Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elokuiset2013 Tammikuussa

07.01.2013 |

Otin vapauden aloittaa tammikuulle uuden "pinon" niin on helpompi lukea viestejä (joita toivottavasti alkaa tulla vähän enemmän!).

Mulla oli viime viikolla päivittäin rusehtavaa vuotoa ja yhtenä aamuna valuin kirkasta verta pari siteellistä. Vuodot kuitenkin loppuivat ja tilalle astui valtava väsymys ja kuvotus.

En vain jaksanut mennä lääkäriin, ajattelin että keskenmenoa ei voi keskeyttää kuitenkaan jos sellainen on menossa. Ja koska näitä oireita on nyt lisääntyvässä määrin, en ole kovasti huolissani asiasta enää.

Paha olo ja kuvotus on ympärivuorokautista. Väsymys, täysi tai tyhjä maha pahentaa sitä. Herään öisin edelleen tosi usein ja yökin sitten sängyssä. Tyhjästä mahasta ei tule tietenkään kuin sappinesteitä (?) ja jotta pystyin tekemään aamiaista lapsille (munakkaan paistaminen -> yök yök) oli pakko saada alas omena. No tuo omena sitten tuli ylös autossa. Hirveän ylevä tunne oksentaa itseni päälle aamuruuhkassa autossa. Uuh... Nyt sohvalla viltin alla vapisemassa ja haukkomassa henkeä. Ei vain jaksa/pysty siivoamaan saati sitten mennä keittiöön räpeltämään mitään ruokaa. Tekisi mieli tuoretta ananasta, mutta Suomesta ei saa hyvää :(

Mitenkä teillä muilla vaihtui vuosi ja joko on ensimmäiset neuvolat käyty? Itse olin neuvolassa viikko sitten eikä siellä edes yritetty vielä kuunnella sydänääniä. Vähän jäi hämmentynyt olo sikiöseulojen ajankohdasta ja esim. siitä, että NP-ultra on todennäköisesti jo viikolla 10+. Melko tarkkaa myös verikokeessa käymisen oikea päivämäärä joka ei mielestäni taas synkannut yhtään ultran kanssa. Noh, ehkä viisaammat ovat miettineet asiaa enemmän :) Ikäni takia haluan mennä kaikkiin mahdollisiin testeihin.

Hyvää vuotta 2013 ja kirjoitellaan kuulumisianne!

Zenmama ja leijonanpentu 8+1

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit epäilee aina pahinta. :/

Kai se vaan siitä johtuu et mitä huonommin asiat menee, sitä todennäköisemmin ne näkee sen kyseisen potilaan uudestaan.

Tsemppiä. Sulla voi olla asiat vielä oikein hyvinkin, mä täällä pidän peukkuja. Eihän tossa tarvii olla mitään sen kummempaa kuin että ovulaatio on viivästynyt ja siksi oot oikeasti viikon jäljessä siitä mitä ajattelit. Ovulaatiotahan voi viivästyttää esim. stressi, sairastuminen tms. Ja jos ollaan pienemmillä viikoilla niin mun kokemuksen mukaan lääkärit ottaa jo heti sellaisen asenteen etteivät sitten välttämättä edes katso yhtä huolella kuin muuten katsoisivat. Tai sit sillä oli huono laite tai se katvehomma oli tosiaan paha.

Itelleni osui nyt NP-ultraan ensimmäistä kertaa ikinä huolellinen ultraaja. Kun se ei meinannut saada niskaturvotusta mitattua, niin se mittas varmaan 45 minuuttia eri kuvakulmista, sekä päältä että sisäkautta, käänteli mua kyljelleen yms, kunnes sai 3 kohtalaista mittausta ja kun ne täsmäs toisiinsa ni totes et eiköhän näillä pärjätä. Vasta ku tajusin kuinka huolella toi kaiken katsoi niin älysin et kuinka huolimattomia ollaan kaksosten kanssa oltu. Tosi monta asiaa sivuutettiin kommentilla "tätä me nyt ei tällä kertaa päästä näkemään mut eiköhän se oo kunnossa"...

