Elokuiset2013 Tammikuussa
Otin vapauden aloittaa tammikuulle uuden "pinon" niin on helpompi lukea viestejä (joita toivottavasti alkaa tulla vähän enemmän!).
Mulla oli viime viikolla päivittäin rusehtavaa vuotoa ja yhtenä aamuna valuin kirkasta verta pari siteellistä. Vuodot kuitenkin loppuivat ja tilalle astui valtava väsymys ja kuvotus.
En vain jaksanut mennä lääkäriin, ajattelin että keskenmenoa ei voi keskeyttää kuitenkaan jos sellainen on menossa. Ja koska näitä oireita on nyt lisääntyvässä määrin, en ole kovasti huolissani asiasta enää.
Paha olo ja kuvotus on ympärivuorokautista. Väsymys, täysi tai tyhjä maha pahentaa sitä. Herään öisin edelleen tosi usein ja yökin sitten sängyssä. Tyhjästä mahasta ei tule tietenkään kuin sappinesteitä (?) ja jotta pystyin tekemään aamiaista lapsille (munakkaan paistaminen -> yök yök) oli pakko saada alas omena. No tuo omena sitten tuli ylös autossa. Hirveän ylevä tunne oksentaa itseni päälle aamuruuhkassa autossa. Uuh... Nyt sohvalla viltin alla vapisemassa ja haukkomassa henkeä. Ei vain jaksa/pysty siivoamaan saati sitten mennä keittiöön räpeltämään mitään ruokaa. Tekisi mieli tuoretta ananasta, mutta Suomesta ei saa hyvää :(
Mitenkä teillä muilla vaihtui vuosi ja joko on ensimmäiset neuvolat käyty? Itse olin neuvolassa viikko sitten eikä siellä edes yritetty vielä kuunnella sydänääniä. Vähän jäi hämmentynyt olo sikiöseulojen ajankohdasta ja esim. siitä, että NP-ultra on todennäköisesti jo viikolla 10+. Melko tarkkaa myös verikokeessa käymisen oikea päivämäärä joka ei mielestäni taas synkannut yhtään ultran kanssa. Noh, ehkä viisaammat ovat miettineet asiaa enemmän :) Ikäni takia haluan mennä kaikkiin mahdollisiin testeihin.
Hyvää vuotta 2013 ja kirjoitellaan kuulumisianne!
Zenmama ja leijonanpentu 8+1
Kommentit (138)
Minäki haluan facebook ryhmän!!!
halua facebook ryhmään...
Tuli ultra-aika postissa,ja se on 30.1 eli tasan kahen viikon päästä.Hui! Sillon viikkoja tasan 13.
Ja maizaanalla on näköjään sama laskettu aika ku mulla :) saattahan ne siitä tietenkin vielä muuttua ultran jälkeen...
Ultrassa käyty ja mahan päältä katsoi ja siellähän se sydän löi kauheeta vauhtia :D ihanaa olisi ollut myös kuulla ne. Koko vastasikin pari päivää pienempää joten tänään niitä viikkoi onkin tasan 9.Ensikuussa seuraava aika ja sitä ennen niihin veriseuloihin sekä sitten samalla pitäis varata aikaa siihen s.rasitukseen. Suurin väsymys ja pahoinvointi voitettu vaikka välillä se oksennus tuleekin.Huomasin että muillakin ollut sitä samaa huonoo oloa joka tulee vaikka olisi juuri syönyt..Luulis tosiaan että silloin ei tulisi mutta omalla kohdalla se syöminen välillä jopa pahentaa oloani. Mitäs muuta täällä? =) alkuturvotusta ollut mahassa ihan hyvin tän oman mahan lisäksi :d Niin ja LA olisi nyt 17.8
Ultrassa todettiin tänään raskauden keskeytyneen. Raskas vkonloppu edessä :-(
Toivon teille onnellista odotusta! Tästä vaan mentävä valoa ja kevättä kohti.
Maizaana
Maizaana :( tosi surullinen uutinen. Halaus ja voimia viikonloppuun.
Meillä nt-ultra viikon päästä perjantaina ja pelkään samaa tilannetta. Eihän tässä saisi etukäteen miettiä mitään, mutta huolettaa silti. En tiedä mistä tää huoli kumpuaa :S tekisi mieli mennä yksityisellä etukäteen varmistamaan, että kaikki ok mutta en tiedä onko siinä mitään järkeä.
Huomenna tasan 11+0.
Voi suru..mua alkaa vaan enemmän jännittää/pelottaa oma ultra tiistaina..toivottavasti saan hyviä uutisia..tarkoitus sitten kertoa lapsille. Täällä vaivaa päivällä alkava etova olo joka jatkuu siihen asti kunnes pääsee nukkuu..
maizaana!Surullinen uutinen :´( mitenkä sitä uskallan ite sinne ultraan mennäkkään,hui.
Toivottavasti nyt ei enää ketään tippuis pois porukasta,montahan tässä jo on joutunutkin poistumaan :/
Minähän viikko sitten kävin ultrassa ja sanottiin, että hematooma voi ja tuleekin vuotamaan vielä lisää. No nyt alkoi taas rusehtava vuoto ja jos vanhat merkit pitää paikkaansa niin muuttuu verisemmäksi aamua kohti :( Huolettaa niin kamalasti! Siis ihan oikeasti pelottaa miten tässä käy...
Ensiksi osanotot kaikille keskenmenon kokeneille.
Mulla la 3.8.2013. Ennestään on 2-vuotias poika. Jo ennen positiivisen raskaustestin tekemistä alkoi väsymys ja kamala närästys. Plussan jälkeen tuli myös pahoinvointi ja oksentelu. Oksentelun sain pysymään poissa kun söin jotain tunnin välein. Näin närästyskin helpotti. Mieli ei tehnyt kyllä yhtään syödä, ei yhtään mitään.
Nyt pahoinvointi jäänyt pois, toivottavasti ei tule uudestaan. Ekan raskauden aikana kävi niin että oksensin 14 viikolle asti, sitten oli viikko väliä ja lopulta oksentelin pari kertaa vielä rvkolla 16kin. :(
Kaikki viestiä en lukenut, mutta joku tuola kyseli niskapoimu-ultrasta. Se tehdään viikoilla 11-13+6. Ja verikokeiden kanssa ultra on varmempi. Kannattaa siis käydä sekä verikokeissa että ultrassa. Toki voi valita vain jomman kummankin.
Minä 28, LA 3.8.13, synnytyssairaala SEKS
Onnelista odotusta kaikille!!
ja viikkoja on nyt 8. Parin viikon päästä eka labra ja siitä muutama viikko ultraan. Sitten onneksi on parin kuukauden tauko seuraavasta labrasta. Ja joudun vielä painoni taki s.siedätykseen.. taas... Se on vain asia josta en tykkää en sitten yhtään. Laskin huvinkseni että ennen edes synnytystä piikki iskee suoneen yhteensä 6 kertaa taas tässä raskaudessa.
Osaanotto maizaalle :(
Kaikki viestiä en lukenut, mutta joku tuola kyseli niskapoimu-ultrasta. Se tehdään viikoilla 11-13+6. Ja verikokeiden kanssa ultra on varmempi. Kannattaa siis käydä sekä verikokeissa että ultrassa. Toki voi valita vain jomman kummankin.
Ketjun ulkopuolelta mutta itsekin elokuista odottavana on pakko kommentoida että ei välttämättä kannata käydä SEKÄ verikokeissa ETTÄ ultrassa, jos ei ole valmis tutkimukseen jonka seurauksena saattaa saada keskenmenon. Siis siinä verikokeessahan selviää vain onko kohonnut riski kromosomihäiriöihin ja jos on, todellinen varma vastaus saadaan vain istukkabiopsialla/lapsivesipunktiolla, joihin liittyy aina keskenmenoriski. Kannattaa siis verikokeeseen miettiä, mitä haluaa tehdä jos riski todetaankin kohonneeksi. Haluaako ottaa keskenmenon riskin (lapsihan voi olla myös ihan terve) vai elääkö pelossa koko loppuraskauden.
Hyvä pointti kyllä lainaamassani tekstissä, että voi valita vain jomman kumman, ja onnellista odotusta ja hyviä tuloksia seulonnoista toivottelen kaikille elokuisille!
Kiitos ja anteeks!
Oih, osaanotot maizaanalle... :(
Kokeista: mä kans inhoan piikkejä enkä yhtään innolla odota noita verikokeita. Multa ottavat mokomat sit vielä sairaalabakteeritestinkin ku oon vaihtanu edellisen raskauden jälkeen sairaanhoitopiiriä... muuten joudun kuulemma synnärillä eristyksiin. :/
Seula ja seuraukset: mä oon aatellut ton asian niin, että vaikkei veriseulaa ottaisikaan niin voi sitä silti joutua elämään koko loppuraskauden pelossa pelkän ultrankin perusteella, jos on turvotusta sikiöllä. Eli mieluummin jos olen pelossa niin sit edes oikeilla tiedoilla, voishan se olla että ultra+veriseula antaisi paremman tuloksen kuin pelkkä ultra, ja välttyisin pelolta ja jännäämiseltä just osallistumalla. Jos sitten seulonnoissa jäis kiinni (korkeampi riski) niin en kyllä tiedä mitä tehtäisiin. Onhan siinäkin kai kategorioita, eli sanovat mikä riski on, esim 1/25 tai 1/3. Sanoisin että tuolla riskin todennäköisyydellä olis aika iso vaikutus siihen miten niihin jatkotoimiin suhtautuisi.
Onko täällä muuten ketään joka on saanut seulasta kohonneen riskiarvion jossain aiemmassa raskaudessa? Olis kiva kuulla kokemuksia. Varmasti kyllä rankka juttu.
Hilma3 kyseli vatsan kasvusta. Mulla pömpähti heti esiin joskus vko 6-8 tienoilla. Mä en tiedä onko sillä jotain tekemistä ton vuoden takaisen kaksosmasun kanssa, joka oli ihan valtava. Eli muistaakohan kohtu... :) ylipäänsä mietityttää et kasvaako mun maha isommaksi kuin sellaisella joka ei ole kaksosraskautta kokenut. Luulis et se kohtu helpommin antaa periksi jos on jo kerran kunnolla venynyt, ja sit yksösvauveli sais polskia hyvinkin tilavassa yksiössä siellä...
Pererro mietit sitä kun vatsa ei näy. Eiks sulla ollu esikoisesta kyse? Mun mielestä ei tossa kohtaa vielä kuulukaan näkyä...
Kaksosraskaudessa mulla oli vko 12 jo ihan selkeä maha (vrt. muiden rv18 mahat), ja painoa 5kg. :) Nyt oon siis 11+1 ja paino on lähtölukemissa, jipii! :)
pikkukolmonen, mulla tuntui kaksosista liikkeet joskus rv19. Nyt sit odotellaan milloin alkaa. En kyllä ihan vielä usko, jotenkin luulen et siellä 16 viikon jälkeen vasta... noh, se nähään sit.
Vihreä tee: mulle sanottiin viime raskauden aikaan, että toisaalta kofeiini (myös teessä olevat määrät) on huonoja isossa mittakaavassa, ja toisaalta tee (vihreä, musta, kuten myös kahvi) on diureetteja ja raskaanahan muutenkin helposti juo liian vähän (joka sit aiheuttaa turvotusta). Eli tän kannalta ei kannata hirveitä määriä juoda, toisaaltahan suomessa sallitaan 2-3 kuppia kahviakin. Ja teessä on kofeiinia ja kuivattavaa vaikutusta vähemmän. Joten kuvittelisin että teessä se järkevä annos olis ehkä luokkaa 5 kuppia? Kupin kokoa ei kylläkään oo missään näkynyt.
Ite oon tykänny raskaana juoda rooibosta (ei kofeiinia), minttuteetä ja ruusunmarjateetä (sellaisia joissa ei oo mustaa teetä seassa). Oon vaihdellut eri laatuja sen takia ettei jonkun yksittäisen teen tutkimattomat vaikutukset kertyisi liikaa.
Zenmama, miten siellä jaksellaan, ootko saanut mitään rauhoittavia tietoja viimeisimmän vuodon jälkeen? Vaikka eiköhän siellä oo kaikki ok, kun kerran oli jo tiedossa että se hematooma siellä edelleen on.
Mulle sanottiin kyllä näin,et käyn sekä veritesteissä ja ultrassa,koska näin tulos varmempi ja vaikka jotain olisikin niin vapaaehtoinen se istukkanäytteen otto on,jossa on sit se keskenmenon vaara..itse en aio siihen osallistua mutta veri ja np-ultraan kyllä.. Tiistaina oon menossa omaan neuvolaan varmistamaan viikot ja sikiöiden määrä. Nyt alkaa oleen jo hieman luottavaisempi mieli ku on tää " ihana" pahoinvointi ja väsymys tässä mukana :) viikot on 8+2
Onpa täällä surua ja epävarmuutta :(.. MAIZAANALLE osanottoni! Ja toivottavasti Zenmamalla kaikki hyvin!
Mun omat supistelut loppui siihen yhteen aamupäivään, mutta kyllä se ja nämä teidän saamat uutiset keskenmenoista ym. saa kyllä pelkoa aikaan.. että mitä omassa ultrassa sit sanotaan. Aikaa siihen ei ole vielä tullut, keskiviikkona kävin neuvolassa.
MAHA turpoaa illalla palloksi. Mulla on aina tullut pömppö heti esiin, oon niin lyhyt ja kohtu ei tosiaan mene mihinkään lantioluiden väliin piiloon vaan kohoaa heti ylöspäin. Sitä paitsi mun maha on aina pulleena heti tissien alapuolelta lähtien eli ei mitään sievää pikkuista alapömppöä täällä koskaan. Vielä yritän piilotella, mutta lihonneelta näytän varmasti kaikkien silmissä.
Mutta nyt Putouksen pariin.
Joo, on esikoinen kyseessä! Nyt on taas sellasta napakkaa tuntemusta alavatsalla, housut painaa jne ja vähän väliä pientä tuntemusta. Tissit pursuaa liiveistä, tosin tässä parin viikon aikana ei varmaan enää ole kasvua tapahtunut. Liiviostoksille pitäis lähteä, hankala vaan löytää kohtuulliseen hintaan liivejä joissa max 70 rinnanymäpysmitta.
Mä en myöskään halua siihen istukkanäytejuttuun, mutta mies oli sitä mieltä että keskustellaan asiasta uudestaan jos nt-ultrassa ja verikokeissa selviää jotain hälyttävää.
Nyt oon ottanu vähän rennommin. Yritän olla stressaamatta, tilanne kyllä muuttuu monesti päivän mukaan. Mutta yritetään pysyä rauhallisena. Enää viisi päivää ultraan =)
täällä muiden kuulumisia seurailee myös flygrl ja tuleva esikoinen.. Just ja just elokuisia ollaan ku myös ultran mukaan laskettu on 1.8. :)
eli meidän ötökkä on tänään "ollut olemassa" 12+2 viikkoa..
minä 24, mies 23..
täytyypähän vielä fiilistellä nyyhkien hymyilevää miestä ultrassa, maailman parhaita näkyjä :´)
ite oon päässy tosi vähällä minkään kuvotuksen kanssa, kerran oon oksentanu ja nyt tuntuu et rupee se ihan karmee väsymys myös pikkuhiljaa helpottelemaan.. Mahasta ei kyllä kukaan voi vielä sanoa mitään mutta itellä jo ihan lihapulla-olo kun ei oo kunnolla jaksanu urheilla.. Kaikista piukimmat housut on nyt jääny odottamaan myöhemmälle..
hyvää sunnuntaita kaikille!
noniin avaudutaan tästäkin.. olin itsekin eilen liiviostoksilla ja jipii changesta löyty jopa kahdet jotka sopi. pakko oli ostaa molemmat. hintaahan niillä sitten taas on niin että hohhoi... mutta niilläkin loppuu ihan just koot kesken..
jos jollain on hyvää vinkkiä mistä suomesta saisi alle 50€ maksavia liivejä ympärysmitalla 65 isompana kuin G-kuppi niin infoa otetaan mielellään vastaan. (tää ei oo kivaa)
ja mallit on jos löytyy niin ihan mummoja.. help is needed!
