Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä: mikä on ns. normaali siisteystaso jota on kohtuullista vaatia?

Vierailija
14.01.2013 |

Ajattelen, että jokaisella on oma siisteyskäsityksensä ja -vaatimuksensa eikä automaattisesti voi olettaa, että kahdesta kilpailevasta näkemyksestä jompikumpi olisi juuri se oikea. Siksi haluaisin kuulla vähän niin kuin galluphenkisesti mielipiteitä siitä, millaista siisteystasoa on mielestänne kohtuullista vaatia. Eli mikä on normaalia siisteyttä tai sotkuisuutta ja mikä taas aivan puhtaasti makuasia, jossa ei voi määrittää sitä kumpi on ns. oikeassa.

Haluan siis kai kuulla vähän mitä mieltä ihmiset ovat noin "keskimäärin". Vaikka siitä miten asiat ovat ei voi päätellä sitä, miten asioiden pitäisi olla, niin tuo "keskimääräinen mielipide" kuitenkin auttaisi saamaan jotakin perspektiiviä asiaan.

Eli. Lapsia ei ole, joten siltä osin ei tule lisäsotkua. Taloudessa siis kaksi henkilöä. Mikä sinun mielestäsi näistä kuuluu ns. normaaliin siisteyteen ja mikä taas on vain ylisiistin ihmisen nipotusta?

- tiskaaminen heti, kun tiskejä on enemmän kuin 5 lautasta tai mukia

- tiskaaminen sitten, kun molemmat tiskialtaat ovat täynnä

- muualla kuin keittiössä käytettyjen mukien, lautasten ym vieminen tiskialtaaseen tai tiskipöydälle

- isompien astioiden huuhtelu ja pesu heti käytön jälkeen tai ainakin niiden laittaminen likoamaan (eli jos on vaikka vaivattu taikinaa astiassa keittiön pöydällä niin ei jätetä astiaa sellaisenaan keittiön pöydälle vaan vähintään laitetaan se likoamaan tiskipöydälle tai jopa pestään heti pois tilaa viemästä)

- tavaroiden, esim. lehtien, kirjojen ja kaikenlaisen irtosälän vieminen heti paikoilleen kun niitä ei enää käytetä (heti=saman päivän aikana)

- vaatteiden vieminen pyykkikoriin tai vaihtoehtoisesti laittaminen tuolinsarjalle tms jos aiotaan vielä käyttää vaatetta (eli ei tiputella vaatteita lattiolle ja jätetä siihen)

- ulko-ovella ulosvientiä odottavan roskapussin vieminen ulos ilman erillistä kehotusta

- kuivuneiden, puhtaiden pyykkien silittäminen ja taittelu kaappiin heti kun ne ovat kuivuneet (eli suunnilleen samana päivänä, ei odoteta siihen siivouspäivään joka on sitten joskus)

- kuivuneiden, puhtaiden pyykkien taittelu kaappiin heti kun ne ovat kuivuneet (eli sama kuin ylempi mutta ilman silittämistä)

- esim. ruoanlaitossa tai muussa toiminnassa syntyvien roskien (esim. elintarvikkeiden pakkausmuovit ja -paperit, tarpeettomat ostoskuitit, kaupasta ostettujen tavaroiden pakkausmateriaalit jne) laittaminen roskiin sen sijaan että ne tiputettaisiin lattialle tai jätettäisiin pöydälle siihen kohtaan missä niistä on se tuote kuorittu

- ruoanlaitossa tai -käsittelyssä syntyvien ruokalänttien pyyhkäiseminen pois lieden pinnasta tai pöytien pinnoista saman tien (eikä vasta sitten kun on siivouspäivä), esim. jos hellalle roiskuu kastiketta tai jos pöydällä on taikinan vaivaamisen johdosta jauhoja ja taikinanroiskeita

- perussiivous kerran viikossa (pölyjen pyyhkiminen, imurointi, lattioiden pyyhkäisy ja lakanoiden vaihtaminen ja peittojen tuuletus)

- perussiivous kerran kahdessa viikossa (samat kuin edellä)

- perussiivous kerran kuukaudessa (samat kuin edellä)

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tähänastisten perustella tulee kuva, että mä en kaiketi ole mitenkään ylisiisti tai nipo vaan ihan normaali. Tai ehkä jopa tavallista sotkuisempi.

