Enkö tosiaan saa mistään rahaa kun kotihoidontuki loppuu?
Olen siis 20-vuotias ilman mitään koulutusta. Pelkästään peruskoulu on suoritettuna ja lukio jäänyt kesken. Työvoimakoulutukseen en pääse kun olen alle 25-vuotias ja työkkäritukea en saa kun ei ole ammatillista koulutusta.
Tällä hetkellä siis mies on työttömänä, minä kotihoidontuella ja loput rahat saadaan sossusta. Miten sitten käy kun mun kotihoidontuki loppuu?
Töihin menisin, mut en saa mitään ilman koulutusta ja opintolainaa en halua ottaa kun on miehen opintolainatkin vielä maksamatta. Puhelinmyyntiä yritin mutta meinasin joutua psykoosiin kun en kestänyt sitä, muuta duunia en saa.
Kommentit (110)
Ensinnäkin lävärit pois jos työnsaanti on niin turhasta kiinni.
Miehesi hakemaan kaikkia mahdollisia töitä.
Siivousta on tarjolla aina.
Sinulla ei ole yksinkertaisesti oikeutta maata kotona viittä vuotta muiden elätettävänä!!
kyllä ihan taatusti pääset vaikkapa kaupankassalle, jos et ihan tollo ole. tai siivoamaan.
Vain yksi edellinen kommentoija huomioi sen seikan, että aikuispuolen koulutukseen hakiessa ikä on vain yksi kriteeri opiskelijoita valittaessa. Iän lisäksi työkokemusta täytyy olla vähintään pari vuotta ja joissain koulutusohjelmissa työkokemuksen tulee olla vielä samalta alalta.
Nyt sinun kannattaisi ihan oikeasti ottaa selvää aikuiskoulutuksen valintakriteereistä esim. koulujen nettisivuilta ettei käy niin, että odottelet viisi vuotta mutta et täytäkään kaikkia kriteerejä.
Mikäänhän ei estä laittamasta papereita vaikka kaikki kriteerit ei täytykään, mutta opiskelupaikan saaminen voi olla kiventakana. Aikuiskoulutuksella on kysyntää ja tulijoita olisi huomattavasti opiskelupaikkoja enemmän.
Jos täytät kaikki hakukriteerit, niin oletko ajattelut pääsykokeita? Kouluun ei nykyään niin vain mennäkkään. Nykyään kaikkiin koulutusohjelmiin, myös aikuispuolelle, on jonkinlainen valintaprosessi. Papereiden perusteella tehdään ensimmäinen karsinta ja sen läpäisseet kutsutaan pääsykokeeseen tai haastatteluun.
Mitä olet ajatellut tehdä, jos opiskelupaikkaa ei hakemisesta huolimatta viiden vuoden päästä irtoakkaan? Haku mahdollisuus on vain kerran kaksi vuodessa ja monet hakevat koulutukseen vuosi toisensa jälkeen.
no opintotuella (200€) ei paljoa lasta elätetä ja sossusta ei saa rahaa jos ei ole hakenut ja käyttänyt jo kaikkea opintolainaansa
voiko sossusta saada rahaa jos ei ole hakenut ollenkaan opiskelemaan?
Opintotuki ei tosiaan ole 200 euroa jos on naimisissa (tulee lisiä) ja on lapsen huoltaja (lisää lisiä) ja on vuokralla (asuntolisä).
Työkkärissä halusivat että opiskelisin 2. asteen koulussa ja ottaisin sen opintolainan. Mut lainaa kun en mielelläni haluaisi... Maksuhäiriömerkintääkään en haluaisi kun sit ei saa edes vuokrakämppää.
Eihän sitä kiva ole takaisin maksella, mutta se on kuitenkin satsaus tulevaisuuteen.
Mitä vaihtoehtoja sinulla on?
Jäädä kotiin ilman tuloja, ammattia ja työtä?
