Kuuluuko mieletäsi lapsen peruskasvatukseen matkustella ja käydä syömässä ulkona?
Kommentit (149)
Hauskaa tässä on se, että kumpikin väittävät ulkomailla asuneensa ja vielä ilmeisesti pitävät sitä jonkinlaisena meriittinä, ja sitten väittelyn taso on tuota luokkaa. Enpä taidakaan päästää niitä lapsiani kohta reissuun jos heistä tuollaisia tulee :-)
näköjään kovasti ihmistä sivistä.. Tuollaista besserwisser-tyylistä pätemistä on melko rasittavaa lukea.
t. juntti, joka on matkoillaan aina ihan kivasti pärjännyt, vaikkei varmasti "kosmopoliitti" olekaan
Lopettakaa nyt toi inttäminen Olette kumpikin väärässä! Ja tosi rasittavia.
Hauskaa tässä on se, että kumpikin väittävät ulkomailla asuneensa ja vielä ilmeisesti pitävät sitä jonkinlaisena meriittinä, ja sitten väittelyn taso on tuota luokkaa. Enpä taidakaan päästää niitä lapsiani kohta reissuun jos heistä tuollaisia tulee :-)
näköjään kovasti ihmistä sivistä.. Tuollaista besserwisser-tyylistä pätemistä on melko rasittavaa lukea. t. juntti, joka on matkoillaan aina ihan kivasti pärjännyt, vaikkei varmasti "kosmopoliitti" olekaan
tälle ketjulle jotain antoisaa... joka oli niin mitä?
jotka niin kovin kosmopoliitteja (mielestään) ovat ja eivät muuta tee kuin nokittelevat toisiaan.
Kotonakykkiminen tai reissaaminen itsessään eivät tee kenestäkään jaloa.
Ja kotonakykkijät on sitten jalompia, niinkö? ;-))
näköjään kovasti ihmistä sivistä.. Tuollaista besserwisser-tyylistä pätemistä on melko rasittavaa lukea. t. juntti, joka on matkoillaan aina ihan kivasti pärjännyt, vaikkei varmasti "kosmopoliitti" olekaan
Yksin olen tässä kinannut, niinpäniin.
"Itse ulkomailla nyt jo 7 vuotta asuneena voin kertoa, että ne on nimenomaan ne itseään maailmanmatkaajina pitävät jotka todellakin missaa kaiken olennaisen! :D Luulevat olevansa niin kansainvälisiä että, ollaan aivan liian yli-innokkaina tunkemassa kaikkeen "paikalliseen" mukaan jne jne. Harvemmin ulkomailla käyvät ovat nöyrempiä ja kuulostelevat ympäristöään, ja omaksuvat varsin pian käytöstavat koska pitävät silmänsä auki ja tarkkailevat. " Että IHAN VOIT KERTOA tuommoisenkin "faktan". Ja haloo, minähän olen asunut kolmessa eri maassa Suomen lisäksi, eli minulla on ollut hyvinkin niitä "paikallisia näkökulmia". Kuulostat ihan niiltä hoopoilta junantuomilta stadilaisilta, jotka ovat olevinaan aidompia stadilaisia kuin täällä syntyneet, ja korostavat, kuinka muka "kukaan stadilainen ei sano Hesa" yms. yleistävää sontaa, jonka päätarkoitus on kiillottaa omaa erinomaisuutta.
En myöskään missään vaiheessa sano että näin on joka paikassa. Yksinkertaisesti oma mielipiteeni. Se vain taisi osua sinua jonnekin vyön alle, kun siihen noin pahasti takerruit?
pitäisikö sitten munkin tehdä se johtopäätös, että suhun iski vähän vyön alle joku, mitä minä sanoin. Mutta hei: ihan vaan ystävällisenä vinkkinä. Jos sanot mielipiteesi, jonka itsekin tiedät vain mielipiteeksi, älä käytä tuollaista muotoilua "minä voin teille nyt kertoa, miten asiat oikeasti ovat"...
Siksi että väität minun sanoneen jotain sellaista, mitä en ole sanonut. :) Missä kohti lukee, että kerron miten asiat oikeasti ovat? Jos käytän heti ensimmäisessä lauseessa minä-muotoa, normaalilla sisälukutaidolla varustettu ihminen ymmärtää että kertomuksessa on kyse henkilökohtaisesta kokemuksesta.
Tuossahan se on sitaattina, mitä sä sanoit. Että sinä voit nyt kertoa, että nimenomaan näin se on... ;-DD
Sun sitaatista puuttuu se kohta, jossa väitetysti sanon että "kokemukseni on fakta joka pätee kaikkialla" ja "minä tiedän tämän asian parhaiten".
No, noin sinä kyllä väität, vaikka sanatarkasti et juuri noita sanoja käytäkään.Sanot, että itse jo niinjaniin pitkään ulkomailla asuneena (mihin suuntaan pitäisi kumartaa ;-DDD?) VOIT KERTOA, että näin on nimenomaan kuulkaa asiat.
Jos et ymmärrä kirjoituksesi nyanssia, en voi asiaa auttaa. Sinulle tapahtuu arvatenkin aika usein niin, että sinut ymmärretään väärin.
Antakaa nyt jo olla tollaisesta tyhjänpäiväisestä asiasta väittely, ette kumpikaan selvästikään mitään penaalin terävimpiä kyniä ole, vaikka toinen on asunut 7 vuotta Italiassa ja toinen 4ssä eri maassa. Olisi varmaan kannattanut jäädä Suomeen sivistystä opettelemaan?
ne kotonakykkijät eivät osallistuneet tuohon turhanpäiväiseen väittelyyn, joten siinä mielessä kyllä, ovat jalompia! :D
jotka niin kovin kosmopoliitteja (mielestään) ovat ja eivät muuta tee kuin nokittelevat toisiaan.
Kotonakykkiminen tai reissaaminen itsessään eivät tee kenestäkään jaloa.
Ja kotonakykkijät on sitten jalompia, niinkö? ;-))
[quote author="Vierailija" time="07.02.2013 klo 19:36"]
Ja tällä en tarkoita pelkkiä sukulaisia tai naapurustoa. Joku tuossa sanoikin, että erilaisissa ympäristöissä ja erilaisten ihmisten kanssa toimiminen on asia, jota pitää itse kunkin harjoitella. Jos kyse on erikielisistä ja erilaisin tavoin varustetuista ihmisistä, sitä haastavampaa se on. Vähän samaa kuin liikkua vieraassa kaupungissa. Mitä useammin suunnistat kartan kanssa täysin vieraassa ympäristössä, sitä paremmin sen suunnistamisen opit. Opit tietämään, millaisissa paikoissa yleensä on tiettyjä juttuja, mistä yleensä kannattaa kaupungissa hakea tiettyjä asioita ja mitä karttojen eri merkit tarkoittavat. En sano, että tuota on ehdoton pakko opetella jo taaperosta lähtien, mutta jos joku on jo lapsesta pitäen harjoitellut asiaa ja nähnyt paljon kaikenlaisia kulttuureja, hänellä on siinä melkoinen etulyöntiasema.
Tuli tästä muuten mieleen yksi sivujuonne. Asumme huonomaineisessa Helsingin lähiössä, jossa on paljon maahanmuuttajia. Minulla ei ole heistä huonoja kokemuksia, enemmänkin ongelmaa on tämän lähiön suomalaisista syrjäytyneistä alkkiksista.
Mutta se on tässä hyvä puoli, että lapsilla on ollut pienestä pitäen tarhassa ja koulussa ulkomaalaistaustaisia kavereita, suhtautuvat täysin luontevasti heidän uskontoihinsa (ramadanit, eidit, loppiaisjuhlat ja muut) ja muihin tapoihinsa.
Mä väitän, että sekin on taito, jota ei jokamuksulla ole.
Tästä olen samaa mieltä. Asuimme - luultavasti samassa Helsingin lähiössä kun lapset olivat pieniä - tarhassa ja luokalla tosiaan oli 3-4 eri kansallisuutta. Tarhassa näiden maahanmuuttajien vanhemmat oli ihanan aktiivisia ja tarhatkin sallivia joten lapsille järjestettiin noiden toisten kulttuurien päiviä. Esim yksikin iranilainen isä tuli tekemään mahtavaa paikallista ruokaa lapsille ja toisesta kulttuurista äiti leipoi heidän maansa leipiä ja leivonnaisia tms.
Lapset ovat tottuneet erivärisiin, rotuisiin ja näköisiin lapsiin jopa niin hyvin että kuopus tuli 6v:nä lomamatkalla Nizzassa ihan tohkeissaa kertomaan erivärisestä tytöstä joka oli uimarannalla:) Hän oli kyllä leikkinyt 6 vuotta mustaihoisen lapsen kanssa kotisuomessa mutta vasta tuolla reissussa "näki" värin:D Ja reissujakin oli takana jo tkymmenkunta tuossa vaiheessa.
Jos kuuluisi niin sossu varmasti kustantaisi ko. huvit pienituloisille.
Kyllä kuuluu.
Onhan nyt vähän outoja aikuiset jotka eivät ole koskaan ulkomailla käyneet... Tai osaa ravintolassa asioida...
Matkustelu ja ulkona syöminen eivät tietenkään kuulu peruskasvatukseen. Peruskasvatukseen kuuluvat lämpö lasta kohtaan, laspen kuuntelu, hänen terveydestään ja vaatetuksesta huolehtiminen, auttaminen ongelmatilanteissa, johdonmukaisuus (=rajat) ja hänen kanssaan ikätasoisesti oleminen. Hienoa, jos näiden lisäksi on matkustelua ja ulkona syömistä, mutta jos ei niihin ole mahdollisuutta ei hätää. T.lastenpsykiatri
Minä olen varmaan aika soraääni tässä ketjussa.
Mielestäni pöytätapoja kuuluu opetella lasten kanssa mutta se on sama vaikka tämä tapahtuisi kotona tai kyläilyjen merkeissä. Me kyllä itse käymme lapsen kanssa usein ravintolassa syömässä (yleensä kaksi kertaa viikossa) sekä vaatimattomissa että vähän hienommissa paikoissa.
Harrastamme paljon myös kulttuuria ja matkailemme kotimaassa. Mielestäni se on lapselle kivaa ja opettavaistakin mutta ei välttämätöntä. Itse ajattelen, että matkailu ei mitenkään automaattisesti kasvata. Suvaitsevaisuutta ja kansainvälisyyyttä voi opetella ihan kotikulmillakin. Mielestäni on täysin kestämätöntä jos perhe tekee esimerkiksi useita lentomatkoja vuodessa ja lapsille opetetaan, että se on elämisen perusstandardi, johon tulee pystyä. Toki tilanne on eri asia jos esimerkiksi läheisiä sukulaisia asuu ulkomailla, työskennellään ulkomailla jne... Mutta ihan vain matkailu matkailun ilosta erittäin saastuttavilla tavoilla alkaa mielestäni lähestyä ajattelemattomuutta. Emme itsekään ole pyhimyksiä. Nelivuotiaan lapsemme kanssa on käyty kerran laivaristeilyllä Tukholmassa vaikka tämäkin on hyvin saastuttavaa teemme varmaan vielä joskus uusiakin risteilyjä. Ja sitten kun lapsi on isompi teemme ehkä myös reilausmatkoja. Lentämistä olemme boikotoineet tosi pitkään, mies tosin joskus joutuu työnsä vuoksi lentämään.
Matkustelu ja ravintolasyömiset kuuluvat perheen tapoihin, eivät peruskasvatukseen.
Siinä missä Maijan perhe matksutaa kolme kertaa vuodessa Thaimaahan, Espanjaan ja Alpeille ja syövät sunnuntaisin ravintolassa koko perheen voimin, saattaa Matin perhe pitää sunnuntaisin pizzapäivän, jolloin koko perhe leipoo mieleisensä pizzan ja katsoo yhdessä elokuvaa ja lomisin käydään metsäretkellä poimimassa marjoja ja sieniä, hiihdetään hiihtolenkkejä ja lasketaan pulkkamäessä ja yövytään kerran vuodessa jossakin kylpylässä.
Miksi Matin kokemukset olisivat huonompia kuin Maijan? Matti voi oppia paljon enemmän perheensä tavoista kuin Maija. Ei näitä voi listata paremmuusjärjestykseen.
Tuttavaperheen lapsi ei käynyt koulua. Ei käynyt ala-asteella eikä yläasteella kuin satunnaisesti ja juuri sen verran, että sai vitosilla itsensä luokka-asteelta toiselle. Silti jokainen loma vietettiin jossain ulkomaankohteessa: kesäisin Espanjassa, syksyllä Egyptissä talvella Alpeilla ja pääsiäisen tienoilla kaupunkilomakohteessa. Lapsi sai oman mopon, uudet lasketteluvarusteet, jokaiseksi syntymäpäiväksi kännykän, ja omassa huoneessa oli aina uudenaikaisin mahdollinen tietokone (ei ollut vielä ipadejä tms). En tiedä ravintolakäynneistä muuta kuin että isovanhemmat kustansivat aina sunnuntaibrunssin Helsingissä.
Kasvoiko lapsesta sivistynyt maailmankansalainen? Tällä hetkellä makaa tämä 24-vuotias kotona kouluttamattomana ja työttömänä. Jotain on ollut siinä peruskasvatuksessa pahasti pielessä.
Matkailu ei ole mitenkään tarpeellista. Tuttu ja turvallinen ympäristö on vauvalle tärkeää eikä hektinen paikasta toiseen meneminen. Matkailu ei avarra, sillä kukaan ei ole viisastunut matkailemalla. Suurin osa matkailijoista näkee ja tutustuu vain pieneen osaan kohteestaan. Suurin osa menee kaikkeen hölyn pölyyn.
Ja tällä en tarkoita pelkkiä sukulaisia tai naapurustoa. Joku tuossa sanoikin, että erilaisissa ympäristöissä ja erilaisten ihmisten kanssa toimiminen on asia, jota pitää itse kunkin harjoitella. Jos kyse on erikielisistä ja erilaisin tavoin varustetuista ihmisistä, sitä haastavampaa se on. Vähän samaa kuin liikkua vieraassa kaupungissa. Mitä useammin suunnistat kartan kanssa täysin vieraassa ympäristössä, sitä paremmin sen suunnistamisen opit. Opit tietämään, millaisissa paikoissa yleensä on tiettyjä juttuja, mistä yleensä kannattaa kaupungissa hakea tiettyjä asioita ja mitä karttojen eri merkit tarkoittavat. En sano, että tuota on ehdoton pakko opetella jo taaperosta lähtien, mutta jos joku on jo lapsesta pitäen harjoitellut asiaa ja nähnyt paljon kaikenlaisia kulttuureja, hänellä on siinä melkoinen etulyöntiasema.
Tuli tästä muuten mieleen yksi sivujuonne. Asumme huonomaineisessa Helsingin lähiössä, jossa on paljon maahanmuuttajia. Minulla ei ole heistä huonoja kokemuksia, enemmänkin ongelmaa on tämän lähiön suomalaisista syrjäytyneistä alkkiksista.
Mutta se on tässä hyvä puoli, että lapsilla on ollut pienestä pitäen tarhassa ja koulussa ulkomaalaistaustaisia kavereita, suhtautuvat täysin luontevasti heidän uskontoihinsa (ramadanit, eidit, loppiaisjuhlat ja muut) ja muihin tapoihinsa.
Mä väitän, että sekin on taito, jota ei jokamuksulla ole.
Mutta sillä tavallahan huomiota sopivasti saa, että itselleen vastailee kärkevästi ja nostaa ketjua. :)
"Itse ulkomailla nyt jo 7 vuotta asuneena voin kertoa, että ne on nimenomaan ne itseään maailmanmatkaajina pitävät jotka todellakin missaa kaiken olennaisen! :D Luulevat olevansa niin kansainvälisiä että, ollaan aivan liian yli-innokkaina tunkemassa kaikkeen "paikalliseen" mukaan jne jne. Harvemmin ulkomailla käyvät ovat nöyrempiä ja kuulostelevat ympäristöään, ja omaksuvat varsin pian käytöstavat koska pitävät silmänsä auki ja tarkkailevat. " Että IHAN VOIT KERTOA tuommoisenkin "faktan". Ja haloo, minähän olen asunut kolmessa eri maassa Suomen lisäksi, eli minulla on ollut hyvinkin niitä "paikallisia näkökulmia". Kuulostat ihan niiltä hoopoilta junantuomilta stadilaisilta, jotka ovat olevinaan aidompia stadilaisia kuin täällä syntyneet, ja korostavat, kuinka muka "kukaan stadilainen ei sano Hesa" yms. yleistävää sontaa, jonka päätarkoitus on kiillottaa omaa erinomaisuutta.
En myöskään missään vaiheessa sano että näin on joka paikassa. Yksinkertaisesti oma mielipiteeni. Se vain taisi osua sinua jonnekin vyön alle, kun siihen noin pahasti takerruit?
pitäisikö sitten munkin tehdä se johtopäätös, että suhun iski vähän vyön alle joku, mitä minä sanoin. Mutta hei: ihan vaan ystävällisenä vinkkinä. Jos sanot mielipiteesi, jonka itsekin tiedät vain mielipiteeksi, älä käytä tuollaista muotoilua "minä voin teille nyt kertoa, miten asiat oikeasti ovat"...
Siksi että väität minun sanoneen jotain sellaista, mitä en ole sanonut. :) Missä kohti lukee, että kerron miten asiat oikeasti ovat? Jos käytän heti ensimmäisessä lauseessa minä-muotoa, normaalilla sisälukutaidolla varustettu ihminen ymmärtää että kertomuksessa on kyse henkilökohtaisesta kokemuksesta.
Tuossahan se on sitaattina, mitä sä sanoit. Että sinä voit nyt kertoa, että nimenomaan näin se on... ;-DD
Sun sitaatista puuttuu se kohta, jossa väitetysti sanon että "kokemukseni on fakta joka pätee kaikkialla" ja "minä tiedän tämän asian parhaiten".
No, noin sinä kyllä väität, vaikka sanatarkasti et juuri noita sanoja käytäkään. Sanot, että itse jo niinjaniin pitkään ulkomailla asuneena (mihin suuntaan pitäisi kumartaa ;-DDD?) VOIT KERTOA, että näin on nimenomaan kuulkaa asiat. Jos et ymmärrä kirjoituksesi nyanssia, en voi asiaa auttaa. Sinulle tapahtuu arvatenkin aika usein niin, että sinut ymmärretään väärin.
Antakaa nyt jo olla tollaisesta tyhjänpäiväisestä asiasta väittely, ette kumpikaan selvästikään mitään penaalin terävimpiä kyniä ole, vaikka toinen on asunut 7 vuotta Italiassa ja toinen 4ssä eri maassa. Olisi varmaan kannattanut jäädä Suomeen sivistystä opettelemaan?
sinähän tässä nyt koko ajan tuota nostelet ja tilaa viet, hyi häpiä.
Mutta sillä tavallahan huomiota sopivasti saa, että itselleen vastailee kärkevästi ja nostaa ketjua. :)
Tuli tästä muuten mieleen yksi sivujuonne. Asumme huonomaineisessa Helsingin lähiössä, jossa on paljon maahanmuuttajia. Minulla ei ole heistä huonoja kokemuksia, enemmänkin ongelmaa on tämän lähiön suomalaisista syrjäytyneistä alkkiksista. Mutta se on tässä hyvä puoli, että lapsilla on ollut pienestä pitäen tarhassa ja koulussa ulkomaalaistaustaisia kavereita, suhtautuvat täysin luontevasti heidän uskontoihinsa (ramadanit, eidit, loppiaisjuhlat ja muut) ja muihin tapoihinsa. Mä väitän, että sekin on taito, jota ei jokamuksulla ole.
muut saa persuilla rauhassa, minusta se on tappio heidän lapsilleen. Toki, saa olla kriittinen eri kulttuurien piirteitä kohtaan, jos sen perustelee ja todella ymmärtää, mitä kritisoi, mutta sellainen perustavanlainen ennakkoluulo, että ei edes HALUTA tutustua, ymmärtää tai tulla toimeen.