Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aidinkielen opettajat! Paljon palkka? Ja bonuskysymys: miksi opettajan tyo rankempaa kuin moni muu duuni... ja siis opettajien mielipide hakusessa!

Vierailija
07.12.2005 |

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. ajankäytöstä vapaa-, väli- ja ruokatunneilla, kahvihuoneessa istumisesta ym. että opettajan hommissa eniten töitä riittää nimenomaan kieltenopettajilla (vieraan ja äidinkielen). Näyttäis ainakin siltä, että ns. lukuaineiden tai liikunnan opettajat eivät joudu tekemään niin paljon valmistelevaa työtä tai korjaamaan oppilaiden erilaisia tuotoksia. Tietysti riippuu kouluasteesta, itse opetan lukiossa.

Vierailija
2/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on ollut syystä tai toisesta huono syksy. Oppilaat ovat levottomampia kuin koskaan. Samaan aikaan kiire lisääntyy megalomaanisesti. Hommia pusketaan kaikilta suunnilta lisää ja lisää. Työkaverit sairastelevat -> toiset pitävät heidänkin tuntinsa. Kun tähän lisää vielä karsean homekoulu-työympäristön ja kaikki nuo asiat, joista on jo edellä kirjoitettu, alkaa miettiä, saisiko jostain muusta leipänsä vähän vähemmällä ahdistuksella.



Tuo juhlien järjestäminen josta joku puhui on oikeasti todella rankkaa. Siinä värkkäät jotain surkeaa näytelmää, jota 500 muuta ivallisesti arvostelee. Hohhoijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei läheskään joka ryhmässä ole näitä ongelmatapauksia. Ja riippuu paljon myös siitä missä opettaa ja mitä aineita.

Vierailija
4/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomisen päivän tunnit! Eikä kello ole tällä kertaa enemäpää kuin 21.40! Viime lauantaiyönä suunnittelin alkavaaa kurssia puoli yhteen asti yöllä ja sitten ajattelin, että " olen hullu" ja lähdin nukkumaan. Ja sunnuntaina sitten jatkettiin.



Kaikissa töissä on puolensa, mutta jos joku opettajaksi halajaa, kannattaa miettiä, olisiko jokin muu kuin äikänopettajan työ parempi.

Vierailija
5/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähiöyläasteela. Haistateltu on tasan kaksi kertaa, ja asiat selvitettiin, tietenkin. Minä tykkään teini-ikäisten opettamisesta, murrosikä on parhaimmillaan luovaa aggressiota! maalla opetin aikaisemmin pari vuotta hyvässä lukiossa, siinä oli omat hyvät JA huonot puolensa. Pointti on mielestäni opettajan persoonallisuus. Alalle täytyy sopia. On paljon tarinoita nuorista, vastavalmistuneista opettajista, joilla homma menee puihin sen takia, että eivät sovi alalle. Opettajalla täytyy olla vahva persoonallisuus, hyvä itsetunto, hyvä ja nopea psykologinen silmä ja ennen kaikkea helvetin hyvä huumorintaju. Ja arki koulussa on enimmäkseen ongelmanratkaisua. Tykkään työstäni todella paljon.

Vierailija
6/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin vielä pitäisi korjata muutama koe, hakea materiaalia ja valmistella projektityötä, jonka oppilaat aloittavat ensi viikolla. Mennee taas lähemmäs puolta yötä :( Ja tämä ihan tavallinen päivä.



Juu, kadehtikaa vain opettajan helppoa työtä ja lyhyitä työaikoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa! Kerrankin positiivinen kommentti! Antaa uskoa ainakin minulle, joka nimenomaan haaveilen äidinkielenopettajan työstä.

Tälläkin hetkellä työskentelen yläkoulussa avustajana, joten teinien jutut on tuttuja :) Minullekaan ei olla haistateltu ja ne nuoret on aika mukavia. Huumorintajua ja hyvää itsetuntoa kyllä tarvitaan :)

Vierailija
8/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppilaillekin; toisaalta äikäntunnit voivat olla niitä hauskimpia ja mielenkiintoisimpia tunteja, jos opettaja on suunnitellut tunnit hyvin ja on itse aiheesta innostunut sekä kekseliäs tyyppi. Hyvää äidinkielentuntia ei voi pitää ilman huolellista valmistelua; jos joku muuta väittää, on hän huono opettaja ja tylsä tyyppi. Murkkujen kanssa työskennellessä saa välittömän palautteen työstään - eipä tarvitse odottaa kehityskeskustelua esimiehen kanssa. Rennon tiukka ope on se, josta pidetään, sillä oppilaat arvostavat opettajaa, joka on aidosti läsnä ja huumorintajuinen, mutta osoittaa arvostavansa ainettaan sekä oppilaita niin paljon, että tosiaankin opettaa ja johdattaa lapset ja nuoret kielen ja kirjallisuuden maailmaan. Palkalla ei Marbellan huvilaa ostella, eikä se vastaa läheskään koulutusta ja työmäärää - nauttikoot opettajat siis niistä kadehdituista kesälomista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla pitää jaksaa kuunnella haistatteluja.

Vierailija
10/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

työn rankkuudesta: ensinäkin tunnin pitäminen on vain osa työtä, se suurin työ tehdään oppituntien ulkopuolella.

Varsinaisia kunnon taukoja (kuten useimmissa ammateissa on) ei ole, välitunnit menevät joko välituntivalvonnassa tai monistaessa (hakiessa) materiaalia seuraaville tunneille. Samoin lounastauko on mitä on - ruokailun ohessa olet vastuussa ruokalan valvonnasta.

Olet täysin sidottu kelloon - ei hetkenkään ajatuspaussia silloin kun haluat/ tarvitset.

Työ on jatkuvaa esilläoloa ja itsensä likoonlaittamista. Kesken tunninpidon ei voi nostaa jalkoja pöydälle ja pitää luovan ajatustauon. Ja missä muussa työssä " esiinnytään" parhaimmassa tapauksessa 90min x 4 / per päivä (jos siis pitkä päivä ja kaksoistunteja).



Ja kaiken opetustyön lisäksi roolisi on myös kasvattaja, sosiaalihoitaja jne. Ja välillä näkee todella rankkkoja juttuja =(



Ja liian monet vanhemmat olettavat, että opettajalle voi soittaa koska tahansa ja puida oman lapsen asioita - eli puhelin saattaa soida illalla, viikonloppuna jne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mikään huippupalkka ottaen huomioon, että koulutus on pitkä

Vierailija
12/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustunneilla palkka semmonen 1900 e yläasteella ja 2200 lukiossa BRUTTO



kielen ope kuvailikin työtä erittäin hyvin



Nyt äitiyslomalla on ihanaa, kun saa käydä kesken päivän vessassa!!!



Ruokatauko on tosiaan kans ärsyttävä. Ei saa syödä koskaan yksin, vaan saa syödä maksullista ateriaa oppilaiden eassa, jolloin pitää samalla valvoa oppilaita. Ei kovin nautinnollinen hetki :(



Tuntien pito on kuitenkin kaikista helpoin osuus. Varsinainen työ on sen ulkopuolella. Yleensä tunnit on sijoitettu kalenteriin niin, että on turha kuvitella, että saisi ainepinoja luettua tuntien välissä. Yleensä siis koko saatanan sunnuntaipäivän tämä äiti lukee referaatteja, aineita jne. Tosi vaikea selittää omille lapsille, että äiti tekee töitä makuuhuoneessa, ei saa tulla, en voi lähteä pulkkamäkeen :(



Todella kiva on tuo opetusosuus minusta, mutta muu on niin raskasta, että täytyy alkaa miettiä muita hommia. Tällä alalla näine mietteineni en ole yksin. Aika moni vaihtaa alaa.



Ai niin, ja bonuksena saat kestää vittuilun " pitkästä kesälomasta ja lyhyvistä päivistä" .







Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli päivä hyvä tai huono, koko ajan olet framilla 40 murrosikäisen arvosteltavana. Vaatteet ruoditaan, samoin sanavalinnat. Jos yhtään näytät, että osuu, meno senkun yltyy.



Välitunnilla koetat nuorena opettajana olla joutumatta vanhempien hampaisiin, aina teet väärin, vaikket istuisikaan jonkun nimikkotuolissa. Nuorena opettajana saat myös ristiksesi toisten vieromat luokat ja paskamaiset lukujärjestykset. Päivän rytmi tyyliin: perjantaina tunteja 8-9, 11-12, ja päivän päätteeksi koulun pahamaineisimman luokan tuplatunti 14-16. Tosi motivoivaa kaikille osapuolille!



Palkkani ei ole relevantti, kun siitä on aika paljon aikaa.





Vierailija
14/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

väittäisin, että hyvin harva ope jaksaisi tätä työtä ilman loppuunpalamista, jos välillä ei olisi lomaa. Ja open kesälomahan ei ole yhtä pitkä kuin koululaisten.

Ja lyhyemmät " lomat" menevät kokeita /aineita korjatessa + uutta jaksoa suunnitellessa.



Palkka ei todellakaan ole hyvä koulutukseen ja työmäärään + vastuuseen nähden.



Tein itse valmistumisen jälkeen useamman vuoden muita töitä (koulutusta vastaavaa kuitenkin) ja voin kertoa, että välillä kaipaan niitä aikoja. Kahvitauon pystyi pitämään silloin kun halusi ja sen sai pitää rauhassa. Lounastauko oli oikeasti _tauko_, lisäksi pystyi pitämään luovan ajattelutauon tai hakemaan kupin kahvia silloin kun halusi. Kesälomakin oli kunnon loma.

Lisäksi vuosilomien ajankohdan pystyi melko hyvin valitsemaan itse - opettajan työssä näin ei ole.



Koulussa juostaan kellon mukaan - ja sen koulun kellon mukaan.



Itse olen tehnyt viime viikot yli 50 tunnin työviikkoa, ei puhettakaan, että kotona olisi ehtinyt tehdä jotain joulun eteen. Ja joululoman ajaksi on iso kasa töitä odottamassa - ja varmasti yritän edes hiukan kuroa univelkaa kiinni.



Mutta kaikki jotka kadehtivat opettajien piiiiitkiä lomia ja helppoa työtä: hakekaa ihmeessä yliopistoon ja sen jälkeen läpäiskää vielä soveltuvuuskoe (opettajan opintoja varten), opiskelkaa n. 6 vuotta ja etsikää sen jälkeen työpaikka (käytännössä useampi vuosi pätkätöitä - kesät ilman palkkaa - ennen kuin saa mahdollisesti viran).



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tätä kukaan palkan tai lomien takia tee :)



Itse nautin opettamisesta ja vuorovaikutuksesta nuorten kanssa - siksi tätä teen. Paljon parempaa palkkaa + paremmat työedut saisin muualla.

Vierailija
16/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esiintyvää ja kontrolloivaa tyyppiä, ja lisäksi tykkään organisoida asioita. Olen siis synnynnäinen opettaja :) Olen huomannut, että samoja piirteitä on muissakin opeissa. Toki poikkeuksiakin löytyy! Lisäksi oppilaat ovat pääasiassa ihania (nyt on hankala kamalasti kehua, koska kiehun juuri parhaillaan muutaman sankarin toilailuiden tähden...).



Äikän open hommassa negatiivisin puoli on jatkuva aineiden korjaus. Pinot ovat loputtomia. Toisaalta taas aine on mielenkiintoinen ja monipuolinen.

Vierailija
17/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaa lukiossa. Äikän opella pieni tuntimäärä, mutta paljon kotitöitä.

Vierailija
18/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo... itse opiskelen unelma-ammattiani eli opettajaksi. Tässä vaiheessa varmaan turha perääntyä, mutta kyllä vähän alkaa tulevaisuus pelottaa, kun näitä lukee. Vaikka tiedänkin tehneen itselleni ehkä sen ainoan ja oikean valinnan.

Vierailija
19/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut pari vuotta opettajan sijaisuuksia tehden (en ole pätevä). Luokassa (eikä ikinä kaikissa) saattaa olla pari hissukseen jurputtavaa oppilasta, mutta ikinä ei ole haistateltu tai ääneen arvosteltu! Tottakai näitä " onks pakko?" -juttuja on aina, mutta nyt ei kyse ole siitä.

Ja aina sanotaan että sijaiset saavat sen kaiken pahimman paskan niskaansa... Sijaisuuksien kestoja on ollut parista päivästä muutamaan kuukauteen.

Vierailija
20/26 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitenpä ne kesälomat yhtään sen lyhyempiä voisivat olla :D? Olis aika tehokasta ja kannattavaa tulla heinäkuussa tyhjään kouluun ja puhella seinille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme