Kuinka paljon bensarahaa pitäisi maksaa n. 200 km kyydistä?
Jos menee kaverin tai tutun kyydissä, joka olisi muutenkin menossa tuon matkan, eli ei lähde erikseen viemään kuitenkaan, vaan sattumalta pääsisi vain siinä samalla kyydillä sopivasti kulkemaan.
Niin kuinka paljon maksaisit kyydistä, kun kaveri/tuttava ei kuitenkaan pyydä mitään? Paljon olisi sopiva tarjota?
Onko sopiva raha eri aikuisella työssä käyvällä ja nuorella opiskelijalla?
Kommentit (96)
on niitä jonoissa ohittelevia leveäperäisiä kaikki mulle heti - mammoja, joiden lasten ei puistossa tarvitse lainata lelujaan.
Ei KUKAAN  normaalijärkinen ajattele, että autossansa satunnaisesti matkustavan pitäisi maksaa osansa investoinnista ja sen kuluista. Normaalia on tarjota jotain korvausta matkasta ja vielä normaalimpaa on kieltäytyä siitä. Vain oikeasti rahapulassa oleva kehtaa pyytää rahaa matkasta, jonka itse tekisi muutenkin. Ainakin minun tuttavapiirissäni. Palveluksia ja vastapalveluksia tehdään suuntaan ja toiseen ja kaikki ovat tyytyväisiä. Kahveja tarjoillaan ja kun kieltäydyn ottamasta vastaan rahaa, voi ovikello soida illalla ja siellä odottaa vaikka marjapiirakka "iltapalaksi".
 Näin toimin tietysti itsekin. Tarjoan rahaa ja maksan sen, mitä kuski pitää sopivana. Silmää räpäyttämättä. 50 euron pyytäjällä on ihan eri arvot kuin minulla -- tuskin menisin kyytiin toista kertaa ehkä taitaisi auttaa -- rahallakaan -- tuota tyyppiä. Mutta omat ystäväni kuskaan tietysti ilmaiseksi perille, tai oravannahkoja tai muita palveluksia vastaan! 
on niitä jonoissa ohittelevia leveäperäisiä kaikki mulle heti - mammoja, joiden lasten ei puistossa tarvitse lainata lelujaan.
Ei KUKAAN  normaalijärkinen ajattele, että autossansa satunnaisesti matkustavan pitäisi maksaa osansa investoinnista ja sen kuluista. Normaalia on tarjota jotain korvausta matkasta ja vielä normaalimpaa on kieltäytyä siitä. Vain oikeasti rahapulassa oleva kehtaa pyytää rahaa matkasta, jonka itse tekisi muutenkin. Ainakin minun tuttavapiirissäni. Palveluksia ja vastapalveluksia tehdään suuntaan ja toiseen ja kaikki ovat tyytyväisiä. Kahveja tarjoillaan ja kun kieltäydyn ottamasta vastaan rahaa, voi ovikello soida illalla ja siellä odottaa vaikka marjapiirakka "iltapalaksi".
 Näin toimin tietysti itsekin. Tarjoan rahaa ja maksan sen, mitä kuski pitää sopivana. Silmää räpäyttämättä. 50 euron pyytäjällä on ihan eri arvot kuin minulla -- tuskin menisin kyytiin toista kertaa ehkä taitaisi auttaa -- rahallakaan -- tuota tyyppiä. Mutta omat ystäväni kuskaan tietysti ilmaiseksi perille, tai oravannahkoja tai muita palveluksia vastaan! 
eli kuski/autonomistaja ei maksa bensarahoja, jolloin hänen maksettavakseen jää auton kuluminen. Jos kaveri ei tulisi kytiin maksaisi kuski myös bensat.
minusta 20 euroa +kahvit on sopiva. Toki voi tehdä niin että kaveri ostaa täyden tankin ja kyytijä siten maksaa perillä tankin taas täyteen. Ei tarvitse arvailla kulutusta.
Kyllä tuossa täsmäytyksessä menee aina vähän vaivaa, että pitää kuitenkin mennä juuri tiettyyn aikaan ja mahdollisesti koukata jostain hakemassa / viemässä.
Meidän auto ei vie varman tuollaisella matkalla kuin alle 20 e bensoja, joten 10 e jos joku tarjoais (eli puolet bensoista), niin se olis jees. Ei yhden yksittäisen matkan takia tarvitse auton ylläpitokuluja ruveta lisäksi maksamaan.
Jos opiskelijalta tuo matka menisi vielä julkisilla alennusten takia halvemmallakin kuin tuo 10 e (mitä kyllä epäilen), niin sit hän voisi tarjota vaikka sitä vastaavaa junalipun hintaa minkä joutuisi joka tapauksessa maksamaan.
50 E kuulostaa hyvältä jos menee tyttöystävän kyydissä 160 km päähän.tämä on edestakainenmatka..jos maksaa enemmän auton omistaja eli kuski pääsis silloin siivellä.reilua maksaa puolet, jos molemmat on töissä..
EIHÄN AUTO KULU MIHINKÄÄN, JOS KUSKI OTTAA VAIKKA TANSSIREISSULLE HYVÄN KAVERINSA KYYTIIN..KUN MOLEMMAT OVAT TÖISSÄ ON REILUA MAKSAA BENSASTA PUOLET, JOS KUSKI ON FIKSU, EI OTA MAKSUA SILLOIN VOI TARJOTA KAHVIT JA OSTAA TANSSILIPUT MOLEMMILLE..KIITOS
Jouduin miettimään tätä samaa, kun tarjouduin tuomaan yhden lapsen kyydissämme leiriltä kotiin. Lapsen vanhemmilla ei ollut autoa ja heille olisi tullut melkoiset kustannukset auton vuokraamisesta. Meille taas ei tullut paljonkaan ylimääräistä ajoa, kun lapsi asui meiltä vain muutaman kilometrin päässä. Matka oli 130km ja itse ajattelin, että joku 20€ olisi sellainen korvaus, että ei itselle jäisi hyväksikäytön makua. Lasten vanhemmat taas katsoivat, että 50€ olisi kohtuullinen korvaus. Sovittiin maksu sitten tuosta puolesta välistä, 35€ ja molemmat osapuolet kokivat voittavansa.
Pummit ostakoon oman auton ja menkööt sillä :)
Pari tuttua sattuu olemaan juuri noita, jotka luennoivat auton turhuudesta, mutta silti ovat koko ajan kyytiä ruinaamassa, ja tietenkin ilmaiseksi.
Itse en ottaisi kyytiin tulevalta rahaa, en varsinkaan sukulaiselta tai tuttavalta. Kahvit voi tarjota, jos haluaa :)
Moi, itselläni ei ole korttia eikä autoa, liikun miehen auton lisäksi bussilla/pyörällä/junalla/taksilla/lentokoneella/kävellen. Joskus äärimmäisen harvoin (ehkä kerran vuodesa), tulee tilanne, että menen johonkin jonkun vieraamman kyydillä. Tällöin kyllä maksan reilusti, esim just 200km voisin maksaa 30e ja tauolla kahvit.
No eihän se pirun auto sillä kuskillakaan kulje ilmaiseksi vaikka kuinka menis samaan suuntaan! Kulut puoliks maksoi mitä maksoi. Jos ei todellakaan ole vastaanottavainen rahojen suhteen niin eri asia. Mutta puolia vähempää on törkeetä edes tarjota. Jos ei ole varaa osallistua kohtuudella kuluihin niin on syytä pysyä kotona.
Se on korvaus bensan hinnasta, urpot! Siksi on aivan sama hinta kaikille, opiskelijoille ja miljönääreille. Eihän bensaakaan saa mistään opiskelija-alennuksella.
Puolet matkasta. On törkeää pyytää enemmän. Kyllähän se kuski itsekin saa kyydin ja ei kyytiläisen tarvitse sitä maksaa. Yritätte maksattaa omat ajonne kyytiläisillä. Ei se auto yhdestä 200 km reissusta paljoa kulu. Törkeää.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 16:57"]No eihän se pirun auto sillä kuskillakaan kulje ilmaiseksi vaikka kuinka menis samaan suuntaan! Kulut puoliks maksoi mitä maksoi. Jos ei todellakaan ole vastaanottavainen rahojen suhteen niin eri asia. Mutta puolia vähempää on törkeetä edes tarjota. Jos ei ole varaa osallistua kohtuudella kuluihin niin on syytä pysyä kotona.
[/quote]
En ymmärrä ajatusmaailmaasi. Jos minä ajan joka tapauksessa huomenna vaikka Turusta Tampereelle häävieraaksi ja kaveri kysyy pääseekö kyydissäni, niin ei se kaverin paino bensankulutusta kovin paljon lisää.
Jos auton pitäminen ottaa noin koville, niin kannattaa luopua autosta. Aika nuiva kaveri olet kyllä, ei voi muuta sanoa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:01"]Puolet matkasta. On törkeää pyytää enemmän. Kyllähän se kuski itsekin saa kyydin ja ei kyytiläisen tarvitse sitä maksaa. Yritätte maksattaa omat ajonne kyytiläisillä. Ei se auto yhdestä 200 km reissusta paljoa kulu.  Törkeää.
[/quote]
Kuluu minkä kuluu, mutta jos reissu kuitenkin tehdään, on aivan sama onko kyydissä yksi vai kaksi. Minusta 10-20€ on sopiva korvaus. Itse en välttämättä ottaisi sitäkään, jos on kaveri tai sukulainen. 
Mä en ottaisi mitään jos olisin menossa sinne jokatapauksessa. Kahvit voisin hyväksyä jos pysähdyttäisiin. Jos pitäisi lähteä kuskiksi vartavasten, niin se olisi sitten niin kallista lystiä että mielummin kieltäydyn kun alan pyytämään jotain 200e ja tekemään itsestäni naurunalaisen.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:01"]
Puolet matkasta. On törkeää pyytää enemmän. Kyllähän se kuski itsekin saa kyydin ja ei kyytiläisen tarvitse sitä maksaa. Yritätte maksattaa omat ajonne kyytiläisillä. Ei se auto yhdestä 200 km reissusta paljoa kulu. Törkeää.
[/quote]
No mee omalla autolla jos ei kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2012 klo 08:38"]
vaaditte sukulaislta ja ystäviltä rahaa, kun saatte matkaseuraa matkalle jonka muutenkin ajaisitte?
[/quote]
"Saatte" matkaseuraa? En sanoisi sitä saamiseksi. Mieluummin ajan yksin, pysähdyn kun huvittaa, kuuntelen musiikkia kun huvittaa, olen hiljaa kun huvittaa, laulan kun huvittaa. En halua "saada" matkaseuraa.
vaaditte sukulaislta ja ystäviltä rahaa, kun saatte matkaseuraa matkalle jonka muutenkin ajaisitte?