Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vituttaako sua possessiivi-suffiksien puuttuminen?

Vierailija
07.01.2013 |

"Minun Sonera"

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun Sonera--> minun Sonerani tai Sonerani

Vierailija
2/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yleensä se että jos en tiedä mikä se on en ota kantaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt miksi äidinkielessä täytyy käyttää virallisesti tuollaisia englannista väännettyjä sanoja. Siis kaikista aineista juuri äidinkielessä! Possessiivisuffiksi on hyvä esimerkki. Saman olisi voinut nimetä omistusliitteeksi.

Vierailija
4/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että possessiivisuffiksi kirjoitetaan väärin lauseessa, jossa arvostellaan suomenkieltä.

Sitäpaitsi se on lainattu latinasta, ei englannista.

Vierailija
5/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kirjoitetaan possessiivi-suffiksi

Vierailija
6/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

haittaa enemmän.

Vierailija
7/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun Osku Laukkanen selosti jääkiekon maailmanmestaruuskisojen otteluita sillä tavalla, että hän jätti usein omistusliitteet pois. Kun hän sanoi "hänen maila", niin koko ajan lisäsin mielessäni "-nsa". :)

Vierailija
8/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuvaisi tunnettani tuolla iki-ihanalla v-verbillä, mutta jonkin verran harmittaa omistusliitteen jättäminen pois paikasta, johon se kuuluu. Tuollainen "Minun Sonera" on eräänlainen slogan, jossa sen kyllä sallin.

Puhekielessä on OK sanoa "mun äiti teki", mutta kirjakielessä pitää olla "minun äitini teki". Tämä on siis tyylikysymys.

Vierailija
9/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina vähintään kalskahtaa korvaan, siis omistusliitteen puuttuminen.

En kaipaa sitä puhekieleen enkä mainosteksteihin tai vastaaviin, mutta kun esim. luen Hesaria tai jotain vähänkin asiapitoisempaa, niin kyllä mä niitä omistusliitteitä suomen kieleen kaipaan. Mutta mä oonkin sitä vanhaa koulukuntaa, "vanha fennisti" :)

Vierailija
10/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin näkee jatkuvasti tekstejä, joissa kirjoittaja puhuu "itsestään" ikään kuin kolmannessa persoonassa. Voisiko sanoa ihan "minä", "minulla".

Vierailija
11/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ihan vähä-älyinen vaikutelma tuollaisesta "hänen auto hajosi" -muotoilusta. Vähän sama kuin yhdys sanojen erikseen kirjoittamisesta.

Vierailija
12/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhekieleen useimmissa murteissa omistusliitteet eivät kuulukaan. Ja vapaamuotoinen teksti kuten vaikka tänne Vauva-palstalle kirjoitettava tavara on usein pitkälti puhekielimäistä. Tällaisissa yhteyksissä minua ei yhtään haittaa possessiivisuffiksien puuttuminen.

Eri asia jos vaikka sanomalehtiartikkelissa puuttuisi possessiivisuffiksit, sen kokisin häiritseväksi. Mutta yleensä niitä käytetään kyllä ihan oikein virallisemmissa yhteyksissä, jotka edellyttävät kirjakieltä.

Vierailija
13/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku idiotismipatia tai jokin.

Hakeutukaa kaikki hoitoon.

Kertokaas millasia ihmisiä olette jotka nuss*tte noita pilkkuja?

Vierailija
14/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta "Minun Sonera" on nimi, joten siinä virhettä ei ole. ;)

Vierailija
15/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku idiotismipatia tai jokin. Hakeutukaa kaikki hoitoon. Kertokaas millasia ihmisiä olette jotka nuss*tte noita pilkkuja?

Olemme ihmisiä, joilla on kyky ja halu käyttää omaa ainutlaatuista äidinkieltämme hyvin ja oikein. Jos se on mielestäsi syy hakeutua hoitoon, niin sillehän minä en mitään voi. Suositteletko hoitoa myös niille, joiden mielestä "2 + 3 = 6" on väärin?

Vierailija
16/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttävät monet kielioppi- ja kirjoitusvirheet, mutteivat kaikki. Teen itsekin virheitä, mutta nehän eivät tietenkään ärsytäkään ;-) Ehkä juuri nyt ärsyttävät eniten pilkkuvirheet, kuten "suomalaiset ostavat enemmän joululahjoja, kuin ruotsalaiset." Tuo lause saa karvat pystyyn!

Vierailija
17/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pilkunnussija

(alatyyliä) pikkutarkka, turhan tarkka, (henkilöstä), erityisesti kieleen liittyvissä asioissa.

Ootteko ajatellut terapiassa käyntiä.

Vai eikö ole auttanut?

Vierailija
18/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeestaan ärsytä, mutta väärinkirjoitetut yhdyssanat ja ylimääräiset merkit kuten **nämä** tähdet, ja !!!!!?????? huudot ja kysymysmerkit. Antaa vain kirjoittajastaan varsin yksinkertaisen kuvan. Huutonetissä ja eräässä nettilastenvaatekaupassa näkee noita tähtiä. Ei fiksua ollenkaan.

Vierailija
19/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuukohan siitä että teen itse yhdyssana virheitä aina kirjoittaessani.

Vierailija
20/35 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhekielessä, tekstiviesteissä tai muuten vapaamuotoisessa kielessä, kuten keskustelupalstoilla. Lehtien palstoilla, virallisissa asiakirjoissa, ym "vakavasti otettavissa" kirjoituksissa kylläkin.

Eniten harmittaa juurikin se, että ihmiset eivät arvosta kieltämme ja vaivaudu opettelemaan oikeinkirjoitusta. Kammottavia kielivirheitä näkyy paitsi nuorten vapaassa tekstailussa myös esim. päättäjien ja isojen sanomalehtien sivuilla. Se on surullista.

Ei sillä tarvitse lähteä snobbailemaan mutta kaunista, huolellista ja oikein kirjoitettua kieltämme olisi ilo lukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi