Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen kanssa kinaa, mammat apua!

Vierailija
20.01.2013 |

Hei



Mieheni luulee taas tietävänsä kaiken, kun on meistä se kouluja käynyt insinööri. Nyt päätinkin laittaa sille jauhot kurkkuun ja tarvitsen siihen teidän arvon mammojen apua! Porukassa on varmasti myös akateemisia mammoja, joten eipä jää ukolla mahdollisuuksia vastaväitteisiin tälläkään kertaa :-)



Noh, kumpi on oikeassa?



Kun suomenkielen kieliopin mukaisesti lasketaan kymmeneen, niin kuuluuuko sanoa: ykkönen, kakkonen, kolmonen, nelonen, vitonen, kuutonen, seiska, kasi, ysi ja kymmenen vai niin kuin mieheni väittää: ykköinen, kakkoinen, kolmoinen, neloinen, viitoinen, kuutoinen, seiska, kasi, ysi ja kymmenen.



Vai onko molemmat oikein? Näin maalaisjärjellä pääteltynä Suomen kieliopin mukaan vain toinen voi olla oikein, mutta kumpi?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no joo. Eihän insinöörit yleensä osaakaan suomea kirjoittaa.

Mutta eihä tätä oikeasti voi joku kysyä? Ei

ainakaan sellainen, jonka äidinkieli on suomi.

:-)

t. AP

Vierailija
22/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole LUU kurkkuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa jauhot kurkkuun. Olen kuulut myös muissa perheissä ihansaman.



t. ap

Vierailija
24/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä olet timangia :) Hyvin vedetty, ihansama mitä muut sanoo!

Vierailija
25/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdeksän, kymmenen...

Ainakin meillä päin kaikki laskee, että ykkönen, kakkonen, kolmonen jne. Juuri noin kuinka äidin kielen opettaja kertoi.


Kyseessä olikin, kuinka homma menee suomen kieliopin mukaan, ei kuinka se teilläpäin menee. Miehesi voi olla sieltä päin Suomea, missä kaikki laskeva kuten hän laskee

Vierailija
26/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä olet timangia :) Hyvin vedetty, ihansama mitä muut sanoo!

Pakko olla päättävinen kun on saanut niin hankalan miehen, joka aina vättää kaikkea omituista ja jatkuvasti haastaa riitaa. Helpoittaa kun huomaan, että en olekaan ainoa joukossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen aina sanonut ykönen (ygönen), kakonen (kagonen), kolmonen, nelonen, vitonen, kutonen, seiska, kasi, ysi, kymppi.



Ja ala-asteen luokista tietty eppu, toppu, kolkku, nelkku, viikku, kuukku. :)

Vierailija
28/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan ulalla tosta viimeisestä numerosta. Siis just toi 10.



Onko se kynppi

vai onko se kymppi

vai niin kuin mun lentäjämies väittää kymmenäinen

vai ehkä kymmenikkö



Hitto kun nää on vaikeita nää viralliset suomen kieliopin mukaiset jutut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa!

Vierailija
30/30 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kaikkein läheisin on KAKKONEN.

Kakkonen on näin miehen näkökulmasta hienoin. Ylitää kielirajoitukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi