Miksi on niin VÄÄRIN olla KOTIÄITI?
esim viisi vuotta tai kun lapset menee kouluun?
miksi se on niin väärin, miksi???
Kommentit (173)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 21:51"]
minä oon kotiäiti ja jos joku pitää et se o väärin, ni siitä vaan, se on niiden mielipide. minäpä nautin tästä, olen aiemmin töitä tehny ja tää käy mulle ja aikaa on vielä lähtee töihi myöhemminki
[/quote]
Tässä kiteytyy hienosti kotiäitien sielunmaisema, koulutus- ja älykkyystaso.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2012 klo 14:11"]
oon ollut 13v kotiäiti. Saan vain lapsilisät tällä hetkellä eli en ole yhteiskunnan elättinä, vain ja ainoastaan mieheni, joka tähän mieluusti suostuu, koska saa luoda omaa uraansa rauhassa.
En siis ymmärrä miksi tämä moniakin ihmisiä ärsyttää..
[/quote]
Mikä sun oma koulutuksesi on? Kyllä voi vähän veronmaksajaa ärsyttää jos on ensin vaikka puolella miljoonalla koulutettu lääkäriksi ja sitten jäädään himaan makaamaan. Tää kotiäidin ura on sellaine joka olisi kyllä tosi hyvä tietää jo 15 vuotiaana, niin tulisi halvemmaksi kaikille. Ja sitten kun se sun uramiehesi jättää sut sen 25v nuoremman sihteerikön takia, taas veronmaksajat pääse osallistumaan talkoisiin vaikka sun kansaeläkkeen (+lisäosan) muodossa, johon sä et ole laittanut rikkaa itse ristiin. Tai sun vanhuusajan palveluihin, nekin maksaa sulle joku muu selkänahastaan.
Koska KALLIS hyvinvointiyhteiskuntamme kaatuisi omaan mahdottomuuteen jos kaikki naiset jäisivät syöttiläiksi kotiin. Hyvinvointiyhteiskunnan elläpito edellyttää naisilta muutakin kuin tukirahojen ja palveluiden kuluttamista. Nainen joka vieroksuu työtä ja jää sen vuoksi kotiäidiksi on samanlainen loinen kuin juoppo työnvieroksuja. Ei tuottava, ala-arvoinen yhteikunnan jäsen. Näin se vaan on.
Jokainen joka kouluttaa itsensä kalliiksi veromarkoilla ja sitten alkaa tuottamattomaksi omasta tahdostaan on LOINEN. Sitä ei pidä yhteiskunnan taloudellisesti tukea. Entäs jos ensin olet nk. "kotiäiti" ja kuitenkin lapsistasi kasvaa yhteiskunnalle kalliita, pilalle hemmoteltuja pikku paskiaisia? Oletko niin varma siitä, että juuri kotiäitiys edistää perheen ja yhteiskunnan hyvinvointia ja eheyttä? Veikkaan, että erittäin suuri osa avioeroista tapahtuu juuri nk. kotiäititalouksissa. Kunnon työuran tehneillä eroaminen vähäisempää?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 11:03"]
Itse olen kotiäti/kotirouva ilman yhteiskunnan tukia (muita kuin lapsilisät). Oma talouteni on turvattu siltä varalta, jos eroaisimme mieheni kanssa jostain syystä. Tulevaisuuden työllistyminen ei huoleta, sillä on perheyritys johon mennä ainakin alkuun.
Huomaan, että monia työssä käyviä uraäiti-ystäviäni minun kotona oloni ärsyttää ja saan pitkiä katseita ja ikäviä piikkejä yhteisissä illanvietoissa. Tuntuu tosiaan joskus siltä, että se on henkilökohtainen loukkaus koko yhteiskuntaa kohtaan, että "haaskaan" elämäni näin.
Live and let live, oikeesti??!
Tai sitten kärkkäänä tulkitset katseet ja ilmeet ja äänensävyt omien traumojesi mukaan. En usko, että kukaan on sinulle suoraan sanonut mitään kotiäitiydestäsi, et ainakaan laittanut mitään esimerkkejä. Olet vain itse herkkänä ja ehkä epävarma valinnastasi ja koet tarvetta puolustella sitä. Niinpä tulkitset ihmisten sanomiset ja ilmeet ihan oman pään mukaan eikä niillä ole varmaan mitään todellisuuspohjaa.
[/quote]
olen ollut kohta 14 vuotts kotiäitinä. En saa muuta ku lapsilisät, mies elättää. Itsekin ihmetteln tätä, että miksi tämä niin häiritsee muita? En mieluusti sano uusille tuttavuuksille olevani kotiäiti. En palvele miestäni, mieskin tekee kotitöitä - toki vähemmän kuin minä, hoitaa lapsia, käy kaupassa, pesee pyykkiä, laittaa ruokaa ym.
Minulla on myös aikaa ilman lapsia, pienimmän kerhopäivinä ihan päiväsaikaan ja iltaisin kun mies on kotona. Voin käydä harrastamassa ym.
Se mistä tässä tingitään niin etelänmatkoista, omakotitalosta ym. Eli aikaa mulla on mutta ei niinkään rahaa ihan kaikkeen. Peruselämää eletään.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä kotiäitiyttä: äitini vei minut tarhaan, jotta oppisin tulemaan toimeen ikätovereitteni kanssa ja kunnioittamaan heitä. En ole myöskään ymmärtänyt tuntemiani kotiäitejä, jotka valittavat koko ajan, että kotiäitiys on todella RANKKAA että huhhuh. Hei haloo, millaista on niitten perheiden elämä, jossa äiti ja isi käyvät töissä tienatakseen leipää perheelleen ja pyörittävät samalla perhearkea.
Muuten minua ei kotiäitiys haittaisi, mutta itse nuorena naisena teen määräaikaista työtä määräaikaisuuden perään. Syyksi tähän on (ei suoraan) ilmoitettu se, että teen kuitenkin kohta lapsen jos toisenkin ja jään niiden kanssa sitten vähintään kolmeksi vuodeksi kotiin... Minua ei siis kannata vakinaistaa, koska "kaikki" suomalaiset naiset jäävät pitkäksi aikaa kotiin lasten kanssa ja sitten täytyy taas etsiä sijaista. Vakituiset paikat menevät sitten nuorille miehille...
[quote author="Vierailija" time="13.11.2012 klo 14:28"]
Muuten en ymmärrä sitä sen enempää kuin tapatyöttömiäkään.
[/quote]
En ihan käsitä miksi verrataan työtöntä ja kotiäitiä. Lasten hoito on maailman tärkein työ.
Nostetaanko tähän keskusteluun armeijan toivottavasti jo lopetettu käytäntö - miehet jäivät vähän yli 40v eläkkeelle... Melkoisia luusereita, jotka vain söivät ja pulskistuivat... Ja työura - huutamista nuoremmilleen? Ei tsiisus... Siihen verrattuna jokainen kotiäiti tekee aika lailla arvokkaampaa työtä, vaikkei mitään muuta koskaan enää elämässään tekisi.
Mielestäni jokaisen oma asia. Ainoa, mihin haluaisin muutoksen on se, että kotona oleva nainen ei saisi enää varata työpaikkaansa esim vuotta pidempään. Ei ole reilua sijaista kohtaan, että hän ei pääse vakituisen paikan eduille vain, koska joku "istuu" sen työpaikan päällä. Nythän sijainen saa kenkää, kun vaikka 3-10 vuoden päästä töihin palaava kärryiltä totaalisesti pudonnut äityli palaa duunipaikalle.
Onhan työ sydän vähän kallellaan bloggari ollut kotiäiti jo pitkään vaikka onkin ammatiltaan sairaanhoitaja.
Se ei ole välttämättä hyvä saattaa ammattitaito unohtua.
Päiväkotilapsi maksaa 750 €/kk: ”Kotiäiti säästää Suomen rahoja” https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/55287-paivakotilapsi-maksaa-750-eukk-k…
Vierailija kirjoitti:
Näin lapsettomana naisena olen aina miettinyt sitä että eikö kotiäitejä huolestuta lainkaan eläkkeen karttuminen (tai oikeastaan karttumattomuus) ja mitä sitten käy jos mies jättää eikä kahta eläkettä tosiaan olekaan käytössä?
Äidilleni kävi muutama vuosi sitten juurikin näin. Avioero tuli ja nyt juuri eläkkeelle päässyt äitini kituuttaa pienellä eläkkeellä koska teki kotiäitiyden jälkeen todella pienipalkkaista työtä...
Ei eläkettä ajattele nuorena. Eikä varsinkaan nyt, kun eläkeikä on karannut käsistä. Mutta olet oikeassa, syöhän ne kotiäitivuodet siitä eläkkeestä paljon. Näin itsellänikin käy.
Arvostan kotiäitejä valtavasti! Oma äitini oli kotiäitinä ja nykyään käy töissä, kun itse olen aikuinen. Oli aivan ihanaa, kun oli äiti kotona vastassa koulusta tullessa. Isälläni oli hyväpalkkainen työ rakennusalalla ja käytiin ulkomailla kerran vuodessa ja pärjättiin varsin hyvin arkielämässä muutenkin. Mistään ei ollut ikinä puutetta, en ainakaan muista mitään sellaista.
Nykyään mietitään aivan liikaa eläkettä jne... kuka meistä tietää eletäänkö edes eläkeikään asti?
Kaikki tsempit teille kotiäideille, teette hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että äiti on kotona sen 3v, mutta sen että ollaan kotona 7v tai enemmän on jo laiskuuden multihuipentuma!! Itse olen äiti pienelle vauvalle,mut ei tulis mieleenkään että jäisin kotiin 7 vuodeksi kattomaan kun oma mieheni tekee niska limassa töitä ja mä vaan oon kotona! Ei oo reilua! Ja lapsenkin on hyvä päästä sosiaaliseen elämään äidin helmoista!!!
Jos pitää kärjistää niin onko se laiskuutta että tekee vain yhden lapsen? Kyllä kolmen lapsen äiti voi ihan hyvin olla 7 vuotta kotiäitinä. Jos lapset olisi saat parin vuoden välein niin kuopus olisi 3 v kun päivähoito alkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisesti, koska se on vastuutonta lapsia kohtaan. Vanhemmille lapsille ei pidä antaa käsitystä että kotona loisiminen puolison tai yhteiskunnan varoilla olisi jotenkin normaalia ja ok. Lisäksi äiti syrjäytyy työelämästä pitkällä poissaololla ja avioerotilanteessa lapset usein jäävät köyhyyteen työttömän yh-äidin hoivaan. Vastuu on ensisijaisesti pidempään ns. kotiäitiyttä harkutsevan henkilön, mutta ensisijaiset kärsivät ovat lapset (ja edelleen heidän lapset ja yhteiskunta) - sen vuoksi yhteiskunnan tulee painostaa äitejä lasten ja veronmaksajien kannalta parempiin ratkaisuihin ja isiä ottamaan avioerotilanteita silmälläpitäen suurempaa vastuuta lapsista.
Äiti ei syrjäydy työelämästä läheskään kaikilla aloilla. Esim. lääkärit, sairaanhoitajat, lähihoitajat, luokanopettajat ja laitoshuoltajat saa aina töitä.
Mitä se sulle kuuluu jos mies elättää perheensä? Ihmeellistä muiden kyttäämistä.
Tunnen vain yhden kotiäidin (henkilö joka ei nosta kotihoidontukea) ja hänkin on sellainen vain olosuhteiden pakottamana. Monta erityistarpeista lasta tarkoittaa terapia tai lääkärikäyntejä päivittäin. Onneksi nykyään saa omaishoidontukea ettei niin tiukka talous ole perheellä.
Kotihoidontukea saavat taas saavat hyvällä omalla tunnolla olla kotona. Päivähoitopaikka maksaa yhteiskunnalle yli 1000€ vaikka vanhemmat maksaisivatkin täydet maksut. Vain täysin ignorantti ihminen perustelee että kotihoidontuen nostaminen olisi loisimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisesti, koska se on vastuutonta lapsia kohtaan. Vanhemmille lapsille ei pidä antaa käsitystä että kotona loisiminen puolison tai yhteiskunnan varoilla olisi jotenkin normaalia ja ok. Lisäksi äiti syrjäytyy työelämästä pitkällä poissaololla ja avioerotilanteessa lapset usein jäävät köyhyyteen työttömän yh-äidin hoivaan. Vastuu on ensisijaisesti pidempään ns. kotiäitiyttä harkutsevan henkilön, mutta ensisijaiset kärsivät ovat lapset (ja edelleen heidän lapset ja yhteiskunta) - sen vuoksi yhteiskunnan tulee painostaa äitejä lasten ja veronmaksajien kannalta parempiin ratkaisuihin ja isiä ottamaan avioerotilanteita silmälläpitäen suurempaa vastuuta lapsista.
Äiti ei syrjäydy työelämästä läheskään kaikilla aloilla. Esim. lääkärit, sairaanhoitajat, lähihoitajat, luokanopettajat ja laitoshuoltajat saa aina töitä.
Mitä se sulle kuuluu jos mies elättää perheensä? Ihmeellistä muiden kyttäämistä.
Tunnen vain yhden kotiäidin (henkilö joka ei nosta kotihoidontukea) ja hänkin on sellainen vain olosuhteiden pakottamana. Monta erityistarpeista lasta tarkoittaa terapia tai lääkärikäyntejä päivittäin. Onneksi nykyään saa omaishoidontukea ettei niin tiukka talous ole perheellä.
Kotihoidontukea saavat taas saavat hyvällä omalla tunnolla olla kotona. Päivähoitopaikka maksaa yhteiskunnalle yli 1000€ vaikka vanhemmat maksaisivatkin täydet maksut. Vain täysin ignorantti ihminen perustelee että kotihoidontuen nostaminen olisi loisimista.
Kotona oleminen ei myöskään välttämättä ole sama kuin olla vailla tuloja. Vaikka kotihoidon tuki on pieni, lääkäriperheellä voi hyvin olla esim. pääomatuloja, joiden turvin voi panostaa ihan omaankin perheeseen.
Kyllä lapset menee uran luomisen edelle! Se on hetki vain, kun ovat pieniä ja siitä täytyy nauttia.
Oma äitini oli viiden lapsen kanssa kotiäitinä ja arvostan hänen valintaansa. Työelämään paluu ei ollut helppoa, mutta ei mahdotonta. Itse en ajatellut olla yhtä kauan pois työelämästä, sillä rakastan työtäni. Raskaus ja synnytys jää kuitenkin pakosti minulle, eikä miehelleni. :D Lisäksi haluan imettää pitkään ja ajattelin olla raskauksien välin myös kotona, sillä muutaman kuukauden työssäkäynti ja heti uudestaan äitiyslomalle jääminen tuntuu hölmöltä, kun kotona on alle kolmevuotias. Naiseus ja synnyttämisen mahdollisuus ovat ihania asioita, joilla on itseisarvoa samoin kuin vanhemmuudella. Tätä ei voi mitata rahassa.
Tasa-arvoa on se, että jokaisella on mahdollisuus valita perheelleen paras vaihtoehto. Kotiäitiys ei automaattisesti tee hyvää äitiä eikä nopea töihin paluu kunnon veronmaksajaa.
Kun päivähoidosta ja koulusta jatkuvasti leikataan ja ryhmäkoot kasvavat sekä lasten ja nuorten pahoinvointi kasvaa, kotoa lähtevä lapsen perusturvallisuus on elintärkeä. Miettikää missä jamassa lama-ajan lapset nyt ovat ja sen kustannuksia yhteiskunnalle?
Haluamme pitää kaikki lapsemme kotona kolmivuotiaiksi, jos se vain on taloudellisesti mahdollista. Ratkaisun siitä kumpi jää kotiin tehdään silloisen työtilanteen mukaan. Maksamme korkeaa veroa Suomessa sen takia, että voimme näin tehdä tukien avulla. Otamme kaikki tuet, mitkä meille lain mukaan kuuluu, eikä siitä tarvitse kokea huonoa omaa tuntoa.
Huom! Tämä on meidän valintamme ja työssä käyvillä äideillä on yhtäläinen oikeus saada lapsilleen hyvää hoitoa ja vanhemmuudelleen arvostusta.