ONGELMA: Rivariyhtiössämme 3-4-vuotiaat leikkii yksin pihassa, me ollaan ne joita ihmetellään
kun oma 3v ei todellakaan huitele tuolla yksin. Lapset ovat tuntikausia keskenään pihalla eikä näköyhteyttä asunnoista ole, missä liikkuvat. En tajua, kuinka vanhemmat uskaltavat. Me ollaan sitten omamme kanssa ulkona ja ollaan niitä kummajaisia. Muut vanhemmat vitsailee, että lapsenvahti onkin paikalla, hyvä homma ja lapsetkin kyselevät, miksi "Ville" ei saa olla yksin ulkona. Joo siksi, kun emme ole välinpitämättömiä, kuten teidän vanhempanne..
Ärsyttää olla ainoa aikuinen usein mukana ja lisäksi oma lapsi jää touhuissa jalkoihin, kun porukka säntää milloin metsään ja milloin tienvarteen tai parkkipaikalle leikkimään... Tylsä äiti kun vielä kieltää leikkimästä autojen seassa. Ja metsässä on piinaavaa sen joukkion kanssa. Tunnen vastuuta, kun pieniä on mukana ja olen ainoa aikuinen.
Luulin, että tämä on kiva paikka asua, kun on paljon lapsia pihapiirissä, mutten tajua tätä menoa lainkaan. Tekisi mieli muuttaa melkeinpä tämän takia... Kommentteja, kokemuksia?
Kommentit (92)
Täällä näiden lasten äidit haukkuu ja arvostelee muiden perheitä. En pelasta tällaisten akkojen lapsia. Ei kukaan koskaan ole katsonut meidän lasten perään. Pulaan kyllä jättäisivät. Sen saa minkä tilaa.
Tiedän että esim. miehen sisko on jo kauan päästänyt 4-vuotiaansa yksin pihaan 'koska siellähän on muita vähän vanhempia lapsia ja ne valvoo'. Jooo haloooooo!!! Ei kai nyt jotain 7-8 -vuotiasta voi pistää valvomaan jotain pientä 4-vuotiasta. Tiedän että nuokin juoksevat siitä pihasta pois, siinä on autoja ja menevät jopa tien yli leikkipaikalle. Itse en koskaan uskaltaisi tehdä näin!! Joten ymmärrän sua hyvin ap.
enkä täälläkään ole päästänyt lapsia keskenänsä yksinään kun vasta pienin oli jotain 4-5-vuotias vähintään. Silloinkin vahdin kyllä perään. Sen verran kuitenkin lapsiani arvostan ja pelkään että heille sattuu jotain. En kuitenkaan osaisi luottaa vanhempienkaan lasten valvontaan.
Se on just se, että ei välttämättä aina tapahdukaan mitään, mutta kun itse olen rivarialueella asunut, niin juuri nämä yksinään tallovat lapset ne niitä pahuuksia tekivät. Naarmuttivat autoja, juoksivat toisten pihoissa, kiusasivat toisia jne.
Asuimme kerran rivarissa jossa pieni tyttö 3v oli aina yksin pihassa. Lopulta tää tyttö alkoi mennä toisten oville ja halusi päästä sisälle, koska ei tietenkään halunnut olla yksin siinä pihassa. Usein oli sitten meilläkin iltoja!!!!! Meillä ei ollut silloin lapsia, mutta pidin tuota kyllä outona. Etteivät vanhemmat jaksaneet itse pitää seuraa tytölle sen vertaa!
Jos sä olet ainut aikuinen pihalla ja näet että pieni lapsi on satuttamassa itsensä, menossa joelle päin, menossa autotielle, pistämässä suuhunsa jotain myrkyllistä jne.jne. Niin etkös sä saa siitä jotkut syytteet niskaasi jos et tee mitään? Eikös nää ole aika kimurantteja juttuja kun aletaan selvittää onnettomuuden jälkeen että kuka oli pihalla, kuka näki mitäkin jne. Mutta tosiaan. Tuskin kovinkaan moni voi vain seistä paikoillaan jos näkee että lapseen sattuu kohta ja pahasti jos mä en nyt puutu?! Mun on pakko myöntää että tämän ongelman takia olen alkanut puhumaan pahaa lestoista. On sen verran kokemusta siitä kuinka eivät ole lapsistaan huolehtineet ja minä olen joutunut puuttumaan ties kuinka moneen tapahtumaan!!! Pitäkää ne lapset sisällä taikka viekää hoitoon, palkatkaa hoitaja jos ette itse jaksa ja kerkeä lapsistanne huolta pitää. Ja tämä on kaikille niille idiooteille jotka eivät tajua että lapset on lapsia ja tekevät ihan kaikkea mahdollista kun vaan silmä välttää. Vastuu on äidillä ja isällä, ei naapureilla!
Lapset on todellakin lapsia ja ne voi keksiä vaikka mitä!! Se on tullut nähtyä monen monta kertaa kun meillekin on tullut lapsille leikkikavereita. Usein on pitänyt mennä pelastamaan tai estämään niitä jotain tekemästä. Koska kyllä lapset voi keksiä vaikka mitä jos ne päästää keskenään laumassa ulos :(.
Ihan selvä asia! Jos suhde lapsiin on normaali ja rakastaa heitä yli kaiken muun niin sanoohan sen nyt järkikin että silloin tekee kaikkensa ettei omalle lapselle sattuisi mitään pahaa. Koska sitä pahaa voi sattua vaikka lapsistansa huolehtisikin. Miksi siis vielä lisätä sitä riskiä että jotain ikävää tapahtuisi? Onhan sen nyt selvää että jos lapsen perään et katso niin mitä vain voi käydä? Typeriä vanhempia, miksi olette lapsia tehneet? Oletteko jotenkin sairaita, masentuneita tai jotain?
Tosin minulla näköyhteys pihaan ja kävin 10 min välein tarkistamassa pihalta tilanteen. Tai istuskelin puutarhatuolissa lueskelemassa. 5v on jo eskarissa ja 6v koulussa. Minkä ikäisenä ap päästää lapsensa itsekseen ulos?
Ihan selvä asia! Jos suhde lapsiin on normaali ja rakastaa heitä yli kaiken muun niin sanoohan sen nyt järkikin että silloin tekee kaikkensa ettei omalle lapselle sattuisi mitään pahaa. Koska sitä pahaa voi sattua vaikka lapsistansa huolehtisikin. Miksi siis vielä lisätä sitä riskiä että jotain ikävää tapahtuisi? Onhan sen nyt selvää että jos lapsen perään et katso niin mitä vain voi käydä? Typeriä vanhempia, miksi olette lapsia tehneet? Oletteko jotenkin sairaita, masentuneita tai jotain?
mutta miehen sisko joka päästää muksunsa ulos naapureiden lasten kanssa on ainakin LAISKA. Ei se vahdi lastansa muuallakaan. Kun lapsi tulee tänne, MINÄ joudun sitä vahtimaan, koska tää lapsi on sellainen että se usein raapii tai lyö mun lapsia tai sitten se piirtää seinille tms. kivaa.
Onhan se tietty vaivalloista ja raskasta alkaa nyt vahtia lastansa...
Jos on suora näköyhteys turvalliseen pihaan ja lapsiin kuin se että heitä ei näe, eikä käy katsomassa pariin tuntiin ja vieressä menee joki, tie tms!
Myös niitä jotka jättävät työpaikoilla hommat muille ja itse lusmuilevat taitavasti tilanteista ulos?
toisaalta sinunlaiset on juuri niitä, että ei se haittaa, vaikka yks tai kaks jää auton alle, kun niitä saa koko ajan lisää ja niin paljon, ettei toisesta päästä edes jaksa enää hoitaa.
Meidän kohta 3v on vuodenpäivät ulkoillut yksin tai naapurin lapsien kanssa. Todellakaan en ole laiska, saati tunne olevani vastuuton, tai jättäneeni lastani heitteille. Eilen viimeksi tyttö kysyi, saako mennä yksin ulos. Pihaamme ei ole aidattu, mutta tuossa ne laskevat liukureilla pikkumäkeä ja touhuavat milloin mitäkin. Enemmänkin koen kavereiden kanssa keskenään ulkoilun kasvattavana, kuin heitteillejättönä. Viihtyvät hienosti. Tottakai välillä kinaavat, mutta oppivat myös sopimaan. Koko ajan vuorollaan kaikkien vanhemmat käy tarkistamassa tilanteen. Ja jos ei näköyhteys ole koko aikaa, ääni yhteys pitää säilyä. Ei oo kukaan tullut ihmettelemään ainakaan päin namaa kun olen kertonut että meillä lapset leikkivät keskenään. Kyllä se on SUURI helpotus, kun meilläkin kohta 1v ja kesällä tulee vauva.:)
Miksi ihmeessä teet lapsia lisää koko ajan, kun et selvästikään jaksa huolehtia enää vanhemmasta lapsesta? Jos lapsesi on todella ulkoillut jo alle 2 v. ilman aikuista, niin tajuatko että se on lastensuojeluasia? Vaikka sinä olisit kuinka sitä mieltä että pärjää, niin se on heitteillejättö? Oletko miettinyt miltä lapsesta tuntuu olla yksin ulkona? Vaikka ei mitään sanoisikaan, lapsi voi kokea ja varmasti kokeekin turvattomuutta. Lapsella on OIKEUS olla aikuisen lähellä aivan koko ajan! Miten ihmeessä olet voinut jättää alle 2 v. yksin ulos??? Sen ikäinenhän ei edes täysin puhu ja taapertelee ja pistää mahdollisesti vielä maasta ties mitä suuhunsa? :( Herää nyt hyvä ihminen, ja ala hoitaa lapsiasi tai lopeta niiden tekeminen!
(en kyllä usko, että tämä tyyppi on ihan tosissaan).
Mutta kaikkien vaarojen ja lasten välisten riitojen lisäksi, eihän ainakaan alle 3-vuotiaan pitäisi olla yksin ja kokonaan vastuussa itsestään koskaan, siis ihan emotionaalisen kehityksen kannalta. Kukaan, jolla on normaali suhde lapsiinsa ja joka tuntee edes hiukan kehityspsykologiaa, ei voi ajatella toisin.
toisaalta sinunlaiset on juuri niitä, että ei se haittaa, vaikka yks tai kaks jää auton alle, kun niitä saa koko ajan lisää ja niin paljon, ettei toisesta päästä edes jaksa enää hoitaa.
Meidän kohta 3v on vuodenpäivät ulkoillut yksin tai naapurin lapsien kanssa. Todellakaan en ole laiska, saati tunne olevani vastuuton, tai jättäneeni lastani heitteille. Eilen viimeksi tyttö kysyi, saako mennä yksin ulos. Pihaamme ei ole aidattu, mutta tuossa ne laskevat liukureilla pikkumäkeä ja touhuavat milloin mitäkin. Enemmänkin koen kavereiden kanssa keskenään ulkoilun kasvattavana, kuin heitteillejättönä. Viihtyvät hienosti. Tottakai välillä kinaavat, mutta oppivat myös sopimaan. Koko ajan vuorollaan kaikkien vanhemmat käy tarkistamassa tilanteen. Ja jos ei näköyhteys ole koko aikaa, ääni yhteys pitää säilyä. Ei oo kukaan tullut ihmettelemään ainakaan päin namaa kun olen kertonut että meillä lapset leikkivät keskenään. Kyllä se on SUURI helpotus, kun meilläkin kohta 1v ja kesällä tulee vauva.:)
Miksi ihmeessä teet lapsia lisää koko ajan, kun et selvästikään jaksa huolehtia enää vanhemmasta lapsesta? Jos lapsesi on todella ulkoillut jo alle 2 v. ilman aikuista, niin tajuatko että se on lastensuojeluasia? Vaikka sinä olisit kuinka sitä mieltä että pärjää, niin se on heitteillejättö? Oletko miettinyt miltä lapsesta tuntuu olla yksin ulkona? Vaikka ei mitään sanoisikaan, lapsi voi kokea ja varmasti kokeekin turvattomuutta. Lapsella on OIKEUS olla aikuisen lähellä aivan koko ajan! Miten ihmeessä olet voinut jättää alle 2 v. yksin ulos??? Sen ikäinenhän ei edes täysin puhu ja taapertelee ja pistää mahdollisesti vielä maasta ties mitä suuhunsa? :( Herää nyt hyvä ihminen, ja ala hoitaa lapsiasi tai lopeta niiden tekeminen!
Ei kannata aina lopettaa, että "mielipiteitä". Tämä on keskustelupalsta, kyllä niitä tulee pyytämättä.
peesi tälle. sama tyyli kirjoittaa provoaa aina jotain pienistä lapsista ja miten joku tekee jotain outoa.
Hankkisi elämän jostain itselleen.
Alan jo voida pahoin, kun näen tämän tyypin aloituksen. Usein onneksi tunnistaa jo otsikosta, niin ei tarvitse edes avata.
Jos sä olet ainut aikuinen pihalla ja näet että pieni lapsi on satuttamassa itsensä, menossa joelle päin, menossa autotielle, pistämässä suuhunsa jotain myrkyllistä jne.jne. Niin etkös sä saa siitä jotkut syytteet niskaasi jos et tee mitään? Eikös nää ole aika kimurantteja juttuja kun aletaan selvittää onnettomuuden jälkeen että kuka oli pihalla, kuka näki mitäkin jne.
Mutta tosiaan. Tuskin kovinkaan moni voi vain seistä paikoillaan jos näkee että lapseen sattuu kohta ja pahasti jos mä en nyt puutu?! Mun on pakko myöntää että tämän ongelman takia olen alkanut puhumaan pahaa lestoista. On sen verran kokemusta siitä kuinka eivät ole lapsistaan huolehtineet ja minä olen joutunut puuttumaan ties kuinka moneen tapahtumaan!!! Pitäkää ne lapset sisällä taikka viekää hoitoon, palkatkaa hoitaja jos ette itse jaksa ja kerkeä lapsistanne huolta pitää. Ja tämä on kaikille niille idiooteille jotka eivät tajua että lapset on lapsia ja tekevät ihan kaikkea mahdollista kun vaan silmä välttää. Vastuu on äidillä ja isällä, ei naapureilla!