Ruokaan rahaa 25 e/vko. Mitä ostat?
Olen pienituloinen, rahaa on ruokaan käytettävissä noin 100 e kuussa. Kaipaisin nyt vinkkejä, millaisia ruokia kannattaisi ostaa jotta raha riittäisi tasaisesti. Kiitos kaikista vinkeistä jo etukäteen!
Kommentit (47)
Käy Lidlissä, jos se vain mahdollista! Siinä säästää paljon! Meidän 5-henkinen perhe tekee joka viikko isommat ostokset Lidlissä ja säästetään useita kymppejä joka viikko.
Huolehdi siitä, että saat tarpeeksi proteiinia. Se pitää nälkää! Opettele käyttämään linssejä, papuja ja soijarouhetta. Googleta ohjeita. Linssipaketti tai soijarouhe maksaa n. 2-3 euroa ja siitä riittää todella pitkälle, varsinkin jos teet ruokaa vain itsellesi, vrt. jauhelihapaketti, syöty muutamassa päivässä. Näitä ei kyllä saa Lidlistä.
Minä söisin aamupalaksi kaurapuuroa, sen kanssa mehukeittoa/marjoja ja lasi maitoa, tai raejuustoa tai keitetty kananmuna. Viikonloppuna, kun on aikaa, tekisin esim. ohrauunipuuron, annoksesta riittää muutamalle päivälle.
Lounaaksi ja päivälliseksi esim. kasvissosekeittoa raejuuston ja ruisleivän kanssa. (halpoja juureksia porkkana, peruna, bataatti, kaali. Jos enemmän rahaa, joskus sekaan parsakaalia, kukkakaalia...) Tai sitten erilaisia patoja tai wokkeja, johon kaalia, porkkanaa ym. juureksia, lihaa tai soijarouhetta/linssejä.
Välipalaksi ja iltapalaksi rahkaa tai smoothieta. Lidlissä maksaa 500g rahkaa saman verran kuin muualla 250g. Smoothiehen rahkaa, banaani, mehukeittoa, maitoa tai vettä. Marjoja jos on. Tai sitten turkkilaista jogurttia, ämpäri maksaa muutaman euron ja on riittoisa.
Tomaattimurskapurkkia voi käyttää pohjana spagettikastikkeeseen tai linssikeittoon.
Leipänä mielellään näkkäriä tai hapankorppua, kun rahat vähissä, joskus tuoretta leipää. Kun olet yksin, osta paketti ruisleipää (ruispalan tapaiset, samankokoinen pussi kuin ruispalat, Lidlissä 1,29) ja pakasta osa. Ota sieltä tarpeen mukaan muutama siivu sulamaan.
Myös juusto ja leikkeleet halpoja Lidlissä, mutta niitä ei tarvitse käyttää joka päivä.
Jos rahaa on 25 euroa, minä ostaisin viikoksi:
maitoa muutaman litran, n. 3 euroa
ruisleipäpaketin 1,29e
näkkäripaketin n. 2e
perunapussi n. 1,50e
porkkanapussi n. 1,50e
kaksi purkkia rahkaa á 500g, 2e yht.
mehukeitto n. 1,50e
kaurahiutaleita n. 70 senttiä
ohrasuurimoiden hintaa en muista
tomaatimurskaprk 50 sent.
ananansprk 50 sent.
makaronipussi 50 sent.
sipulipussi 1e
Ylemmät Lidlistä. Hinnat sinne päin, tarkkoja en muista kun ei itse tarvitse ulkoa osata. Sitten muusta kaupasta:
soijarouhe n. 2,50
linssit n. 2,50
Oletan, että kaapissa on rasvaa leivän päälle, öljyä jne. Näillä pääsee alkuun. Ensi viikolla ei tarvitse ostaa linssejä ja soijarouhetta, niin voi ostaa esim. juuston tai leikkelettä, tai lihaa vaihteeksi.
Pakastimeen, kun voi tehdä valmiita annoksia.
Proteiinit hankkisin pääosin pavuista, soijarouheesta,herneistä, linsseistä ja kananmunista.
Viikossa 2 papupäivää, 1 linssipäivä, 2 soijarouhepäivää ja 1 hernepäivä. 1 päivä voisi olla liha/broileripäivä, jos kaipaa vaihtelua.
Pavut, soijarouheen, linssit ja riisit hankkisin etnokaupoista. Niistä saa punaisiakin linssejä monesti 2€/kg.
Aamuisin söisin kaurapuuroa (tai jotainmuuta puuroa) tai itse leivottua leipää, porkkanaa/halpaa alle 1€/kg hedelmää. Itsellä kuitenkin olisi myös itsepoimittuja marjoja pakkasessa. Kaikilla tätä mahdollisuutta ei ole.
Maitoa Lidlistä. Proteiinina joko keitetty kananmuna tai itse tehtyä hummusta leivän päällä. (Keitetty kik-herneet ja niistä tehty)
Iltaisin kasvissosekeitto: perunaa, porkkanaa, sipulia, linssiä yms. Ja halvinta raejuustoa.
lissit pitävät nälkää paremmin, kun niissä on proteiinia.
Päivällä keksisin ruoan noista pavuista yms. ruokaa voisi laittaa esim. intialaistyylisesti. Riisia saa ostettua halvalla isoissa säkeissä etnokaupoista.
Näihin intialaisiin ruokiin, pitäisi pikkuhiljaa hankkia mausteita.
Tuosta ylempää, jossa Lidliä suosittelin, unohtui listalta hedelmät/marjat! K-kaupoissa on usein niitä euron tarjouksia hedelmistä, ne kannattaa hyödyntää. Lidlissäkin oli tässä vähän aikaa sitten banaani euron kilo, eikä muutenkaan ole hedelmätkään kalliita siellä, pussillisen omenia saa muistaakseni parilla eurolla, ja siitä syöt ainakin viikon, jos syöt yhden ompun päivässä. Omenaa voit laittaa myös smoothien sekaan tai pilkkoa rahkan sekaan.
Mä ostaisin varmaan:
- ruisleipää 1e
- kaurahiutaleita 1 e
- jauhelihaa 3 e
- halpaa vihannesta 1 e
- halpaa hedelmää 1 e
- piimää 1 e
- rahkaa 1 e
- tonnikalaa 2 e
- pastaa 1 e
- tomaattimurskaa 1 e
- pakastevihanneksia 1 e
- paketti nakkeja 1 e
- maitoa 2 e
- margariinia 2 e
- munia 2 e
- jauhloja 2 e
- leikkeleitä / juustoa 2 e
Noista saisi ainakin:
- jauheliha-makaroni-vihannespataa
- tonnikalapastaa
- perunapannaria
- makaronivelliä
- aamupalat, iltapalat, välipalat (rahkaa, teeleipää, leipää, pannaria, leipää + päälystettä, puuroa)
Juuri viikonloppuna oli S-kaupassa tarjouksessa kaali, 0,69e/kg. Kahdesta kaalista saa viikoksi salaattia ja ananasta menee ehkä 3 isoa purkkia. Ei ole kallista. Sitten kaveriksi jotain proteiinia.
Kyllä vähävaraisen on toivottava itselleen vahvaa vatsaa. Sen verran on joka vastauksessa tyrkyllä herneitä, papuja, linssejä ja kaalia :-/ Minua ainakin edellä mainitut pierettää kamalasti. Olisi kyllä tukalat oltavat jos joka päivä niitä pitäisi syödä.
Kyllä vähävaraisen on toivottava itselleen vahvaa vatsaa. Sen verran on joka vastauksessa tyrkyllä herneitä, papuja, linssejä ja kaalia :-/ Minua ainakin edellä mainitut pierettää kamalasti. Olisi kyllä tukalat oltavat jos joka päivä niitä pitäisi syödä.
perunaa porkkanaa kaalia, tarjoushedelmiä ehkä, maitotuotteita, raejuustoa/jogurttia/rahkaa. Jos on jauhoja ja tykkää niin voi leipoa sämpylöitä välillä tai keittää puuroa.
Löytyy kyllä, pitääpä alkaa tehdä suurempia annoksia ruokaa ja pakastaa se sitten. Kiitoksia kovasti avusta kaikille, mukavaa että täällä saa oikeasti asiallisia neuvoja eikä ilkeilyä. Tuntuisi oudolta mennä ruokaa-apua jonottamaan, kun minulla ei ole kuitenkaan lapsia ruokittavana. Yksinäni jään varmasti henkiin näillä hienoilla vinkeillä, kiitos :)
Löytyy kyllä, pitääpä alkaa tehdä suurempia annoksia ruokaa ja pakastaa se sitten. Kiitoksia kovasti avusta kaikille, mukavaa että täällä saa oikeasti asiallisia neuvoja eikä ilkeilyä. Tuntuisi oudolta mennä ruokaa-apua jonottamaan, kun minulla ei ole kuitenkaan lapsia ruokittavana. Yksinäni jään varmasti henkiin näillä hienoilla vinkeillä, kiitos :)
Terveisin ap
on monesti lauantai-iltana leivät 50% alennuksella.
maitolitara maksaa 0,71 senttiä li 1,5 saa jo 2 litraa. juguttilitra maksaa alle euron.
Minäkin suosittelen Lidliä jonka ostoksia voi sitten täydentää sittarin ja s-marketin tarjouksilla.
Maidon, 1.2kg kasler paistin, 6kpl kanankoipia, 4prk jogurttirahka, 3 paprikaa, viinirypäleitä, jäävuorisalaatin, en muista oliko vielä jotain pientä. Meidän 3hlön perhe syö tosta monta päivää. Meillä tosin on kaapissa lisää maitoa, perunoita, pakastin täynnä marjoja ym. peruskuivatarvikkeita kaapissa. Koivista saa kivan keiton edullisten suomalaisten pakastevihannesten kanssa ja liha riittää monta päivää lisäkkeenä peruna, kasvikset ja salaatti.
Meillä ei ole erityisen tiukkaa rahasta, mutta tykkään ostaa ihan perusjuttuja. Meillä ei syödä kauheasti leipää, joten juustoihin ja leikkeleisiin ei mene rahaa. Lapsi syö iltaisin puuroa ja itse poimittuja marjoja ja omatekemiä mehuja käytetään päivittäin. Usein ruokalistalla ovat juurikin makaronilaatikki, keitot, kastikkeet ja lohi. Lidl on tosi hyvä kauppa perusostoksiin, säästetty ollaan kun siirryin käymään siellä. Heräteostoksiakin tulee vähemmän.
Tosin mun elämäntavat ei taida olla ihan terveellisimmästä päästä:
-nuudeleita usein
- kananmunia, keitettynä ja paistettuna
-puuroa kaurahiutaleista
-hapankorppuja ja näkkäriä, päälle ainoastaan margariinia
-maitoa (mulla menee maito ainoastaan kahvin sekaan, eli ei paljon)
-tarjouksesta hedelmiä, joskus kurkkua/tomaattia
-tonnikalaa sillon tällöin (muuta lihaa en oikeen syö)
-maustamatonta maitorahkaa, halvinta merkkiä, ja sekaan pakasteesta mustikoita (poimittuja)
-makarooni ja ketsuppi menee paremman puutteessa, jos haluaa hifistella laitan sekaan tomaattimurskaa
-pakastewokkivihannekset on aika halpoja (merkistä riippuu), sekaan vaikka tölkkipapuja tai tölkkiherkkusieniä ja mausteita, nams.
-juu, mulla on ehkä oudot ruokaelämykset? Mut ei mene ruokaan paljoakaan rahaa...
t.yksin asuva opiskelija
-nuudeleita usein
-puuroa kaurahiutaleista
-maustamatonta maitorahkaa, halvinta merkkiä, ja sekaan pakasteesta mustikoita (poimittuja)
-makarooni ja ketsuppi menee paremman puutteessa, jos haluaa hifistella laitan sekaan tomaattimurskaa
-pakastewokkivihannekset on aika halpoja (merkistä riippuu), sekaan vaikka tölkkipapuja tai tölkkiherkkusieniä ja mausteita, nams.
-juu, mulla on ehkä oudot ruokaelämykset? Mut ei mene ruokaan paljoakaan rahaa...
t.yksin asuva opiskelija
Oikeet läskin tai laiha läskin sapuskat!
Syöt paljon puuroja (yksi aamulla ja toinen illalla) Lounaaksi: hernekeitto, perunat ja kananmunakastike, kalapuikkoja, maksalaatikkoa, makaronilaatikkoa. Juomaksi vettä. Käy seurakunnan tilaisuuksissa lisäksi syömässä. Ja lisäksi selvität missä avuistuskasseja jaetaan. Poimit marjat ja sienet metsästä. Leipää leivot itse. Mutta kaiken Aja O on tosiaan pakastin.
ja tee lista mitä kaapeista löytyy.
Ostos: Perunaa, porkkanaa, sipulia, vehnäjauhoa, sämpyläjauhoa, kuivahiiva, tarjousjauhelihaa, kananmunia, makkaraa, pakastevihanneksia, näkkileipää, kaurahiutaleita, pakastemarjoja ellet hoksannut kesällä poimia
Osta vain hedelemiä joiden kilohinta on alle 2e. Nyt appelsiinit ovat edullisia.
Aamupalaksi puuroa ja näkkäriä.
Perunamuusia ja makkarakastiketta.
Kinkkukiusaus
Kesäkeitto ja porkkanasämpylät
Jauhelihakastike ja perunat
lisukkeina:
porkkanaraastetta/keitettyjä porkkanoita, porkkanasämpylöitä.
Leivän päälle paista kananmunaa, tee munakasta.
Kiisseliä, mehukeittoa, piirakkaa. Itse tehden erittäin edullista.
Kaupasta hamstraa lappulihoja pakastimeen. Tee isoja satseja keittoja ja kiusauksia ja pakasta osa.
-nuudeleita usein
-puuroa kaurahiutaleista
t.yksin asuva opiskelija
Oikeet läskin tai laiha läskin sapuskat!
BMI 19, salilla en käy :D
Siellä on esim. pakastevihanneksetkin paljon muita kauppoja edullisempia! Muistaakseni kilon herneitä saa suunnilleen samaan hintaan kuin 200g muista kaupoista. Näitä salaatin sekaan, muuten ruoan kanssa jne. aina sopiva määrä pussista.
Kruunuvihannekset vai mitä ne on(parsakaali, kukkakaali, porkkana) on myös kilon pussissa ja edullisempia kuin muualla. Tästäkin riittää moneen wokkiin, kasvissosekeittoon jne.
Ihan kaikkea pakastevihanneksia ei Lidlistä saa, mitä muualta, mutta aika kattava valikoima sielläkin on. Ja jos rahat on tiukilla, ei liene syytä alkaa nirsoilla. Lidlistä saa hyvää perusruokaa paljon edullisemmin! Meillä ei ole edes sinänsä syytä nuukailla ruokakuluissa, mutta en vain ymmärrä, miksi perusruokatarvikkeista pitäisi maksaa 30% enemmän. Lidlissä käymällä säästetään kyllä jo kuukauden ruokakuluissa useita kymppejä tai satasia! Meillä on 5-henkinen perhe. Säästyneet rahat voi sitten käyttää muihin asiohin.
Myös juustot on siellä paljon halvempia. Esim. perus-Oltermanni, kilon paketti, maksaa 2e vähemmän kuin muualla. Lapsiperheessä juustoa kuluu, joten ajan mittaan säästöä tulee. Myös esim. vuohenjuusto on edullisempaa ja ihan yhtä hyvää! Halpaa on myös feta, ja esim. se feta joka on purkissa öljykastikkeessa, niin siitä öljystä saa samalla hyvän salaatinkastikkeen jne.
Samoin kaikki jauhoista lähtien kannattaa hakea sieltä, jos siis vain mahdollista! Jauhot, kaurahiutaleet, ruisjauhot, kuivahiiva...näistä saat hyviä sämpylöitä, vähän porkkanaraastetta mukaan!
Itse vinkkaisin vielä tarkistamaan asuinpaikkakunnan leipomon tehtaanmyymälät. Itse käyn ehkä 1-2 krt/kk Vaasan tehtaanmyymälässä ostamassa pakastimen täyteen leipää. Syön itse vain ruisleipää ja myymälästä saa ainakin tiettyinä päivinä 2pkt jälkiuunileipiä yhden hinnalla. Samoin kaikki vaaleat leivät ovat todella edullisia (4 pakettia viipaleleipiä 4 eur).
Sitten kala puuttui monelta listoilta. Silakka ja jopa muikkukin ovat usein edullisia jos kaupoissa on tuotetiski. Niistä saa ruisjauhoilla leivitettynä ja paistettuna perunan tai perunamuusin kera erittäin edullista ja herkullista perusruokaa.
Kaalista tekisin ehdottomasti kaalikeittoa, joko jauhelihalla tai soijarouheella varustettuna (ei perunaa joukkoon, niin voi pakastaakin) ja toisesta kaalista tekisin kaalilaatikon soijarouheella ja jollain halpis kermalla/kasvirasvasekoitteella.
Kaupoissa kannattaa pyöriä aamuvarhaisella (jos mahdollista) tai iltasella, jolloin laputtavat vanhentuvia tuotteita. Itse ostan aina kalaa pakkaseen kun on laputettua (lohisuikaleet), kun en muuten oikein niitä raaski ostaa. Samoin kun lohifilee on tarjouksessa (tai kokonainen lohi ilmaisella fileoinnilla) ostan useamman ja pakastan.
Sosekeitot ovat todella edullisia ja riittoisia, eikä niihin kermoja tarvita, maukasta saa sipulilla ja mausteilla tai tarvittaessa kasvisliemikuutioilla. Päälle tosiaan raejuustoa tai sekaan voi tietysti laittaa kerman sijaan sulatejuustoakin/tuorejuustoa tai tarjottaessa pinnalle pari palaa mozzarellaa, se tuntuu usein olevan tarjouksessa kaupoissa.
Itse tein jokin aika sitten edullista tarjottavaa tuleviin juhliin, kun bongasin kaupasta graavilohta viipaloituna (päiväys menossa vanhaksi). Olivat 1eur/paketti. Ostin 4 pakettia, kotona oli rahkaa ja margariinia sekä kananmunia ja puuroriisiä joululta. Tein rahka-"voi"taikinan ja annoin jähmettyä jääkaapissa. Keitin riisit ja kananmunat ja tekaisin pellillisen lohipiirakkaa, eikä todellakaan tullut paljon hintaa. Normaalisti tuo määrä kalaa pelkästään maksaisi 15 euroa vähintään, nyt sain 4 eurolla.
Pakastin piiraan ja tarjoan sen tulevissa juhlissa suolaisena ruokana.
Tsemppiä ruuanlaittoon ja taloudenhallintaan.
esimerkiksi sika-nauta -jauheliha, Atrian lenkkimakkara, luumutomaattirasia, eineslaatikot, perunapussi, parsakaali ja klementiinikilo eurolla.
Huomenna suuntaisin sinne.