Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon bensarahaa pitäisi maksaa n. 200 km kyydistä?

Vierailija
04.11.2012 |

Jos menee kaverin tai tutun kyydissä, joka olisi muutenkin menossa tuon matkan, eli ei lähde erikseen viemään kuitenkaan, vaan sattumalta pääsisi vain siinä samalla kyydillä sopivasti kulkemaan.

Niin kuinka paljon maksaisit kyydistä, kun kaveri/tuttava ei kuitenkaan pyydä mitään? Paljon olisi sopiva tarjota?

Onko sopiva raha eri aikuisella työssä käyvällä ja nuorella opiskelijalla?

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis veloitatte kaverilta rahaa vaikka teillä on sama matka? Rahaan perustuva kaverisuhde? Perustelkaas jotenkin että minkä verran ne kulut nousee jos kaveri istuu kyydissä vs jos ajaa yksin? Jos ja kun jokatapauksessa ajaa sen matkan niin mitä lisäkulua tuosta tulee?? Meilläpäin ei kavereita myydä eikä osteta.

Oletko varma?

Itse olen kuskannut ilmaiseksi erästä henkilöä lukemattomia kertoja. Hänet piti aina hakea ja viedä kotiin, ja aina muisti muistuttaa, että "samoilla bensoillahan tässä ajellaan", kun tunki aina mukaan.

Välillä hänellä oli auto käytössä, ja kerran hän halusi kutsua mukaan samaan kyytiin matkalle tutun hautajaisiin. Kehtasi vieläpä vaatia maksamaan oma osa kuluista, vaati 40€ 40 kilometrin matkasta, ja itse täytyi hänen luokse mennä omalla kyydillä, ja ei puhettakaan että olisi vienyt kotiin. Kukkalaitekin piti minun ostaa, ja ainoa joka ei maksanut siitä oli tämä samainen henkilö. Hhän oli kuulemma maksanut sen tarjoamalla autokyydin. 

Vierailija
82/96 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua tympii nuo "maksan puolet bensoista" kerjääjät.

Autolla ajaminen maksaa aikuisten oikeesti puoli €uroa kilometriltä, eli maksa 50€, jos et aio siipeillä.

Ja se maksaa tasan yhtä paljon "opiskelijalta".

Jos luennoit lisäksi matkan aikana auton tarpeettomuudesta, niin 100 € on sopiva maksu.

No en tiedä millä sinä ajat mutta itselläni menee 120km matkaan 20 euroa ja autoni on 2,5l bensasyöppö. Joten 50 kuulostaa todella ylimitoitetulta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autolla ajaminen maksaa aikuisten oikeesti puoli €uroa kilometriltä, eli maksa 50€, jos et aio siipeillä.

Jos luennoit lisäksi matkan aikana auton tarpeettomuudesta, niin 100 € on sopiva maksu.

No en tiedä millä sinä ajat mutta itselläni menee 120km matkaan 20 euroa ja autoni on 2,5l bensasyöppö. Joten 50 kuulostaa todella ylimitoitetulta. 

🤦🏼 Jos sinulla oikeasti on auto, jonka kulut maksat oikeasti itse, niin sinun pitäisi ymmärtää että auton käytöstä on paljon muutakin kuluja kuin bensat. Tätä varten esim. työajosta maksettava kilometrikorvaus on suurempi kuin pelkkä polttoainekulu. Tänä vuonna kyseinen korvaus on 57 senttiä/km, eli sadan kilometrin matka maksaa 57 €. Jos kyydin tarjoaja on itse ajamassa saman reitin joka tapauksessa, niin maksa silloin suurin piirtein puolet tästä. 25 senttiä/km on varsin asiallinen korvaus.

Vierailija
84/96 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te maksaisitte koko kustannuksen, siis bensan kustannuksen? Oikea olisi maksaa puolet. Korkeintaan 12 e maksaisin.

Kuules, auton kustannukset ovat muutakin kuin bensiini (joku edellä mainitsikin 0,53 e/km), ikävänä ihmisenä muistutan myös siitä, että hänellä on nyt kuskikin, palkkaapas erillinen ajuri, tulee hintoihin. 

Vierailija
85/96 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aloitus on vuodelta 2012. On aika paljon bensan hinnat muuttuneet siinä ajassa, joten varmaan turha vastailla noille vuoden 2012 kommentoijille tämän tai viime vuoden kustannustasosta käsin. 

Vierailija
86/96 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis veloitatte kaverilta rahaa vaikka teillä on sama matka? Rahaan perustuva kaverisuhde? Perustelkaas jotenkin että minkä verran ne kulut nousee jos kaveri istuu kyydissä vs jos ajaa yksin? Jos ja kun jokatapauksessa ajaa sen matkan niin mitä lisäkulua tuosta tulee?? Meilläpäin ei kavereita myydä eikä osteta.

Teilläpäinkö kaverit liitelevät muiden siivellä koska kaveruus? Elämän varrella minun hyvissä kavereissa on jostain kumman syystä pysyneet vain ne, jotka eivät lokkeile eli puolin ja toisin osallistutaan kuluihin tilanteen mukaisesti.

Vierailija
87/96 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aloitus on vuodelta 2012. On aika paljon bensan hinnat muuttuneet siinä ajassa, joten varmaan turha vastailla noille vuoden 2012 kommentoijille tämän tai viime vuoden kustannustasosta käsin. 

Tämä on keskustelua, Einstein. Keskustelussa ei välttämättä aina vain vastata alkuperäisen keskustelun aloittajalle, vaan keskustellaan aloituksen aiheesta ja sen liepeiltä. Etkö millään muulla asialla ole päässyt elämässäsi tänään pätemään?

Vierailija
88/96 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aloitus on vuodelta 2012. On aika paljon bensan hinnat muuttuneet siinä ajassa

Polttoaine on itse asiassa tällä hetkellä aikalailla saman hintaista kuin vuonna 2012.

Vierailija
89/96 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä nyt talvella on kulunut lyhyellä matkalla bensaa 16l/100km, eli yli 30€/100km. Ja autona on pienikulutuksinen 1,2 litran bensaturbo. Yllättävän paljon kulutus on kiinni, olosuhteista ja matkoista, kesällä pitkässä matka-ajossa on päässyt n. 5l/100km, ainakin ajotietokoneen mukaan. Kumpaakaan lukemaa en ole tarkistanut laskenämalla, mutta tuskin antaa liian pieniä lukemia ainakaan.

Vierailija
90/96 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille naisille on vaikea ymmärtää autoilun kulujen jakamista, koska ymmärrys itse autosta rajoittuu siihen että siitä kuuluu jännää hurinaa ja sillä pääsee paikasta A paikkaan B ja ikkunoissa vilisee maisemia liikuttaessa.

Vierailija
91/96 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä nyt talvella on kulunut lyhyellä matkalla bensaa 16l/100km, eli yli 30€/100km. Ja autona on pienikulutuksinen 1,2 litran bensaturbo. Yllättävän paljon kulutus on kiinni, olosuhteista ja matkoista, kesällä pitkässä matka-ajossa on päässyt n. 5l/100km, ainakin ajotietokoneen mukaan. Kumpaakaan lukemaa en ole tarkistanut laskenämalla

Näköjään tuli paljon kirjoitusvirheitä, mutta korjataan tuo väärä sana edes, ei siis liian SUURIA lukemia ainakaan.

Vierailija
92/96 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on keskustelua, Einstein. Keskustelussa ei välttämättä aina vain vastata alkuperäisen keskustelun aloittajalle, vaan keskustellaan aloituksen aiheesta ja sen liepeiltä. Etkö millään muulla asialla ole päässyt elämässäsi tänään pätemään?

Ihan saa mun puolesta keskustella kenen kanssa haluaa ja mistä haluaa, ei hetkauta itseäni puoleen tai toiseen, mutta ehkä kuitenkin turha odottaa vastausta kommentoijilta vuodelta 2012. Täälläkin sivulla on useita kommentteja, joissa on lainattu ja vastataan ihmisille menneisyydestä. Mutta jatkakaa toki.

Vierailija
93/96 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤦🏼 Jos sinulla oikeasti on auto, jonka kulut maksat oikeasti itse, niin sinun pitäisi ymmärtää että auton käytöstä on paljon muutakin kuluja kuin bensat. Tätä varten esim. työajosta maksettava kilometrikorvaus on suurempi kuin pelkkä polttoainekulu. Tänä vuonna kyseinen korvaus on 57 senttiä/km, eli sadan kilometrin matka maksaa 5

Laitat siis ystäväsi maksamaan autosi muut kulut myös vaikka kyse on yhdestä matkasta minne olisit muutoinkin menossa? Ymmärtäisin jos kuskaaminen olisi jatkuvaa tai jos itse en olisi kys. kohteeseen menossa, mutta aloittajan tapauksessa puolet bensoista on mielestäni hyvä korvaus.

Opiskelija aikoinani olimme opiskelukaverini kanssa lähdössä samoille kotikulmille (n500km/suunta) ja hän oli tuollainen että ehdotti minulle että maksaisin kilometrikorvauksen mukaan. En tähän suostunut vaan menin bussilla. Hän sitten yksin körötteli autollaan tuon matkan ja maksoi yksin bensat, kun joululoma oli lopuillaan laittoi viestin että pääsen takaisin kyydillä jos maksan puolet bensasta (ilmeisesti ei ollutkaan niin halpaa ja kivaa ajella yksin) vastasin vain että ehdin jo ostamaan bussilipun. Aina ei kannata rahastaa kavereilla. 

Vierailija
94/96 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tankkasin illalla ja meni reilu 60€ ja sillä auton mukaan ajaa noin 650 km. 

Jos vielä lähtee kuskiksi ajamaan toisen 200 km päähän ja sitten takaisin, niin kyllä olisi reilua maksaa myös ajasta ja auton käytöstä. Vähintään 50€ ja kunnon lounas+ pullakahvit. Koko päivähän tuossa.menis ajellessa.

Vierailija
95/96 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme pihejä jänkkääjiä tässä ketjussa kun ei voi maksaa edes puolia todellisista kuluista. Taas kerran vahvistuu se, ettei edes kannata ottaa ketään kyytiin tuhnuttelemaan pieruja apukuskin penkkiin vaan ajella mieluummin yksin.

Vierailija
96/96 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan saa mun puolesta keskustella kenen kanssa haluaa ja mistä haluaa, ei hetkauta itseäni puoleen tai toiseen, mutta ehkä kuitenkin turha odottaa vastausta kommentoijilta vuodelta 2012. Täälläkin sivulla on useita kommentteja, joissa on lainattu ja vastataan ihmisille menneisyydestä. Mutta jatkakaa toki.

Miksi sitten jänkkäät? Oletko sitä ihmistyyppiä jonka on aina pakko saada viimeinen sana kaikessa? Ei kukaan kaipaa sinun hyväksyntääsi tai lupaasi täällä keskusteluun. Tee vaikka ikioma ketju missä voit märistä ja urputtaa keskenäsi vanhoihin ketjuihin vastaamisesta.