Kuinka paljon bensarahaa pitäisi maksaa n. 200 km kyydistä?
Jos menee kaverin tai tutun kyydissä, joka olisi muutenkin menossa tuon matkan, eli ei lähde erikseen viemään kuitenkaan, vaan sattumalta pääsisi vain siinä samalla kyydillä sopivasti kulkemaan.
Niin kuinka paljon maksaisit kyydistä, kun kaveri/tuttava ei kuitenkaan pyydä mitään? Paljon olisi sopiva tarjota?
Onko sopiva raha eri aikuisella työssä käyvällä ja nuorella opiskelijalla?
Kommentit (96)
Osalle mammoista näyttää olevan tämäkin asia liian vaikea ymmärtää. Minäpä selitän.
a) Ostan auton ja alan kuskaamaan sillä asiakkaita(laitonta ilman taksilupaa mutta sivuseikka). Silloin velotan tietenkin auton oikeat kustannuset ja bensat. Se voisi olla 200kmx2 keikalta vaikka 250e.
b) Minulla on auto jota tarvitsen muihinkin asioihin. Olen sattumoisin menossa vaikka häihin ja kaveri tulee mukaan. Otan vaikka 20e bensoihin ja kahvit jos ei ole hyvä ystävä. Jos on niin nautin puhekaverista ja otan kyytiin.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:25"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:06"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 16:57"]No eihän se pirun auto sillä kuskillakaan kulje ilmaiseksi vaikka kuinka menis samaan suuntaan! Kulut puoliks maksoi mitä maksoi. Jos ei todellakaan ole vastaanottavainen rahojen suhteen niin eri asia. Mutta puolia vähempää on törkeetä edes tarjota. Jos ei ole varaa osallistua kohtuudella kuluihin niin on syytä pysyä kotona. [/quote] En ymmärrä ajatusmaailmaasi. Jos minä ajan joka tapauksessa huomenna vaikka Turusta Tampereelle häävieraaksi ja kaveri kysyy pääseekö kyydissäni, niin ei se kaverin paino bensankulutusta kovin paljon lisää. Jos auton pitäminen ottaa noin koville, niin kannattaa luopua autosta. Aika nuiva kaveri olet kyllä, ei voi muuta sanoa. [/quote] Ei lisääkkään. Mutta ihan yhtälailla sinä joudut tankkaamaan ja auto kuluu. Me ei koskaan pyydetä keneltäkään mitään. Jos joku kysyy mitä on velkaa niin riippuu henkilöstä. Joko sanotaan ettei mitään tai oman tunnon mukaan. Mutta itse emme mene kenenkään kyytiin ja oleta saavamme kyytiä puoli ilmaiseksi. Tai, jos esim olemme toisen pariskunnan kanssa menossa mökille. Niin toinen tankkaa ja toinen sitten ostaa vastaavalla summalla ruokaa mukaan. Meidän lähipiirissä tämä vain menee näin automaattisesti, tästä ei tarvitse edes keskustella. [/quote] Tottakai joudun tankkaamaan ja auto kuluu, siinä se pointti onkin. Ihan samalla tavalla tankkaan ja auto kuluu, kun ajan matkan yksin. Olen auton ostaessani tiennyt, että siitä tulee kuluja ja varautunut niihin. En yritä hyötyä rahallisesti satunnaisista kyytiläisistä. Enkä pyydä rahaa siitäkään, jos joku tulee yöpymään mökilleni, vaikka kyllähän siitä mökistäkin on kuluja ja se kuluu käytössä ;) Mutta jokaisen lähipiirissä tavallaan. Meillä ei yleensäkään jaeta mitään sentilleen tasan. Jos mennään kaverin kanssa kahville, niin voin tarjota, enkä odota kaverin tarjoavan minulle juuri samanhintaista kahvia ja kakkupalaa joskus. Sekin on ihan ok, vaikkei tarjoaisi ollenkaan. [/quote] Saako teille tulla ilmaiseksi asumaan, kun ihan yhtälailla talo kuluu ja lämmittää pitää? :D [/quote] Heh, oletpa hauska :) Mutta joo, kyllä olen majoittanut kaverini kuukaudeksi, koska hän oli ilman asuntoa. En pyytänyt rahaa, kaveri kyllä kävi välillä kaupassa ja teki ruokaa, siivosikin pari kertaa. Sinua en luullakseni tunne ;)
[/quote]
Kerro osoite, niin tuun sinne asumaan, koska vuokrat on niin korkeita. Maksan kyllä omat vedet, sähköt ja safkat. Syyksi ei kelpaa ettei tunne, koska talo kyllä kestää tuntemattomankin kämppäämisen ja siinähän sitä tulee tutuiksi!
Mä olen tarjonnut kahvit jos on kertakaikkiaan kieltäytynyt muuta ottamasta. Mutta 20 euroa on ollut aika yleinen pyyntö, juuri noin että itse on samaan suuntaan menossa. Yksi ei suostunut viimeksi ottamaan yhtään mitään, eikä ollut tarvetta pysähtyäkään, joten sanoin, että seuraavalla kerralla otat kyllä oluen, kun nähdään (näemme ensi perjantaina yhdessä tapahtumassa, ei tule sinne autolla) kun tarjoan ja sen lupasi ottaa. 50 euroa jos pyytää joku 200 kilometristä, en toiste kyytiin lähde. Junalla ei enää tule paljon kalliimmaksi ja tarjouslähdöillä jopa halvemmaksi, samoin opiskelijalle on halvempi.
Tuttu ajoi reilu 800km lenkin ( eli kaks kertaa 400km) omasta tahdostaan ja tahtoi bensarahaa 140€.
Siis häneltä kysyttiin paljonko haluaa ja hän sanoi hinnan.
Ei paha summa lainkaan
Jos kuskaaja on opiskelija, maksaisin jotain mikä on alle bussihinnan mutta jolla saisi polttoainetta jonkun verran. Jos kuskattava on opiskelija, niin tarjoasin kahvit. Jos olisin pyytänyt kyytiä, kysyisin paljonko se maksaa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2012 klo 08:38"]
" tuollanen 50 €:n summa olisi jo aika härskiä pimeän taksin toimintaa"
Pimeäkään taksi ei ei tekisi keikkaa alle 200€.
Pummit kävelköön.
vaaditte sukulaislta ja ystäviltä rahaa, kun saatte matkaseuraa matkalle jonka muutenkin ajaisitte?
 itseasiassa mä tykkään ajaa yksin
Kaverin otan kyytiin jos on sama matka, bensoja ei tarvitse maksaa. Jos pyytää autoa lainaksi, niin saa auton tankki täynnä ja palauttaa tankki täynnä.
Aika jäätäviä nämä Pummi!-huutajat.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:08"]
Tuttu ajoi reilu 800km lenkin ( eli kaks kertaa 400km) omasta tahdostaan ja tahtoi bensarahaa 140€.
Siis häneltä kysyttiin paljonko haluaa ja hän sanoi hinnan.
Ei paha summa lainkaan
[/quote]
Junalla maksaa tästä Helsinkiin 65-70 euroa ilman alennuksia tai tarjouksia. Matkaa on 402 km ja juna on nopeampi, vaikka yhteys ei ole ihan suora ja sisältää jopa yhden vaihdon. Onnibussilla taitaa kalleimmillaankin olla alle 30 euroa/suunta.
Törkeimmät tapaukset on kyllä niitä, jotka pyytävät itse mukaan ja sitten saa huomata, että olisi ollut halvempaa julkisilla. Yhden perheen kanssa mulla ei nykyään enää satu aikataulut yksiin, jostain kumman syystä, joten kuljen junalla. Mulla on kyllä omakin auto. Minäkään en erikosemmin välitä vieraammasta matkaseurasta. Kuuntelen matkalla paljon äänikirjoja ja mieleistäni musiikkia. Pysähdyn myös silloin kun itse huvittaa tai jätän pysähtymättä.
Tiivistettynä siis. Av mammat maksaa kyytinsä kahvikupilla ja max 20€. Oli matka sitten 20 tai 200km.
Bensaraha on se mitä löpöön matkalla menee. Se on kympin luokkaa per naama.
Tykkään pitkillä ajomatkoilla kuunnella äänikirjoja ja aina lisäkulkijasta on vaivaa. Pitää hakea, pysähtyä vessaan, heittää jonnekin yms. Yksin voi pitää paussin, kun kiinnostaa. Just sen mittaisen kuin haluaa. Voi lähteä halutessaan, poiketa matkalla johonkin tai ajaa putkeen perille.
En mieluusti ota ketään kyytiin. Rahasta ei ole kyse. Todella hyvän ystävän ottaisin ilmaiseksi. Kaukaisempaa tuttua en, vaikka maksaisi tankillisen polttoainetta.
Bensakulut puoliksi.
200 km 8 litraa /100km ja 2e litra= 32e joten 15e on just hyvä tai vaihtoehtoisesti pullakahvit huoltsikalla.
En itse veloita koskaan mitään koska ei yksi ihminen mitään lisäkuluja tuo ja onpahan juttuseuraa. 200kilsaa nyt ei sinänsä ole matka eikä mikään muutenkaan. Harvemmin tulee edes pysähdyttyä noin lyhyellä matkalla.
Siis veloitatte kaverilta rahaa vaikka teillä on sama matka? Rahaan perustuva kaverisuhde? Perustelkaas jotenkin että minkä verran ne kulut nousee jos kaveri istuu kyydissä vs jos ajaa yksin? Jos ja kun jokatapauksessa ajaa sen matkan niin mitä lisäkulua tuosta tulee?? Meilläpäin ei kavereita myydä eikä osteta.
Vierailija kirjoitti:
Tiivistettynä siis. Av mammat maksaa kyytinsä kahvikupilla ja max 20€. Oli matka sitten 20 tai 200km.
Mulle av mammat on maksaneet aina suikkareilla ja suurin osa on ollut jopa hyviä siinä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te maksaisitte koko kustannuksen, siis bensan kustannuksen? Oikea olisi maksaa puolet. Korkeintaan 12 e maksaisin.
Puolet kuluista olisi noin 50-100€.
Vierailija kirjoitti:
Itse antaisin ehkä 30-40e, todennäköisesti 40e.
Bussi samalle matkalle olisi ehkä jotain kolmenkympin luokkaa.
Aika hinnakasta taksikyytiä kun onnibussilla pääsee halvimmillaan parillakybällä 500km matkan
Vierailija kirjoitti:
Siis veloitatte kaverilta rahaa vaikka teillä on sama matka? Rahaan perustuva kaverisuhde? Perustelkaas jotenkin että minkä verran ne kulut nousee jos kaveri istuu kyydissä vs jos ajaa yksin? Jos ja kun jokatapauksessa ajaa sen matkan niin mitä lisäkulua tuosta tulee?? Meilläpäin ei kavereita myydä eikä osteta.
Av-autistit analysoi tarkkaan renkaiden, iskunvaimentimien ja kaikkien muiden auton osien kulumisen kun kyydissä on ylimääräisiä kiloja. Kuluu se penkkikin siinä vieressä
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:06"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 16:57"]No eihän se pirun auto sillä kuskillakaan kulje ilmaiseksi vaikka kuinka menis samaan suuntaan! Kulut puoliks maksoi mitä maksoi. Jos ei todellakaan ole vastaanottavainen rahojen suhteen niin eri asia. Mutta puolia vähempää on törkeetä edes tarjota. Jos ei ole varaa osallistua kohtuudella kuluihin niin on syytä pysyä kotona. [/quote] En ymmärrä ajatusmaailmaasi. Jos minä ajan joka tapauksessa huomenna vaikka Turusta Tampereelle häävieraaksi ja kaveri kysyy pääseekö kyydissäni, niin ei se kaverin paino bensankulutusta kovin paljon lisää. Jos auton pitäminen ottaa noin koville, niin kannattaa luopua autosta. Aika nuiva kaveri olet kyllä, ei voi muuta sanoa. [/quote] Ei lisääkkään. Mutta ihan yhtälailla sinä joudut tankkaamaan ja auto kuluu. Me ei koskaan pyydetä keneltäkään mitään. Jos joku kysyy mitä on velkaa niin riippuu henkilöstä. Joko sanotaan ettei mitään tai oman tunnon mukaan. Mutta itse emme mene kenenkään kyytiin ja oleta saavamme kyytiä puoli ilmaiseksi. Tai, jos esim olemme toisen pariskunnan kanssa menossa mökille. Niin toinen tankkaa ja toinen sitten ostaa vastaavalla summalla ruokaa mukaan. Meidän lähipiirissä tämä vain menee näin automaattisesti, tästä ei tarvitse edes keskustella. [/quote] Tottakai joudun tankkaamaan ja auto kuluu, siinä se pointti onkin. Ihan samalla tavalla tankkaan ja auto kuluu, kun ajan matkan yksin. Olen auton ostaessani tiennyt, että siitä tulee kuluja ja varautunut niihin. En yritä hyötyä rahallisesti satunnaisista kyytiläisistä. Enkä pyydä rahaa siitäkään, jos joku tulee yöpymään mökilleni, vaikka kyllähän siitä mökistäkin on kuluja ja se kuluu käytössä ;) Mutta jokaisen lähipiirissä tavallaan. Meillä ei yleensäkään jaeta mitään sentilleen tasan. Jos mennään kaverin kanssa kahville, niin voin tarjota, enkä odota kaverin tarjoavan minulle juuri samanhintaista kahvia ja kakkupalaa joskus. Sekin on ihan ok, vaikkei tarjoaisi ollenkaan.
[/quote]
Saako teille tulla ilmaiseksi asumaan, kun ihan yhtälailla talo kuluu ja lämmittää pitää? :D
[/quote]
Heh, oletpa hauska :) Mutta joo, kyllä olen majoittanut kaverini kuukaudeksi, koska hän oli ilman asuntoa. En pyytänyt rahaa, kaveri kyllä kävi välillä kaupassa ja teki ruokaa, siivosikin pari kertaa. Sinua en luullakseni tunne ;)