Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väitöstutkimus: Pikkukeskosina syntyneille muita enemmän tukiopetusta

Vierailija
28.11.2012 |

http://www.karjalainen.fi/fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/16472-pi…



Pikkukeskosena syntyminen ennustaa myöhempää psykologista ja psykofysiologista kehitystä, kertoo Helsingin yliopiston väitöstutkimus.

Pikkukeskosina syntyneet aikuiset pärjäsivät tutkimuksessa täysiaikaisina syntyneitä heikommin kognitiivisissa testeissä. He olivat myös saaneet peruskoulussa enemmän tukiopetusta.

- Mutta he eivät eronneet verrokeistaan opiskeluvuosien tai päättötodistuksen keskiarvon suhteen, sanoi väittelijä Riikka Pyhälä tiedotteessa.

Lisäksi havaittiin, että pikkukeskosena syntymisellä on yhteys kohonneeseen stressiverenpaineeseen.

Tutkimuksessa verrattiin alle 1 500 gramman painoisena syntyneitä nuoria aikuisia ja täysiaikaisena syntyneitä. Väitös tarkastetaan lauantaina.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko otettu huomioon että numeron vieressä voi olla

*-merkki kertomassa mukautetusta oppimäärästä.



Numero voi olla sama mutta tähti viestii sitten omaa tarinaansa.



Nykyäänhän nämä tähtioppilaat ohittavat haussa taviksen vaikka on itsestään selvää että tavallisen oppimäärän 7 on enemmän kuin 7*.



Opetan ammattiopistossalen jossa tämä ongelma on havaittavissa.

Vierailija
2/4 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskosena syntymisen vaikutuksesta syrjäytymiseen. Kaverillani on isona keskosena (1,5-2 kg) syntynyt nyt nuori aikuinen. Hänellä ei ole koskaan ollut kaikki "ihan kotona", vaikka mitään diagnoosia ei ole. Peruskoulun sai läpi, mutta vaikea on nähdä millaista työtä hän pystyisi tekemään. Nyt siis 19 v ja omaa elämää pitäisi aloitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä ne joilla on keskosia kotona osaavat nyt varautua ongelmiin kun niitä tutkitusti tulee

Vierailija
4/4 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskosena syntymisen vaikutuksesta syrjäytymiseen. Kaverillani on isona keskosena (1,5-2 kg) syntynyt nyt nuori aikuinen. Hänellä ei ole koskaan ollut kaikki "ihan kotona", vaikka mitään diagnoosia ei ole. Peruskoulun sai läpi, mutta vaikea on nähdä millaista työtä hän pystyisi tekemään. Nyt siis 19 v ja omaa elämää pitäisi aloitella.

Tiedän runsaasti aivan täysiaikaisina syntyneitä, joilla on samanlaisia ongelmia.

Tiedän myös yhden keskosen, josta tuli juristi ja valtion virkamies jo 25-vuotiaana. Meitä on niin moneen junaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän