Miksi se tulkitaan "ruikuttamiseksi", kun joku suurituloinen mainitsee ettei...
... hänen palkkansa riitä niin hulppeaan elintasoon kuin moni kuvittelee?
Ihan älyttömän moni luulee, että noin sanova henkilö on jotenkin tyytymätön tilanteeseensa tai valittaa siitä. Miksi ihmeessä? Onko se henkisesti niin raskasta keskittyä siihen itse asiaan, eli siihen että suurituloiset eivät yleensä ole mitään uskomatonta luksuselämää viettäviä pohattoja, vaan suht. tavallisia ihmisiä? Sellaisia kuin sinä ja minä.
Murskaantuuko siinä samalla av-mamman naiivit haaveet, että kun vain se lottovoitto osuu kohdalle, niin ikinä ei tarvitse enää töitä tehdä ja voi ostella luksusautot ja huippulukaalin Helsingin keskustasta, ja lentää vielä ykkösluokassa lomalle monta kertaa vuodessa? Vai miksi näihin suhtaudutaan niin epä-älyllisesti ja vihamielisesti? Tämän haluaisin todella tietää.
Kommentit (63)
Kerronpa sinulle:
Minä ja mieheni teemme molemmat kokopäivätyötä, mies työntekijänä ja minä toimihenkilönä (jolla muuten on korkeakoulututkinto). Tienaan kuussa bruttona 2200 euroa, mies noin 2000 euroa. Käteen jää yhteensä 3200, siihen lapsilisät päälle.
Asuntolainaan meillä menee n. 800 euroa + omakotitalon muut kulut päälle, eli asumiseen menee n. 1100 euroa kuussa.
Kyllä minun matematiikallani elintasomme olisi jo melko hulppea, jos äkkiä alkaisimmekin tienata vaikkapa parikin tonnia enemmän.
Että lopeta sinä se ruikutus, jooko?
Enemmän teillä hyvätuloisilla on varaa antaa palkastanne veroihin, kuin meillä pieni- ja keskituloisilla, varsinkin kun KOKOOMUS ajaa verotusta koko ajan kohti tasaveromallia, tuloverotusta keventämällä ja kulutusveroja nostamalla.
Sossusta emme mekään saa penniäkään, ja veikkaanpa vielä että työmme ovat fyysisesti raskaampia kuin monen huipputuloisen.
Niin normaalia elämää elämällä sä pärjäisit ihan keposasti, ilman ongelman ongelmaa.
Me joudutaan 2800e kk tuloilla hieman kituttamaankin, ihan normaalinkin elämän suhteen.
Joten siksi siihen suhtaudutaan hieman vihamielisesti, kun pitää olla neiti tai herra hienohelma jolle ei normaali elämä kelpaa.
että, jos tulosi kasvaisivat yli 9000 euroon/kk nettona, niin etköhän sinäkin muuttaisi isompaan asuntoon, hankkisi paremman auton jne. Joten taas jäisi vähemmän käyttörahaa per kuukausi. Vai väitätkö, että jos tienaisit yli 9000 euroa/kk, niin jäisit silti asumaan siihen rupiseen vuokrakaksioon?
jos muuttaa isompaan asuntoon ja hankkii paremman auton ja matkustelee monta kertaa vuodessa, miten ihmeessä jää huomaamatta, että se juuri on sitä parempaa elintasoa? Eihän tässä ole ihmetelty sitä, että mihin sitä rahaa saa menemään (kaikkihan sitä saa halutessaan tuhlattua), vaan sitä, ettei huomata, että tuohan juuri on sitä piehtaroimista.
Mutta tässä tapauksessa ensimmäinen ryhmä saa rahaa kuukausittain käyttöönsä maksimissaan tonnin, jälkimmäinen ryhmä sitten sen viisitonnia ja siitä ylöspäin. Ja nämä kaksi ryhmää eivät todellakaan ole samalla elintasoviivalla rinnakkain!
Vaikka tarkemmin mietittyäni, sun on pakko olla provo. Noin typerää ja itsekästä ihmistä ei vain voi olla olemassa.
t. omillaan toimeentuleva