Mun omat kriteerit menee näin:

--- vähän nipoa mutta jos aikaa ja halua niin hyvä

--- odoteltu turhan kauan eli tosiaan se välimuoto olis paras

- muualla kuin keittiössä käytettyjen mukien, lautasten ym vieminen tiskialtaaseen tai tiskipöydälle

--- ei pakko heti mutta ei myöskään jätetä lojumaan moneksi päiväksi, eli normaalia siisteyttä

- isompien astioiden huuhtelu ja pesu heti käytön jälkeen tai ainakin niiden laittaminen likoamaan (eli jos on vaikka vaivattu taikinaa astiassa keittiön pöydällä niin ei jätetä astiaa sellaisenaan keittiön pöydälle vaan vähintään laitetaan se likoamaan tiskipöydälle tai jopa pestään heti pois tilaa viemästä)

---- normaalia siisteyttä

- tavaroiden, esim. lehtien, kirjojen ja kaikenlaisen irtosälän vieminen heti paikoilleen kun niitä ei enää käytetä (heti=saman päivän aikana)

--- nipoa, pieni epäjärjestys ei haittaa jos se pysyy kohtuullisena ja jos kuitenkin jossakin vaiheessa ennen seuraavaa suursiivoa kyetään kuskaamaan ne tavarat paikoilleen

- vaatteiden vieminen pyykkikoriin tai vaihtoehtoisesti laittaminen tuolinsarjalle tms jos aiotaan vielä käyttää vaatetta (eli ei tiputella vaatteita lattiolle ja jätetä siihen)

---- normaalia, lattioilla pyörivät vaatteet menee mun siisteyskäsityksessä selvästi sotkun puolelle

- ulko-ovella ulosvientiä odottavan roskapussin vieminen ulos ilman erillistä kehotusta

---- normaalia ellei tosiaan mikään tulipalokiire

- kuivuneiden, puhtaiden pyykkien silittäminen ja taittelu kaappiin heti kun ne ovat kuivuneet (eli suunnilleen samana päivänä, ei odoteta siihen siivouspäivään joka on sitten joskus)

---- nipoa, silittäminen on aika turhaa

- kuivuneiden, puhtaiden pyykkien taittelu kaappiin heti kun ne ovat kuivuneet (eli sama kuin ylempi mutta ilman silittämistä)

---- normaalin ja nipon väliltä, ei niin vakavaa jos pyykit odottelee päivän tai pari mutta ei siinäkään ole järkeä että ne keräävät viikon ajan pölyä siinä telineessä

- esim. ruoanlaitossa tai muussa toiminnassa syntyvien roskien (esim. elintarvikkeiden pakkausmuovit ja -paperit, tarpeettomat ostoskuitit, kaupasta ostettujen tavaroiden pakkausmateriaalit jne) laittaminen roskiin sen sijaan että ne tiputettaisiin lattialle tai jätettäisiin pöydälle siihen kohtaan missä niistä on se tuote kuorittu

---- täysin normaalia, tästä poikkeaminen on mielestäni jo suorastaan siivotonta ja asunto näyttää hyvin nopeasti melkoiselta läävältä jos tätä ei tee

- ruoanlaitossa tai -käsittelyssä syntyvien ruokalänttien pyyhkäiseminen pois lieden pinnasta tai pöytien pinnoista saman tien (eikä vasta sitten kun on siivouspäivä), esim. jos hellalle roiskuu kastiketta tai jos pöydällä on taikinan vaivaamisen johdosta jauhoja ja taikinanroiskeita

---- täysin normaalia, sama peruste kuin edellisessä

- perussiivous kerran viikossa (pölyjen pyyhkiminen, imurointi, lattioiden pyyhkäisy ja lakanoiden vaihtaminen ja peittojen tuuletus)

---- hiven nipoutta, toisaalta jo viikossa saa aika sotkun aikaan jos ei noudata yhtäkään noista edellämainituista periaatteista, eli siinä tapauksessa kerran viikkoon tulisi ihan tarpeeseen

---- normaalia

----- riippuu miten paljon sotketaan. jos elämäntyyli on sitä, että roskis on vieras käsite niin kuin keittiörättikin, niin kuukaudessa saa asunnon aika karseaan kuntoon

Mutta joo, olen itse kasvanut neuroottisen siistin äidin "koulutuksessa" niin multa puuttuu tavallaan sellainen arkijärkinen kuva siitä, mikä on normaalia siisteyttä ja mikä nipotusta. Tämä ketju on kuitenkin vahvistanut käsitystäni siitä, että en ehkä kettuunnu aivan turhasta jos mulla menee hermot mm. siihen ettei ruokaroiskeita pyyhitä liedeltä eikä pöydästä, siihen ettei roskia laiteta roskiin vaan ne jätetään pöydille ja lattiolle, siihen että vaatteet heitellään lattioille, siihen että ovella olevaa roskista ei voida viedä ulos, siihen että tiskejäkään ei tarvi tiskata vaikka molemmat tiskialtaat olisivat kukkurallaan täynnä, siihen että astioita kuten kattiloita ym jätetään ruoanlaiton jälkeen kuivumaan liedelle ja ties minne,...

Meinaa vaan vähitellen mennä hermo. Halusin vaan kuulla, että onkohan nämä mun toiveet vain ylisiistin kodin peruja (siellä siis tosiaan oli ylisiistiä) vai ihan kohtuullisia toivomuksia. Ehkä ne sitten kuitenkin on kohtuullisia.

ap

Vierailija
2/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tottunut astianpesukoneen käyttöön, mutta jos pitäisi tiskata käsin niin tykkäisin kyllä tiskata usein. Minusta raja on kuitenkin häilyvä; vähemmän likaisia astioita saa kerääntyä enemmän, mutta tosi rasvaiset ja likaiset on pestävä heti. Minusta liotusta vaativat saa jättää lojumaan vain silloin, jos ne jättänyt henkilö ne sitten varmasti pesee myöhemmin ja siis itse kärsii siitä, ettei liottanut tai huuhdellut.

Muuten siivouksesta voi odottaa suurinta osaa mainitsemistasi asioista, mutta ei kaikkia aina. Kyllä roskat on saatava heti roskikseen ja likaiset astiat keittiöön. Kerran-pari kuussa siivous on minimi jos se on kuitenkin säännöllistä ja riittää henkilön itsensä mielestä. Harvemmin kuin kerran kuussa on jo sikailua, ja joka viikko säntillisesti on minusta liikaa vaadittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä siis se taso, jota odotan omalta kumppaniltani. Molemmat olemme oppineet siistimmiksi kuin ihan nuorena. Mieheni on ehkä sitä, mitä minä olin ennen ja minä siitä vielä paljon taitavampi pitämään siisteyttä yllä kuin tavatessamme.

Onko jotakin ideaa mistä tuo siistimmäksi oppiminen on johtunut?

Musta tuntuu, että oon vaan koko ajan vihainen ja ärsyyntynyt täällä kotona kun en viihdy ihan läävää muistuttavassa ympäristössä. Olisi kiva, että edes ne roskat menisi roskikseen ja ruokaroiskeet pyyhittäisiin pois. Plussaa olisi jos vaatteet päätyisi jonnekin muualle kuin lattialle. Luonnollisesti mä olen myös tasan joka ikinen kerta se, jonka aloitteesta siivoaminen tapahtuu. Siihen mä pyrin, että en hirveän usein siivoaisi yksin vaan että mieskin pääsisi "nauttimaan" oman sotkemisensa jälkiseuraamuksista. Koska jos vielä siivoaisin aina yksin niin menettäisin hermoni lopullisesti.

Vaikka miten yritän ajatella, että ei se siivottomuus nyt ole niin vakava asia ja on aika hyvin asiat jos se on se juttu joka ärsyttää, niin aina vaan uudelleen tämä paskainen ja roskainen asunto saa veren kiehumaan.

ap

Vierailija
4/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosiaan ihan järkeenkäyviltä noi sun jutut. Mun mielestä moneen asiaan on järkevä perustelu, miksi niitä voi toiseltakin odottaa; kun hellasta pyyhkii ne roiskeet heti, ne lähtee tuosta vaan - myöhemmin joutuu hinkkaamaan. Jos molemmat tiskialtaat on täynnä, joutuu tyhjentämään vähintään toisen ja lajittelemaan ja siirtelemään tiskejä edestakaisin. Ja sille, että jättää roskan lojumaan tai pyykkiä lattialle, ei ole mitään järkiperustelua, se on pelkkää laiskuutta. Ne vähän käytetyt vaatteet ja vähän luetut lehdet vielä voi ymmärtää jos jäävät välillä sinne tänne.

Vierailija
5/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan hokaa. Minusta niitä ei tarvitse vaihtaa kuin kerran kuussa, jos ei isommin sikailla sängyssä.

Sen sijaan pyyhkeet vaihdan viikottain, käsipyyhkeet pari kertaa viikossa.

Mutta muuten pidän perussiisteytenä roskien panemista suoraan roskiin ja pyykin panemista pyykkikoriin ja tiskin panemista suoraan tiskikoneeseen (jollei se ole käynnissä ja pese edellistä koneellista).

Samoin tykkään, että huusholli pyritään imuroimaan vähintään kerran viikossa ja pölyt pyyhitään myös soveltuvin osin kerran viikossa.

Tämä on minulle normaali siisteystaso.

Mutta en ihan nyt ymmärrä ap:n otsikossa olevaa kysymystä. Mikä minä tai kukaan muukaan, ap mukaanlukien, olen VAATIMAAN MUILTA YHTÄÄN MITÄÄN "TASOA"?

Mistä siis ap onkaan OIKEASTI kyse? Onko teillä nyt miehen kanssa kinaa siitä, millainen siivon pitäisi teillä olla? Sellaisen vaikutelman saa, kun mainitset tuollaisia seikkoja kuten "ulko-ovella ulosvientiä odottavan roskapussin vieminen ulos ilman erillistä kehotusta"...

Minusta sinä et voi sanella asioita miehellesi. Voit esittää oman käsityksesi ja toimia sen mukaan. Jos mies ei halua siivota enempää, anna olla. Vastaavasti sinä voit sitten "delegoida" jotain muuta kotityötä hänelle, vaikkapa kaupassa käynnin tai pyykkihuollon, pääasiahan on, että työmäärä kokonaisuudessaan menee suht tasan.

Vierailija
6/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinun mielestäsi näistä kuuluu ns. normaaliin siisteyteen ja mikä taas on vain ylisiistin ihmisen nipotusta?

Nipotusta

Normaalia

normaalia

normaalia

olishan se kiva, mutta sen vaatiminen alkaa lähestyä nipotusta

normaalia

normaalia

nipotusta

nipotusta, jos vaatii toiselta, mutta saahan sitä itse tehdä

normaalia

normaalia

olishan se kiva, mutta en itse jaksa - mutta en pitäisi nipotuksena sitä, jos toinen sitä haluaisi

normaali

siinä ja siinä normaalin ja liian harvoin siivoamisen välillä

Vierailija
7/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olosuhteiden pakosta teen pitkää päivää, ja mitään en jaksa sen jälkeen. Pakolla vaihdan lakanat kerran viikossa, ja käynnistä tiskikoneen kun on täynnä. Pyykkejä pesen kun on tarvis, pikaohjelmalla. Mies hoitaa omat pyykkinsä. Kylppäri pestään kerran kuussa, se imuroi joka haluu. Jos ei ole lapsia, kukin eläköön miten lystää.

Vierailija
8/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä siis ap onkaan OIKEASTI kyse? Onko teillä nyt miehen kanssa kinaa siitä, millainen siivon pitäisi teillä olla? Sellaisen vaikutelman saa, kun mainitset tuollaisia seikkoja kuten "ulko-ovella ulosvientiä odottavan roskapussin vieminen ulos ilman erillistä kehotusta"...

Minusta sinä et voi sanella asioita miehellesi. Voit esittää oman käsityksesi ja toimia sen mukaan. Jos mies ei halua siivota enempää, anna olla. Vastaavasti sinä voit sitten "delegoida" jotain muuta kotityötä hänelle, vaikkapa kaupassa käynnin tai pyykkihuollon, pääasiahan on, että työmäärä kokonaisuudessaan menee suht tasan.

Kumma jos onnistut saamaan sen kuvan, että minä pidän oikeutenani sanella siisteystason. Se aina auttaisi jos lukisi ajatuksella mitä sanotaan.

Kysehän siis on siitä, että haluan vaihtaa ajatuksia siitä kuulostavatko toiveeni ylisiistin ihmisen kohtuuttomilta toiveilta vaiko ihan "keskimäärin normaaleilta" ja järkeviltä. Se ei kuitenkaan ole mikään oikeutus vaatimuksille. Kuten sanoin niin alan pikkuhiljaa vaan kettuuntua koko ajan enemmän tämän läävän siisteystasoon ja haluan vähän peilata tuntemuksiani ja sitä, kuulostaako oma "siisteysideaalini" jotenkin kohtuuttomalta vaiko ei.

Lähtökohtanihan siis on nimenomaan se, että en vaadi enkä oleta omien mieltymyksieni olevan jotenkin "oikeita", siitähän tämä koko aloitus lähti. Kun tosiaan olen niposiististä kodista kotoisin niin minulta puuttuu se ns. terve käsitys siitä mikä on "normaalia siisteyttä" ja mikä ei.

ap

Vierailija
9/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma jos onnistut saamaan sen kuvan, että minä pidän oikeutenani sanella siisteystason. Se aina auttaisi jos lukisi ajatuksella mitä sanotaan.

Kysehän siis on siitä, että haluan vaihtaa ajatuksia siitä kuulostavatko toiveeni ylisiistin ihmisen kohtuuttomilta toiveilta vaiko ihan "keskimäärin normaaleilta" ja järkeviltä. Se ei kuitenkaan ole mikään oikeutus vaatimuksille. Kuten sanoin niin alan pikkuhiljaa vaan kettuuntua koko ajan enemmän tämän läävän siisteystasoon ja haluan vähän peilata tuntemuksiani ja sitä, kuulostaako oma "siisteysideaalini" jotenkin kohtuuttomalta vaiko ei.

Lähtökohtanihan siis on nimenomaan se, että en vaadi enkä oleta omien mieltymyksieni olevan jotenkin "oikeita", siitähän tämä koko aloitus lähti. Kun tosiaan olen niposiististä kodista kotoisin niin minulta puuttuu se ns. terve käsitys siitä mikä on "normaalia siisteyttä" ja mikä ei.

ap

Haet tästä ketjusta tukea itsellesi ja omalle siisteyskäsityksellesi. Kerroit itse tuolla, että sinua ÄRSYTTÄÄ se, että kotinne on "läävä" ja sinua ärsyttää se, että miehesi on epäsiisti.

Haet sitten ketjun kautta pönkitystä sille, että et ole nipo ja ärsyynny turhasta, vaan aivan "aiheesta". Ei siinä mitään, minulla vaikuttaa olevan aika samanlainen siisteyskäsitys kuin sinulla, en sano tätä sen takia että se olisi kovin erilainen.

Sanon tästä siksi, että on parisuhteen toimivuuden kannalta aika hemmetin samantekevää, onko sinun siisteyskäsityksesi samanlainen vai erilainen kuin keskimäärin muillakin naisilla.

Miehesi on yksilö, joka on tottunut tiettyyn siisteystasoon ja varmasti myös kotoaan oppinut tietynlaisen roolituksen. Todennäköisesti miehesi kotona äiti vastaa siivouksesta - jos ei täysin sen toteutuksesta, niin kuitenkin on se "työnjohtaja", joka ilmoittaa, koska siivotaan ja kuka tekee mitäkin. Se on aika tyypillistä suomalaisperheissä.

Ota mieluummin nyt lähtökohdaksesi sen fakta, että teillä - sinulla ja miehelläsi - on erilaiset siivouskäsitykset ja miten ne on soviteltavissa niin, että sinä et nalkuta, mutta et ole myöskään tyytymätön siivoon. Ja miehesi tekee kotitöistä kokonaisuudessaan noin puolet. On aivan ok, että sinä kannat päävastuun siivouksesta, jos mies vastaavasti tekee jotain muuta kotityötä enemmän, eikö vain?

Tsemppiä, kyllä nuo asiat on sovittavissa. Ja ihan hyvä on sopiakin, koska jos niistä ei sovita nyt, kun lapsia ei ole, kotityöriidat voivat paisua TODELLA isoiksi, mikäli lapsia teille joskus tulee.

Vierailija
10/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis kinaa ei ole, vaan mä vaan yritän hammasta purren ja sataan laskien sietää tätä siivottomuutta juuri sillä perusteella, että mikäs mä olen sanelemaan mikä sen siisteystason tulisi olla.

Toisaalta miksi mies voisi vaan toteuttaa itseään ja sotkuisuuttaan ja mun pitäisi koko ajan sietää ja ärsyyntyä, koska eihän hänkään ole sen parempi määrittelemään oikeaa siisteystasoa. Siitä vaan sitten heräsi ajatus, että vaikka "keskimääräinen mielipide" ei olekaan mikään laki tai peruste vaatimuksille, niin se sentään auttaa mua hahmottamaan millä vesillä liikun. En siis ihan oikeasti ole tiennyt millainen käsitys ihmisillä normaalisti on vaikkapa noiden roskien suhteen kun oma lapsuudenkotini sitten taas oli sellainen steriili ja viivottimella mitattu.

Nyt mä ainakin ymmärrän että lienee ihan luonnollista kyrsiintyä tuosta sotkusta.

ap

Vierailija
11/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että jokaisella on oma siisteyskäsityksensä ja -vaatimuksensa eikä automaattisesti voi olettaa, että kahdesta kilpailevasta näkemyksestä jompikumpi olisi juuri se oikea. Siksi haluaisin kuulla vähän niin kuin galluphenkisesti mielipiteitä siitä, millaista siisteystasoa on mielestänne kohtuullista vaatia. Eli mikä on normaalia siisteyttä tai sotkuisuutta ja mikä taas aivan puhtaasti makuasia, jossa ei voi määrittää sitä kumpi on ns. oikeassa.

Haluan siis kai kuulla vähän mitä mieltä ihmiset ovat noin "keskimäärin". Vaikka siitä miten asiat ovat ei voi päätellä sitä, miten asioiden pitäisi olla, niin tuo "keskimääräinen mielipide" kuitenkin auttaisi saamaan jotakin perspektiiviä asiaan.

Eli. Lapsia ei ole, joten siltä osin ei tule lisäsotkua. Taloudessa siis kaksi henkilöä. Mikä sinun mielestäsi näistä kuuluu ns. normaaliin siisteyteen ja mikä taas on vain ylisiistin ihmisen nipotusta?

- tiskaaminen heti, kun tiskejä on enemmän kuin 5 lautasta tai mukia NIPO

- tiskaaminen sitten, kun molemmat tiskialtaat ovat täynnä NORMI

- muualla kuin keittiössä käytettyjen mukien, lautasten ym vieminen tiskialtaaseen tai tiskipöydälle NORMIN rajoilla

- isompien astioiden huuhtelu ja pesu heti käytön jälkeen tai ainakin niiden laittaminen likoamaan (eli jos on vaikka vaivattu taikinaa astiassa keittiön pöydällä niin ei jätetä astiaa sellaisenaan keittiön pöydälle vaan vähintään laitetaan se likoamaan tiskipöydälle tai jopa pestään heti pois tilaa viemästä) NIPO (inhoan tiskien liottelua)

- tavaroiden, esim. lehtien, kirjojen ja kaikenlaisen irtosälän vieminen heti paikoilleen kun niitä ei enää käytetä (heti=saman päivän aikana) NIPO

- vaatteiden vieminen pyykkikoriin tai vaihtoehtoisesti laittaminen tuolinsarjalle tms jos aiotaan vielä käyttää vaatetta (eli ei tiputella vaatteita lattiolle ja jätetä siihen)NORMI

- ulko-ovella ulosvientiä odottavan roskapussin vieminen ulos ilman erillistä kehotusta NORMI

- kuivuneiden, puhtaiden pyykkien silittäminen ja taittelu kaappiin heti kun ne ovat kuivuneet (eli suunnilleen samana päivänä, ei odoteta siihen siivouspäivään joka on sitten joskus) NIPOn rajoilla

- kuivuneiden, puhtaiden pyykkien taittelu kaappiin heti kun ne ovat kuivuneet (eli sama kuin ylempi mutta ilman silittämistä) NORMIn rajoilla

- esim. ruoanlaitossa tai muussa toiminnassa syntyvien roskien (esim. elintarvikkeiden pakkausmuovit ja -paperit, tarpeettomat ostoskuitit, kaupasta ostettujen tavaroiden pakkausmateriaalit jne) laittaminen roskiin sen sijaan että ne tiputettaisiin lattialle tai jätettäisiin pöydälle siihen kohtaan missä niistä on se tuote kuorittu NORMI

- ruoanlaitossa tai -käsittelyssä syntyvien ruokalänttien pyyhkäiseminen pois lieden pinnasta tai pöytien pinnoista saman tien (eikä vasta sitten kun on siivouspäivä), esim. jos hellalle roiskuu kastiketta tai jos pöydällä on taikinan vaivaamisen johdosta jauhoja ja taikinanroiskeita NORMI (mutta tähän en pääse)

- perussiivous kerran viikossa (pölyjen pyyhkiminen, imurointi, lattioiden pyyhkäisy ja lakanoiden vaihtaminen ja peittojen tuuletus) NIPO

- perussiivous kerran kahdessa viikossa (samat kuin edellä) NORMI

- perussiivous kerran kuukaudessa (samat kuin edellä)NORMI

Vierailija
12/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kommentoin kuitenkin omasta puolestani.

--Nipotusta

--Normaalia (ehkä jo silloin kun toinen allas on täysi)

--Riippuu koska. Jos välittömsti, niin vähän nipoa.

--Normaalia, jos lika on sellaista että jämähtää (esim puuro). Jos kyseessä esim likainen paistinpannu, niin vähän nipoa.

--Nipoa.

--Periaatteessa normaalia, käytännössä en pidä pahana jos hetkittäin vaatteita jää lattioille, kunhan korjataan parin pv sisään pois.

--Normaalia, jos roskis kulkureitin varrella. Muuten nipoa.

--Nipoa.

--No en sanoisi nipoksi, mutta mielestäni ei ole epänormaalia jos pyykit seisovat telineessa muutamia päiviä piilossa, esim makuuhuoneessa.

--Normaalia, lattioille heittely ei hyväksyttävää ja pöydiltäkin siivottava saman päivän kuluessa.

--Normaalia.

--Nipoa.

--OK.

--Vielä normaalia meillä. :)

Vierailija
13/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tiskaaminen heti, kun tiskejä on enemmän kuin 5 lautasta tai mukia NIPOTUSTA

- tiskaaminen sitten, kun molemmat tiskialtaat ovat täynnä VÄHÄN LIIAN MYÖHÄÄN EHKÄ (MEILLÄ ON KONE)

- muualla kuin keittiössä käytettyjen mukien, lautasten ym vieminen tiskialtaaseen tai tiskipöydälle SAMALLA, KUN NOUSEE TUOLILTA/SOHVALTA/SÄNGYSTÄ, MISSÄ SITTEN SÖIKIN

- isompien astioiden huuhtelu ja pesu heti käytön jälkeen tai ainakin niiden laittaminen likoamaan (eli jos on vaikka vaivattu taikinaa astiassa keittiön pöydällä niin ei jätetä astiaa sellaisenaan keittiön pöydälle vaan vähintään laitetaan se likoamaan tiskipöydälle tai jopa pestään heti pois tilaa viemästä)NORMAALIA

- tavaroiden, esim. lehtien, kirjojen ja kaikenlaisen irtosälän vieminen heti paikoilleen kun niitä ei enää käytetä (heti=saman päivän aikana)NO JAA....TEEN USEIN AAMUISIN PIENEN KIERROKSEN JA LAITAN TAVARAT PAIKOILLEEN. MIEHELLÄ ON OMA TYÖHUONE, JOTA TIETYSTI HALLITSEE MIELENSÄ MUKAAN ITSE.

- vaatteiden vieminen pyykkikoriin tai vaihtoehtoisesti laittaminen tuolinsarjalle tms jos aiotaan vielä käyttää vaatetta (eli ei tiputella vaatteita lattiolle ja jätetä siihen)MIES JÄTTÄÄ VAATTEITAAN LATTIALLE TUOLIN/REKIN VIEREEN, EN VOI SIIHEN VAIKUTTAA MITENKÄÄN, ENKÄ JAKSA SIIHEN EDES ENÄÄ YRITTÄÄ PUUTTUA

- ulko-ovella ulosvientiä odottavan roskapussin vieminen ulos ilman erillistä kehotusta TÄMÄ SUJUU MEILLÄ HYVIN

- kuivuneiden, puhtaiden pyykkien silittäminen ja taittelu kaappiin heti kun ne ovat kuivuneet (eli suunnilleen samana päivänä, ei odoteta siihen siivouspäivään joka on sitten joskus)MEILLÄ PYYKIT MINUN VASTUULLA JA JÄÄVÄT KYLLÄ USEIN KORIIN ODOTTAMAAN AIKAA TULEVAA...EN SILITÄ MITÄÄN.

- esim. ruoanlaitossa tai muussa toiminnassa syntyvien roskien (esim. elintarvikkeiden pakkausmuovit ja -paperit, tarpeettomat ostoskuitit, kaupasta ostettujen tavaroiden pakkausmateriaalit jne) laittaminen roskiin sen sijaan että ne tiputettaisiin lattialle tai jätettäisiin pöydälle siihen kohtaan missä niistä on se tuote kuorittu ROSKIIN HETI TAI AINAKIN PIAN, TOKI JOSKUS VOIDAAN JOUSTAA

- ruoanlaitossa tai -käsittelyssä syntyvien ruokalänttien pyyhkäiseminen pois lieden pinnasta tai pöytien pinnoista saman tien (eikä vasta sitten kun on siivouspäivä), esim. jos hellalle roiskuu kastiketta tai jos pöydällä on taikinan vaivaamisen johdosta jauhoja ja taikinanroiskeita JEP

- perussiivous kerran viikossa (pölyjen pyyhkiminen, imurointi, lattioiden pyyhkäisy ja lakanoiden vaihtaminen ja peittojen tuuletus)PERUSIIVOUS (IMUROINTI, PÖLYT JA VESSAT) OK, MUTTA TÄSTÄ VOIDAAN TARVITTAESSA JOUSTAA (TOSIN EI MIEL. VESSOJEN SIIVOUKSESSA), AINA EI OLE TARVETTA IMUROIDA JOKA VIIKKO ENKÄ MISSÄÄN NIMEÄSSÄ PYYHI LATTIOITA JOKA VIIKKO ENKÄ VAIHDA LAKANOITA JOKA VIIKKO

[/quote]

LIIAN HARVOIN

Vierailija
14/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miehesi tekee kotitöistä kokonaisuudessaan noin puolet. On aivan ok, että sinä kannat päävastuun siivouksesta, jos mies vastaavasti tekee jotain muuta kotityötä enemmän, eikö vain?

...mutta käytännössä hirveästi muita kotitöitä ei ole kuin tuo siivoaminen ja tiskaaminen. Ulkotöitä ei ole, kun asumme kerrostalossa. Ruoanlaitto on kotitöistä ainoa, joka ei tunnu kotityöltä kun se on ihan mukavaa. Toisaalta muutenkin kumpikin tekee usein omat ruokansa terveydellisistä ym syistä. Eli mies tekee oman ruokansa, minä teen omani ja lisäksi siivoan sekä miehen että itseni sotkut. Siivoaminenkin on tavallista työläämpää kun sotkeminen on tavallista aktiivisempaa kun ei edes sitä roskaa voi laittaa itse roskikseen. Siispä ensinnäkään sitä "muuta kotityötä" jota mies tekisi siivoamisen sijaan ei oikein ole ja toiseksi vaikka jotakin keksisikin niin siivoamisessa olisi silti mooooooninkertainen työ.

ap

Vierailija
15/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mikä on normaalia siisteyttä tai sotkuisuutta ja mikä taas aivan puhtaasti makuasia, jossa ei voi määrittää sitä kumpi on ns. oikeassa. siis kenestä kumpi oikeassa??

-nipotusta

meillä laitetaan tiskit illalla astianpesukoneeseen ja pesen kattilan yms.

illlalla viedään tietysti

likoamaan vähintään

juu illalla viimeästää kerätään paikoilleen

onko sulkeet sun äijäsi ap??

tottakai likaiset viedään pesuun.. ei lattia olen minkään tavallisen tavaran paikka...

-noh kyllä mää miehelle siitä juodun sanomaan, mutta pussin voi viedä ulos lähtiessä tai kotiin tultaessa ellei haise vr. kakkavaippa pussi.. eli ei ihan heti tarve sitä juoksuttaa

-nipotusta

-kuka jaksaa silittää??

-meillä pakko koska joka päivä joudun sitä pesemään eikä mahdu kuivumaan ellei edellisiä laita viikattuna (minä viikkaan omani ja kuopuksen, koululainen viikkaa omansa ja mies laittaa omansa.. kaappiin!

-roskiin tietty.. vaikka mies ei tee niin... =( AINA

-heti pyyhittävä kun vielä irtoaa helposti..

-nipotusta

-en vieläkään tuuleta peittoa... ne noin 2-4 kertaa vuodessa...

Vierailija
16/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miehesi tekee kotitöistä kokonaisuudessaan noin puolet. On aivan ok, että sinä kannat päävastuun siivouksesta, jos mies vastaavasti tekee jotain muuta kotityötä enemmän, eikö vain?

...mutta käytännössä hirveästi muita kotitöitä ei ole kuin tuo siivoaminen ja tiskaaminen. Ulkotöitä ei ole, kun asumme kerrostalossa. Ruoanlaitto on kotitöistä ainoa, joka ei tunnu kotityöltä kun se on ihan mukavaa. Toisaalta muutenkin kumpikin tekee usein omat ruokansa terveydellisistä ym syistä. Eli mies tekee oman ruokansa, minä teen omani ja lisäksi siivoan sekä miehen että itseni sotkut. Siivoaminenkin on tavallista työläämpää kun sotkeminen on tavallista aktiivisempaa kun ei edes sitä roskaa voi laittaa itse roskikseen. Siispä ensinnäkään sitä "muuta kotityötä" jota mies tekisi siivoamisen sijaan ei oikein ole ja toiseksi vaikka jotakin keksisikin niin siivoamisessa olisi silti mooooooninkertainen työ.

ap

Jos hänelle siivoaminen on myrkkyä, voisi maksaa teille sen viikkosiivoojan, pari h viikossa.

Entä kaupassa käyminen, siinä on oma vaivansa. Osaisiko hoitaa ostokset kauppalistan kanssa?

Vierailija
17/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie kyllä roskat jos olen nostanut roskapussin ovenpieleen

Vaikka muuten siisti mies onkin

- ulko-ovella ulosvientiä odottavan roskapussin vieminen ulos ilman erillistä kehotusta TÄMÄ SUJUU MEILLÄ HYVIN

Vierailija
18/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös mun lapsuuden koti ollut ylisiisti, kun suoraan sisustuslehden sivuilta. Ei missään yhtään ylimääräistä tavaraa. Tiskit laitetaan heti, pyykit myös jne. Mun oma koti on mun äidin mielestä sikolätti, mun ystävien mielestä taas tosi siisti. Eli on niitä siisteyskäsityksiä monenlaisia.

Mutta, on aika iso ongelma parisuhteessa jos siisteyskäsityksen on kovin kaukana toisistaan, Kurjaa on jos ei viihdy omassa kodissa (liian sotkuista, itsestä tuntuu siltä että on vaan pakko siivota), tai sit taas siltä että ei pysty rentoutumaan yms jos toinen (siistimpi) osapuoli vaatii kokoajan tekemään jotain omasta mielestä turhaa. Tosin jos aloittajalla on kahden aikuisten ihmisen talous niin jotenkin monilapsisen perheen äidin näkökulmasta teillä ei edes kauheasti sotkua synny(?) Mä en ainakaan enää jaksais siivota toisen aikuisen jälkiä (usein nämä tyypit jotka ei edes banaaninkuorta viitsi laittaa roskiin syötyään banaanin, ei myöskään jaksa luoda lunta, käydä kaupassa, imuroida, laittaa ruokaa, hoitaa lapsia tms.) Eli harvemmin se kotitöiden tasaaminen onnistuu.

Mun vihje olisi että sanot miehelle suoraan ettet viihdy kotona sotkussa ja asiaan on tultava muutos. Jos mies ei halua omaa aikaansa käyttää edes omien sotkujensa siivoamiseen, niin hän varmaan hankkii sitten siivoajan. En usko että voit päättää olla välittämättä sotkusta, kuitenkin huomaat sotkun etkä vaan viihdy sitten kodissasi.

Vierailija
19/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- isompien astioiden pesu heti käytön jälkeen

- kuivuneiden, puhtaiden pyykkien silittäminen

- perussiivous kerran viikossa

Vierailija
20/81 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

... multa puuttuu tavallaan sellainen arkijärkinen kuva siitä, mikä on normaalia siisteyttä ja mikä nipotusta. Tämä ketju on kuitenkin vahvistanut käsitystäni siitä, että en ehkä kettuunnu aivan turhasta jos mulla menee hermot mm. siihen ettei ruokaroiskeita pyyhitä liedeltä eikä pöydästä, siihen ettei roskia laiteta roskiin vaan ne jätetään pöydille ja lattiolle, siihen että vaatteet heitellään lattioille, siihen että ovella olevaa roskista ei voida viedä ulos, siihen että tiskejäkään ei tarvi tiskata vaikka molemmat tiskialtaat olisivat kukkurallaan täynnä, siihen että astioita kuten kattiloita ym jätetään ruoanlaiton jälkeen kuivumaan liedelle ja ties minne,...

ap

ihan kohtuullinen siivouskäsityksessäsi. Itse olen ajatellut olevani ihan normaali, mutta ilmeisesti olen tämän palstan kriteereillä aivan supernipo. ;D Ei kestä hermo ollenkaan likaista keittiötä tai kylpyhuonetta. Ne on siistittävä heti eikä kohta.

En kyllä rasita miestä näillä hommilla, vaan teen itse tai sitten tekee apulainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän