Miehen kanssa kinaa, mammat apua!
Hei
Mieheni luulee taas tietävänsä kaiken, kun on meistä se kouluja käynyt insinööri. Nyt päätinkin laittaa sille jauhot kurkkuun ja tarvitsen siihen teidän arvon mammojen apua! Porukassa on varmasti myös akateemisia mammoja, joten eipä jää ukolla mahdollisuuksia vastaväitteisiin tälläkään kertaa :-)
Noh, kumpi on oikeassa?
Kun suomenkielen kieliopin mukaisesti lasketaan kymmeneen, niin kuuluuuko sanoa: ykkönen, kakkonen, kolmonen, nelonen, vitonen, kuutonen, seiska, kasi, ysi ja kymmenen vai niin kuin mieheni väittää: ykköinen, kakkoinen, kolmoinen, neloinen, viitoinen, kuutoinen, seiska, kasi, ysi ja kymmenen.
Vai onko molemmat oikein? Näin maalaisjärjellä pääteltynä Suomen kieliopin mukaan vain toinen voi olla oikein, mutta kumpi?
Kommentit (30)
laittaa jauhot kurkkuun. Olen kuulut myös muissa perheissä ihansaman.
t. ap
sä olet timangia :) Hyvin vedetty, ihansama mitä muut sanoo!
Yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän, kahdeksan, yhdeksän, kymmenen...
Ainakin meillä päin kaikki laskee, että ykkönen, kakkonen, kolmonen jne. Juuri noin kuinka äidin kielen opettaja kertoi.
Kyseessä olikin, kuinka homma menee suomen kieliopin mukaan, ei kuinka se teilläpäin menee. Miehesi voi olla sieltä päin Suomea, missä kaikki laskeva kuten hän laskee
sä olet timangia :) Hyvin vedetty, ihansama mitä muut sanoo!
Pakko olla päättävinen kun on saanut niin hankalan miehen, joka aina vättää kaikkea omituista ja jatkuvasti haastaa riitaa. Helpoittaa kun huomaan, että en olekaan ainoa joukossa.
mä olen aina sanonut ykönen (ygönen), kakonen (kagonen), kolmonen, nelonen, vitonen, kutonen, seiska, kasi, ysi, kymppi.
Ja ala-asteen luokista tietty eppu, toppu, kolkku, nelkku, viikku, kuukku. :)
Mä olen ihan ulalla tosta viimeisestä numerosta. Siis just toi 10.
Onko se kynppi
vai onko se kymppi
vai niin kuin mun lentäjämies väittää kymmenäinen
vai ehkä kymmenikkö
Hitto kun nää on vaikeita nää viralliset suomen kieliopin mukaiset jutut.
Itselleni kaikkein läheisin on KAKKONEN.
Kakkonen on näin miehen näkökulmasta hienoin. Ylitää kielirajoitukset.
Niin, no joo. Eihän insinöörit yleensä osaakaan suomea kirjoittaa.