Opintojen jälkeen sinulla sentään olisi mahdollisuus saada töitä ja palkkaa. Vaikka siitä palkasta joutuisitkin lyhentämään opintolainaa, olisi rahallinen tilanteesi parempi kuin työttömänä ja tulottomana.
ja niin jää kotiäideillä taas virikkeet lapsille keksimättä kun kilvan istutaan koneella haukkumassa taitavaa provon kehittelijää:)
Enemmän mulla käy sääliksi te, jotka tuhlaatte koko ihanan aamupäivän täällä roikkumiseen ja provojen haukkumiseen. Esikoinen kykkii hoidossa ja vauva tuijottelee kattoon yksinään kun mammat oikien riehaantui "ai sillä on lävärikin, voi kamalaa"
mietipä asiaa niin että kun lapsesi viiden vuoden kuluttua on jo koulussa, sinä vasta aloitat opinnot. Hän on silloin kai kahdeksan? Viisi vuotta siitä eteenpäin hän on jo kolmetoista ja rahanmeno on hurjaa verrattuna siihen mitä se tarhaikäisellä on. Töitäkään et välttämättä saa kovin pian, markkinoilla on niin paljon ahkeraa ja motivaationsa osoittanutta työvoimaa että viisi lisävuotta kotona tekevät todella paljon hallaa CV:llesi. Ehdottomasti opiskelemaan NYT, saattehan kai ilmaisen hoitopaikan ja lapsi syö siellä aamupalan, lounaan ja välipalan (koululaisesta pitää maksaa iltapäivähoito).
Älä kuvittele että vielä viisi vuotta kotona kohentaa taloudellista tilannettasi. Asenteesi on pelottava mutta valitettavan yleinen. Oma vanhin lapseni on 16 ja on hakenut töitä 14-vuotiaasta asti. On nyt lukiossa ja tarttuu jokaiseen työmahdollisuuten mainosten jakamisesta alkaen. Varasuunnitelmia on jo vino pinto jos ei ensi yrittämällä pääse yliopistoon. Ja jos pääsee niin kolmekymppisenä on jo oma elämä hyvin hanskassa. Älä turvaudu hyvinvointiyhteiskuntaan koska sitä ei enää jonain päivänä ole.
ja niin jää kotiäideillä taas virikkeet lapsille keksimättä kun kilvan istutaan koneella haukkumassa taitavaa provon kehittelijää:)
Enemmän mulla käy sääliksi te, jotka tuhlaatte koko ihanan aamupäivän täällä roikkumiseen ja provojen haukkumiseen. Esikoinen kykkii hoidossa ja vauva tuijottelee kattoon yksinään kun mammat oikien riehaantui "ai sillä on lävärikin, voi kamalaa"
mitäs SINÄ täällä sitten teet?
ps. ei ole vauvaa eikä esikoista hoidossa, isot lapset jo ja vuorotyö
ihan vain testatakseni, onko se kotiäidin työ niin rankkaa kuin sanotaan, vai meneekö sen kotimamman aika täällä aaveella.
mitäs SINÄ täällä sitten teet?
ps. ei ole vauvaa eikä esikoista hoidossa, isot lapset jo ja vuorotyö
vaikutti, mutta näitä nyt on todellisessa elämässä vaikka kuinka. Ihan henk.koht tunnen yhden tapauksen joka tekee lapsia toisensa perään, ettei tarvitse mennä töihin. Nyt kun sitten ikää ja niitä lapsia on niin paljon, ettei voimat enää riitä, niin aletaan miettimään että mitähän sitä pitäisi ruveta tekemään...opiskella ei huvita, eikä oikein se työntekokaan kun palkkaa pitäisi saada 3000€, ilman että on mitään koulutusta saatika työkokemusta. Työaikakin pitäisi olla 10-15, kun ei muuten jaksa hoitaa kotia ja lapsia. Joita ei nyt kotona ollessakaan ole hoidettu, valmisruuat eteen klo.11, kaiket päivät ollaan sisällä, mitään harrastuksia lapsilla ei ole kun ei ole rahaa. Yhteiskunta toki elättää tätäkin revohkaa, tukiperhe on jossa kaikki lapset ovat yhden viikonlopun kuukaudessa jotta äiti saa levätä. Ja tottakai tarhaikäiset ovat päiväkodissa kolmena päivänä viikossa kun äiti on niiiin uupunut. Käsittämätöntä kuinka joillakin ihmisillä riittää pokkaa!!!
..mutta ymmärrän ap:n haluttomuuden opintolainaan. Yksikään talouttaan suunnitteleva ihminen ei tahdo elää lainaksi, jos ei ole takeita että sen rahan saa maksettua ajallaan takaisin. Esim. oma mieheni otti vastoin tahtoaan opintolainan ja kuinkas sitten kävikään: valmistumisesta kaksi vuotta ehti olla omalla alallaan, tämän jälkeen otti pakon edessä vastaan ns. paskaduunin jossa on tänäkin päivänä. Kun vuokra ja pakolliset laskut nielevät 99% palkasta, eipä siinä kummoista tahtia maksella takaisin yhtään mitään...
Nykyaikana työllistyminen on niin epävarmaa, ettei lainanottamiseen tulisi kannustaa yhtään. Meillä on muutenkin ongelmana tietyn sukupolven ihmiset, jotka lainaavat ja vippaavat, mutta eivät pysty maksamaan takaisin...
Ennen vanhaan suuri osa naisista oli kotiäitejä.
En minäkään ottaisi opintolainaa, vieläkin makselen niitä vaikka valmistuin yli 10 vuotta sitten.
Niin ja mikään koulutus ei nykyään takaa työpaikkaa.
vaikutti, mutta näitä nyt on todellisessa elämässä vaikka kuinka. Ihan henk.koht tunnen yhden tapauksen joka tekee lapsia toisensa perään, ettei tarvitse mennä töihin. Nyt kun sitten ikää ja niitä lapsia on niin paljon, ettei voimat enää riitä, niin aletaan miettimään että mitähän sitä pitäisi ruveta tekemään...opiskella ei huvita, eikä oikein se työntekokaan kun palkkaa pitäisi saada 3000€, ilman että on mitään koulutusta saatika työkokemusta. Työaikakin pitäisi olla 10-15, kun ei muuten jaksa hoitaa kotia ja lapsia. Joita ei nyt kotona ollessakaan ole hoidettu, valmisruuat eteen klo.11, kaiket päivät ollaan sisällä, mitään harrastuksia lapsilla ei ole kun ei ole rahaa. Yhteiskunta toki elättää tätäkin revohkaa, tukiperhe on jossa kaikki lapset ovat yhden viikonlopun kuukaudessa jotta äiti saa levätä. Ja tottakai tarhaikäiset ovat päiväkodissa kolmena päivänä viikossa kun äiti on niiiin uupunut. Käsittämätöntä kuinka joillakin ihmisillä riittää pokkaa!!!
Ihmeen lapsivihamielistä jengiä täällä.
suomalaiset eivät pysty keskustelemaan mistään asioista. Kun joku oikeesti kysyy neuvoja niin vastaukset ovat todella tylyjä ja neuvoja ei juuri jaeta. Miksi ei asiallisesti voida lähteä analysoimaan kokonaisuutta? Onko suomalainen todellakin niin ilkeä ihminen / tyhmä ja saa kiksejä siitä että lyö lyötyä? Sitten mukamas ollaan niin vapaamielisiä maahanmuuttajia kohtaan mutta suomalaisia voida ei jeesata. Kummallinen trendi sanon minä.
Minun neuvoni on että:
Älä vaan ota lainaa äläkä turmele luottotietojasi. Kouluttaudu ja siten saat ammatin ja pääset eteenpäin elämässäsi. Perhe pysyy koossa ja lapsesi saa hyvän elämän. Tsemppiä sinulle
Hävettää lukea tämmöistä nuijimista ja sitten muka ollaan niin suvaitsevaisia ja ennakkoluuloista vapaita, joo ulkomaalaisille ollaan vaan ei suomalaisille.
Tosi kurja tilanne, mutta eikö työttömyyskorvaus kuulu sullekin? Joka tapauksessa sitä koulutuspaikkaa kannattaisi kyllä alkaa hakea, ja kannattaa kysyä (vaikka alkuun työkkäristä tai sitten Kelalta), mitä tukia sen opintotuen lisäksi voi sun tilanteessa saada. Jollet hanki koulutusta, toi kierre ei katkea ei sitten millään.
mutta miten voit sanoa jonkun tuntemattoman perheestä että lapsi ei saa terveellistä ruokaa tai virikkeitä? Mikä oikeus sulla on sanoa mitään tuollaista?
Tietysti on ollut kiva maata 3 vuotta miehen ja lapsen kanssa kotona. Mutta hei kuule, et ole enää 16v teini joka pamahtaa paksuksi ja jonka lävistykset on niin kivoja ja osa mua, ja joka ei ainakaan pilaa tissiänsä imettämällä - olet nyt aikuinen, jolla on lapsi ja perhe joka täytyy elättää! Nyt on aika ottaa vastuu elämästäsi!
Haluaisin sanoa, että hae lähihoitajaksi oppisopimuksella (pärjäisitte ilman opintolainaa). Mutta en ole varma, onko sinusta lähihoitajaksi... Siinä työssä kun täytyy omata empatiaa ja kunnioittaa ihmisarvoa, ja vaikutat vielä niin lapselliselta.
Mutta nyt sinä kouluun ja mies töihin, ja lapsi hoitoon. Hän saa siellä terveellistä ruokaa, tutun päivärytmin ja virikkeitä - oletan että nämä asiat ovat häneltä tähän asti puuttuneet. Elämänne (ja lapsenne elämä) on vielä pelastettavissa! Mutta jos odotat vielä sen viisi vuotta, olet varmasti siinä vaiheessa jo niin syrjäytynyt ja pummiutunut, ettet jaksa etkä viitsi alkaa opiskella.
Silloin kun lapset tekevät lapsia, moni perusasia on heiltä hukassa. En sano, että aina jokaisella teiniäidillä on ongelmia tarjota lapselleen terveellistä ruokaa, tuttua päivärytmiä ja virikkeitä - sanoin vain olettavani niin, koska usein on niin.
joten sitä velkaantumista on turha pelätä niin hirveästi. Jos opiskelet esim 2 v ammattikoulussa, niin sulla ehtii kertyä alle 4000 euroa opintolainaa. Ja ei tarvitse olla mikään upporikas ottaakseen tuon verran autolainaa. Onko auto tärkeämpi kuin oma ja lapsen loppuelämä?
Täältä palstalta olen lukenut, että lainaa ei olisi pakko ottaa. Sossu huomioi tuloiksesi ikään kuin olisit ottanut lainan. Mutta jos teillä on lapsi ja miehesi on ilmeisesti samanlainen laiska p... joten tulonne voivat hypoteettisesta lainasta huolimatta jäädä alle toimeentulorajan, ja saisitte siis toimeentulotukea tms.
Pari v on todella lyhyt aika ponnistella loppuelämänsä hyväksi.
Onneksi asia pian korjaantuu, kun rahat nyt vaan loppuvat kesken.
Miksi ihmeessä meidän pitäisi elättää ap:n kaltaisia työhaluttomia ihmisiä?
Minä olen itse vähän samanlaisessa tilanteessa paitsi mulla tulee vielä sitä kotihoidontukea mutta työmarkkinatuki en saanut vaikka olin 25v koska ei ollut muuta koulutusta kun peruskoulu eikä noi työviikot riittänyt koska olin äitiyslomalla, sen jälkeen jäin kotiäidiksi jne. Nyt vihdoinkin mulla on oikeus saada sitä työmarkkinatuki kun odotusaikani (5 kk) on loppunut. En vaan tiedä miten paljon saan.
Sitten haet kouluihin, jossa alaa opiskellaan. Otat lainan, ja kun valmistut ja pääset töihin alat maksaa lainaa samalla takaisin. Lainan maksu alkaa vasta muutaman vuoden päästä valmistumisestasi.
Jos odotat 5 vuotta, niin se aika valuu hukkaan! Tuossa ajassa ehdit lukea itsellesi vaikka 2 ammattia!
Itse olin 20v kun valmistuin koulusta, ja minullakin on laina jota parhaillaan maksan takaisin kotihoidontuesta! Ei ehkä niin kiva, mutta kun miettii, niin ilman sitä minulla ei olisi ehkä koulutusta. Tällä hetkellä olen 23v, ja toisen lapsen olisi määrä syntyä toukokuussa. Äityisloma kun on ohi, niin alan itsekkin miettiä mitä tekisin, mutta kotiin en jää. Minulla on osa-aikatyö tällä hetkellä, mutta voi olla että itsekkin lähden vielä opiskelemaan jotta saan paremman työn.
Kyllä te pärjäätte varmasti, jos kouluun lähdet! Ja sinun tilanteessa se on minusta paras vaihtoehto! Tsemppiä! :)