keväällä/kesällä2006 lasketut ajat
niin ihan mielen kiinnosta kyselen muita odottajia samoilla viikoilla olevia,mulla la 6,5,2005 paikkana kys,itse asustellaan leppävirralla.masu kasvanut kovasti ,väsymys vaivaa välillä kovastikkin,töissä vielä jos ens viikon jaksais ja sitten vois pyytää lepolomaa,supisteluja välillä mutta ei pahemmin mites muut?
Kommentit (64)
Me ostettiin X-adventure Twinco-merkkiset kaksosvaunut lastenturvasta (http://www.lastenturva.fi/tuotevalikoima/tuplarattaat/xadventure_tuplat…) eli ne on noi alimmaiset tolla sivulla ja niihin makuukopat.
Vaatimuksena rattaille oli kapeus ja keveys sekä taiteltavuus pieneen tilaan. Noi oli oikeastaan ainoat, jotka miellytti ja joilla kuvittelen pääseväni yksin liikenteeseen myös julkisilla välineillä. Ja jotka mahtuvat meidän nykyiseen autoon.
Oltiin rohkeita ja ostettiin jo joskus kuukausi sitten. Mietittiin, että pakko ajatella positiivisesti eli että kaikki tulee menemään hyvin...
Hei!
Ensin Hilma-Kaisalle alkuraskauden ongelmista. Minulla oli viikoilla 7-12 tuhruvuotoa ja varsinkin alussa oli välillä runsaasti veristäkin vuotoa. Jouduin sairaslomalle, koska hematooma laajeni paljon ihan muutaman päivän sisällä (näkyi selvästi ultrissa tummana alueena) ja oli sopivasti kohdunsuulla. Siitä kai johtuen lääkäri suositteli lepoa, ettei alkaisi vuotaa liikaa ja siten aiheuttamaan supistuksia noinkin varhaisessa vaiheessa. Lepäsin todella paljon ja palasin töihin viikolla 13. Vielä muutaman viikon sen jälkeenkin oli kerrertävää vuotoa ajoittain aika paljonkin. Lääkärin mukaan tämä oli paranemisen merkki, eli verenpurkaumalle käy kuten mustelmalle, se muuttuu kellertäväksi ja lopulta häviää. Viikkojen 13 ja 18 ultrissa sitä ei enää näkynyt ollenkaan. Kunnolla ennätti säikäyttää vaikka ovat kuulema aika vaarattomia yleensä.
Me ostimme vaunut viime viikolla, Oran kaksosyhdistelmät (ne Suomessa tehdyt). Saatiin edullisesti kun ovat viime vuoden malli ja sitten kaupan päälle sadesuojia yms. Valitsimme ne, koska asunnossamme on aika ahtaat käytävät sisälle tullessa ja nuo olivat kapeimmat. Onhan ne vähän painavat nostella auton perään, mutta ostamme sitten myöhemmin jotkut kevyet rattaat kauppareissuja varten. Ollaan ihan tyytyväisiä, tuntuvat hyvältä työnnellä ja säädöt ovat mielestäni helppoja. Onko kukaan ostanut vielä turvakaukaloita?
Meille kauppias suositteli Gracon Auto Babya, niissä on kiinnitettävä pohjaosa johon istuin napasautetaan kiinni. Tuntuu ainakin hyvältä idealta, säästyisi siltä vyöttämisrumbalta kahden kanssa joka reissu.
Kertokaa, jos teillä on noista kokemusta.
Terveisin Piiki
Heips kaikille!
Meillä odotellaan kaksosia rv 17+2 ja laskettu aika on 11.6, toivottavasti menee lähelle sitä aikaa!
Meille kaksoset tuli täytenä yllätyksenä kummankaan suvussa ei kaksosia löydy ja nt-ultrassa lääkäri ekoina sanoinaan töräytti, että " jahas, täälähän onkin sitten kaksi... " . Tunteet meni muutaman päivä todella laidasta laitaan, mutta pian ajatukseen totuttiin ja nyt olla asiasta tosi innoissamme!
Töissä olen vielä hyvin jaksanut käydä, huono-olo ja närästys vaivailee, mutta niiden kanssa vielä selviää. Iltaisin, kun haluaisi lepäillä rauhassa, osansa kyllä vaatii helmikuussa 2-vuotta täyttävä esikoinen! :-)
Asustelen Tampereen seudulla ja vasta ens viikolla pääsen ekalle konttorollikäynnille Taysiin.
Muutamia kopautuksia ja muljautuksia olen jo masusta tuntenut ja tosi kärsimättömästi odottelen, että ne muuttuisivat säännöllisimmiksi...
Mukavaa vuoden alkua kaikille kaksosten odottajille!
Eeri ja maha-asukit
Kiitos Piiki vastauksesta! Ehkä minulla ei sitten ole mitään hematoomaa, jos se ultrassa pitäisi selvästi näkyä. Voi olla, että toinen istukka on lähellä kohdunsuuta, ja siitä sitten vuotelee. Sen pitäisi kai helpottua kun kohtu kasvaa ja nousee ylöspäin.
Kiitos kaikille myös vaunulinkeistä, kävin jo katselemassa niitä! Taidan mennä tänään tai huomenna vaunuliikkeisiin katselemaan, jospa viime vuoden malleista saisi alennusta.
Hilmis
Me kävimme viime perjantaina tekemässä hieman hankintoja ja ostimme menopeleiksi myös nuo X-adventuren Twincot. Paljolti tuota valintaa puolusti juurikin tuo kapeus (72 cm), keveys (kaikkineen 16 kg) sekä pienuus kokoontaitettuna. Makoimme vaunuista 450 euroa ja kahdesta kantokopasta, jotka haimme toisesta liikkeestä, yhteensä 110 euroa.
Turvakaukaloiksi hankimme nuo Gracon autobabyt juurikin sen jalustan takia. Kun takapenkillä matkustaa vielä esikoinen turvaistuimessaan, riittää köytettävää ilman noiden kaukaloiden autoon köyttämistäkin.
Esikoinen tulee meillä olemaan noin 1,5 vuotias kun kaksoset syntyvät. Koitimme kahta eri seisomalautaa noihin Twincoihin, mutta kumpikaan niistä ei kovin kätevästi sopinut. Siispä valtuutimme Vaarin rakentamaan sellaisen ihan mittojen mukaan =) Meillä esikoinen on hoidossa ja hän jatkaa hoidossa myös synnytyksen jälkeen. Veikkaukseni on, että en kovin usein joudu yksin kaikkien kolmen kanssa reissaamaan ja jos meitä on kaksi aikuista mukana, niin voimme aina ottaa isoveljen matkarattaat mukaan.
Toinen vaihtoehto, johon ajattelin (mahdollisesti) yksin liikkuessani turvautua on kantoliina tai rintareppu. Jos esikoinen väsähtää, niin toinen vauvoista vaan kantoon ja isoveli rattaisiin.
Ja poikia siis odotan..
Kohdunsuun todettiin olevan pehmeä kun tänään kävin ultrassa ja lääkärissä.
Voitteko " konkarit" kertoa mulle vähän neuvoja miten nyt kannattais olla, supisteluista en osaa yhtää sanoa...muistanko edes enää miltä ne tuntuu, edellisistä supisteluista kun on kohta jo 3 vuotta...
...mä ostin just käytetyt vuoden vanhat Brio Twinetet ja sen seisomalaudan ajattelin kans hankkia esikoista varten, jos ei sitten jaksa pyöräillä mukana..
Turvaistuimiksi hankin jo Gracon autobabyt, eri väriset kylläkin mutta haittaakos se ;)
ihan sillä ajattelin että ei tarvi köytellä kun tuo isompikin on jo kyydissä mukana...
Ajattelin ekan viestini tällekin listalle laittaa...eli olen nuori esikoiskaksosiaan odotteleva äippä,rv tänään juuri 32.Menneellä viikolla viimeset neuvolat ja lääkärit,seuraavia aikoja varailtiin vasta 35-36 rvkolle,kun kaikki tuntuu menevän sen verran hyvin,etteivät usko ammattilaiset niiden maailmaantuloon ainakaan ihan heti.Itse toki kokemattomana huomattavasti paljon skeptisempi...Ei sillä,että jotain hankaluuksia olisi missään vaiheessa ollut,kasvavat normaalisti ja kohdunsuu on edelleen kiinni ja kiinteä.Kuukauden välein olen käyny tarkastuttamassa koko raskauden ajan.Tarvii vaan toivoo,jotta kaikki jatkuis yhtä mainiosti loppuun asti :)
Heipä hei kaikille !!!
Täällä myös kaksosia odottava. viikot nyt 28+1, eli laskettu aika 29.3.06. Mulla ei ollut helppo alkuraskaus.
Ensinnäkin yritimme 2 vuotta ja clomien avulla vauvat vihdoinkin saivat alkunsa. Pahoinvoinnit alkoivat jo vkolla 5. ensimmäinen ultra oli vkolla 7. Silloin selvisi, että on 2 istukkaa eli ei identtiset tulossa.
Maha oli jo silloin näkyvissä selvästi. (paino ennen raskautta 51kg).
Oli todella väsynyt vkoilla 8-11. Pahoinvoinnit veivät voimat.
Oksentelin pahimmillaan n.15 kertaa päivässä. Edes vesi ei pysynyt sisällä.
Vkolla 12 toinen istukka alkoi vuotamaan keskellä yötä.
Luulin ensin, että nyt menee kesken, kun heräsin vuotavana sängystä klo 04.20. Soitin Kättärille ja pyysivät aamulla käymään tutkimuksissa.
Onneksi vuoto kuitenkin loppui ja ultrassa selvisi, että toinen istukka oli kohdunsuun yläpuolella ja se oli vuotanut. Syytä ei tiedetty miksi.
Toinen istukka takaseinässä. Kaikki kuitenkin meni tämän tapauksen jälkeen hyvin ja etummainen istukka on noussut kohdun kasvun mukana.
Pahoinvoinnit helpottivat lopulta vkolla 15.
Vauvojen liikkeet tunsin ensimmäisen kerran vkolla 17 ja jo vkolla 18 oli potkut jo aika kovia. Maha alkoi selkeästi " hyppimään" .
Mieheni oli todella innoissaan tuntiessaan vauvojen liikkeitä.
Kuukauden välein olen käynyt seurantaultrissa Kättärillä.
Tänään viimeksi. Painoa A:lla 1.221kg ja B:llä 1.273kg.
Kaikki oli hyvin. Supisteluja tulee nyt päivittäin, tosin kivuttomia.
Sairaslomalle jään ma 9.1. Nyt olen talvilomalla.
Painoa tullut raskausaikana 19kg. Joten maha on jo TODELLA ISO :)
Tosin lisää " tavaraa" ei ole tullut muualle kuin mahaan.
Eikä arpia ainakaan vielä ole tullut.
Huh,huh... tulipa kirjoitettua kunnon essee. Anteeksi:(
Onnellista odotusta teille kaikille :)
Itse olen onneni kukkuloilla ja vointi on nyt mitä parhain.
-Punkero, Osmo & Pukli-
Maalisvauvojen alkuraskaus kuulosti kovin tutulta, lannistava pahoinvointi ja väsymys oli mullakin. Vuodoilta sentään olen välttynyt eli ei ole tarvinnut olla huolissaan.
Maalisvauvat: satutko muistamaan minkälaisia painoarvioita sun vauvoille annettiin n. rv 20 tienoilla? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen :)
Eilen olin pitkästä aikaa neuvolassa ja oman terkan sijaan paikalla oli sijainen. En pahastunut ollenkaan, sillä se mun oma terkka on tosi negatiivinen ja muutenkin aika erikoinen. Selvisi, että mulla on ollut liian vähän käyntejä neuvolassa - puolet puuttui. Mistäpä tuota ensikertalainen olisi tiennyt, kun oma terkka ei ole pahemmin mua sinne kaipaillut. Mun tietoihin ei myöskään ollut merkattu kaksosraskautta ollenkaan. Ekalla kerralla kun kävin neuvolassa, niin terkka kehotti heti kertomaan kaikille tutuille että olen raskaana, koska " onpahan sitten tukiverkkoa ympärillä, KUN menee kesken" . Perusteet oli samat sille, ettei ollut varannut mulle np-ultraan tupla-aikaa.
Tosiaan kummaltakin kuului hyvin sykkeet, tosin olivat niin paljon liikkeessä, että hävisivät vähän väliä. Lisäksi todettiin, että vauvat on vetäytyneet oikealle puolelle masua päällekäin ja vasn puoli mahaa on mulla ihan tyhjä. Olenkin ollut tuntevinani, ettei vasemmalta tunnu mitään liikkeitä, joten selvisi syykin miksi.
Mulla on painoa tullut kaikkiaan 16kg. Olin itse eilen aivan kauhuissani, mutta terkka sanoi, että se on ihan ok. Sanoi kuitenkin kun oikein penäsin, että voisin kyllä vähän seurailla syömisiäni. Joulun aikaan meni mulla vissiin vähän ranttaliksi suklaiden ja muiden kanssa.. :)
Sf-mitta otettiin multa myös ekan kerran ja se oli yli käyrien, taisi olla 25 jos en nyt väärin muista. Mutta valtavahan tämä maha onkin viikkoihin nähden.
Illalla kävin alennuksilla ja löysin poitsuille parit bodyt ja farkkuhaalareita ym. Maanantaina kättärille taas ultraamaan painoarvioita, kivaa :)
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille!!
Hei taas,
Takana toinen neuvolakäynti ja ensimmäinen neuvolalääkäri. Lääkäri oli muuten ihan mukava, mutta aivan pihalla meidän tilanteesta. Aloitti kysymällä milloin oli viimeiset kuukautiset ja oliko säännöllinen kierto. Jäin vähän hämmentyneenä katsomaan tyyppiä (meillä eka ultra jo takana, laskettu aika määritelty, takana lapsettomuutta ja erittäin epäsäännöllinen kierto). Ehdimme puhua kaikeista raskauteen liittyvästä ennen kuin lääkäri edes tajusi minun odottavan kaksosia. Kysyi vain: " ai onko sulla varmasti kaksi" . Me miehen kanssa vastasimme että toivottavasti!! No, kaikki meni kuitenkin muutamista epäkohdista huolimatta ihan hyvin. Muutama asia jäi kuitenkin vaivaamaan...
Kuinka aikaisin kuulitte selkeästi molempien vauvojen sydänäänet? Mulla tulee huomenna 12 viikkoa täyteen ja lääkäri ei ollut varma onko massussa todella vielä kaksi asukkia. Kohtu oli kyllä suurempi, kuin mitä viikkoihin nähden olisi jos odottaisin yhtä. Sydän siis tykytti kovasti, kun hän eri kohdista kuunteli, muttei osannut varmasti sanoa oliko kyseessä eri vauvojen äänet vai vain yhden. Toisaalta lääkäri myös sanoi, että toinen voi olla toisen takana, jolloin kuuleminen on vaikeaa. Vaikka vakaasti uskonkin että molemmat siellä vielä ovat (mitään kipuja tai vuotoja ei ole ollut), niin aivan pieni epävarmuus vaivaa...ultra on parin viikon päästä, joten sinne asti täytyy kestää. Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta alkuraskaudessa?
Leppoista loppiaista toivotellen
maqika/
Kyselit painoarvioista...
Painoarviot vkolla 24+1 oli A:lla 650gr ja B:llä 670gr.
Vauvat kasvavat keskikäyrien mukaan.
Käyrien mukaan vauvat olisivat laskettuna aikana n. 3,500kg.
Joten kasvavat hyvää vauhtia :)
-Punkero-
Täällä oli lask.aika 9.7. ja kaksoset tulollansa.. =)
Ennestään 5 lasta..
Mulla kun oli viime keskiviikkona se ultra ja lääkärintarkastus niin painoarvio oli A.lla 620g ja B.llä 670g.
Lääkäri luki kauan aikaa jotain papereitaan ja sanoi että kun paino on viikon myöhässä normaaliin raskauteen verrattuna molemmilla...
Eikös se nyt yleensä kaksoisraskauksissa ole?
Mulla kiloja on oman puntarin mukaan tullut nyt noin 6. suklaata ja muutakin meni jouluna ja uutena vuotena ja jatkuvasti syön kaikkee hyvää vaikka kannattais vähän ehkä himmailla ;) ehtiihän sitä :D
Kohdunsuu siis oli pehmentynyt niin kuin jo kerroinkin. Mitään en saisi tehdä, mutta vaikea on olla mitään tekemättä...raskaimmat urakat olen jättänyt miehelleni...
Viikkoja on nyt 25+3...
Tänään oli jälleen kontrolliultra ja kaikki vaikutti olevan ihan ok. Aatu on vasemmalla perätilassa ja Beetu pää menosuuntaan päin oikealla. Kuten olen tunnustellutkin, niin Aatu tosiaan talloo suoraan mun virtsarakkoa - jäi rysän päältä kiinni ultrakuvassa. Aatun painoarvio oli 620g ja Beetun 700g eli keskikäyrillä mennään ja vastaa viikkojakin ihan hyvin.
Supisteluja on ollut nyt sen verran reippaasti, että mulla alkoi sairasloma saman tien. Lääkäri ihmetteli, että valkovuoto oli kovin vetistä ja testasivat lapsiveden tihkumisenkin, mutta onneksi ei sentään tihkunut. Kohdunsuu oli puolipehmeä, mutta ei mitenkään huolestuttava.
Nyt vaan siis kotona ihmettelen, että mihin täällä oikein ryhtyisi. Pitänee varmaan tehdä visiitti kirjastoon ja alkaa kahlata läpi klassikoita tai vaikka opetella uusi kieli..
Omena kyseli noista sykkeistä. Mulle sanoi neuvolalääkäri rv 11, että niitä sykkeitä on tosi vaikea erottaa kahdelta sikiöltä niillä viikoilla. Riippuu ihan miten vauvat on sijoittuneet kohtuun ja tosiaan jos ei ole kovasti kokemusta lääkärillä ja vauvoilla sykkeet on suunnilleen samat, niin ei välttämättä huomaa eroa.
Mulla ne kuului silloin rv 11. Niissä olikin tosi iso ero ihan siinä äänessä ja nopeudessa myös.
Toivotaan, että sulla on kaikki hyvin. Kerrothan kun tiedät lisää.
Jinx: mulle tosiaan lääkäri sanoi, että nyt rv 24+2 vauvojen painoarviot menee miltei keskikäyrillä ja painotti, että ne painot on lähinnä suuntaa-antavia. Ja sanoi, että vastaa ihan viikkoja. Ei eritellyt tai kertonut mitenkään tarkemmin, mutta sanoi siis vaan, että kaikki on ihan kunnossa.
Aiemmin mulle sanoi lääkäri, että ei kannata hätääntyä jos kaksoset ei ihan just millilleen vastaa viikkoja, että se on ihan normaalia.
Taas on normaali arki edessä, kun noista pyhistä päästiin.
Olettekos kärsineet kovista liitoskivuista/kohdunkasvukivuista? Mulla on nyt viimeaikoina tuntunut vihlontaa äkillisten liikkeiden seurauksena. Uutena vaivana on nyt tullut alaselkäsärky, viimeistään iltaisin jomottaa. Onko muilla tullut selkäsärkyä, ja missä vaiheessa?
Torstaista neuvolaa odotan, tuntuu että verenpaine on noussut. Sykkeitä odotan myös innolla, saa nähdä erottaako hoitaja ne toisistaan :)
Mukavaa työviikkoa niille, jotka vielä töissä ovat, ja lepohetkiä niille, jotka kotona kasvattelevat masuja :)
Hilmis
Mistäpäin Päijät-Hämettä?
Mulla jo 5v tyttö ja poika ja Lahdesta ollaan
Hei kaikki!
Meillä odotetaan myös tuplia ja aika samat tarinat kuin [b][color=blue]Eeri[/color][/b]llä!! Laskettu aika on 11.6.2006 ja asumme etelä-Pirkamaalla ja siten kontrollit (eka 2vkon päästä) ja synnytys TAYSissa. Tuplista saimme tietään alkuraskauden ultrassa (halusin varmistuksen plussalle) ja yllätys oli SUURI! En todellakaan osannut etukäteen asiaan varautua (isossa suvussa
" vain" kahdet kaksoset). Tosi iloinen olo uutisesta kuitenkin heti tuli. Välillä mielessä pyöri sitten erilaiset huolet ja käytännön ongelmat, mutta nyt odottelemme taas positiivisin mielin. Eiköhän me jotenkin pärjätä! :-D Ja todella ylpeän olen kaksosuudesta, eihän tätä tuplaonnea kaikille suoda.
Esikoisemme on kohta 2v4kk, joten jo ihan mukavassa iässä, kun on jo päiväkuiva ja muutenkin aika omatoiminen. Tyttö on vielä todella innokas hoivaaja (nuket, tuttujen vauvat, ...), joten eiköhän ota tulokkaat avosylin vastaan -toki mustasukkaisuuteenkin varaudumme! Esikoisellamme käytimme kestovaippoja ja niitä on tarkoitus käyttää myös tulokkailla. Toki harsojen lisäksi ajattelin hankkia vähän yksinkertaisempia tarrallisia sisävaippoja. ;-)
Joulua ennen jouduin vähän stressaantunena viikoksi sairaslomalle (pari kipeetä suppariakin oli) ja sen jälkeen oli viikon talviloma, joka meni nuhassa. Ja taudin sitkeydestä johtuen olin sitten vielä viikon sairaslomalla. Eli vasta eilen palasin sitten töihin liki 4 viikon tauon jälkeen. Nyt (rv18+1) olo on tosi hyvä. Väsymys ei enää paina ja vaikka masu on jo todella selkeä, niin ei se vielä menoa juuri hidasta (tosin en minä mitä kummemmin rehkikään). Toivottavasti tässä nyt jaksaisi olla töissä vielä pari kuukautta, niin ei sitten aika kävisi kotona pitkäksi.
Mukavaa odotusta kaikille tuplamasuille! Töissä varmaan on jatkossa enemmän kiirusta ja kotona ei juuri koneelle viitsi mennä, joten kirjoitteleminen todennäköisesti jää vähemmälle, mutta yritän välillä käydä edes muiden kuulumisia lueskelemassa. :-D
t. Marguerite
www.vauvat.net