Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ulkoilette lasten kanssa 2xpvä, milloin ehditte tehdä

Vierailija
17.06.2008 |

ruokaa, kotityöt, jotain omaa?

Kommentit (144)

Vierailija
101/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onneksi mieskin osallistuu kotihommiin ja ulkoilee paljon lapsen kanssa.

Vierailija
102/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä varten että kerran talvessa pääsee koittamaan. Sori nyt vaan. Hirveän epäekologista (ja kaikki tiedämme, että epäekologisuudesta johtuu nämä nykyiset Etelä-Suomen kelit). Jos kerran talvessa olis tilaisuus hiihtää tai luistella niin ei se nyt niin kohtuuttomasti voi päiviänne vaikeuttaa että kerran talvessa jonkun lapsilla ei ole suksia tai luistimia mukana.

pihaleikkejä. Joskus on tullut hoitoon 5v lapsi joka ei ole koskaan leikkinyt pihalla piilosta, hiihtänyt, luistellut tai ajanut pyörällä. Asun Etelä-Suomessa ja säät on mitä on mutta kyllä noita talvilajeja pystyy edes kerran talvessa koittamaan. Ne vanhemmat jotka vastustavat ulkoilua niin hamkaloittavat päiviämme kovasti. Eivät tuo asianmukaisia varusteita tänne hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi lasten pitäisi tehdä jotain järkevää? lapset saa leikkiä just siellä missä haluavat.

.

Kun ulos on nyt ihan pakko mennä katos kun kello on 9.32.

Niin mut äiti siellä sataa ja mä haluisin leikkiä näillä legoilla.

Nyt suu kiinni, sä haluat leikkiä ulkona kaatosateessa ja sillä siisti, nythän on ulkoilun aika.

Vierailija
104/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset


Itse olen kai sitten saanut helpot lapset, jotka todella haluavat mielummin ulos leikkimään, kysyvät että "joko mennään ulos?". Tosin meillä ei sisällä ole sen seitsemää sorttia leluja (ulkoleluja sen sijaan on) ja askartelutkin hoidetaan melko yksinkertaisilla materiaaleilla (askarteluksi luen leipomisen, jota harrastetaan ajoittain). Telkkariakin saa katsoa vain harvoin eli meillä ei ehkä suuntauduta niin paljon siihen sisätekemiseen, koska se tuntuu toimivan meillä.

Itse sanoisin että olen kai sitten saanut helpot lapset jotka viihtyvät sisälläkin :) Ei meilläkään juuri askarrella eikä katota telkkaa eikä lelujakaan mahdottomasti ole. Mutta lapset leikkivät keskenään mielikuvitusleikkejä eivätkä hypi seinille jos eivät pääse ulos. Äidin mielestä lapset siis ovat helppoja siinä mielessä että eivät vaadi sitä pakkoulkoilutusta eivätkä myöskään viihdyttämistä sisällä.

Vierailija
105/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikuntaan on kuulunut luistelu ja hiihto. Vaikka vaan kerran jos sää ei muuta salli. Kirppikseltä voi varusteet ostaa käytettynä ja myydä ne myös. On myös paikkoja joissa niitä saa vaihtaa. Ekaluokkalaiselle tulee pahamieli jos ei edes pysy luistimilla pystyssä tai suksilla eteenpäin. Kiitos hänen ajatteleville ja laiskoille vanhemmille. t. pph

Vierailija
106/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset


Eipä ne siellä yleensä kauan olekaan, kun "kaatosade" menee nopeasti ohi ja ovat katsos niin hyvin puettuja, joten eivät kastu:-) Ja vaikka vähän kastuisivat, niin ovat niin karaistuneita, että eivät pienistä valita, eivätkä muuten sairastukaan :-)

Eivät uskalla valittaa kun tietävät mikä ulkoilunatsi heidän äitinsä on. Ei se valittaminen mitään hyödyttäis kuitenkaan, kun äiti ei millään suostu uskomaan, että kaikkien maailman ihmisten mielestä kaatosateella ulkoilu ei ole hurjan hauskaa kun kerran hänestä se on parasta mitä hän tietää ja hänen mielipiteensä ovat ainoita oikeita.


Puun alla voi leikkiä vaikka mitä, mutta turha niitä on tässä lähteä kertomaan, koska ette te kuitenkaan mene ulos kokeilemaan...

Menemme kyllä, kivalla ilmalla kun se on kaikista mukavaa. Emme vängällä just sen pahimman kaatosateen ja ukkosmyrskyn aikaan kun kerta meidän päiväohjelmassa lukee että tähän kellonaikaan on pakko ulkoilla ja nauttia luonnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei väen väkisin tunge lapsia ulos kaikkein kurjimmilla keleillä vaan käyttää pikkasen sääharkintaa, niin eihän se nyt sitä tarkoita, että kökittäisiin kaiket päivät sisällä eikä liikuttais ollenkaan.

Mutta hei, jos joku haluaa kökkiä sisällä kaiket päivät lastensa kanssa, niin siitä vaan! Turha tulla tänne sitten valittamaan, kun lapset lihoo eikä halua liikkua. Jos lapset opettaa pienestä pitäen liikkumaan luonnossa, niin heidän ei myöhemmin tarvitse rehkiä sisällä kuntosalilla.

Vierailija
108/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostamalla käytettynä tai uutena suksia ja luistimia jotka on käytössä tasan kerran.



Ja kyllä se ekaluokkalainen on huono hiihtämään ja luistelemaan joka tapauksessa vaikka olisikin kerran saanut kokeilla sitä viisivuotiaana ja toisen kerran kuusivuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet juuri niitä... :)

Vierailija
110/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mönkijä, jolla voi ajaa kerran. Oma lumilauta on pakollinen, vaikka sitä olisi tarkoitus käyttää vain kerran. Oma pesäpallomaila pitää olla, vaikka aikoo harjoitella näpyjä vain kerran.



Olisi paljon järkevämpää hankkia kouluihin ja päiväkoteihin lainavarusteita joille on käyttöä monen lapsen kohdalla monta vuotta kuin ostaa jokaiselle lapselle omat sitä vuoden ainoaa liikuntatuntia varten jolloin sattuu olemaan lunta ja jäätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan aio ostaa edes sille ekaluokkalaiselle luistimia sitä varten että niitä käytetään kerran.

Vierailija
112/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vetää 3v napatanssia ja suomessa hiihdetään/luistellaan/uidaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äiti nyt haluaa roikkua täällä netissä / tehdä kotitöitä koko aamupäivän, joten me ollaan sisällä ja te viihdytätte itseänne.



Niin mut äiti mä haluaisin mennä ulos ja leikkiä kuraleikkejä.



Nyt suu kiinni, sä olet nyt sisällä, koska mä haluan olla netissä ja sillä siisti, nyt on mun oma aika!



Ulkoilunatsit vs. sisänatsit



Voi hyvänen aika, eikös kaikki voisi nyt mennä olemaan niitten lastensa kanssa, jos siihen on kerran mahdollisuus!



:-)

Vierailija
114/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa: kysyin tätä asiaa siksi, että itsestäni olisi mukavaa/virkistävää/helpompaa ulkoilla kaksikin (vaikka kolmekin) kertaa päivässä ja tuo isompi, siis reilu 2v. poikakin, sitä selkeästi kaipaisi, jottei iltapäivät olisi hampaidenkiristystä ja seinille hyppimistä itse kullakin. Ongelmani on se, että käytännössä kaikki sisähommat jäisi tekemättä, ruoka mukaanlukien, enkä itse saisi hetkenkään hengähdyshetkeä, jonka koen erityisen tärkeäksi siksi, että yöt ovat repaleiset ja arjen "vastuun" kannan suurelta osin yksin miehen tehdessä pitkiä päiviä töissä.



Monista vinkeistä varmaan on hyötyä itse kullekin, minä taidan tällä kertaa tarttua tuohon haudutuspataan, kiitos siitä vinkanneelle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös tässä ketjussa alunperinkin ollut kyse siitä, että ulos ei EHDITÄ, kun pitää jonkun sitä ruokaakin tehdä ja siivota ja pestä pyykkiä. Ei kai se ole mitään sisänatsismia.

"Joo ei siinä mitään, mennään vain ulos leikkimään. Tosin ruokaa ei tänään sitten ehditä tekemään, mutta jos sinä kulta haluat ulos, niin mennään vain. "

Kun äiti nyt haluaa roikkua täällä netissä / tehdä kotitöitä koko aamupäivän, joten me ollaan sisällä ja te viihdytätte itseänne.

Niin mut äiti mä haluaisin mennä ulos ja leikkiä kuraleikkejä.

Nyt suu kiinni, sä olet nyt sisällä, koska mä haluan olla netissä ja sillä siisti, nyt on mun oma aika!

Ulkoilunatsit vs. sisänatsit

Voi hyvänen aika, eikös kaikki voisi nyt mennä olemaan niitten lastensa kanssa, jos siihen on kerran mahdollisuus!

:-)

Vierailija
116/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös tässä ketjussa alunperinkin ollut kyse siitä, että ulos ei EHDITÄ, kun pitää jonkun sitä ruokaakin tehdä ja siivota ja pestä pyykkiä. Ei kai se ole mitään sisänatsismia.

"Joo ei siinä mitään, mennään vain ulos leikkimään. Tosin ruokaa ei tänään sitten ehditä tekemään, mutta jos sinä kulta haluat ulos, niin mennään vain. "

:-)

Ketjussa taisi olla alun perin kysymys siitä, että miten niitä kotitöitä ehtii tekemään, jos ulkoilee 2x päivässä...

Ei millään pahalla, mutta tässä on kyllä aika moni vastannut, että niitä kotitöitä ehtii tehdä vaikka kävisikin ulkona. Ruokaa kun voi tosiaan tehdä pakkaseen tai edellisenä iltana etukäteen ja kotitöitä voi tehdä vähän joka välissä, jos vaan organisoi päivänsä...

Jos ulkoilunatsismia on se, että ulos mennään vaikka olisi vähän huonompikin sää (kuten aika usein täällä Suomessa), niin kyllä minusta sisänatsismia (voi mikä sanahirviö!) on sitten sekin ettei ulos mennä, koska äidin on nyt ihan pakko tehdä niitä kotitöitä, koska ei osaa järjestää aikataulujaan niin että ehditään ulkoilemaan. Ihan yhtä hyvin voisin sanoa että:

"Joo ei siinä mitään, ollaan vaan sisällä. Olet tosin sitten illalla ylivirittynyt, kun ei olla ulkoiltu, mutta ei se mitään koska sinä haluat olla sisällä"

Sitähän tuolla lauseellasi tarkoitit, että lapsi saa päättää mitä tehdään, vaikka perhe jäisi ilman ruokaa?

Vierailija
117/144 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruskoulun suorittanutta lasta, joilla ei kummallakaan yhdeksän vuoden aikana koulusta kysytty suksia kertaakaan.

Vierailija
118/144 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi olemme ulkona arkipäivisin 2x päivässä ( n. 2 tuntia kerrallaan). Eipähän sitten isompana tule niin helposti ylipaino-ongelmia jne. kun ovat tottuneet liikkumaan ja olemaan ulkona. Aikuisena ehtivät istua sisällä tekemässä töitä.



Viikon ruuat (laatikoita, pataruokia, keittoja) teen lauantaina valmiiksi pakkaseen ja lisään sitten vaan raasteet/salaatit kun tullaan aamupäivällä sisään. Käymme kaupassa lauantaiaamuna tai perjantai-iltana ja samalla ostetaan koko viikon ruuat. Jotain pientä (maitoa, pullaa jos tulee vieraita tms.) voidaan hakea viikolla. Otan edellisenä iltana pakkasesta ruuan sulamaan jääkaappiin ja lämmitän sitten kun on sen aika. Viikonloppuna kokkaamme hienompaa (useampi ruokalaji jne.), viikolla syödään perusruokaa. Imuroin yleensä tiistaisin ja perjantaisin, lattiat pesen perjantaisin, vessat pesen perjantaisin samalla pyyhin pölyjä. Keittiön pidän kunnossa viikolla, pedit pedataan sitä mukaan kun herätään, lapset avustavat keräämällä omia lelujaan iltaisin. Joka ilta katson että asunto on "kunnossa" eli kerään tavarat paikalleen. Isommat "juhlasiivoukset" olen ulkoistanut eli tilaan siivoojan.



Lapsille kannattaa pitää unikoulua, jos heräävät usein öisin, ts. opettaa heidän nukkumaan pidempään kuin 2 tuntia kerrallaan. Vauvaa nyt tietysti täytyy syöttää öisin, mutta tästä yösyömisestäkin kannattaa päästä eroon ennen 1 vuoden ikää.



Meidän päivä menee suurin piirtein näin:



klo 6.00 herään itse ja vien koiran lenkille

klo 7.30-8.00 heräävät lapset (2 kpl), siihen mennessä olen lenkittänyt koiran ja laittanut itseni kuntoon (pikasuihku, aamupala ja lehdenluku). Syömme aamupalaa ja teemme lasten aamutoimet. Laitan astiat astianpesukoneeseen ja pyykkiä pyykkikoneeseen pyörimään.

9.00 alamme tehdä lähtöä ulos

9.30 olemme ulkona, joko kerrostalon pihassa tai menemme läheiseen puistoon. Yleensä menemme puistoon, mutta jos sataa kovasti jäämme pihaan.

10.00 pikku välipala puistossa (hedelmä tms.)

11.30-12.00 jos ok ilma (ei sada kaatamalla tai tuule niin että tukka putoaa) syömme leikkipuistossa (otan eväät mukaan ja lämmitän leikkipuiston mikrossa). Näin teen kesät talvet, tämä tapa opittiin isomman lapsen tarha-aikana, jossa ulkoiltiin todella paljon)

13.00 olemme takaisin kotona, pienempi nukahtaa yleensä vaunuihin ja laitan hänet parvekkeelle nukkumaan. Isompi menee lepäämään omaan huoneeseensa. Laitan pyykit kuivumaan ja puran astianpesukoneen.

13.30-14.30 omaa aikaa, keitän teetä ja luen hetken.

15.00 välipala, jonka jälkeen isompi lapsista askartelee, pienempi touhuaa omiaan ja minä touhuan heidän kanssaan.

16.30 alan valmistella lapsia ulos

n. 17.00-18.30 ulkoilua, koiran kanssa menemme lyhyelle metsälenkille, käymme lähikaupassa jos tarvetta ja leikimme omassa pihassa. Kun lasten isä tulee töistä menemme sisään.

19.00 syödään iltaruoka, jonka jälkeen lapset leikkivät isänsä kanssa. Minä imuroin (2x viikossa), teen vaatehuoltoa ja muita kotitöitä.

20.30 iltatoimet (mies hoitaa osansa)

21.00 lapset nukkumaan (mies lenkille koiran kanssa)

21.30-22.30 yhteistä aikaa miehen kanssa, juttelemme päivän kuulumiset ja juomme kupit teetä.



23.00 olen jo unten mailla :-) Lapset saattavat herätä kerran yössä, mutta rauhoittuvat kun käyn kuiskaamassa "nuku vaan rauhassa". Isompi oli todella huono nukkumaan, mutta olemme pitäneet unikoulun tassuttelumenetelmällä pari kertaa ja se on auttanut.



Viikonloppuna tapaamme ystäviä / vierailemme ja meillä on hyvä tukiverkko joka ottaa lapset jos haluamme kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa. Viikonloppuisinkin ulkoilemme, koko perheen voimin, teemme retkiä jne. Minulla on kavereita toisista kotiäideistä ja muita ystäviä joita tapaan vähän harvemmin. Puistossa juttelemme toisten äitien kanssa ja joskus käymme heillä vieraisilla (tai he tulevat meille lapsinensa).



Emme ehkä ole kaikkien sosiaalisimpia, meillä ei ramppaa väkeä vierailulla ja itsekin vierailemme harvemmin. Harrastan käsitöitä, ruuan laittoa ja ulkoilua. Mies tekee työtä, jossa on paljon edustamista ja olemista ihmisten kanssa, joten vapaa-aikaa vietämme paljon oman perheen kesken. Tämä sopii meille.



Rutiinit tulivat tutuksi esikoisen koliikkiaikana ja ne tekevät elämästämme helpon. Meillä ei ole superhypersiistiä, luemme paljon ja viikonloppuisin voimme jättää ulkoilun vähemmälle, jos vaikka sataa kovasti tai on hirveän kylmä. Tosin koiran kanssa on ulkoiltava vaikka sataisi ämmiä kivireet selässä...



Toisaalta, jos ulkoileminen 2x päivässä tuntuu raskaalta, niin miksi sitten ulkoilet? Mene ulos kerran päivässä ja ole pidempään? Jos lapset nukkuvat eri aikaan, keksi isommalle jotain rauhallista tekemistä kun toinen nukkuu ja tee sinä aikana kotitöitä tai vietä omaa aikaa. Ota lapset mukaan kotitöihin ja ennen kaikkea organisoi päiväsi paremmin!

Vierailija
119/144 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä miksi pitäisi ehtiä kahdesti päivässä ulos. Ruokaa en tee päivällä ikinä, lounaaksi syödään edellisen päivän tähteitä. Teen sen yhden ruuan n kl 17 - 18.



Mitä suotta turhaa suorittamaan jos se stressiä aiheuttaa.

Vierailija
120/144 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ittellänikin lapset vuoden ikäerolla. Eikä se ole mikään este uloiluun tai tapaamaan ystäviä!



Mikä sen kivempaa kun mennä ulos ja leikkiä lapsien kanssa kuin nyhjätä netissä tai rissata lapsille kun ne hyppii silmille??

Tai mennä kahvilaan, ei tartte siivota tiskejä ja syö herkkuja.