Change on ollu jo useamman vuoden mun liiviostojen mekka. Tosin oon voinu omat ostoni ennen ajottaa kesäalennuksiin niin esim 150e hinnalla on saanu neljät liivit ja parit pökät. Kuopiossa ei vaan moista liikettä ole ja kauheen usein ei muualle ole päässyt ostoksille.
Mä haluaisin kyllä sellaset kunnon mummoliivit paksuilla olkaimilla, nykyisistä rimpuloista tissit pullottaa joka suunnalta ulos yäk.
kuvotus.Tänään kuvottanu taas ihan mukavasti.Jäätelöö tossa vedin ja klementiinin niin pikkusen helpotti.Ei nyt mitään semmosta oloa kuitenkaan oo tullut et oikein oksettas mut öllötystä on..
Voi teitä onnellisia joilla mies on mukana odotuksessa! En osaa ees kuvitella millasta se on..
Taas tänään muisti isäntä sanoa mielipiteensä tästä vauva asiasta..plah.Et en tosiaankaan aijo ees kysyä haluaako tulla mukaan ultraan kuhan se reilun viikon päästä on.Ihan turhaa.No,aina ennenkin olen siellä käynyt yksin joten ei se nyt mitenkään outo asia ole mennä itekseen.
Uusille tervetuloa joukkoon!
Olipas tylsää palata kylmyyteen, oltiin koko perheen voimin aurinkoa katsomassa! Teki toi lomailu kyllä niin hyvää. Huomenna taas paluu arkee, plaah.
Muutamalla oli surullisia uutisia, voimia teille.
Itsellä huomenna vihdoinkin np-ultra. Tosissaan jännittää, onko kaikki niinkuin pitää. Joulukuu meni mulla ikäänkuin ohi väsymyksen ja etovan olon takia. Oksentanut en ole kuin kerran, mutta oli jatkuva ällö ja voimaton olo. Nyt noin pari vkoa ollu olo, että oon ikäänkuin elossa taas :-)ei kummemmin väsytä, ei hajutkaan tee oikeastaan pahaa tai mitään kummempia mielihaluja tai kuvotuksiakaan ruoan suhteen. Jos tuonne alamahaan ei olisi tullut kiinteää pallukkaista, niin en enää uskoisi koko raskauteen. Sitä me ollaan miehen kanssa ihmetelty ja silitelty. Hah, vaikkei tosiaan ekaa kertaa pappia kyydissä. Mies 40v ja hänellä on aiemmasta suhteesta 12v.ja 8v.lapset, ovat meillä pidennettyjä vkonloppuja. Mulla taas 12v.ja 6v.lapset. ja itse olen siis 35v. E-Suomessa asustellaan. Hyvinkään sairaala ja muistaakseni 7.8.oli jonkun laskurin mukaan la.
Ens yön taas valvon ja jännitän. Jos kaikki hyvin, tarkoitus kertoa huomenna työkavereille. En kuitenkaan esim. kiinnipitotilanteisiin halua enää mielellään osallistua. Vaikka pieni tuolla piilossa vielä, niin siltikin. Pomo jo tietää ja suhtautunut tosi lämpöisesti.
Lapsille ei olla vielä kerrottu.
Nyt ois tuhat hommaa tehtävänä, porkkanana illalla eka mammajooga. Odotan mielenkiinnolla.
Olenko mä nyt ainoa joka vinkuu sen facebook ryhmän perään :-)
Voikaa hyvin!
Maizaana 11+1