Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuinen lapsi asuu kotona ja nyt aikoo haaskata rahansa. Mielipiteitä?

Vierailija
15.01.2013 |

Meillä on parikymppinen tytär joka on jo valmistunut ammattikoulusta ja on nyt osa-aikatöissä. Asuu kotona ja kotitöihin ei tarvitse osallistua millään tavalla. Kulutusmenonsa (meikit, vaatteet, bensat jne) maksaa kuitenkin itse. Rahaa tästä ns. hotelliasumisesta emme peri, koska raha-asiamme ovat kuitenkin ok.

On ollut puhe, että hän säästää palkkansa, jotta voi muuttaa omilleen (lähi)tulevaisuudessa. Tarvitseehan rahaa vuokravakuuteen, kämpän sisustamiseen, pahan päivän varalle jne. Ja kun tulot eivät ole kuitenkaan suuren suuret, on myyjänä kaupassa.

On saanut säästettyä mukavan summan jo, mutta kuitenkaan omaa vuokra-asuntoa ei vielä ole voinut hankkia, koska "se on kuulemma liian kallista". Vastaavasti kotitöitä ei halua tehdä, edes omien sotkujen siivoaminen keittiössä on pahasti hakusessa. On kai (tästä syytän kyllä itseäni) tottunut saamaan palvelua ja myös vaatii sitä.

Nyt ilmoitti, että aikoo käyttää säästöistään "pari tonnia" luksusmatkaan ulkomaille. En sen tarkemmin viitsi kertoa, mutta ihan toiseen maanosan olisi menossa, ja tosiaan sellaiselle _luksus_matkalle, mitä me aikuisetkaan emme edes harkitse tällä hetkellä.

Eihän siinä mitään sinänsä (itse en kyllä tuossa iässä olisi tuollaista ajatellutkaan, ennen matkoja piti kyllä opetella tulemaan toimeen omillaan) mutta jotenkin minulla tuli sellainen olo, kuin siinä televisiosarjassa on niitä kotona asuvia aikuisia pimuja, jotka haaskaavat omat rahansa, ja vanhemmat tarjoavat täyshoitolan?

Tuli sellainen olo, että ei tämä nyt ihan oikein mene! Pitäisi kai saada jotenkin nätisti ymmärtämään, että asukoon kotona vaikka 25-vuotiaaksi, mutta säästäisi edes rahansa ja osallistuisi myös kotitöihin!

Kotoa on kuitenkin jo kustannettu neidille myös auto, jonka kulut kyllä maksaa itse. Tuntuu, että liian pitkälle menee nyt; mikään ns. perustarve kun ei maksa mitään ja omat rahansa voi haaskata kaikkeen luksukseen.

Kun muistelee omaa nuoruutta, niin eipä tullut mieleenkään vaatia tuollaista elintasoa. Jokainen netistä katsomamme vuokra-asunto on "ihan kamala, kamala keittiö/vessa/ihan mikä vaan, pitää olla uutta", matkustella pitää saada, vaatteita ostaa koko ajan jne. Ja kuitenkin tulot ovat aika pienet eikä koulukaan ole koskaan maistunut.

Mielipiteitä??

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ap:n tytöstä on kasvanut aito kermaperse. Tuollainen ihminen tarvitsee nyt rajua infopakettia elämän realiteeteista, koska myöhemmin ne voivat iskeä kasvoille paljon pahemmin.

Itse kannatan siis sitä metodia, että tyttö heitetään puoliväkisin ulos ja autetaan häntä budjetoimaan elämänsä ensimmäiset itsenäiset kuukaudet. Luulen kyllä, että kun tytär konkreettisesti näkee rahankäyttönsä järjettömyyden, muuttuvat hänen mielipiteensäkin.

Tai ainakin toivoa sopii.

Suomessa yhteiskunta maksaa. Kovin on kylmä maa. Ei varmaan ole ihme jos lapsi ei sitten ole kovin kiinnostunut vanhempien huolehtimisesta kun he ovat vanhoja. Yhteiskunta maksaa taas, jos systeemi vielä on pystyssä.

Kermaperseitä on kyllä nykyään paljon jos mietti taloudellisen avun määrää jota niin moni opiskelija saa vanhemmiltaan "pimeästi". Ihan fiksuja ja empaattisia ovat ja kykenevät ottamaan lähimmäiset huomioon ja kantamaan kortensa kekoon tekemällä töitä.

Vierailija
62/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neiti on ykskantaan ilmoittanut, että "mihinkään yksiöön" hän ei lähde. Myös talon pitää olla mielellään uusi, ainakin pinnat on oltava uudet. Keittiö ja kylppäri on oltava uudet. "Mihinkään 70-luvun luukkuun" ei kuulemma lähde. Ja hyi mikä vessa, ja yök mikä keittiö, näin kommentoi kun katselee Vuokrattavana -ilmoituksia netistä.

Sisustus pitää kuulemma sitten olla viimeisen päälle. Päiväpeitoista lähtien. Kuulemma lahjaksi saadut pyyhkeetkin ovat vääränlaisia, kun pitää olla jotakin yks yhteen Luhta Home -sarjaa. Ja niin edelleen.

Ei vuokran suuruus tai keittiön koko kuulu sinulle. Sinä ilmoitat, millä summalla tyttäresi kuuluu osallistua asumis- ja ruokakuluihin, jos hän asuu luonanne. Jos hän ei osallistu kotitöihin, kuuluisi maksaa myös niistä - mutta kun on kyse lyhyestä ajasta, ei kannattane rikkoa välejä tästä syystä.

Tytär on täysi-ikäinen ja päättää, millaisen elämän ja miten haluaa rahoittaa. Yritä sulkea korvasi valitukselta ja anna hänen huomata itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kodissani on AINA tilaa lapsilleni ja heidän mahdollisille lapsilleen ja heidän ystävilleen, mihin aikaan vrk tahansa. Jos muutan joskus pienenpään asuntoon, tehdään se tila johonkin nurkkaan.

Totta kai oman lapsensa toivottaa tervetulleeksi. Ap:n kaltainen loisiminen on ihan eri asia. Älä välitä tästä yhdestä kommentoijasta, joka ei ole ymmärtävinään.

Vierailija
64/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta etkä näe mitään eroa esim. seuraavissa tilanteissa:

-20-vuotias opiskelee yliopistossa, asuu kotona, tekee kesät ja viikonloput töitä ja säästää, suunnittelee muuttavansa omilleen, on suvaitsevainen kämppien suhteen, valmis ottamaan esim. kirpparihuonekaluja ja sukulaisten vanhoja, valmis muuttamaan kimppakämppään tai soluunkin reppumatkailee sen verran mihin omat rahat riittää, siivoaa omat jälkensä

vs.

-Ap:n tytär: opiskellut minimikoulutuksen, osa-aikatöissä, käyttää kaikki rahansa omiin vaatteisiin, meikkeihin, matkoihin tai säästää omalle tililleen, ei tee kotitöitä, pitää olla vähintään kaksio ja hienot sisustuselementit jne.

Ei minusta ap:n tytär ole mitenkään toivoton, vaan aika normaali nykynuori, mutta ihan nuoren itsensä kannalta vanhempien ei kannattaisi mahdollistaa tilanteen jatkumista tuollaisena. Sen sijaan ylemmän esimerkin nuorta voi mielestäni ihan hyvin majoittaa kotona edelleen, ilman, että hän kehittyy väärään suuntaan.

Että ap:n tytöstä on kasvanut aito kermaperse. Tuollainen ihminen tarvitsee nyt rajua infopakettia elämän realiteeteista, koska myöhemmin ne voivat iskeä kasvoille paljon pahemmin.

Itse kannatan siis sitä metodia, että tyttö heitetään puoliväkisin ulos ja autetaan häntä budjetoimaan elämänsä ensimmäiset itsenäiset kuukaudet. Luulen kyllä, että kun tytär konkreettisesti näkee rahankäyttönsä järjettömyyden, muuttuvat hänen mielipiteensäkin.

Tai ainakin toivoa sopii.

Suomessa yhteiskunta maksaa. Kovin on kylmä maa. Ei varmaan ole ihme jos lapsi ei sitten ole kovin kiinnostunut vanhempien huolehtimisesta kun he ovat vanhoja. Yhteiskunta maksaa taas, jos systeemi vielä on pystyssä.

Kermaperseitä on kyllä nykyään paljon jos mietti taloudellisen avun määrää jota niin moni opiskelija saa vanhemmiltaan "pimeästi". Ihan fiksuja ja empaattisia ovat ja kykenevät ottamaan lähimmäiset huomioon ja kantamaan kortensa kekoon tekemällä töitä.

Vierailija
65/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän kodin arvot ole ainoita, mitä lapset omaksuvat. Joka puolella on ihmisiä, jotka elävät yli varojensa eikä tyttö halua olla heitä "osattomampi". Harmi ettei hän ole suunnitellut esimerkiksi reppumatkaa kehitysmaihin. Muutama kuukausi kirppuhostelleissa auttaisi arvostamaan suomalaisia peruskylppäreitä. Jossain ylellisissä uima-allashotelleissa lojuminen on täysin turhaa ennen eläkeikää.

Mutta ap ja hänen miehensä ovat osasyyllisiä. Ihmettelen, missä pk-seudulla ihan oikeasti tarvitsee autoa. Tai miksi on vain kannettu ruokaa tytön eteen ja siivottu jäljet. Vanhemmat ovat tehneet tuhansia valintoja, joilla he ovat totuttaneet tyttärensä helppoon elämään.

Vierailija
66/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, ihmiselämä on kuitenkin aika lyhyt. Nuorena tuosta matkustamisesta nauttii kuitenkin eniten. Silloin kaikki on niin uutta ja ihmeellistä. Jos omat raha-asiani olisivat ok, päästäisin lapseni kyllä mielihyvin matkalle.

Jos tyttäresi rahankäyttö on muuten kunnossa, en olisi huolissani tulevaisuudesta enkä miettisi, olenko kasvattanut jotenkin väärin/paaponut liikaa. Meillä esim. äiti halusi AINA tehdä ruuan, kun olin nuori, ja varsin hyvä kokki musta tuli, kun muutin omaan kotiini. Sain myös vanhemmilta rahaa, kun opiskelin, mutta osasin käyttää sitä järkevästi. Olen ikuisesti kiitollinen vanhemmille, jotka tukivat mua silloin kun olin köyhimmilläni. Sain myös matkoja. Ja ihan kunnon kansalainen musta on tullut ja tiedän enemmän kuin hyvin, ettei raha kasva puissa :)

Päästä tyttäresi matkalle ja anna hänen nauttia elämästään. Kyllä hän siitä vielä omilleen lähtee ja pääsee normaaliin arkeen kiinni makaronilaatikkoineen ja tarjousten metsästelyineen. Lapsetkin kun tulee joskus mukaan kuvioihin, niin siinähän sitä vaan haaveilee matkasta enää, mihinkään ei kuitenkaan enää pääse eikä olis varaakaan :)

Vierailija
67/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisin kotona olosta maksun ja ne rahat erilliselle tilille jemmaan. Jossain vaiheessa ne sijoitetaan asuntoon tai sisustukseen. Ohjakset olisi sinulla. Nuoret on tollaisia. Haluavat elää ja kokea.

Vierailija
68/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nykynuoret ovat juuri tuommoisia, että päiväpeitot pitää mätsätä ja pyyhkeet pitää olla tiettyä laatua. Tuo on nykyään ihan tavallista, älä syytä itseäni väärästä kasvatuksesta. Itse olen jo tällainen kalkkis 30+ ikäinen, mutta minulla on kaksi parikymppistä siskoa, ja ihan samanlaisia ovat. Itselle kelpasi kirpparitavara, mutta nää haluu uutta :) Ensin ihmettelin, mutta nyt olen vaan hyväksynyt, että maailma muuttuu.

t. äskeinen kirjoittaja

Vierailija
69/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan käsitä, miten neitimme on ajatellut elämäntyylinsä rahoittaa.

Vierailija
70/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä on elämän realiteetit hukassa. Mutta miten sen saa tuossa iässä ne realiteetit tajuamaan, sitä en tiedä.

Vierailija
71/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän täytyy käydä järkevä keskustelu tytön kanssa siitä mihin rahaa käytetään.

Ensin tulee omaan kotiin muutto, sitten matkustelu, piste.

Viisas lapsi sinulla. Käyttää hyväksi kun et uskalla sanoa mitään.

Totta, että kotitöihin olisi pitänyt opastaa viimeistään 15 vuotta sitten. Olet sinä aika outo, jos sinä yksin passaat kaikkia muita siinä talossa asuvia etkä vaadi osallistumaan kustannuksiin etkä töihin.

Koetko sinä nyt olevasi oikein hyvä äiti, kun huolehdit lapsestasi? Unohtuu vain se pikkuseikka, ettei hän enää ole lapsi.

Vierailija
72/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi tarjota täyshoitolaa enää tuon ikäiselle. Itse olen 21v ja mulla on jo oma lapsikin, viime vuonna syntynyt. Vanhemmat avustavat halutessaan, mutta en edes voisi kuvitella asuvani enää vanhempieni nurkissa.

Miten sun tyttärelle ei ole tullut halua muuttaa pois kotoa? Yleensähän sellainen tulee ennen pitkää.

Suomalainen tapa muuttaa kotoa varhain on maailman mittakaavassa poikkeuksellista.

On valintakysymys, haluaako maksaa vuokraa itsenäisestä elämästä vai matkustella jos rahaa ei ole molempiin. Kyllä nuorena pitää saada nähdä maailmaakin.

Aika harva on muuten ennen 25-vuotispäivää täysin taloudellisesti riippumaton vanhemmistaan. Vanhemmat myös maksavat lapsille kaikenlaista suurta ja takaavat lainoja. Aika monet jopa ostavat asuntoja lapsilleen sillä vuokrat ovat kalliita. Mikä on itseäisyyttä? Ap:n tytär on esim. töissä ja sekin on itsenäisyyttä. Kaikki nuoret eivät tee töitä lainkaan eikä sitä omaa rahaakaan ole.

Jokaisen tilanne on erilainen.

että maksaa kaiken itse eikä äiti enään auta. Minä olin 18 vuotiaanan täysin itsenäinen. Elätin itseni ja opiskelin samalla

Vierailija
73/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteenä sanoisin, että tyttö tulee äitiinsä eli ei huomannut olla paikalla, kun aivoja jaettiin.

Vierailija
74/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neiti on ykskantaan ilmoittanut, että "mihinkään yksiöön" hän ei lähde. Myös talon pitää olla mielellään uusi, ainakin pinnat on oltava uudet. Keittiö ja kylppäri on oltava uudet. "Mihinkään 70-luvun luukkuun" ei kuulemma lähde. Ja hyi mikä vessa, ja yök mikä keittiö, näin kommentoi kun katselee Vuokrattavana -ilmoituksia netistä.

Sisustus pitää kuulemma sitten olla viimeisen päälle. Päiväpeitoista lähtien. Kuulemma lahjaksi saadut pyyhkeetkin ovat vääränlaisia, kun pitää olla jotakin yks yhteen Luhta Home -sarjaa. Ja niin edelleen.

Tytölläsi on siis kuutisen tuhatta euroa säästössä? Tonnin vuokrakämppään takuuvuokra on vähintään 2000,-, eli sen matkan hinnan verran. Jos hän EI lähde matkalle, hän voi asua tuollaisessa kämpässä neljä kuukautta ja etsiä sinä aikana työtä, jolla rahoittaa asumisensa pidempäänkin. Jos hän lähtee matkalle, aika löytää kokoaikainen työ jää vain kaksi kuukautta. Neljä kuukautta voisi olla realististakin, jos on aktiivinen ja reipastyönhakija. Sen sijaan kahdeksi kuukaudeksi en ainakaan itse lähtisi noin kalliseen kämppään jos ei olisi jo tiedossa työpaikka, jolla asumisen rahoitan.

Ala puhua tytöllesi asioista tähän tyyliin. Laskekaa todellisia kustannuksia ja huomioikaa toki myös asumistuki tuon vuokran kanssa, niin tyttö voi sitten itse päättä laittaako rahansa matkaan, parempaan kämppään vai tinkiikö hieman molemmista, vai miten haluaa tehdä. Kerro hänelle päivämäärä, josta alkaen alat maksattaa hänellä vuokraa kotona asumisesta (itse antaisin noin 2 kk varoitusaikaa, enkä sitoisi tätä päivää millään tavalla siihen matkaan). Sitten autat häntä laskemaan ja suunnittelemaan lähitulevaisuuttaan.

Ja ÄLÄ kiellä häntä tekemästä itsenäisiä ratkaisuja, vaikka ne olisivat sinun mielestäsi huonoja. Ainoa, millä on merkitystä, on että tyttö muuttaa pois kotoa tai alkaa maksaa siitä kunnon vuokraa, ja että hänen rahansa riittävät siihen, mitä hän päättää tehdä.

Välittömästi kaikki kustannukset maksettavaksi

Vierailija
75/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hä sä jonka poika menee armeijaan. Kela maksaa vuokran + muut asumiskustannukset armeijan aikana!

Kelalla on vaatimukset minkä kokoinen ja hintainen asunto saa olla. Yleensä yksityiset vuokrakämpät ylittävät tämän hinnan. Asunnossa on pitänyt myös asua vähintään 3 kuukautta ennen kuin Kela suostuu sitä korvaamaan armeijan aikana

Vierailija
76/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan kylmästi tossa on ovi, sillä parilla tonnilla saa vuokrattua jo jonkin näköisen yksiön.

Joku kylmä kyyti tyttärelles pitää saada, että tajuaa kuinka etuoikeutettu on. Vaadit sitten, että maksaa teille vuokraa - vaikka sitten säästöön hänelle tulevaisuuteen, kun oppinut tärkeysjärjestyksen.

Saako muuten osa-aikaista työttömyyspäivärahaa, kun on osa-aikaduunissa. Muistakaa semmoinenkin mahdollisuus käyttää pois kuleksimasta.

En usko että edes kuuluu liittoon. Eikä liitto maksa mitään jos määrätty työmäärä ylittyy joka on vain muutamia päiviä viikossa. Tunneilla ei ole merkitystä.

Vierailija
77/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tulis onnistuu meillä!!

ja minkähän takia ei osallistu kotitöihin?

kyllä meillä vaan teinit tekee kotihommia.

niska-perse-otteella ulos etsimään omaa kotia!

Vierailija
78/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko kommentoida sen verran, että itsellä on miespuolinen tuttu, joka käy täyspäiväisessä vakiduunissa, ikää on 24 ja asuu kotona. Tämä tuttuni ostaa autoon bensaa ja jotain pientä kivaa, esim karkkia ja alkoholia. Äiti ja isä maksavat kaiken muun.

Meinaa asua kotona siihen asti että on saanut säästettyä asuntolainan verran tai jotain tämänsuuntaista on puhunut. Ei tiedä paljonko esim. maitolitra maksa, paljonko shampoolla on hintaa jnejne.

Mitä olen sivusta tuota toimintaa seurannut, niin tämä tuttu on tainnut hieman vieraantua todellisuudesta. En usko, että kun lopulta muuttaa pois kotoa, tulee olemaan todella vaikeaa esim vaihtaa imurin pölypussia - koska mitään tuonkaltaista ei ole ikinä tarvinnut tehdä.

Vierailija
79/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hirveät paineet nuorilla. Elämä on kuitenkin valintoja eikä kaikkea saa. Toisille oma asunto on tärkeä, joillekin muille tärkeintä on matkustelu ja harrastukset. Myös oman opiskelualan hakeminen, valmistuminen ja työt ovat sitä. Kyse on identiteetin rakentumisesta. Oma kämppä on osa kasvua, mutta ei ainoa eikä kaikille merkittävintä.

Vierailija
80/135 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on vasta 11. Yritän välttyä samanlaiselta, mutta taitaa tulla samanlainen. Taisin itsekin olla tuonlainen ainakin osittain.

Mielestäni lapsesi pitää saada asua luonasi niin kauan kuin haluaa ja ilmaiseksi. Kuitenkin hänen pitää tehdä kotitöistä ehdottomasti oma osuutensa! En kehtaisi pyytää ruuastakaan rahaa, kun kerran sulla on raha-asiat ok. Kysy, suostuisiko hän omaksi hyväkseen sellaiseen säästötiliin, mikä olisi sinun tilisi, mutta jonne hän laittaisi suorasiirtona kerran kuussa vaikka 500 euroa tulevaksi pesämunakseen.