onneksi tulee kesä! Voisitko sinä pyytää kesällä joitain lapsia vaikka yksi kerrallaan leikkitreffeille teille?
Mun tyttö ei saanut tänä vuonna yhtäkään synttärikutsua. ap