102/138 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Mua tässä mietityttää,et miten ne viikot on pienemmät,koska mulla ovis oli tikuttamalla 6.12 ja ainoat touhuilut ollu 1&2.12 eikä kertaakaan sen jälkeen..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1892107-ivf-ra…

Tuolla oli keskustelua ihmisten kesken jotka tuntui tietävän tarkan hedelmöittymispäivän. Tulkitsisin että heittoa voi tulla joko tosta sikiön asennosta johtuen (katve?) ja toisaalta tossa oli jollekin lääkäri maininnut että jos alkio on "seilannut pidempään" ennen kiinnittymistä. Tuolla ainakin näytti kokemukset olevan aika lailla positiivisia...

104/138 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin tuolla linkissä lukemassa niin ei kyllä kannata heittää kirvestä kaivoon haaveissa neljäs!

Eilen pääs sitten itku tuon olotilan(huono olo, palelu,väsymys,päänsärky,nälkä..kaikki yhtäaikaa)ja stressin vuoksi. Hartiat on jumissa ja koneella pitäis vaan tehtäviä vääntää..tahti on hurja..Mies on kuitenkin niin ihana et osas lohduttaa.

Ne joilla lapsia jo ennestään, osaatteko oireiden perusteella jo arvuutella kumpi ois tuloillaan? Itellä takana 2erilaista raskautta ja nyt on kyllä sellasta sekametelisoppaa nuo oireet et niiden perusteella en osaa sanoa et kumpi ois..ja molempaa sorttia löytyy jo :)

hilma 10+2

105/138 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta linkistä,kyllä noi tekstit hieman lohduttaa,mutta!! No parempi olla miettimättä..mutta seki täs on mietityttäny,et minähän en oo aiemmin käyny ultrassa näin aikasil viikoil,et mistäs mä sen tiedän et olisko näkyny ja ei viel viikol 9 oo äänet kuulunu vatsan päältä..toivotaan nyt parasta! :)

106/138 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin miehen kanssa lomailemassa Englannissa ja eilen kotiuduttiin, nyt olen luoskellut kirjoituksianne ja hirmuisesti on ehtinyt tapahtua!

Osanotot kaikille matkasta tippuneille :(

Haaveissa neljäs: Mulla toisessa raskaudessa siirtyi LA 2viikkoa eteenpäin kun ultran mukaan olikin viikkoja vähemmän. Kaikki kuitenkin meni ihan hyvin ja tuolla leikkii reipas 5v. Pidetään edelleen peukut pystyssä! Toivottavasti sielläkin on kaikki hyvin.

Mulla olis tänään ensimmäinen neuvola. Toivottavasti pääsisi sydänääniä kuuntelemaan, tulisi kyllä todella todellisemmaksi tämä raskaus. Huonoa oloa on ollut kyllä jonkin verran, muttei yhtään niin paljon kuin kahdella edellisellä kerralla. Välillä ei meinaa mikään ruoka maistua, mutta eniten inhottaa kaikki makea. Kaikki mikä on vähänkin makeaa ei meinaa maistua. Ei hedelmät eikä herkut.

Joku kyseli tuolla jossain aiemmin isommille/isommalle sisaruksille (muistaakseni n. 1,5v.) raskaudesta kertomisesta. Meillä esikoisella ja kakkosella ikäeroa on 1,5 v. Mutta ei muistaakseni kerrottu oikeastaan mitenkään. Juteltiin kyllä ihan lapsen kuullen eikä mitenkään salailtu tai muuta. Mutta meni kyllä tosi mukavasti, eikä meillä ollut oikeastaan mustasukkaisuuttakaan.

Nyt ei olla vielä kerrottu mitään, odotellaan että ainakin kuulis ne sydänäänet tai ultra olisi takana ennenkuin kerrotaan. Ollaan ajateltu kuitenkin kertoa ihan ajoissa jotta pojilla on aikaa tottua ajatukseen uudesta pikkuisesta.

Vierailija
107/138 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kans sen kummemmin olla nuorimmaiselle kerrottu vauvasta.Normaalisti siitä puhutaan se vähä mikä puhutaan.Ei meillä ainakaan tuon ikäinen vielä tajua mistään vauvoista mitään.

Hyi mikä olo tuli kun erehyin ja nukuin päikkärit! huh.

Ti-ti-uuuu miekin haluan reissuun! oon kade...

Ei taida onnistuu se meidän ensi viikon reissu nimittäin kun meni koiran eläinlääkärireissuun ne matkarahat..kynsi halki ja tassutulehus ja antibioottikuuri tuli..tämmöstä köyhäilyä tää elämä..:/

Vierailija
108/138 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, tätä aamua on odotettu. Ultra reilun tunnin päästä..

109/138 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ultaan! Täällä ei mitään ihmeempiä,pahaaoloa edelleen iltaisin mikä toivottavasti tarkoittaa hyvää..nyt hieman alavatsakipua,ei jatkuvaa,mutta välillä nippaa..toivottavasti ei enteile pahaa :/

Vierailija
110/138 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultra meni hienosti =) Sieltä löytyi 5,8cm pituinen kaveri jolla oli kaikki osat siellä missä pitikin. Niskaturvotusta 1.8mm joten ihan normaali kuulemma, mutta menee nyt vielä eteenpäin verikokeiden kanssa analysoitavaksi.

Mielettömän hyvältä tuntui nähdä se pikkunen, sydän näytti ihanalta kun se pamppaili siellä. Kaveri oli myös hereillä ja hyöri menemään

Vierailija
111/138 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa et pererrolla meni ultra hyvin!

haaveissa neljäs, kyl mä laskisin nippasutkin ihan hyväksi asiaksi. Mulla ainakin on toi kohdun alue viestinyt millon minkäkinlaista vihlaisua, nippasua, kivistystä yms, jonka uskoisin liittyvän siihen kun se pieni raivaa tilaa itselleen ja kasvattelee istukkaansa. Ainakin moisia tuntemuksia on ollut sekä viime- että tässä raskaudessa, joten olettaisin että kuuluu asiaan. Pahoinvointi nyt ainakin on erittäin hyvä merkki... itellä on ainakin keskenmenoissa (3kpl) lakannut pahoinvointi sillä hetkellä kun pienen kasvu on pysähtynyt (todettu jälkeenpäin ultralla et millä viikoilla pysähtyi).

Täällä oli jo viikon verran pahoinvointi poissa, pelkkä väsymys jäljellä, mut nyt eilen palasi sitten taas pahoinvointikin. Olin jo ehtinyt toivoa et oltais menossa kohti sitä "energistä keskiraskautta" (jota en viime raskaudessa kokenut ollenkaan).

Liharuoat ei oikein edelleenkään maistu, kana/kala/kasvislinjalla siis mennään enimmäkseen. Ja kanakaan ei maistu jos mulla on pienikin epäilys sen riittävästä kypsyydestä (ei siis että se olis oikeesti raakaa, vaan olen vainoharhainen sen kypsyyden suhteen). Huomenna kanaviillokkia... se nyt ainakin on takuukypsää kun keittoaika on pari tuntia. :)

Jos muuten on vinkkejä kasvisruoista mitä myös tuommoiset 16kk pojat vois syödä, niin tervetulleita ovat. Käytössä on iso pino kasvissosekeittoja ja lisäksi tein esim. papulasagnea, joka maistui kaikille hyvin. :)

Vierailija
112/138 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukavia ultrakuulumisia pererrolla :) kyllä täälläkin öklöttää edelleen.Ajoittain.Jos ei muista syödä.

Mulla ei oo mitään tuntemuksia mahassa.Ei ees niitä repäisykipuja mitä tulee äkkinäisissä liikkeissä yleensä.En tiiä onko se nyt hyvä vai paha juttu kun ei mitään tunnu.

Jes.Meillä 3 ja 1 vuotiaat ripulissa.Esikko sairasti jo viikko sitten.Toivottavasti en nyt ite sairastus et pääsisin sinne ultraan keskiviikkona :/ tai sairastun nyt heti niin kerkiin parantua.Pääasia etteivät oksenna.Se se vielä puuttuis.

Vierailija
113/138 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tää on tälläistä... Ensin ahdistaa kun oksettaa kaikki ja kaiken aikaa, masu on turvonnut ja kipuilee. Ja nyt sitten ei ole enää mitään oireita. Vyö menee farkuista taas kiinni entiseen, kireämpään kohtaan, aamulla ei oksentanut ja olen jaksanut koko päivän ilman torkkuja. Viikkoja sunnuntaina 11. Murehdin tietysti sitä josko pikkuinen ei olekaan enää hengissä.

Ostin kaverilta kotidopplerin, mutta en saa sillä mitään kuuluviin, oman sykkeen kylläkin. Ja sitä rusehtavaa vuotoa tosiaa tulee taas. Ahdistaa!! Millaista muilla on oireiden kanssa? Muistan, että esikoisesta (tyttö) aikanaan oksensin raskauden loppuun asti. Pojasta en kertaakaan. Mutta että oireet olisivat kadonneet näin yllättäen...? Ultra ensi torstaina, sitä ennen pitää vaan rukoilla kaiken olevan kunnossa.

Vierailija
114/138 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli sen 5 päivää kutakuinkin aamuisin hiukan rusehtavaa vuotoa, joten sopisi olevan kuukautisien jäämiä. No kuitenkin tänä aamuna hommailujen jälkeen tuli kirkasta verta paperillinen. Niin tympäsee!!! Loppui kuitenkin heti, eli olisiko tullut kohdun suulta. Mulla huomenna neuvola ja kovasti jännitän et kuuluuko niitä sydänääniä. Silloin rv 7 viikolla varhaisultrassa näkyi sydämenlyönnit, mutta jotenkin on epävarma olo kun on tuota tihkua tullut.

Vierailija
115/138 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi joskus aikanaan lääkäri, että jos verta tulee heti seksin jälkeen, niin silloin se on kohdunsuun laajentuneista verisuonista (niitä voi kai siinä touhutessa hajoilla). Jos olisi kyse jostain haitallisesta, niin ei ilmeisesti tulisi niin nopeasti vaan vasta viiveellä seksin jälkeen.

Eli jos se veri loppuu eikä sitä enää myöhemmin tuu, niin sit se pitäis mun ymmärtääkseni olla kohdun ulkopuolelta ja siten vaaratonta.

Vierailija
116/138 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

... meillä sitten tosin kävi niin että toi veri kiusas niin paljon että seksit jäi sitten loppuraskauden ajalta aika lailla olemattomiin. Mut ei siitä siis kai mitään haittaa pitänyt olla.

Oireista: mulla on myös oireet ihan kadonneet, mutta koska ultrassa näkyi 11+4 viikkoja vastaava otus (joka oli täsmälleen mun veikkaukseni, menkkojen mukaan 11+3 mutta kun on lyhyt kierto) niin mä nyt uskon että aletaan olla suht varmoilla vesillä ja oireettomuus on merkki siitä että ollaan siirtymässä kohti "energistä keskiraskautta". :) Oi ku se oliskin kivaa vaihtelua.

Tällä hetkellä siis ainoat oireet on väsymys (nukun edelleen päikkärit lasten kanssa) ja lisäksi jotain ihan lyhykäisiä tuntemuksia. Vatsaa kivistää aina välillä (muutaman sekunnin ajan tms) ja silloin kun virtsarakko tyhjentyy niin muljahtaa ikävästi (siis siinä pöntöllä istuessa heti - oletan että kohtu saa lisää tilaa rakon väistyessä ja siellä sit tapahtuu jotain liikehdintää). Onks muilla tämmöisiä muljahteluja? Mulla oli myös viime raskaudessa, ihan plussatestistä synnärille.

Ihanaa muuten kun on ultrassa varmistunut että on 1kpl tulossa. :) Olis se ollut aikamoista jos olis tullut vaikka 2, ni olis sitten hetken aikaa ollut neljä alle kaksivuotiasta talossa. :)

Vierailija
117/138 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on mennyt se pahin kuvotus ohi, viikkoja nyt 10-11. Aikaisemmissa raskauksissa on aina loppunut 12 viikolla huonot olot. Näin neuvolassakin sanotaan että kymmenellä viikolla raskaushormoni korkeimmillaan, joka siis aiheuttaa näitä kaikenkirjoisia oireita ja siitä hiljalleen alkaa määrä laantumaan.

Oletteko kertoneet jo läheisillenne raskaudesta? Meillä ei tiedä muuta kuin minä, mies ja hyvä ystäväni. Äitini näkee kaikista aina alkuvaiheessa milloin he odottavat, mutta vaikka on nähnyt minut useasti niin ei huomaa... Miehen porukoille jotenkin vaikea kertoa, koska tuntuu että he pitävät kolmea lasta paljona, vaikka itsellään kolme. Anopin kommentit lapsiperheistä särähtää. "tuleeko heille JO kolmas" ja "ajattele, onko niillä JO kolme lasta?" Onko vain raskauden ajan herkkyyttä vai mitä, no kuitenkin olen ajatellut että saavat itse huomata sitten kun huomaavat.

Vierailija
118/138 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kerrottiin minun vanhemmille jouluna kun mentiin sinne sitä viettämään ja pahoinvoinnin vuoksi oli vaikeuksia selvitä juhlapyhistä. Miehen vanhemmille siitä parin viikon päästä kun mentiin heidän kotonaan käymään ja sen jälkeen kaikille ystäville. Perjantaisen ultran jälkeen kerroin työpaikalla ja nyt se on ihan yleinen tieto. Kahdeksas viikko oli menossa kun mun vanhemmille kerrottiin.

Pahoinvointia on taas hieman ilmassa. Mulla se helpotti uuden vuoden aaton jälkeen ja oli pari viikkoa kokonaan pois, mutta nyt on taas sellaista kuvotusta ja ruoka välillä juuttuu kurkkuun tai meinaa tulla takaisin ylös. Ruoka pysyy kuitenkin pääsääntöisesti alhaalla =)

Vierailija
119/138 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammat ja hyvää uuden viikon alkua kaikille! :)

tänään olikin piiiiitkästä aikaa niin energinen olo aamulla etten jaksanut enää nukkua :0 sitä ei ookkaan tapahtunut sitten plussa testin jälkeen.

Josko tästä pikkuhiljaa taas piristyisi.Olo onkin ollu semmonen kun ois jossain sumussa eläny viimeset kolme kuukautta :/

En tiiä miks mulle on niin vaikeeta kertoo raskaudesta.Ei tiedä vieläkään muut kuin isovanhemmat,mun sisko ja veli ja paras ystävä.Muut kaverit ei tiedä ja voin kuvitella että saattavat loukkaantua kunhan selviää etten ole heille itse kertonut.Pitäskö jo kertoo sitten...muutaman viikon päästä rupee jo maha näkymään niin sit se tulee ilmi kumminkin.

ja niit repäisykipuja on nyt tullu muutamia kertoja.Auts!

Nyt aamupalaa väsäämään ja isommat lapset kerhoon ja eskariin.

PikkuK 12+5

120/138 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni täällä..tänään sairaalassa ja lääkkeet aloitan keskiviikkona :( mut ei tässä auta kuin ajatella positiivisesti uutta mahdollisuutta.