Miksi on niin VÄÄRIN olla KOTIÄITI?
esim viisi vuotta tai kun lapset menee kouluun?
miksi se on niin väärin, miksi???
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Kotiäideissä ärsyttää se, että he heikentävät kaikkien naisten asemaa. Töissäkäyvät äidit antavat lapsilleen kuvan perheestä jossa vanhemmat ovat tasavertaisia kumppaneita jotka yhdessä toimivat perheen hyväksi. Heidän perheissään lapset oppivat että miehet ja naiset ovat yhtä hyviä ja arvokkaita, ja että kaikilla kuuluu olla samat mahdollisuudet elämässä sukupuolesta riippumatta.
Kotiäidit taas pitävät yllä vahingollista käsitystä siitä, että nainen olisi muka huonompi kuin mies ja että naisen tehtävä olisi palvella miestä. Kotiäitien perheessä vanhemmat eivät ole tasavertaisia kumppaneita, vaan äiti on taloudellisesti samassa asemassa kuin lapset (riippuvainen miehestä).
HAHAH; ja höpönlöpöä koko tekstisi, minä en ainakaan ole miestäni palvellut lastemme hoitamisen ohella aikoinaan, vaan päinvastoin mieheni palvelee vielä tänä päivänäkin tasa-puolisesti niin minua kuin minä häntä. Lapsemme hoidimme ihan jakaen hoivavastuumme, vaikka mieheni ja lastemme isä kävi töissä ja käy vieläkin tienaten juurikin niitä verorahoja lapsettomien akkojen tukemiseen, että saavat opintotukea jne. sinkkuillen ja asuntotukiaisia sekä työttömät lapsettomat, ja eronneet yh.akat lapsilleen kaikenmaailman toimeentulotuet, jos eivät itse pysty elämättämään sillä palkallaan/työttömyyskorvauksillaan lapsiaan yksin, ja ex.puoliso ja lasten isä ei maksa elareita, niin silloin tarvitaan sitä kunnollista perheenisää ja hänen työn palkastaan pidetettyjä veroja kaikkeen edellä mainitsemiini kohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka kouluttaa itsensä kalliiksi veromarkoilla ja sitten alkaa tuottamattomaksi omasta tahdostaan on LOINEN. Sitä ei pidä yhteiskunnan taloudellisesti tukea. Entäs jos ensin olet nk. "kotiäiti" ja kuitenkin lapsistasi kasvaa yhteiskunnalle kalliita, pilalle hemmoteltuja pikku paskiaisia? Oletko niin varma siitä, että juuri kotiäitiys edistää perheen ja yhteiskunnan hyvinvointia ja eheyttä? Veikkaan, että erittäin suuri osa avioeroista tapahtuu juuri nk. kotiäititalouksissa. Kunnon työuran tehneillä eroaminen vähäisempää?
En mä ainakaan ole vieläkään eronnut miehestäni ja yhteisten lastemme isästä, vaikka pääasiallisesti kotiäitinä ja työttömänä ilman työttömyyskorvauksia lapset jo saatu kasvatettua ja elätettyä aikuisikäisiksi aikoja sitten. Toki olen ollut pätkätöissä veroja maksellen,ennen lastemme synnyttämistäni ja vielä äitiyslomien ja kotihoitotukikausien jälkeenkin. Ja lastemme isä maksaa vieläkin kalliisti veroja yhteiskunnalle yksityissektorilla palkkansa saavana ; ja sen verran veroja, että kattaa jonkun pikkupalkkaisen kahden työssä käyvän vanhemman yhteisen veron määrän, jotka kiikuttavat alle kouluikäiset lapsensa jo heti äitiyslomakauden jälkeen kunnalliseen verosyöppö perhepäivähoitoalan työntekijälle, jolla yhteensa saattaa olla kuusikin miltei samanikäistä muuta kakaraa helmoissaan aamusta iltaan saakka kiljumassa huomioimista.
Omituisia/ärsyttäviä kotiäiti-asioita ulkopuolisen mielestä:
- Monet ei ajattele raha-asioita tarpeeksi pitkälle ja varautuen
- Omituista kuinka joku jaksaa pyörittää elämäänsä pikkulasten ympärillä 24/7/vuosia, miten siinä ei tylsisty?
- Vakituisen työpaikan varaaminen. Joku voi olla vaikka kuusi vuotta putkeen vuorotellen äitiys- ja hoitovapaalla ja samalla työnantaja ketjuttaa jonkun sijaisuutta
Vierailija kirjoitti:
oon ollut 13v kotiäiti. Saan vain lapsilisät tällä hetkellä eli en ole yhteiskunnan elättinä, vain ja ainoastaan mieheni, joka tähän mieluusti suostuu, koska saa luoda omaa uraansa rauhassa.
En siis ymmärrä miksi tämä moniakin ihmisiä ärsyttää..
Ei kannata tosiaankaan välittää jostain oletetusta "yleisestä mielipiteestä", vaan paras tehdä niin kuin sydän sanoo. Sitten kun lapset ovat isoja, he varmaan muistelevat kivoja lapsuusaikoja, kun saivat kasvaa turvallisesti kotona, saivat äidiltä huomiota ja voivat nukkua aamulla tarpeekseen.
Teen 10-15h viikossa töitä ja olen taaperon kanssa kotona. Mieheni suku vain aukoo päätä, kun en laita lasta päiväkotiin ja mene itse kokopäiväisesti töihin.
En tiedä mikä siinä niin hangertaa. Mies tienaa hyvin.
Naista syyllistetään, olkoon perheen ja naisen ratkaisu mikä tahansa. Kotiäideille paljon tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.11.2012 klo 15:46"]
Mutta kun niissä on niin kovin paljon sellaisia alemmuuskompleksisia jotka toitottavat kaikkialla kuinka erinomaisia ovat. Eli semmoinen jatkuva jauhanta omasta ja oman elintavan erinomaisuudesta on tosi rasittavaa. Työssäkäyvistä löytyy paljon enemmän näitä 'live & let live'
kotiäitejä ei arvosta kukaan, tuskin kotiäidit enää itsekään. Haluaisivat kasvattaa lapset itse ja olla läsnä, mutta joka suunnasta saa kuulla miten vastuuttomia ovat. Minusta ne, jotka ovat kotona, saavat olla ja ne jotka eivät ole, eivät ole. Ihan sama, kunhan koko perhe voi hyvin. Ja itse olen tällä hetkellä hoitamassa lapsia kotona. Nykypäivänä raha on arvostusta, maksetaanko äideille uusien veromaksajien kasvatuksesta? Ja miksi kotiäitiä ei voisi huolia töihin vaikka viiden vuoden kotona olon jälkeen? Kyllä ihminen taas pääsee asioista jyvälle. Harva työpaikka, on sellainen, mistä kehityksestä tippuisi täydellisesti, kaiken voi oppia tarvittaessa uudelleen ja lisää päälle. Pieni tauko voi jopa lisätä aivojen kykyä oppia asioita, kun aivot on saaneet levätä (mun oma teoria). Pelkkää sovinistien levittämää höpötystä sellainen aivojen surkastuminen hiekkalaatikon reunalla teoria. Haluavat vaan pitää naiset hellan ja nyrkin välissä tai sitten lapsettomina pienipalkkaisina työorjina. Tiesittehän senkin, että nainen saa huonompaa palkkaa samasta työstä, koska on tyhmempi, eikä voi oppia samoja asioita niin hyvin.
Aivot ei väsy. Vaan aivot surkastuu jos niitä ei käytä. Aivot pitävät siitä että niitä käytetään ihan samoin kuin lihakset.
Kotiäitiydestä ei pidä maksaa mitään. Ei se ole työtä.
Kyllä monestakin asiasta tippuu jos sitä ei tee. Yrityksillä ei ole kapasiteettejä eikä velvollisuuttaa ruveta opettamaan jotain tekemään työtään.
Kotiäitejä ei oteta töihin koska heidän ammattitaitonsa on vanhentunut, mutta vierlä suurempi syy on että ne eivät enää kykene oikeaan työhön. Töissä pitää tehdä työtä koko ajan vähintään 8 tuntia päivässä. Siksi pitkän työttömyyden jälkeen on vaikea mennä töihin. Koska helppouteen ja laiskotteluun tottuu. Ei myöskään tarvitse nousta aikaisin töihin ja matkustaa pitkää matkaa töihin. Lapset näkee vasta illalla. Pitää mennä aikaisin nukkumaan koska pitää herätä töihin. Täysin erillaista kuin kotona oleminen
Montako lasta olet synnyttänyt itse? Montako lasta olet kasvattanut ja hoitanut ihan itse? Jos tekee lapsia, ja lähtee töihin heti äitiysloman jälkeen tai jo ennen äitiysloman päättymistä, en pidä sellaista äitiä normaalina naisena. Tietysti joissakin tilanteissa naisen on pakko lähteä töihin heti kohta äitiyslomansa jlk., jos ja on yh., mutta ei aina siinäkään tapauksessa. Olen eri mieltä aivojen surkastumisesta vrt. lapseton pitkään työttömänä loikoillut nainen aivoineen kuin nainen, joka on esim. työttömyystilanteensa takia pakotettu olemaan pienten lastensa kanssa kotona, jossa on kuitenkin lasten myötä enemmän kotihommia kuin sillä lapsettomalla sinkkutyöttömällä, jolla ei ole mitään virikkeitä edes lastensa myötä kotonaan. Toisaalta hyvin monella matalapalkkaisella työalalla on naisella niin yksitoikkoista työtä, ettei tosikaan, josta saattaa ennemminkin ne aivot surkastua kuin kotona omia lapsiaan ja kotiaan hoidellen ja kunnossa pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Kotiäideissä ärsyttää se, että he heikentävät kaikkien naisten asemaa. Töissäkäyvät äidit antavat lapsilleen kuvan perheestä jossa vanhemmat ovat tasavertaisia kumppaneita jotka yhdessä toimivat perheen hyväksi. Heidän perheissään lapset oppivat että miehet ja naiset ovat yhtä hyviä ja arvokkaita, ja että kaikilla kuuluu olla samat mahdollisuudet elämässä sukupuolesta riippumatta.
Kotiäidit taas pitävät yllä vahingollista käsitystä siitä, että nainen olisi muka huonompi kuin mies ja että naisen tehtävä olisi palvella miestä. Kotiäitien perheessä vanhemmat eivät ole tasavertaisia kumppaneita, vaan äiti on taloudellisesti samassa asemassa kuin lapset (riippuvainen miehestä).
HUOM!! Unohdit ne lapset täysin. Ei ole kyse rahasta!!
Ja eikös se työssäkäyvien pariskuntien tilit yleensä yhteisiä. Ja mies tienaa koulutuksen vuoksi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
tehdä muutakin kuin olla miehen jatke ja kotiorja. Vihdoin kun naisella on mahdollisuus tehdä ihan mitä vaan, niin sitten jäädään himaan palvelemaan lapsia ja miestä.
Suomalaiselle naisellehan tasa-arvo on sitä, että kiikutetaan aamuvarhaisella taaperot ja vauvat päiväkotiin ja itse mennään nälkäpalkalla töihin, että selvittäisiin julmetuista asuntolainoista. Varmaan hienoa asua siellä tasa-arvon Suomessa ;))
t. ulkosuomalainen
Tähän lisäksi hoidetaan pääasiassa silti se koti ja lapset + maksetaan puolet kaikesta puolet pienemmällä palkalla kuin miehellä on, ettei vaan kenenkään siivellä eletä..
Vierailija kirjoitti:
äiti minäkin kirjoitti:
Jokainen perhe päättää, millainen lastenhoitojärjestely sopii parhaiten juuri heille. Ei ole hyvää tai huonoa valintaa. Tilanteet ja valmiudet ovat erilaisia. On surullista lukea mollaavia ja yksisilmäisiä kommentteja toisten valinnoista. Jos ajatuksena on, että kotihoitoa ei pidä yhteiskunnallisesti tukea, tarkoittaa se tasa- arvon nimissä sitä, että myöskään eläkkeitä ei pidä maksaa ( omalla työllä hankittua eläkettä kertyy vain noin 1/5 ja loput maksaa valtio , Teemu Muhonen: eläkepommi), opiskelijoiden ei kuulu saada opintotukea jne.
On olemassa huonoja valintoja, esim. sellaiset valinnat jotka romahduttavat toisen puolison talouden mutta edistävät toisen uraa.
Minä ainakin olen päässyt nauttimaan mieheni uran luomisen tuloksista täysin mitoin. Tulevaa eläkeikääni en edes mieti, sillä saatan kuolla ennen sitä ja miehenikin saattaa kuolla, mutta yleensäkin tässä ihmisen elämässä kannattaa keskittyä ihan vaan päiväänsä kerrallaan, eikä miettiä liikaa tulevia eläkesaamisiaan, joita et saata nähdä ikinä, koska niin moni on minunkin läheisiäni lähtenyt ikuiseen uneen, ja kerätyt työnsä eläkekertymät ovat jäänneet asianomaiselta saamatta, ja nehän sitten menevätkin jonkun toisen taskuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.11.2012 klo 15:46"]
Mutta kun niissä on niin kovin paljon sellaisia alemmuuskompleksisia jotka toitottavat kaikkialla kuinka erinomaisia ovat. Eli semmoinen jatkuva jauhanta omasta ja oman elintavan erinomaisuudesta on tosi rasittavaa. Työssäkäyvistä löytyy paljon enemmän näitä 'live & let live'
kotiäitejä ei arvosta kukaan, tuskin kotiäidit enää itsekään. Haluaisivat kasvattaa lapset itse ja olla läsnä, mutta joka suunnasta saa kuulla miten vastuuttomia ovat. Minusta ne, jotka ovat kotona, saavat olla ja ne jotka eivät ole, eivät ole. Ihan sama, kunhan koko perhe voi hyvin. Ja itse olen tällä hetkellä hoitamassa lapsia kotona. Nykypäivänä raha on arvostusta, maksetaanko äideille uusien veromaksajien kasvatuksesta? Ja miksi kotiäitiä ei voisi huolia töihin vaikka viiden vuoden kotona olon jälkeen? Kyllä ihminen taas pääsee asioista jyvälle. Harva työpaikka, on sellainen, mistä kehityksestä tippuisi täydellisesti, kaiken voi oppia tarvittaessa uudelleen ja lisää päälle. Pieni tauko voi jopa lisätä aivojen kykyä oppia asioita, kun aivot on saaneet levätä (mun oma teoria). Pelkkää sovinistien levittämää höpötystä sellainen aivojen surkastuminen hiekkalaatikon reunalla teoria. Haluavat vaan pitää naiset hellan ja nyrkin välissä tai sitten lapsettomina pienipalkkaisina työorjina. Tiesittehän senkin, että nainen saa huonompaa palkkaa samasta työstä, koska on tyhmempi, eikä voi oppia samoja asioita niin hyvin.
Aivot ei väsy. Vaan aivot surkastuu jos niitä ei käytä. Aivot pitävät siitä että niitä käytetään ihan samoin kuin lihakset.
Kotiäitiydestä ei pidä maksaa mitään. Ei se ole työtä.
Kyllä monestakin asiasta tippuu jos sitä ei tee. Yrityksillä ei ole kapasiteettejä eikä velvollisuuttaa ruveta opettamaan jotain tekemään työtään.
Kotiäitejä ei oteta töihin koska heidän ammattitaitonsa on vanhentunut, mutta vierlä suurempi syy on että ne eivät enää kykene oikeaan työhön. Töissä pitää tehdä työtä koko ajan vähintään 8 tuntia päivässä. Siksi pitkän työttömyyden jälkeen on vaikea mennä töihin. Koska helppouteen ja laiskotteluun tottuu. Ei myöskään tarvitse nousta aikaisin töihin ja matkustaa pitkää matkaa töihin. Lapset näkee vasta illalla. Pitää mennä aikaisin nukkumaan koska pitää herätä töihin. Täysin erillaista kuin kotona oleminen
Montako lasta olet synnyttänyt itse? Montako lasta olet kasvattanut ja hoitanut ihan itse? Jos tekee lapsia, ja lähtee töihin heti äitiysloman jälkeen tai jo ennen äitiysloman päättymistä, en pidä sellaista äitiä normaalina naisena. Tietysti joissakin tilanteissa naisen on pakko lähteä töihin heti kohta äitiyslomansa jlk., jos ja on yh., mutta ei aina siinäkään tapauksessa. Olen eri mieltä aivojen surkastumisesta vrt. lapseton pitkään työttömänä loikoillut nainen aivoineen kuin nainen, joka on esim. työttömyystilanteensa takia pakotettu olemaan pienten lastensa kanssa kotona, jossa on kuitenkin lasten myötä enemmän kotihommia kuin sillä lapsettomalla sinkkutyöttömällä, jolla ei ole mitään virikkeitä edes lastensa myötä kotonaan. Toisaalta hyvin monella matalapalkkaisella työalalla on naisella niin yksitoikkoista työtä, ettei tosikaan, josta saattaa ennemminkin ne aivot surkastua kuin kotona omia lapsiaan ja kotiaan hoidellen ja kunnossa pitäen.
Tällaisten viestien takia kotiäideistä ei tykätä. Tuomitsette töihin haluavat äidit. ”En pidä sellaista äitiä normaalina naisena” Miten sä edes kehtaat kirjoittaa tollaista?
Heikosti käy kun ero tulee jos on ukon siivellä elänyt. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/45aa9334-d51c-4e98-afa0-4dd9ea…
Löytihän täältä vanhakin keskustelu juuri siitä aiheesta joka poistettiin.
Kyllä kotona hoidetut lapset voivat mennä kerhotoimintaan, niin omanikin menivät aikoinansa kerran pari viikossa ja saivat virikkeitä sieltä, ei siihen tarvita jokapäiväistä perhepäivähoitopaikkaa tai päiväkotia monine lapsineen ympärille.