Gastroskopia, hui ja hyi
Onko täällä ketään jolle olis tehty kyseinen toimenpide joskus? Millaista oli?
Minut määrättiin kyseiseen tutkimukseen. Minkä vahvuinen se letku on ja se itse koje joka on siellä letkun/putken päässä? Ja se siis pitäis niellä ja antaa tunkea se mahalaukun läpi ohutsuoleen asti, huh!! Pystyykö siinä hengittämään? Entä nielemään sylkeä? Ja mitä jos potilas liikkuu tutkimuksen aikana, mitä sitten tapahtuu sille kojeelle?
Luulen että ensinnäkin en pysty nielaisemaan sitä laitetta ja toisekseen alan varmaan refleksinomaisesti nykimään sitä ulos nielustani kesken toimenpiteen. Tehdäänkö tutkimusta nukutuksessa?
Kommentit (87)
Ymmärtäkää hyvänen aika, että osalla ei toimenpide onnistu ilman nukutusta. Paniikkikohtaus tulee ja raju. Nukutuksen saa,kun kertoo, ettei muutoin onnistu.Ymmärrystä!
Huhhuijaa, kolmanne kerran olisi lähete vetämässä. Jostain syystä en vaan "saa aikaiseksi" varata aikaa...
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:10"]
Ja huom ! VAIN SUOMESSA tehdään ilman nukutusta
Ja tämä on fakta. Ap vaatii nukutuksen ja sillä selvä
[/quote]
Nimenomaan näin. Vain suomessa ilman nukutusta
[/quote]
Ja kun suomalaiset vielä kilpaa puolustelevat suomalaisia toimintatapoja niin ei mikään muutukaan. Täällä on jo lapsesta asti totuttu siihen, että "älä nyt itke, sä oot iso jo, ei sun saa pelätä" ja kaikki hommat hoidetaan väkisin jos ei muuten onnistu. Tätä mentaliteettia sitten viljellään aikuisenakin, ikään kuin toimenpiteiden kauheuden tekeminen vähemmän kauheaksi olisi jotenkin lapsellista ja noloa. Kyllä hyvin monissa muissa maissa ollaan jo sivistysvaltion tasolla tuossakin asiassa eikä olla niin rakastuneita keskiaikaisiin kidutusmenetelmiin.
Minulle ei saatu tehtyä. olen paniikkihäiriöinen ja tukehtumiskammoinen. Sain paniikkikohtauksen letkua tungettaessa, ja revin letkun ulos ja löin paniikissa toimenpiteessä ollutta hoitajaa joka yritti pitää minua pakolla paikallaan. Poistuin samalla paikalta, enkä ole mennyt koskaan takaisin. Onneksi vatsavaivat on menneet itsestään ohi, nimittäin kuolen mieluummin kuin menen ikinä kol. toimenpiteeseen uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:10"]
[/quote]
[/quote]
Oikeastiko näin?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:10"]
[/quote]
[/quote]
Oikeastiko näin?
[/quote]
No ei ole oikeasti näin. Mammat lukee englanninkielisiä tekstejä ja luulevat että aneesthesia tarkoittaa aina nukuttamista.
Toimenpide joillain menee helpommin ja joillain toisilla ei niin helposti. Vaimoni kävi toimenpiteessä ja se oli hänen mielestään yhtä helv...pikkusiskoni ja isäni on päässeet siitä läpi jo pariin otteeseen ilman sen kummempia tuntemuksia. Itse kun menin toimenpiteeseen sain jotain rauhottavia, mistä ei ollut mulle mitään apua. Mitkään järkisyyt, ei siihen kuole tai tukehdu tai mitään, ei noilla järkisyillä oo mitään vaikutusta jos panikoit. No siinähän omalla kohdallani kävi sitten niin, että puudutusspraystä huolimatta homma ei toiminut panikoimisesta johtuen ja minut sitten nukutettiin. Mitään ei löytynyt, että sikäli tyytyväinen saa olla. Tietää sit seuraavalla kerralla, että turha mennä muiden aikaa viemään sinne kokeiluihin, pyytää vaan suoraan nukutuksessa.
Niin ja minulla myös nielemisen kanssa ongelmia, syy lähetteeseen oli nimenomaan nielemisongelmat.
[/quote]
[/quote]
Oikeastiko näin?
[/quote]
No mulle ainakin ihan alan ammattilainen (gastrolääkäri) sanoi näin, tai tarkemmin kyllä että pohjoismaissa ei nukuteta, muualla automaattisesti humautus.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:17"]
[/quote]
Oikeastiko näin?
[/quote]
No ei ole oikeasti näin. Mammat lukee englanninkielisiä tekstejä ja luulevat että aneesthesia tarkoittaa aina nukuttamista.
[/quote]
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Asia ei ole ihan niin, että vain Suomessa vaan juuri noin että tuo nukuttamattomuus on sellainen pohjoismaiden juttu. Ja siis nimenomaan siinä humautusnukutuksessa tehdään monissa muissa maissa.
Minulle on tehty kaiken kaikkiaan neljästi gastroskopia. Kolme ensimmäistä kertaa tähystykset tehtiin ilman mitään esilääkitystä ja koin tutkimukset erittäin epämiellyttäviksi, vaikken mitään varsinaista paniikkikohtausta saanutkaan ja tutkimukset sujuivat sinänsä ihan ok. Neljänteen tähystykseen mennessä aloin jännittää tulevaa toimenpidettä jo heti saadessani kutsun toimenpiteeseen. Edellinen päivä ja ilta oli jo todella vaikea jännityksen sekaisen olotilan kanssa. Soitin edellisenä päivänä hoitajalle ja pyysin esilääkitystä jännityksen vuoksi. Hoitaja lupasi selvittää asiaa ja pyysi tulemaan paikalle hieman aiemmin sovittua tutkimusaikaa. Mennessäni aamulla toimenpiteeseen hoitaja tuli vastaanottamaan ja kertoi keskuselleensa jo etukäteen lääkärin kanssa ja olivat päättäneet, että saan humauslääkityksen suonensisäisesti juuri ennen toimenpiteen alkua, mikä rentouttaa. Olin todella helpottunut ja ilahtunut, että minun ei tarvinnut erikseen anella tms. esilääkitystä. Lääkäri ja hoitaja olivat todella empaattisia ja ystävällisiä. Sain lääkityksen suonensisäisesti ja tutkimus sujui melkein huomaamatta. Lääkityksenä oli Dormicum (keskushermostoon vaikuttava lääke) ja tämän vuoksi oli tarpeen olla saattaja mukana, sillä autolla ajo oli tuona päivänä kielletty. Voin siis rohkaista kaikkia tutkimukseen menijöitä, että tuo humautuslääkitys oli kyllä erittäin tehokas poistamaan jännitystila ja sen kanssa tutkimus sujui mallikkaasti. Täytyy vaan osata kysyä ko. lääkitystä. On sekä lääkärin että potilaan etu, että tutkimus sujuu hyvässä yhteistyössä.
Toiset kestää helpommin. Minä kouristelin niin paljon että kolme henkilöä tuli pitelemään - en voinut sille mitään. Minulle annettiin puudute nieluun kun kerroin että on herkkä oksennusrefleksi, mutta ei se mitään auttanut. Rautakangelta se putki tuntui. Toimenpide oli kuitenkin nopeasti ohi eikä siitä sen kummempia traumoje jäänyt. Luulen että jos en olisi kouristellut niin toimenpide olisi ollut ok.
Mulle tehty 2 kertaa. 8 vuotta sitten eka ja se ei ollut miellyttävä kokemus.
Tänään tehtiin toisen kerran Terveystalossa Kampissa Helsingissä. Oli hieno kokemus. Pyysin rauhoittavan etukäteen (diapam 5 ml) mutta se lähinnä rauhoitti vaan mieltä. Lääkäri ja hoitaja olivat aivan supereita. Minua ei edes yököttänyt kuin aivan pikkasen alkuvaiheessa. Homma ohi viidessä minuutissa. Vertaisin kanyylin laittoon verisuoneen koko toimenpidettä, eli helppo. Nyt menen vuoden päästä turvallisin mielin seuraavaan kontrolliin.
Minulla on astma, yskin paljon ja pelkäsin sitä reaktiota. Ei tullut. Hengittää voi aivan normaalisti. Helpottaa kun pysyy aivan rentona ja antaa vain kaiken tapahtua. Ohi on ennenkuin huomaakaan.
Ei se nyt NIIN kauhea toimenpide ole.
Keliaakikot ovat saaneet jo tottua tuohon, kun ei terveydentilaa voi muutoin oiken tsekata.
Kun makaat rauhassa paikoillaan, lääkärin ohjaamassa asennossa, keskityt hengittelyyn ja miettimään jotain mukavia asioita, niin pian se on ohi.
Ja ÄLÄ mene koskemaan siihen letkuun! Olen kuullut jopa sellaista, että joku on hätäpäissään yrittänyt itse kiskaista sen letkun pois, kun toinen pää on vielä syvällä vatsalaukussa.
moi. Mua ainakin kauhistuttaa joutua gastrokopiaan. en jännitä edes verikokeita niin paljon. synnytyksestä ei ole kokemusta aikaisemmin, kannattaahan se varmaan hoidattaa, niin sitten se on ohii, siis gastrokopia. Jurppii, kun selkäkivun takia en pysty tekemään juuri mitään. Musta verikokeissa ei ole mitään pelättävää, mutta inhoan noita sairaaloitten hoitotoimenpiteitä.
Tuollainen kiinni pitäminen olisi kuin suoraan mun pahimmista painajaisista. Pelkään kuolemaakin vähemmän kuin sitä, että olen "raiskattavana" jossain toimepiteessä.
vaikka minulla sitä letku survottiin johonkin kitalakeen kun verta tuli eikä meinannut millään mennä kurkusta alas. Onneksi ottivat välillä pois ja pystyin sanomaan että ei tuossa asennossa ikinä mene kurkusta alas. Sitten onnistuikin paremmin. Se oksennusrefleksi ei ole kiva, mutta sen kestää ja mitäänhän (oksennusta) ei tule suuhun asti. Minä kyllä tunsin koepalan oton epämukavana nipistyksenä ja mahassa oli kipua jälkeen päin. _Minulta löytyi ruokatorventulehdus ja sain lääkityksen siihen. Tuosta tulehduksesta eroon pääseminen oli kyllä mukavaa ja operaatio ei siihen verrattuna ollut paha.
se koepala otettiin siis ruokatorvesta, eikä suolesta, jos kerran ruokatorven tulehdus oli diagnoosi ja koepalan otto nipisti? Mulla se otettiin sieltä suolesta ja siellä ei tuntoa ole.
Mulla on sekä paniikkihäiriö että oksennuskammo (ihan fobiana), enkä todellakaan tule selviämään tosta tähystyksestä. Ainoa vaihtoehto tulee olemaan joku nukutus/humautus. Olen menossa lääkärin kanssa asiasta keskustelemaan parin viikon päästä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:16"]
Käsittääkseni se tervetuliaismalja on sitä kuplimista estävää ainetta.. vai puutuiko sun kurkku oikeasti sen juotuasi?!
Ja pakkohan se on myös todeta, että panikointia ei varmasti kukaan tilaa, joten ehkä vähän hassusti sanottu tuo "panikoimaan ei kannata alkaa.." :D
Ja ei mua ainakaan kielletty röyhtäilemästä missään vaiheessa. Sai päästellä aina kun siltä tuntui, ja kyllä koepalat saatiin siitä huolimatta otettua. Vai onko sillä merkitystä, mistä ne otettiin? Mulla ohutsuolesta.
[/quote]
Kyllä nielu puutui siitä.
Mulla puhallettiin ilmaa kun letku oli "perillä" ja kiellettiin tosiaan päästämästä niitä ulos, eka röyhtäisin kaikki pihalle ja ilmaa jouduttiin sen vuoksi puhaltamaan lisää.
Ei sitä paniikkia tilatakaan, mutta parempi silti keskittyä ajattelemaan, että on osaavissa käsissä ja lääkäri ottaa letkun pois heti jos tulee oikea tarve. Itselläni tuo ainakin auttoi, vaikka muutoin olenkin herkkä panikoimaan.
Olen kuullut, että joku on panikoidessaan jopa yrittänyt repäistä itse sitä letkua ulos itsestään, mutta se nyt on ihan viimeinen virhe, mitä kannattaa tehdä.
Ja kyllä, mullakin oli siis ohutsuolen tähystys.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:10"]
[/quote]