Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapia-ajan peruuttaminen sairaustapauksessa

Vierailija
26.01.2012 |

Meneekö nyt ihan oikein, kun terapeutti sanoo veloittavansa minulta ajan, vaikka sairastuin äkillisesti?

Itse ehdotin, korvataan käynti ylimääräisellä käynnillä, kun paranen.

Mitään kirjallista sopimusta hänen kanssaan ei ole.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko ennen kuin sulla ois ollu se aika??

Mitä sillä on väliä, edellisenä päivänä mahdoton perua, kun ei ollut tietoa. Esim. jos katkaisen jalkani klo 14:00 ja on hammaslääkäri klo 14:15 niin voi voi hammaslääkäriä.

Mutta vastaus kysymykseesi. Kuusi tuntia ennen aikaa.

t:ap

onhan sillä väliä! Varttia ennen hammaslääkäriaikaakaan et voi kuluitta sitä perua (paitsi ehkä jos toimitat myöhemmin lääkärintodisutksen) mutta ajoissa peruen voit.

Vierailija
22/33 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinini kävi yksityisellä terapeutilla ja silloin sikainfluenssan aikaan juuri terapiapäivän aamuna heräsi kovassa kuumeessa ja lääkäri samana iltana totesi influenssan ja lapsi oli todella sairas. Terapeutille ilmoitettiin silloin heti aamulla ja lääkärintodistus löytyi sairaudesta. Yllätys olikin suuri kun käyntikerta laskutettiin ja juurikin kokonaan kun muulloin kela korvasi osan summasta. Olisi varmaan pitänyt lähettää se influenssainen lapsi sinne tartuttamaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti tuo on hyvä syy peruutikselle myös samana päivämä. Et tietenkään voi sängyn pohjalta kuumehoureessa tai oksentaen lähteä mihinkään juttelemaan. Ei lääkäriinkään saa mennä oksentelevana ellei liity tajuttpmuutta tai vaarallista oiretta, silloin päivystykseen heti ja silloin ei todennäköisesti kyseessä pelkkä vatsatauti. Ja ihan Pulssin lääkärin ajan olen peruuttanut vaihteeseen samana päivänä kun alkoi oksennus eikä mennyt maksua. Myös työpäivä perutaan. Mun mielestä työpäivän peruminen se on hyvä nyrkkisääntö. Tietty masennus on muutenkin väsyttää sairaus ja perusflunssa voi viedä petiin 2 viikoksi ja silloin ei lähdetä edes terapiaan. Eikä tietty voi veloittaa. Kaikki tässä yhteiskunnassa yritetään ujuttaa köyhän ja sairaan maksettavaksi.

Vierailija
24/33 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et jaksanut sitten yhtään vanhempaa keskustelua nostaa?

Vierailija
25/33 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta ajattelin kommentoida. Tässä ketjussa riehui ilmeisesti joku terapeutti, joka ajatteli asiat pelkästään terapeutin näkökulmasta, eikä ollenkaan potilaan näkökulmasta. Terapeutilla on kuluja esim. tilavuokrista, joo ymmärretään. Silti on minusta epäeettistä se, jos terapia-aikoja ei voi perua sairastumisen takia. Eihän ihmisen tarvitse töihinkään lähteä sairaana, vaikka työsopimus on olemassa. Kyllä siitä varmaan haloo nousisi, jos joku työnantaja pakottaisi työntekijän menemään töihin sairaana. Lisäksi jos terapeutti laskuttaa käynnistä silloinkin kun potilas on poissa, terapeutti laskuttaa potilasta tekemättömästä työstä.

Vierailija
26/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas päinvastainen tilanne. Terapeutti ollut sairauslomalla viime viikon loppupuolelta asti ja viime yönä laittoi viestiä, että menee vielä kokonainen viikko poissa.

Oma tilanteeni alkaa olla puuduttava sillä jouduin itse työkiireen takia perumaan viime viikon ajan ja 2viikkoa ilman terapiaa ei tunnu mukavalta.

Miten olette suodattaneet terapeutin puolelta peruutut vastaanotot?

Vierailija
27/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin oma terapeuttini antaa toisen ajan jos sellainen on tarjolla mutta muuten joudun maksamaan eikä tule edes Kela-korvausta. Kerran olen mennyt sinne vatsataudissa sitten!

Kyllä sit vitutti kun eräänä aamuna terapeutti perui ajan sairastumisensa takia.

Vaan tottahan se on että palkka hänen on saatava, käsitän kyllä. Ei se vain reilulta tunnu.

No siis mähän ehdotin korvaavaa käyntiä, aikakin löytyisi, mutta hän haluaa veloittaa myös perutun ajan. :(

t:ap

Ymmärrä nyt ettei sun korvaava käynti korvaa mitään muuta kuin sun terapiakäynnin. Hän voisi myös vähentää sun käynneistä ton, mutta sitä hän ei ilmeisesti tee, vaan korvaa sen. Ei se maksuun liity. Hänellä on täysi oikeus laskuttaa tuo käynti.

Vierailija
28/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas päinvastainen tilanne. Terapeutti ollut sairauslomalla viime viikon loppupuolelta asti ja viime yönä laittoi viestiä, että menee vielä kokonainen viikko poissa.

Oma tilanteeni alkaa olla puuduttava sillä jouduin itse työkiireen takia perumaan viime viikon ajan ja 2viikkoa ilman terapiaa ei tunnu mukavalta.

Miten olette suodattaneet terapeutin puolelta peruutut vastaanotot?

Hän menettää tulonsa ollessaan sairas.

Vierailija
29/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin lähes vuoden kelan maksamassa (tietysti maksoin omavastuuosuuden) terapiassa ilman, että kumpikaan meistä, minä tai terapeutti olisimme allekirjoittaneet kirjallista sopimusta. Suullisesti sovimme, että alle 24 h peruutuksista hinta on 50% kokonaishinnasta. No kerran jouduin perumaan ja hänpä seuraavalla käyntikerralla laskutti täydet 100% tuosta peruutetusta. Kysyin miksi suullinen sopimus ei pidäkään ja hän ei ollut muistavinaan koko sopimusta, hypisteli vaan käsissään allekirjoittamatonta terapiasopimusta. Kun peruin ajan, hän ei kertonut että ajan voisi hoitaa etäkäyntinä joten hän sai lähes 100 e siitä, että kaiveli nenäänsä tunnin tai raapi per*ettään tai what ever. Myöhemmin vasta hän otti etäkäyntimahdollisuuden esille, kun ensin oli kyninyt 100 e tyhjästä. Sen viisikymppisen, mikä aluksi oli sovittu olisin vielä voinut maksaa. Koska terapeutti osoitti ettei hänen sanaansa voi luottaa, lopetin terapian. muutenkin terapia oli ollut täysin hyödytöntä. 

Vierailija
30/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...luultavasti on siellä jossain odotushuoneessa tms tiedote, että aika pitää aina maksaa.

Terapiaan myös yleensä kuuluu ihan perinteisesti ja terapiasyistä se, että aina maksetaan, vaikka syy olisi mikä jäädä pois. Siitä ajatellaan, että se luo sellaisen tietyn ryhdin siihen suhteeseen, että on ihan turha alkaa miettiäkään josko siitä voisi jotenkin säästää tai voisiko jäädä pois syystä tai toisesta. "Kärsit siitä vain itse sitten".

Kyllähän se harmittaa, jos pienistä rahoistaan itse maksaa terapiansa. Ja jos saa kelakorvausta niin harmittaa ehkä vielä enemmän koska joutuu sitten maksamaan myös sen kelakorvauksen osuuden, sitä kun ei terapeutti voi hakea jos et ole vastaanotolla ollut!

Ihmisiä on monenlaisia, joihinkin tuo saattaa tehota, mutta minuun ei. Lyön hanskat tiskiin muutenkin helposti, terapeuttikin tiesi tämän ja laskuttaessaan tyhjästä menetti maksavan asiakkaan. Terapeuteilla pitäisi olla sen verran taitoa lukea asiakasta, ettei veloita heitä, jotka lopettavat terapia. Itse kärsit? No jaa. Aika rahastusta koko terapiat muutenkin.

Vierailija
31/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toi ikävää että joutuu maksamaan vaikka peruisi. Jos on köyhä ja saa esim. tt-tuesta terapiamaksunsa (kuten itse sain terapiassa vielä käydessäni), on käynnin itse maksaminen todella iso lovi kukkaroon, mahdollisesti jopa täysin mahdoton maksettava. Perutusta terapiasta kun ei Kela-korvausta saa eikä näin ollen tt-tukeakaan. Tämä saattaa sitten aiheuttaa sitä, että ihminen menee sairaana terapiaan koska ei ole varaa olla pois.

Itse olin kolmen vuoden terapian aikana vain kerran pois, juurikin sairauden vuoksi, ja siitä terapeutti ei laskuttanut mitään, sanoi että "kun on ensimmäinen poissaolo", ja ilmoitin siitä myös jo edellisenä päivänä, koska sairaus oli alkanut jo silloin. 

Onneksi korona-aikana tuli sitten etäterapian mahdollisuus, ja niitä saattoi vähän kipeänäkin tehdä. Ei nyt missään ihan kuolemansairaana olisi voinut, mutta jos vähän flunssaa tms.

Vierailija
32/33 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju, mutta ajattelin kommentoida. Tässä ketjussa riehui ilmeisesti joku terapeutti, joka ajatteli asiat pelkästään terapeutin näkökulmasta, eikä ollenkaan potilaan näkökulmasta. Terapeutilla on kuluja esim. tilavuokrista, joo ymmärretään. Silti on minusta epäeettistä se, jos terapia-aikoja ei voi perua sairastumisen takia. Eihän ihmisen tarvitse töihinkään lähteä sairaana, vaikka työsopimus on olemassa. Kyllä siitä varmaan haloo nousisi, jos joku työnantaja pakottaisi työntekijän menemään töihin sairaana. Lisäksi jos terapeutti laskuttaa käynnistä silloinkin kun potilas on poissa, terapeutti laskuttaa potilasta tekemättömästä työstä.

Terapiassa käydään hyvin monista syistä, mutta monet niistä liittyvät esimerkiksi masennukseen, puutteelliseen elämän hallintaan tai muihin vastaaviin. Näissä tiloissa terapiaan lähtö voi tuntua raskaalta ja millään ei huvittaisi lähteä (tiedän hyvin itse, koska olen käynyt näistä syistä terapiassa ja todellakaan ei monena kertana olisi kiinnostanut lähteä). Jos ajan voi peruuttaa ilman seuraamuksia väittämällä olevansa kipeä, aika moni luistaisi terapioistaan. Itse ainakin olisin niin tehnyt pahimpina aikoinani. Lisäksi kaikki eivät käy terapioissa täysin omasta tahdostaan, vaan "pakottajina" saattaa olla puoliso, vanhemmat, työterveys tms.

Veikkaisin, että terapeuteille tulee suhteettoman paljon sairauspoissaoloja, joten jotenkin heidän on ensinnäkin kannustettava potilaita tulemaan paikalle ja toisekseen varmistettava oma toimeentulonsa. 

En nyt siis syytä ap:ta mistään lintsauksesta, vaan tarjoan näkökulman, miksi terapeuteilla on usein tällainen käytäntö. 

Vierailija
33/33 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin perumaan yhden käynnin sen takia, että aamulla alkoi keskenmeno ja verenvuoto oli niin runsasta, että pelkäsin sotkevani terapeutin matot ja nojatuolin. Mitään kipuja ei ollut ja muuten olisin ehdottomasti halunnut mennä, koska olisi päässyt puhumaan saman tien asiasta. Mutta se sotkemisen pelko voitti ja peruin ajan ja terapeutti laskutti täyden hinnan. Sairastumisen takia liian viime tipassa peruuntuneista käynneistä olen maksanut ilman sen kummempia nikotteluja, mutta tämä tuntui todella henkilökohtaiselta loukkaukselta, koska olin kuitenkin ajatellut säästää hänen omaisuuttaan eikä mitään muuta estettä oikeasti ollut. Tämän jälkeen jotain meni rikki terapiasuhteessa. Asiaa ei yhtään auta se, että kaikki lähimmäiset, joille asiasta puhuin, olivat minun puolellani eli sitä mieltä, että terapeutilla olisi pitänyt olla pelisilmää tässä tapauksessa ja tehdä poikkeus sääntöönsä. Yksi ystäväni käy myös terapiassa ja hänen terapeuttinsa on tehnyt poikkeuksen peruuntumissääntöönsä. En tiedä mitä ajatella asiasta, koska olen itsekin yrittäjä ja ymmärrän, että tilavuokran täytyy olla korkea ja on varmasti helpompaa pitää tiukasti kiinni säännöstä kuin tehdä tilannekohtaisesti poikkeuksia. Yhtä kaikki, koen saaneeni sakot siitä hyvästä, että kehtasin saada keskenmenon enkä mennyt sotkemaan terapeutin tiloja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä