Miehen kanssa kinaa, mammat apua!
Hei
Mieheni luulee taas tietävänsä kaiken, kun on meistä se kouluja käynyt insinööri. Nyt päätinkin laittaa sille jauhot kurkkuun ja tarvitsen siihen teidän arvon mammojen apua! Porukassa on varmasti myös akateemisia mammoja, joten eipä jää ukolla mahdollisuuksia vastaväitteisiin tälläkään kertaa :-)
Noh, kumpi on oikeassa?
Kun suomenkielen kieliopin mukaisesti lasketaan kymmeneen, niin kuuluuuko sanoa: ykkönen, kakkonen, kolmonen, nelonen, vitonen, kuutonen, seiska, kasi, ysi ja kymmenen vai niin kuin mieheni väittää: ykköinen, kakkoinen, kolmoinen, neloinen, viitoinen, kuutoinen, seiska, kasi, ysi ja kymmenen.
Vai onko molemmat oikein? Näin maalaisjärjellä pääteltynä Suomen kieliopin mukaan vain toinen voi olla oikein, mutta kumpi?
Kommentit (30)
valita niin sinä olet oikeassa
kiitos!
t. AP
Yksi, kaksi, kolme, neljä... Näin se menee.
Jos halutaan nimetä numerot, niin "ykkönen" on oikein, mutta sekin on lähinnä puhekielen ilmaus. Sellaista sanaa kuin ykköinen ei ole olemassakaan.
-äikänmaikka laiskana
Sellaista sanaa kuin ykköinen ei ole olemassakaan.
Näin minä hänelle kerroin, ei ole olemassakaan sellaista sanaa kuin kuutoinen. Mutta mies se ei vaan suostu uskomaan minua. Tyypillinen insinööri kun on. Saas nähdä auttaako tämä viestiketju ymmärtämään näin helpon asian paremmin.
mä annan sille tukaria, ja jos vänkää vastaan, annan vielä jälki-istuntoakin.
-äikänmaikka
Sellaista sanaa kuin ykköinen ei ole olemassakaan.
Näin minä hänelle kerroin, ei ole olemassakaan sellaista sanaa kuin kuutoinen. Mutta mies se ei vaan suostu uskomaan minua. Tyypillinen insinööri kun on. Saas nähdä auttaako tämä viestiketju ymmärtämään näin helpon asian paremmin.
Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdeksän, kymmenen...
Ai perhana tää olikin trolli, mutta meni jo
Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdeksän, kymmenen...
Ainakin meillä päin kaikki laskee, että ykkönen, kakkonen, kolmonen jne. Juuri noin kuinka äidin kielen opettaja kertoi.
Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdeksän, kymmenen...
Ainakin meillä päin kaikki laskee, että ykkönen, kakkonen, kolmonen jne. Juuri noin kuinka äidin kielen opettaja kertoi.
joka sai tuossa ylempänä vahvistuksen sille, että on taas oikeassa.
Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdeksän, kymmenen...
Ainakin meillä päin kaikki laskee, että ykkönen, kakkonen, kolmonen jne. Juuri noin kuinka äidin kielen opettaja kertoi.
joka sai tuossa ylempänä vahvistuksen sille, että on taas oikeassa.
Joo mutta tuo on puhekielistä. Sä käytit ilmausta "suomen kieliopin mukainen" (tjsp), eli voi olettaa että et tarkoittanut puhekielisiä ilmauksia vaan kirjakielistä. Silloin molemmat on väärässä. Tosiaan kuitenkin sä olet oikeassa jos noista kahdesta pitää valita, varsinaisesti kieliopin (kirjakielen) mukaista ei ole kumpikaan.
Sanooko miehesi myös hevoinen eikä hevonen?
Ärsyttää kun leikkii fiksumpaa kun oikeesti on ja vääntelee sanoja: hevoinen, kuutoinen, aikuinen jne. eikä oikeasti edes osaa puhua Suomen kieliopin mukasesti oikein: hevonen, kutonen ja aikunen.
kyllä te ootte tyhmiä!yksi,kaksi,kolme...
et ehkä ymmärtänyt, mutta kyseessä oli numerot ykkösestä kymppiin.
Kuutonen vai kutoinen, got it?
t. ap
Jos sanoo ykkönen, kakkonen jne, pitää sanoa kymppi eikä kymmenen! Paras tapa laskea on yy kaa koo nee vii kuu sei kasi ysi kymppi.
Jos sanoo ykkönen, kakkonen jne, pitää sanoa kymppi eikä kymmenen! Paras tapa laskea on yy kaa koo nee vii kuu sei kasi ysi kymppi.
sillon kun on kiire. Esimerkiksi kun pitää laskea omat lapset nopeasti kaupan jonossa, ettei kukaan ole vaan eksynyt porukasta. Sillon ei ole niin tarvetta puhua kieli opin mukaisesti. Kyse olikin siitä, mikä on oikein suomen kieli opin mukasesti sanottuna tai kirjotettuna.
Nehän vastaa järjestysnumeroita
--> ykkönen = ensimmäinen
kakkonen = toinen
kolmonen = kolmas
Ja suomen kielen mukaisesti numerot 1-10 on tietysti
yksi kaksi kolme neljä viisi kuusi seitsemän kahdeksan yhdeksän ja kymmenen. Mutta eihä tätä oikeasti voi joku kysyä? Ei ainakaan sellainen, jonka äidinkieli on suomi.
Mutta eihä tätä oikeasti voi joku kysyä? Ei ainakaan sellainen, jonka äidinkieli on suomi.
:-)
t. AP
Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdeksän, kymmenen.