Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gastroskopia, hui ja hyi

Vierailija
20.11.2009 |

Onko täällä ketään jolle olis tehty kyseinen toimenpide joskus? Millaista oli?

Minut määrättiin kyseiseen tutkimukseen. Minkä vahvuinen se letku on ja se itse koje joka on siellä letkun/putken päässä? Ja se siis pitäis niellä ja antaa tunkea se mahalaukun läpi ohutsuoleen asti, huh!! Pystyykö siinä hengittämään? Entä nielemään sylkeä? Ja mitä jos potilas liikkuu tutkimuksen aikana, mitä sitten tapahtuu sille kojeelle?

Luulen että ensinnäkin en pysty nielaisemaan sitä laitetta ja toisekseen alan varmaan refleksinomaisesti nykimään sitä ulos nielustani kesken toimenpiteen. Tehdäänkö tutkimusta nukutuksessa?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..jatkoa vielä.. Ja siis lääkäreitä on kuulemma kahta koulukuntaa, toiset pyytää nielemään letkua jossain kohtaa, toiset vain ujuttavat sen paikalleen. Mun lääkäri oli siis tämä jälkimmäinen. Pidin hyvänä, ettei tarvinnut keskittyä kuuntelemaan mitään ohjeita, sai vain hengitellä rauhallisesti. Syvään hengitys auttaa, tutkimuksen loppuvaiheessa vedin oikein syvään henkeä ja aijjettä kun auttoi rentoutumaan. Ja kyllä mulle sanottiin, että saa ihan suunkin kautta hengittää, mikä parhaalta ja luontevimmalta tuntuu.

Vierailija
22/87 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..jatkoa vielä.. Ja siis lääkäreitä on kuulemma kahta koulukuntaa, toiset pyytää nielemään letkua jossain kohtaa, toiset vain ujuttavat sen paikalleen. Mun lääkäri oli siis tämä jälkimmäinen. Pidin hyvänä, ettei tarvinnut keskittyä kuuntelemaan mitään ohjeita, sai vain hengitellä rauhallisesti. Syvään hengitys auttaa, tutkimuksen loppuvaiheessa vedin oikein syvään henkeä ja aijjettä kun auttoi rentoutumaan. Ja kyllä mulle sanottiin, että saa ihan suunkin kautta hengittää, mikä parhaalta ja luontevimmalta tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielu puudutetaan juuri sen oksennusrefleksin välttämiseksi. Puudute on sellainen spray, jonka laitto on kyllä kamalin vaihe koko jutussa.

Hampaiden väliin laitetaan sellainen reiällinen tuki, ettet pure letkua.

Ei toimenpide ole kamala, siitä selviää, mutta puudutus on hirveetä.

Itse sain rauhottavaa, joka ei rauhottanut yhtään, esti vain sen, että piti olla kuski mukana kun lähdin pois.

Ei se lääke ainakaan mua auttanut, liekö vaikutti ollenkaan.

Vierailija
24/87 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No musta se puudutuskaan ei ollut hirveetä, mutta ei se kyllä mulla mihinkään yökkäilyyn auttanut :D kai. Tai jos sitä sitten tuli yksi yökkäys vähemmän. Mutta sen vain sanon, että etukäteispelko ja jännitys oli miljoona kertaa kamalampaa kuin itse toimenpide..

Vierailija
25/87 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee yökkäilyä, silloin on puudutesuihketta laitettu liian vähän!

Mulla suihkutettiin vissiin 4 x ja ei kyllä yhtään ököttänyt. Mulla on tosi herkka oksennusrefleksi, mainitsin siitä etukäteen ja silloin lisättiin tuota suihkeen määrä, toimi hyvin.

Pyytäkää reilusti sitä suihketta, sen laitto on aika kurjaa, mulla poltti nielua kamalasti, mutta ekan suihkeen jälkeen se nielu on jo pikkasen puutunut, ei ole enää niin kamalaa.

Se on 12 mm "paksu" lektku, joka kurkusta menee alas.

On olemassa myös neneän kautta tehtäviä tähystyksiä, en tiedä olisko helpompi, mutta niin ne sanoo jotka sen on läpi käyneet, että on.

Vierailija
26/87 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta ehkä jollekin lukijalle edelleen ajankohtainen.

Itse sain "tervetuliaismaljan" heti tullessani (kutne hoitajat tätä kutsuivat :D ), eli mukillisen nielua puuduttavaa ainetta. Ei maistunut millekään, kuin vettä vaan olisi juonut.

Siitä sitten ohjattiin oikeanlaiseen asentoon ja neuvottiin keskittymään hengittelyyn. Sitten vaan letkua suuhun.

Letku ujutetaan sopivaa vauhtia, toki yökkäilyä tulee heti, mutta et oksenna, koska olet ohjeiden mukaan paastonnut.

Sylkeä ja limaa totta kai erittyy, mutta pääsi alle on laitettu liina, jolle voit päästää kaikki.

Itselläni tuli ainakin kunnon sarja röyhtäilyjä ja alkoi ahdistamaan, mutta onneksi oli niin ihanat hoitajat, jotka rauhoittelivat minua lääkärin keskittyessä tutkimukseen. Sain puristaa hoitajan kättä, toivottavasti ei naisparalta mennyt verenkierto kun niin lujaa rutistin :S

Sitten kun on letku perillä mahalaukussa, niin puhalletaan ilmaa. Kaikki meinaa tulla heti ulos röyhtäyksenä, mutta on vain pidäteltävä jotta koepala saadaan otettua.

Se jälkeen aloitetaankin jo paluumatka ja letku otetaan hiljakseltaan ulos.

Sitten onkin toimenpide ohi.

Neuvoni on, että ei pidä ajatella koko asiaa etukäteen ja etenkin jättää lukematta ne kaikenmaailman kauhutarinat. Epämiellyttävä toimepide, mutta se on nopeasti ohi ja kuitenkin kivuton.

Panikoimaan ei myöskään missään nimessä pidä ruveta, eikä koskea letkuun.

Hengittelyä vaan ja yritä ajatella jotain rauhoittavia ajatuksia.

Vierailija
27/87 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laitettiin kaksi suihkausta, joten ehkä se oli sitten liian vähän. Kurkku kyllä tuntui puutuneelta, mutta toisaalta mitään ei enää tuntunut toimenpiteen jälkeen - kiellettiin syömästä/juomasta tuntiin, ettei mene "väärään kurkkuun", johon minä, ettei tämä kurkku nyt enää edes tunnu puutuneelta.. Vaan enpä minä sitä yökkäilyä niin pelännytkään. Nyt tuntuu kyllä ylävatsassa kipua kun yskäisee, johtuneeko koepalojen otosta tms. yleisestä rassailusta vai onko lihakset kipeet siitä yökkimisestä.. tiedä häntä. Skopia on tehty eilen.

Ja mä en edes halunnut nähdä sitä letkua ensin. Ois voinut pistää paniikin päälle :D

Vierailija
28/87 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin sydämen tähystys ruokatorven kautta. Se letku oli saman paksuinen. Mulle laitettiin kanssa monta suihketta, ei yököttänyt ollenkaan. Toimenpide kesti mulla kauan, kun laitettiin kaikenmaailman ilmakuplia suonaan, että nähtiin onko ylim. reikää kammioiden välissä. Olihan siellä...

Vierailija
29/87 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni se tervetuliaismalja on sitä kuplimista estävää ainetta.. vai puutuiko sun kurkku oikeasti sen juotuasi?!

Ja pakkohan se on myös todeta, että panikointia ei varmasti kukaan tilaa, joten ehkä vähän hassusti sanottu tuo "panikoimaan ei kannata alkaa.." :D

Ja ei mua ainakaan kielletty röyhtäilemästä missään vaiheessa. Sai päästellä aina kun siltä tuntui, ja kyllä koepalat saatiin siitä huolimatta otettua. Vai onko sillä merkitystä, mistä ne otettiin? Mulla ohutsuolesta.

Vierailija
30/87 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä ohutsuolen alkupäässä käydään, sieltähän juuri otetaan näytteet jos keliakiaa epäillään. 

Vierailija
31/87 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun nieleskelee samalla on ihan hyvä.Minä kävin toimenpiteessä ja oli helppo.

Mutta lääkäri ei osaa katsokaas nenää niistää lapselta meidän kyläjuoruissa

ja sen kun muistaa toimenpiteen aikana se rentouttaa kummasti ja tuntuu helpommalta se homma.Sillä nauratte niin paniikkia ei tule.En nyt viitsi sanoo millä kunnalla tätä peliä on mutta hauskaa on.

Vierailija
32/87 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun nieleskelee samalla on ihan hyvä.Minä kävin toimenpiteessä ja oli helppo.

Mutta lääkäri ei osaa katsokaas nenää niistää lapselta meidän kyläjuoruissa

ja sen kun muistaa toimenpiteen aikana se rentouttaa kummasti ja tuntuu helpommalta se homma.Sillä nauratte niin paniikkia ei tule.En nyt viitsi sanoo millä kunnalla tätä peliä on mutta hauskaa on.

Vierailija
33/87 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ja sain esilääkityksenä Diapamin.

Kurkun puudutuksessa yökkäsin. Sitten alettiin tunkemaan letkua, yökin mutta sain hengitettyä. Nielaisin letkun ja se ehti olla ruokatorvessa pari sekuntia niin aloin paniikissa tempoa, ja revinkin sitten letkun irti. Hoitajat ei tehneet/ei ehtineet tehdä mitään. Harmitti kovasti.

Pyydä tuohon mennessä jämäkästi, että sinua pidetään käsistä kiinni. Muuten ei tule mitään.

Vierailija
34/87 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut silääkitystä yms. En repinyt letkua, vaikka inhottavalta se tuntui. Oksennukselle en voinut mitään, ja yökin joka kerta kun letkua liikutettiin, eli siis lähes koko ajan.  Mutta silti oli helpompi, kun esim suoliston röntgentutkimus tai colonoskopia.

Vierailija
35/87 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin nukutuksessa yksityisellä. On sen verran hyvät traumat erinäisistä toimenpiteistä jo valmiiksi takana, että koen olevan kaikille parempi jos tehdään nukutuksessa. Huolimatta nukutuksen aaaaaivan valtavista riskeistä. Tiedän, että nukutuksessa on riskinsä, mutta mun mielestä on outoa ettei henkisen puolen "riskejä" arvoteta asteikolla oikein minnekään -ainakin omalla kohdallani voin sanoa, että henkisen puolen kärsimys olisi niin suuri, että otan mielelläni sen nukutuksen aiheuttaman riskin. Kaikenlainen kiinni pitäminen ja jopa kädestä pitely pahentaisivat mun kokemustani moninkertaisesti, joten sellaisetkaan eivät mua auta vaan päinvastoin.

Vierailija
36/87 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähystyksen saa nukutusessa eli anestesiassa. Kahdesti yritettiin ilman puusutteita ja esilääkkeitä normaalisti, mutta ei onnistunut. Sattu liikaa ja lakkasin monesti välillä kuulema hengittämästä. Mielestäni en lakannut, mutta en vain saanut vedettyy henkee mitenkää. Lopuksi vetelin itse letkun varovasti mutta päättäväiseti pois, oisin varmaan muuten tukehtunut. Nyt odotan luvattua aikaa anestesiaan. Yritin kaikkeni kyllä muuten. Oksentamista en pelkää, mutta se ettei saa ilmaa mitenkään laukaisee paniikin. Oispa ohuempia letkuja niin sitten onnistas, uskoisin. Uskaltaisin siinätapauksessa mieluummin kitenkin yrittää vielä niellä ilman mitään...mutta näillä aika paksuilla vehkeillä ja kokemuksela en ikään enää. Nim. viikko siitä, kurkku kipee edelleen, kuiva yskä ja palan tunne kurkussa.

Vierailija
37/87 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ilman puudutteita piti kirjoittaa...

Vierailija
38/87 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty joo. Tähän mennessä 6 kertaa, joten kokemusta on.

Ikävältä se tuntuu ja kuolaa tulee suusta, nenästä ja silmistä mutta ei se varsinaisesti satu. Yritä pitää leukaa mahdollisimman hyvin paikoillaan rintaa kohden, pakota itsesi hengittämään rauhallisesti ja anna lääkärin jua hoitajien tehdä omat juttunsa.

Pahin on se alku, jossa letkun pää lykätään väkisin kurkusta alas. Jos on hyvä lääkäri sekin menee suh ok, mutta jos on huono niin se jää junnaamaan sen letkun kanssa, se on kaikkein ikävintä.

Sitä letkua ei pysty nielemään, on parasta jos lääkäri lykkää sen eikä odota mitään tähystettävältä. Nielemisrefleksi tulee joka tapauksessa itsellään ja hyvä lääkäri osaa ajoittaa letkun syöttämisen oikeaan hetkeen.

Sit vaan sinnittelet, kyllä sen kestää, eikä se siis varsinaisesti satu, tuntuu vaan ikävältä.

Seuraavat pari päivää kurkunpää on karhea ja kipeänä, mutta sekin menee ohi aika nopeasti.

Vierailija
39/87 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huom ! VAIN SUOMESSA tehdään ilman nukutusta

Ja tämä on fakta.  Ap vaatii nukutuksen ja sillä selvä

Vierailija
40/87 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehdä siitä jo etukäteen mitään mörköä itselleen. Menet vaan sillä mielellä, että se kestää vain vähän aikaa ja sen jaksaa kyllä. Olen ollut toimenpiteessä monta kertaa ja vasta viimeisellä kerralla sain esilääkityksen (vissiin se diapam, en muista). En huomannut eroa muihin käynteihin. Ainoa että oli sen jälkeen ihan pää sekaisin ja mies joutui taluttamaan minua. Mutta niin, todella kovat oksennusrefleksit on olleet aina mutta olen rahoitellut itseäni ja äkkiä se sitten oli aina ohi.