Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ulkoilette lasten kanssa 2xpvä, milloin ehditte tehdä

Vierailija
17.06.2008 |

ruokaa, kotityöt, jotain omaa?

Kommentit (144)

Vierailija
141/144 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siellä ulkona varmaan kukaan koko päivää seiso. Että hyvin ehtii tehdä muutakin sisällä.

Vierailija
142/144 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seisotte ulkona joka_päivä satoi tai paistoi tai vaikka olisi -20 pakkasta, niin ettekö koskaan tee lastenne kanssa mitään sisäjuttuja yhdessä?

Meidän lapset nauttivat ihan tavallisista arkiaskareista, pyykinpesusta ja siivouksesta, pelaamisesta, askartelusta jne todella paljon. Tykkäävät leipoa ja laittaa ruokaa ja olla äidin apureina kaikessa mahdollisessa.

Meillä ainakin menee niin paljon aikaa jo pelkkään uloslähtöön (3 lasta) ja sisälle tullessa riisumiseen, pesuihin, syömisiin, vaipanvaihtoihin, potatuksiin ja päiväuniin, että jos ulkoilisimme joka aamupäivä, iltapäivä ja ilta, niin aikaa ei jäisi mihinkään muuhun touhuiluun lasten kanssa.

ei me siellä ulkona seisota, eikä hierota peppua badenbadentuoliin :-)

Me liikutaan, leikitään, askarrellaan ja välillä istuskellaan ihan hiljaa ja kuunnellaan luonnon ääniä (kaupungin äänillä höystettynä). Jos teille kotihommat ja sisäaskartelut on se mistä te nautitte, niin meille tavallista on ulkoilu ja siellä puuhailu. Sisähommat (kotityöt) me hoidetaan yhdessä (kukin taitojensa mukaan) muun ohessa. Lapset ja mies auttaa minua, mutta ei ne meille kenellekään mitään suurta nautintoa tuota.

Tänään aamupäivällä meillä oli ulkona sormivärit ja iso rulla paperia mukana, maalattiin ja syötiin lounaskin ulkona, kun oli hyvä ilma. Vaihtovaatetta ja vaippoja oli pienimmälle mukana ja nukkui vaunuissa osan aikaa, välillä vaihdoin vaipat ja kannoin kantoliinassa katselemassa maisemia. Aamulla ennen ulos lähtöä pakattiin yhdessä retkireppuun lounas yms. muuta ja lapset saivat auttaa kun pistin pyykit koneeseen. Nyt sataa ja lapset nukkuu päiväunia (paitsi isoin, joka piirtää tuossa vieressä), kun heräävät syödään sisällä välipalaa ja sitten taidetaan laittaa sadevaatteet päälle ja lähdetään leikkimään mutaleikkejä ulos. Isoin lapsista osaa kyllä jo pukea itse, mutta kahta muuta joutuu vähän auttamaan:-)

Ruoka mulla on valmiina (lämmitän sen kun tullaan sisään), isommat lapset saa auttaa vaikka pöydän kattamisessa ja jälkien siivoamisessa. Tänään ei ole siivouspäivä, joten illalla voitaisiin mennä vaikka ulos, jos haluttaa. Pihan grillikatoksessa voisi paistaa vaikka muurinpohjalettuja ja lapset voi olla apuna, jos leikeiltään kerkiävät.

Mun mielestä me puuhaillaan lasten kanssa ihan tavallisia juttuja ulkona ja sisällä. Tuo pelaaminen jäi vähän mietityttämään, että tarkoitatko jotain lautapelejä tai pallopelejä? Meillä ei lapset saa pelata tietokoneella tai pleikkarilla tai potkia palloa sisällä ja lautapelit me voidaan ottaa uloskin mukaan, tosin enimmäkseen pelataan niitä sisällä tämän isoimman kanssa. Ulkona pelataan enimmäkseen ulkopelejä (hypätään ruutua, jalkapalloa tai sählyä, talvella jääkiekkoa), leikitään piilosta, keksitään satuja, luetaan kirjoja, lauletaan, maalataan tai piirretään jne.

Esikoisella alkaa olla aika paljon kavereita, joita tapaa tuossa läheisessä leikkipuistossa. Sen verran sanon, että talvella meillä on kaksi päivää viikossa, kun ollaan ulkona vain iltapäivisin. Kahtenä päivänä viikossa esikoinen käy aamupäivällä seurakunnan kerhossa ja minä menen pienempien kanssa perhekerhoon. Ja jos salamoi ja ukostaa niin me tullaan sisään, -20 asteen pakkasessa ulkoillaan vähän vähemmän. Tosin näillä leveysasteilla ei ole tuollaisia pakkasia kuin ehkä pari päivää talvessa.

Ihmetyttää, kun jotkut puhuu pakkoulkoilusta, siis siitä että pakotetaan itsemme menemään ulos. Ehkä se heille on sitä, meille ei, kun on niin paljon tekemistä siellä ulkona. Ehkä me ollaan vähän hörhöjä tai kaheleita, mutta jotenkin lapsille on vaan helpompi keksiä tekemistä ulkona ja tuntuvat siitä nauttivan. Voihan olla, että isompana haluavat vaan olla sisällä, mutta jotenkin epäilen. Rutiinit meillä on, siis lähinnä se, että syödään suurin piirtein samaan aikaan joka päivä, ulos mennään myös aika samaan aikaan joka päivä (kun saadaan aamuhommat sisällä tehtyä), kotihommiakin hoidetaan aika paljon tiettyinä päivinä. Mutta jos tulee jotain yllättävää, vaikka vieraita, niin sitten tietysti voidaan olla sisälläkin. Mutta meidän kaveritkin tuntuu olevan sellaista ulkoilevaa porukkaa...

Tuli vähän pitkä vastaus, sorry...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/144 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin nää kaikki ketjut on täällä. Yhdet on toista mieltä ja toiset väittää vastaan :-)

Vierailija
144/144 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin nää kaikki ketjut on täällä. Yhdet on toista mieltä ja toiset väittää vastaan :-)

Aika harva ihminen kuitenkaan sitä äärielämää elää. Tyyliin ei ulkoile koskaan tai on kauhea ulkoilunatsi joka pakottaa lapsensa pihalle koko pöiväksi, aamusta iltaan, ehtimättä tehdä mitään kotitöitä.