Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssä käyvät äidit tekee samat työt ku kotiäidit?!

Vierailija
06.01.2013 |

Just Joo.. ehkä samoja töitä mut luonnollisesti vähemmän! Eihän kukaan siellä kotona päivällä sotke eikä ruokaa tarvitse ite kokkailla ku pari kertaa..

Ja mies on auttamassa luonnollisesti, kun kumpikin käy kodin ulkopuolella töissä. (Meillä tosin kotitöitä on aina jaettu..) Siis mikäli perheessä on kaksi vanhempaa.

Miksi töissä käyvät yrittävät päteä näillä asioilla?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö koululaiset osaa korjata omia jälkiään?

Vierailija
22/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja varmaan tarkoitti päiväkoti-ikäisiä lapsia. Jos on tilanne, että äiti A on kotona kahden alle kouluikäisen kanssa ja äiti B on töissä ja kaksi alle kouluikäistä on koko työpäivän päiväkodissa, niin väitän, että äiti A:lla on määrällisesti enemmän kotitöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lapset syö yleensä aamupalan, lounaan ja välipalan hoidossa? Kotiäiti tekee nämä kaikki itse. Hoitajat ulkoilevat aamu- ja iltapäivällä hoitolasten kanssa, kotiäiti omien lastensa kanssa. Riisumiset ja pukemiset kuuluvat asiaan. Hoitajat askartelevat, leipovat, pelaavat, laulavat jne hoitolasten kanssa, kotiäiti tekee nämä omien lastensa kanssa. Kotiäiti syöttää lapsensa, niistää nenät, pyyhkii peput, vaihtaa vaipat, nukuttaa päiväunille jnejne. Työssäkäyvän äidin lapsille nämä tekee hoitajat.

Kotiäidillä on tietysti myös enemmän siivottavaa, enemmän tiskiä ja pyykkiäkin.

Kukaan ei voi olla niin yksinkertainen, että väittäisi kotiäidin ja työäidin tekevät samat kotityöt. Suurin ero on kuitenkin siinä, että kotiäiti hoitaa itse lapsensa, kasvattaa ja opastaa koko päivän lastaan.

Olen ollut sekä koti- että työäitinä ja minun mielestäni työäitinä on raskaampaa. Työssä käydessäni en jaksa laittaa joka ilta kunnonllista, terveellistä ateriaa, vaan turvaudun eineksiin. Iltaisin en tahdo jaksaa olla lasten kanssa. Ostan enemmän vaatteita, ettei tarvitse iltaisin pyykätä. En leivo leipää, en keitä hilloja ja mehuja, en jaksa pitää kasvimaata, marjatkin jäävät metsään. En jaksa enkä ehdi harrastaa mitään, en edes käydä iltalenkillä. Yritän koko ajan keksiä miten voisin jäädä osapäiväisesti kotiin, mutta silti tienata saman verran ;)

Vierailija
24/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin työkuukaudet. Koskaan ei ole ollut niin rentoa kuin hoitovapaalla. Harmi, että en enää voi jäädä,

Vierailija
25/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja varmaan tarkoitti päiväkoti-ikäisiä lapsia. Jos on tilanne, että äiti A on kotona kahden alle kouluikäisen kanssa ja äiti B on töissä ja kaksi alle kouluikäistä on koko työpäivän päiväkodissa, niin väitän, että äiti A:lla on määrällisesti enemmän kotitöitä.

mutta ei siinä leporankana koko päivää tekemättömänä voi maata, kun on lapset kotihoidossa. Pitää askarrella, leikkiä, käydä ulkona, opettaa ja kasvattaa. Pitää olla kärsivällinen ja lehmän hermoinen. Pitäisi olla koko ajan läsnä.

Vierailija
26/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei menisi noin ja voin verrata tätä helposti, koska olin juuri pari viikkoa kotona lomalla lasten kanssa:

- Pyykkiä tulee PALJON enemmän silloin kun käy töissä ja lapset on hoidossa. Kotona voi välillä olla vaatteissa, joissa pikkutahroja, ei ole niin tarkkaa. Sama itellä. Töihin pitää laittaa joka päivä puhtaat ja "hyvät" vaatteet. Kotona voi pitää kotiverskoja päiviä. Myös esim. kura-aikana tulee tosi paljon enemmän pyykkiä jos lapset ovat päivähoidossa kuin että ovat kotona. Hoitoon ei viitsi laittaa kovin likaisia haalareita, vaan niitä tulee pestyä paljon tiheämmin kuin mitä kotona ollessa pesee.

- Siivoan yhtä paljon, olen sitten töissä tai lomalla. Imuroin n. kerran viikossa. Kerran kuussa käy siivojat. Lapset ei ole hirveitä sotkemaan ja osallistuvat oman huoneen siivoomiseen. Meillä on helposti aina sellaista perussiistiä. Eli ei kotonaollessa ole enempää siivottavaa kun muutenkaan.

- Muut ateriat ovat päivän aikana samat paitsi lounas ja iltapäivän välipala. Meillä lounas on usein pakkasesta sulatettua ruokaa, jota on tehty isompi satsi viikonloppuna. Eli kotonaollessa ei tästäkään suurta vaivaa ole. Mies vastaa meillä ruokahommista. Astianpesukoneen täyttö ja tyhjennykset vie varmaan max. vartin päivässä.

Vierailija
27/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli puolet kotiäideistä tee juuri mitään päivisin Ja ihan turha inttää vastaan.

Vierailija
28/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitaa itse lapsemme kotona.

Mitähän kotitöitä teemme vähemmän kuin kotiäidit? Ja me sentään käymme molemmat töissä.

*pätee*

Vierailija
29/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä koululaisianne siivoamaan omia jälkiään?

Ihanko teistä on normaali ja jatkuva käytäntö, että koululainen aiheuttaa valtavan kaaoksen kotiinne kavereidensa kanssa ja sinä kiltisti siivoat heidän jälkensä töiden jälkeen?

Itse olen ollut nyt kaksi vuotta kotona ja kyllä tämä on ihan raskasta hommaa. (Hoidan tosin yksin kaiken, yksinhuoltaja kun olen). Pikkuhiljaa lapsen iän myötä kuitenkin homma helpottuu.

Voisinkin todeta, että vaippaikäisen kotihoito on raskaampaa kuin työssäkäyminen vaippaikäisen ollessa hoidossa. (Riippuu tietenkin työstä). Sitten taas jos ajatellaan, että kouluikäisen äiti olisi vielä kotona ja häntä verrattaisiin työssäkäyvään äitiin niin voisin sanoa hänen pääsevän helpommalla. Olettaen tietenkin, että lapsille on opetettu omatoimisuutta.

En kyllä ymmärrä tätä valtavaa kaksinasettelua joka asiassa. Onko pienten lasten työssäkäyvät äidit jotenkin katkeria äideille, jotka ovat syystä tai toisesta vielä lastensa kanssa kotona. Ja mikä kauhea pakko kotiäitien on nostaa "työnsä" arvoa mittaamattoman korkealle?

heidän siisteyskäsityksensä on erilainen kuin omani :)

Vierailija
30/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lapset syö yleensä aamupalan, lounaan ja välipalan hoidossa? Kotiäiti tekee nämä kaikki itse. Hoitajat ulkoilevat aamu- ja iltapäivällä hoitolasten kanssa, kotiäiti omien lastensa kanssa. Riisumiset ja pukemiset kuuluvat asiaan. Hoitajat askartelevat, leipovat, pelaavat, laulavat jne hoitolasten kanssa, kotiäiti tekee nämä omien lastensa kanssa. Kotiäiti syöttää lapsensa, niistää nenät, pyyhkii peput, vaihtaa vaipat, nukuttaa päiväunille jnejne. Työssäkäyvän äidin lapsille nämä tekee hoitajat.

Kotiäidillä on tietysti myös enemmän siivottavaa, enemmän tiskiä ja pyykkiäkin.

Kukaan ei voi olla niin yksinkertainen, että väittäisi kotiäidin ja työäidin tekevät samat kotityöt. Suurin ero on kuitenkin siinä, että kotiäiti hoitaa itse lapsensa, kasvattaa ja opastaa koko päivän lastaan.

Olen ollut sekä koti- että työäitinä ja minun mielestäni työäitinä on raskaampaa. Työssä käydessäni en jaksa laittaa joka ilta kunnonllista, terveellistä ateriaa, vaan turvaudun eineksiin. Iltaisin en tahdo jaksaa olla lasten kanssa. Ostan enemmän vaatteita, ettei tarvitse iltaisin pyykätä. En leivo leipää, en keitä hilloja ja mehuja, en jaksa pitää kasvimaata, marjatkin jäävät metsään. En jaksa enkä ehdi harrastaa mitään, en edes käydä iltalenkillä. Yritän koko ajan keksiä miten voisin jäädä osapäiväisesti kotiin, mutta silti tienata saman verran ;)

Vierailija
31/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokkaamisia ja leipomisia? Tai siivoomisia ja vaikka käsitöitä?

On naisia jotka ei koskaan ompelukoneeseen koske tai uuniin. Vaikka olisi kotona hoitovapaalla niin ei he siivoa välttämättä enempää kuin työssäkäyvä perheellinen nainen.

Minä leivon, teen ruokaa. Mutten nyt hoitovapaalla tee yhtään enempää kuin muulloinkaan. Mutta enempi on aikaa kun olen "vaan kotona".

Teen yhden ruuan josta riittää ehkä kolmeksi päiväksi. Jatkan ruokia ja teen niistä yhtenä päivänä yhden ja toisena muutan loput jämät uudeksi. Ihan saman teen jos käyn työssä.

Pyykkiä tulee ihan sama koska pyykki tulee tarhasta pesuun.

Lapset meillä on opetellu keräämään lelut paikalleen niin en passaa täällä enempää nyt kuin muulloinkaan. Ollaan ulkona paljon ja nukutaan päikkärit niin ei sitä sotkua oikeasti "kerry" jotenkin isommin!

T. viiden lapsen äiti

Vierailija
32/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet tekee???

Onko niilläkin kädet täynnä kotihommia, kun pitää koululaisten perässä juosta jälkiä siivoomassa?

Eikö nekään ehdi harrastaa mitään?

Vierailija
33/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Paljon enemmän on työäideillä pyykkiä, kun työvaatteiden kanssa on tarkempaa kuin kotivaatteiden ja tarhassa vaatetta likaantuu ihan reilusti, eikä lasta voi pikkasen likasessa paidassa hoitoon viedä, vaikka kotona eilisen päivän paita saattaisi mennäkin.

-Ihan yhtä usein siivotaan. Ihan himpun verran tietty vähemmän likaista kun lapsi hoidossa, mutta samalla vaivalla imuroi, oli hiekkaa yksi tai kaksi kiloa.

-Lapsi syö vain lounaan ja välipalan hoidossa. Välipala olisi joutuisa ruoka kotonakin laittaa ja lounaallakin kotona syöttäisin eilisiä, kun tekisin aina isoja annoksia. Nyt töissäollessa ei yhtä isoja annoksia voi tehdä, kun lämmintä ruokaa syödään vain iltaisin, ehtisi mennä jo pahaksi.

-Kun olen lomalla ja saan hoitaa lapsia 24/7, koen että se on lomaa! Kadehdin teitä jotka saatte olla koko ajan lasten kanssa kotona. Vaikka se ajoittain työltä tuntuu, on se silti helpompaa ja ihanampaa.

Vierailija
34/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet tekee???

Onko niilläkin kädet täynnä kotihommia, kun pitää koululaisten perässä juosta jälkiä siivoomassa?

Vierailija
35/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakka itse, leivoin kaiken mahdollisen. Synttäri ja muut kortit tein itse. Lapsille yritin järjestää monipuolisesti tekemistä kuten askartelua, ulkoilu. Siivoamista siis tavaroiden, tiskien, keittiön on enemmän. Vessa ja eteinen piti myös siivota useammin kun nyt kun kaikki ollaan töissä, koulussa ja päivähoidossa päivät.

Paremmin oli aikaa kotiäitinä mutta kotihommia tein silloin paljon enemmän ja satasia säästin tekemällä itse :)

Ny on kaupasta kaikki mahdollinen.

Vierailija
36/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kotiäitiydessä rankkaa on se et pitäis olla hälytysvalmiudessa 24/7 (ainakin ulkopuolisten mukaan) koko ajan pitäis tehdä. Ja päivystää ja revetä joka paikkaan. Oikeesti älkä aliarvioiko sitä et öisin ei saa nukkua, tää on ihan hirveetä.

Tää on niin kaukana lomasta ku olla voi. Ja kaikki hommat kasaantuis vaan mulle?

Sit kun ollaan molemmat kodin ulkopuolella, miehen täytyy osallistua 50%. Sehän muuttaa tilanteen täysin! Saa nukkua, levätä, ei ole itsestäänselvyys että minä hoidon sairastumiset ym.

Ei tarvi palvoa ja kiitellä kun mies on niin upea että mahdollistaa mun "loman" ikäänkuin lapset olis vaan mun vastuulla ja hän hyvää hyvyyttään suostuu kustantamaan meille tällaisen elämän.

Noh tämä siis vain av-maailmassa. Oikeasti emme elä eikä ajatella noin :D

Vierailija
37/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet tekee???

Vierailija
38/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on tapana sanoa, että laiska töitään luettelee. * Vilkuttaa ammattiäideille *

Vierailija
39/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei anna muiden mielipiteiden vaikuttaa. Tekee just niin ku perheensä kans parhaaks kokee, koska teki niin tai näin, aina väärin kuitenkin!

Ja ennen kaikkea pysyis pois tältä palstalta, niin ehkä usko ihmisiin säilyy kuitenkin jossain määrin.

Vierailija
40/89 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään pihatöitä vähemmän, kun käydään töissä? Eiköhän työn määrään liity se, että montako perheeseen kuuluu ja minkä ikäisiä, harrastukset, ja asuuko kerrostalossa vai omakotitalossa. Meillä töitä riittää kotonakin, omakotitalo, iso piha, lapset alle kouluikäisiä, koira. Helpottaa paljon arkiaskareita, kun lapset opetetaan pienestä pitäen pitämään siisteyttä yllä. Emme ole sotkuisia. pyrimme laittamaan aina tavarat omille paikoille, pyykit suoraan pyykkikaappiin jne. Ei tarvi koko ajan kulkea yhden toisten sotkuja siivoamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän