Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen kanssa kinaa, mammat apua!

Vierailija
20.01.2013 |

Hei



Mieheni luulee taas tietävänsä kaiken, kun on meistä se kouluja käynyt insinööri. Nyt päätinkin laittaa sille jauhot kurkkuun ja tarvitsen siihen teidän arvon mammojen apua! Porukassa on varmasti myös akateemisia mammoja, joten eipä jää ukolla mahdollisuuksia vastaväitteisiin tälläkään kertaa :-)



Noh, kumpi on oikeassa?



Kun suomenkielen kieliopin mukaisesti lasketaan kymmeneen, niin kuuluuuko sanoa: ykkönen, kakkonen, kolmonen, nelonen, vitonen, kuutonen, seiska, kasi, ysi ja kymmenen vai niin kuin mieheni väittää: ykköinen, kakkoinen, kolmoinen, neloinen, viitoinen, kuutoinen, seiska, kasi, ysi ja kymmenen.



Vai onko molemmat oikein? Näin maalaisjärjellä pääteltynä Suomen kieliopin mukaan vain toinen voi olla oikein, mutta kumpi?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdeksän, kymmenen.

Vierailija
2/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

valita niin sinä olet oikeassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhua saa miten haluaa.

Vierailija
4/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

valita niin sinä olet oikeassa

kiitos!

t. AP

Vierailija
5/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi, kaksi, kolme, neljä... Näin se menee.



Jos halutaan nimetä numerot, niin "ykkönen" on oikein, mutta sekin on lähinnä puhekielen ilmaus. Sellaista sanaa kuin ykköinen ei ole olemassakaan.



-äikänmaikka laiskana

Vierailija
6/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista sanaa kuin ykköinen ei ole olemassakaan.

Näin minä hänelle kerroin, ei ole olemassakaan sellaista sanaa kuin kuutoinen. Mutta mies se ei vaan suostu uskomaan minua. Tyypillinen insinööri kun on. Saas nähdä auttaako tämä viestiketju ymmärtämään näin helpon asian paremmin.

Vierailija
8/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä annan sille tukaria, ja jos vänkää vastaan, annan vielä jälki-istuntoakin.

-äikänmaikka

Sellaista sanaa kuin ykköinen ei ole olemassakaan.

Näin minä hänelle kerroin, ei ole olemassakaan sellaista sanaa kuin kuutoinen. Mutta mies se ei vaan suostu uskomaan minua. Tyypillinen insinööri kun on. Saas nähdä auttaako tämä viestiketju ymmärtämään näin helpon asian paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdeksän, kymmenen...











Ai perhana tää olikin trolli, mutta meni jo

Vierailija
10/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdeksän, kymmenen...

Ainakin meillä päin kaikki laskee, että ykkönen, kakkonen, kolmonen jne. Juuri noin kuinka äidin kielen opettaja kertoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdeksän, kymmenen...

Ainakin meillä päin kaikki laskee, että ykkönen, kakkonen, kolmonen jne. Juuri noin kuinka äidin kielen opettaja kertoi.

joka sai tuossa ylempänä vahvistuksen sille, että on taas oikeassa.

Vierailija
12/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdeksän, kymmenen...

Ainakin meillä päin kaikki laskee, että ykkönen, kakkonen, kolmonen jne. Juuri noin kuinka äidin kielen opettaja kertoi.

joka sai tuossa ylempänä vahvistuksen sille, että on taas oikeassa.

Joo mutta tuo on puhekielistä. Sä käytit ilmausta "suomen kieliopin mukainen" (tjsp), eli voi olettaa että et tarkoittanut puhekielisiä ilmauksia vaan kirjakielistä. Silloin molemmat on väärässä. Tosiaan kuitenkin sä olet oikeassa jos noista kahdesta pitää valita, varsinaisesti kieliopin (kirjakielen) mukaista ei ole kumpikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanooko miehesi myös hevoinen eikä hevonen?



Ärsyttää kun leikkii fiksumpaa kun oikeesti on ja vääntelee sanoja: hevoinen, kuutoinen, aikuinen jne. eikä oikeasti edes osaa puhua Suomen kieliopin mukasesti oikein: hevonen, kutonen ja aikunen.

Vierailija
14/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä te ootte tyhmiä!yksi,kaksi,kolme...

et ehkä ymmärtänyt, mutta kyseessä oli numerot ykkösestä kymppiin.

Kuutonen vai kutoinen, got it?

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset


eikä edes trolli.

Vierailija
16/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmottautuu mukaan!

Vierailija
17/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanoo ykkönen, kakkonen jne, pitää sanoa kymppi eikä kymmenen! Paras tapa laskea on yy kaa koo nee vii kuu sei kasi ysi kymppi.

Vierailija
18/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanoo ykkönen, kakkonen jne, pitää sanoa kymppi eikä kymmenen! Paras tapa laskea on yy kaa koo nee vii kuu sei kasi ysi kymppi.

sillon kun on kiire. Esimerkiksi kun pitää laskea omat lapset nopeasti kaupan jonossa, ettei kukaan ole vaan eksynyt porukasta. Sillon ei ole niin tarvetta puhua kieli opin mukaisesti. Kyse olikin siitä, mikä on oikein suomen kieli opin mukasesti sanottuna tai kirjotettuna.

Vierailija
19/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän vastaa järjestysnumeroita

--> ykkönen = ensimmäinen

kakkonen = toinen

kolmonen = kolmas



Ja suomen kielen mukaisesti numerot 1-10 on tietysti

yksi kaksi kolme neljä viisi kuusi seitsemän kahdeksan yhdeksän ja kymmenen. Mutta eihä tätä oikeasti voi joku kysyä? Ei ainakaan sellainen, jonka äidinkieli on suomi.

Vierailija
20/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihä tätä oikeasti voi joku kysyä? Ei ainakaan sellainen, jonka äidinkieli on suomi.

:-)

t. AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän