Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gastroskopia, hui ja hyi

Vierailija
20.11.2009 |

Onko täällä ketään jolle olis tehty kyseinen toimenpide joskus? Millaista oli?

Minut määrättiin kyseiseen tutkimukseen. Minkä vahvuinen se letku on ja se itse koje joka on siellä letkun/putken päässä? Ja se siis pitäis niellä ja antaa tunkea se mahalaukun läpi ohutsuoleen asti, huh!! Pystyykö siinä hengittämään? Entä nielemään sylkeä? Ja mitä jos potilas liikkuu tutkimuksen aikana, mitä sitten tapahtuu sille kojeelle?

Luulen että ensinnäkin en pysty nielaisemaan sitä laitetta ja toisekseen alan varmaan refleksinomaisesti nykimään sitä ulos nielustani kesken toimenpiteen. Tehdäänkö tutkimusta nukutuksessa?

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kerran ollut ja sitä yökkimistä oli kokoajan. Nyt menossa uudelleen.

Sen sijaan mammografia oli ihan kamala kun kokoajan sattui niin uskoisin että tuo ei tekisi niin kipeää.

Vierailija
82/87 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nieleminen oli yllättävän helppoa. Laittaessaan laitteen suuhuni lääkäri sanoi viimeisenä, että ”ajattele että se on mansikka”. Laite oli jo menossa kurkussa, kun koetin mölistä, etten yleensä niele mansikoita kokonaisina. :D

Kuolaa valui toimenpiteen aikana aivan käsittämätön määrä, onneksi oli sairaalan vaatteet. Aivan kuin sitä olisi kannusta kaadettu syliin. Harvinaisen epämiellyttävä toimenpide kyllä, mutta kummempaa traumaa ei jäänyt. Kolonoskopioista minulla on todella kivuliaita kokemuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen terveydenhuolto on paikoitellen vielä keskiajalla. Minulle on tehty gastroskopia kerran suomessa ja ihan järkyttäväähän se oli.

Nykyisessä asuinmaassani on aivan eri meininki, ko. toimenpiteeseen nukutetaan ihan pyytämättä. Toimenpiteeseen on sidottu yksi hoitaja ja yksi lääkäri ja homma on hoidettu vartissa. Heräämössä odottaa pieni välipala ja lääkäri käy juttusilla, sitten voikin lähteä kotiin.

Vierailija
84/87 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä eläinlääkäriin. Siellä tekevät homman nukutuksessa.

Vierailija
85/87 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä kävin.

Ensiksi hoitaja selosti mitä tulee tapahtumaan.

Sitten tuli lääkäri, puudutesuihketta suuhun ja letku sisuksiin. Ei siinä itse tarvinnut mitään tehdä, lääkäri kyllä hoitaa homman.

Aikaa meni 2-3min, epämukavaahan se oli mutta toimenpiteenä ei mitenkään ihmeellinen.

Vierailija
86/87 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tutkimus. Todella ikävä. Letku on paksu. Yökkäämistä on vaikeaa hallita. Enpä haluaisi kokea uudelleen.

Vierailija
87/87 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ensimmäinen ja viimeinen. Kammottava kokemus. Synnytys ei olut mitään tuon rinnalla. Ja kipeäkin oli toimenpiteen jälkeen pari päivää. Enää en suostu.

Samaa mieltä. Olisin mennyt ennemmin synnyttämään kolmannen kerran kuin uudelleeen tuohon toimenpiteeseen. Epämiellyttävä on lievä ilmaus tuosta toimenpiteestä. Enkä ole edes mitenkään toimenpidekammoinen! Mutta tosiaan yökkäysrefleksi oli ainakin mulla koko ajan ja vaikka hoitaja rauhoitteli ja hoki että hengittelet vaan rauhassa, niin loppua kohti alkoi nousta pakokauhu, että nyt se putki helvettiin sieltä mun sisältä. Jouduin samaan operaatioon uudelleen ja piti tehdä tähystys myös alakautta. Valitsin maksaa yksityisellä nämä toimenpiteet samanaikaisesti humautuksessa. Homma oli tunnissa ohi enkä tiennyt mitään. En koskaan mene enää kumpaankaan toimenpiteeseen hereillä.